Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-25, 19:45   #16
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg

Snuggles> gummiband både underifrån och överifrån samt kätting ger god effekt. Särskilt gummiband överifrån tycker jag är oerhört likt bra tröjpress i känsla.
Bra idé. Har för mig att jag prövade ovanifrån nån gång och det kändes bra, mycket jämnare än underifrån iaf.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 19:48   #17
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Bra idé. Har för mig att jag prövade ovanifrån nån gång och det kändes bra, mycket jämnare än underifrån iaf.
Innan du har tillgång till bänktröja så tror jag det som kommer att ge dig bäst effekt är medelbred bänkpress i drivor som kött och potatis och riktigt tungt med kätting och gummi. Framförallt att lägga säkert 70% av alla lyft som ska "via" rattar, axlar och triceps på bänkpress i övningar som i belastningsdynamik går tyngre mot slutet. Och att göra detta 2-4 gånger i veckan med bias mot 2.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 19:49   #18
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Nu är väl tröjans främsta mål att hjälpa just i bottenläget? Finner det intressant att trots det man (vissa) då bommar nära bröstet (förutom om man missar lyftvägen då). Är man svag där RAW så känns det som att tröjan borde jämna ut lyftet så antingen stickingpointen höjs, eller att styrkan blir ungefär samma hela lyftet igenom.
Fast jag tror att det är lite av en ond cirkel. Är man svag i bottenläget tror jag att man har mindre förmåga att styra stången rätt och därmed oftare hamnar på fel ställe.

Fast oftast om jag bommar (pga tung vikt inte felträff) så lyckas jag ändå trycka upp stången ca 5 cm (vilket troligen är tröjans förtjänst) och sen fastna. Sen är det ju skillnad på bänkare o bänkare också, det är nog svårt att jämföra folk med folk. Skulle jag köra med 13,5 cm kloss skulle jag ha ungefär 2 cm lyftväg.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 19:51   #19
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Jag har funderat en hel del på det där själv. En intressant sak som skulle kunna följa av detta är att lockout kanske egentligen är något man gör med rattarna till större del än med triceps även om all Bro Logic pekar på motsatsen. Mina triceps grillas och tröttas mest av press från bröstet och/ eller låg kloss.

Jag tror man fortfarande har en hel del att vinna på att som nybörjare med huvudet på skaft angriper tröjpressning ganska förutsättningslöst och utan att lyssna För mycket på För många.
Halva nöjet är ju att sönderanalysera.
Upplevde aldrig att bokhyllan jobbade något vid höga lockouts. Det kände jag mest av i mjukdelarna i handflatan, och tricepssenan. Det är nog du som är defekt.
Kan kanske vara några stabilisatorer någonstans som är för svaga?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 19:52   #20
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Fast jag tror att det är lite av en ond cirkel. Är man svag i bottenläget tror jag att man har mindre förmåga att styra stången rätt och därmed oftare hamnar på fel ställe.

Fast oftast om jag bommar (pga tung vikt inte felträff) så lyckas jag ändå trycka upp stången ca 5 cm (vilket troligen är tröjans förtjänst) och sen fastna. Sen är det ju skillnad på bänkare o bänkare också, det är nog svårt att jämföra folk med folk. Skulle jag köra med 13,5 cm kloss skulle jag ha ungefär 2 cm lyftväg.
Det första du säger är nog precis det jag gör dåligt.

Det andra blir ju intressant först i relation till längden på din pressväg. Det var därför jag angav min för att man ska kunna se hur stor del klossen utgör. 15,5cm är ganska kort. Fan hälften av min.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 19:54   #21
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Halva nöjet är ju att sönderanalysera.
Upplevde aldrig att bokhyllan jobbade något vid höga lockouts. Det kände jag mest av i mjukdelarna i handflatan, och tricepssenan. Det är nog du som är defekt.
Kan kanske vara några stabilisatorer någonstans som är för svaga?
Givetvis. Jag bränner inte GANSKA många timmar på att analysera sönder allt jag tror jag kan och vet just nu under semestern och innan höst-assaulten dammar igång.

Men det du säger om höga lockouts är ju samma som jag säger. Det gör ont i händerna - precis köttknölen i handen som styr tummen - och typ .. kroppen. Till låg kloss är det mer likt en helt vanlig muskelövning.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 19:56   #22
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Innan du har tillgång till bänktröja så tror jag det som kommer att ge dig bäst effekt är medelbred bänkpress i drivor som kött och potatis och riktigt tungt med kätting och gummi. Framförallt att lägga säkert 70% av alla lyft som ska "via" rattar, axlar och triceps på bänkpress i övningar som i belastningsdynamik går tyngre mot slutet. Och att göra detta 2-4 gånger i veckan med bias mot 2.
Mmm. Jag märkte att jag fick bäst resultat raw av att köra sparsmakat med full ROM, och mer partiellt. Full ROM sliter av nån anledning jävligt mycket på mig.
Fast det som gav mest tror jag ändå var statiska 10-20s maxhållningar 5-10 cm över bröstkorgen (funkar dock bara i perioder, kanske 2 månader max o sen var jag tvungen att köra annat i nån månad).
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 19:59   #23
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Mmm. Jag märkte att jag fick bäst resultat raw av att köra sparsmakat med full ROM, och mer partiellt. Full ROM sliter av nån anledning jävligt mycket på mig.
Fast det som gav mest tror jag ändå var statiska 10-20s maxhållningar 5-10 cm över bröstkorgen (funkar dock bara i perioder, kanske 2 månader max o sen var jag tvungen att köra annat i nån månad).
Jag har kört en del negativ bänkpress och då blir det (när det går) cirka 1s statiskt precis över korgen och det tycker jag fungerar. Intressant att du nämner detta. Kanske ska jag köra det som en del av mikrocykeln.

På mig vettefan vad som sliter. När jag manglat mig med hög frekvens, volym och intensitet samtidigt så brukar det strama lite från fästena och in i musklerna och tårarna brukar hänga vid näsan.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 20:01   #24
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Givetvis. Jag bränner inte GANSKA många timmar på att analysera sönder allt jag tror jag kan och vet just nu under semestern och innan höst-assaulten dammar igång.

Men det du säger om höga lockouts är ju samma som jag säger. Det gör ont i händerna - precis köttknölen i handen som styr tummen - och typ .. kroppen. Till låg kloss är det mer likt en helt vanlig muskelövning.
Vad jag gjorde var att köra med handskar med gummi ovanför mjukdelarna (då det började göra ont). Funkar också med sånt skumgummi som man lägger på böjstången, fast då blir det mer att man "puttar" än greppar.. Jag tror det i princip tränar CNS mest, och/eller att man får viktvana.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 20:02   #25
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Jag tycker ju faktiskt att tröjbänk är så speciellt att jag inte skulle blanda in kedjor, band etc utan bara köra tröja tills jag hittat känslan och banan. Förutsatt att jag är hyfsat grundtränad förstås.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 20:05   #26
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Vad jag gjorde var att köra med handskar med gummi ovanför mjukdelarna (då det började göra ont). Funkar också med sånt skumgummi som man lägger på böjstången, fast då blir det mer att man "puttar" än greppar.. Jag tror det i princip tränar CNS mest, och/eller att man får viktvana.
Sundsvall är sveriges (världens?) bästa bänkpressklubb och de tränar sinnessjukt tung (hög) klossbänk och mycket kätting. Indicier men svårt att argumentera emot egentligen. En sak man underskattar grovt när det gäller just lyftning (O- som S-) är skicklighetsaspekten och den får man inte utan att veta hur man ska bära sig åt och därefter egentligen behandla processen som helt vanlig inlärning. Tycker jag! Dvs cirka 80% framgång och 20% misslyckande.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 20:07   #27
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Jag har kört en del negativ bänkpress och då blir det (när det går) cirka 1s statiskt precis över korgen och det tycker jag fungerar. Intressant att du nämner detta. Kanske ska jag köra det som en del av mikrocykeln.

På mig vettefan vad som sliter. När jag manglat mig med hög frekvens, volym och intensitet samtidigt så brukar det strama lite från fästena och in i musklerna och tårarna brukar hänga vid näsan.
Det räckte med 1 eller 2 set på arbetsvikten, men det viktiga var att det borde vara minst 10s isometri och max runt 20, för att det ska vara effektivt - för mig iaf. Man borde också börja med statiska (med statiska uppvärmningar då i pyramid), då dynamiska tröttar ut för mycket, men inte vice versa. Kan t.o.m. vara tvärtom, om man inte kör för hög volym på statiska. Något med att nervsystemet effektiviseras och toppar runt 10-20 minuter efter det statiska settet. (Finns lite info o teorier om det där lite varstans på webbet.)
Brukade köra ett "triggnings-set" på arbetsvikten, i bara ett par sekunder (max 5) efter uppvärmningen, innan själva arbetssettet.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 20:07   #28
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Det första du säger är nog precis det jag gör dåligt.

Det andra blir ju intressant först i relation till längden på din pressväg. Det var därför jag angav min för att man ska kunna se hur stor del klossen utgör. 15,5cm är ganska kort. Fan hälften av min.
Jag får väl erkänna att jag aldrig faktiskt mätt pressvägen, men de högsta klossar jag lekt med har väl varit 12-13 cm tror jag (länge sen) och det gav patetiska pressvägar.

Negativ bänk testade jag första gången på åratal idag och det var en minst sagt intressant upplevelse. Trodde det skulle vara typ lika tungt att hålla emot hela vägen ner men icke, ca 5 cm från bröstet var det snarare fritt fall och gjorde ont/knakade/spände/knöt sig i allt ovanför tuttarna.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 20:07   #29
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av kjell33 Visa inlägg
Jag tycker ju faktiskt att tröjbänk är så speciellt att jag inte skulle blanda in kedjor, band etc utan bara köra tröja tills jag hittat känslan och banan. Förutsatt att jag är hyfsat grundtränad förstås.
Givetvis. Man bör, eller ja: måste, träna det mycket och ofta för att bli riktigt bra.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 20:13   #30
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det räckte med 1 eller 2 set på arbetsvikten, men det viktiga var att det borde vara minst 10s isometri och max runt 20, för att det ska vara effektivt - för mig iaf. Man borde också börja med statiska (med statiska uppvärmningar då i pyramid), då dynamiska tröttar ut för mycket, men inte vice versa. Kan t.o.m. vara tvärtom, om man inte kör för hög volym på statiska. Något med att nervsystemet effektiviseras och toppar runt 10-20 minuter efter det statiska settet. (Finns lite info o teorier om det där lite varstans på webbet.)
Brukade köra ett "triggnings-set" på arbetsvikten, i bara ett par sekunder (max 5) efter uppvärmningen, innan själva arbetssettet.
Detta är mycket intressant. Du får gärna ge konkreta exempel med vikter och gärna hur du bedömde dina 1RM däromkring.

Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Jag får väl erkänna att jag aldrig faktiskt mätt pressvägen, men de högsta klossar jag lekt med har väl varit 12-13 cm tror jag (länge sen) och det gav patetiska pressvägar.

Negativ bänk testade jag första gången på åratal idag och det var en minst sagt intressant upplevelse. Trodde det skulle vara typ lika tungt att hålla emot hela vägen ner men icke, ca 5 cm från bröstet var det snarare fritt fall och gjorde ont/knakade/spände/knöt sig i allt ovanför tuttarna.
I negativ bänkpress har jag blivit lärd att inleda sänkningen med högre tempo - som om man tänkte pressa normalt alltså - för att sedan börja bromsa sista halvan ned till rattarna. Dels för att tekniken då blir mer rätt och lik så som man normalt gör men även för att man inte orkar annars med känt resultat.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)