Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-12-05, 14:31   #1
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Proteinpulver har blivit dyrare?

Minns att det kostade 110-120kr/kg för vassleprotein på nästan alla större sajter, men nu kostar kostar samma produkter 179kr kr/kg. Kollar på MMsports, svenskkosttillskott, *************, bulk.com. Gymgrossistens "4kg vassle+bonusprodukt" är också typ 200 dyrare än vad det har varit innan.

Wtf händer egentligen? Det var bara några få månader sen jag beställde till ett mkt billigare pris.

Så vart köper ni erat protte? Finns det några billigare sidor?
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-05, 15:40   #2
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Tror det hänger ihop med priserna på mejeriprodukterna
https://www.aftonbladet.se/minekonom...anska-valdsamt
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-06, 13:44   #3
Punk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 31
Om det är senaste tiden du upplever att det blivit dyrare så är det nog pga Black Friday. Blir lätt att dom höjer priserna ett tag innan så det känns sjuuukt billigt på svarta fredagen fast det egentligen är normalpriset. Förbaskade krösusar hela bunten!!

Har inget bra svar på någon billig sajt dock. Bara sitta å svära lite hemma om hur dyrt skiten är sen får man bita i det sura och köpa det ändå..

Senast redigerad av Punk den 2021-12-06 klockan 13:50.
Punk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-07, 08:55   #4
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 86
Har också observerat detta! Kunde tidigare i år få tag på proteinpulver för 100kg/kg, nu tror jag det billigaste jag hittade under blackfriday låg på140kr/kg. Topformula verkar dock fortfarande billigt.
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-07, 09:09   #5
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 388
Rent utsagt förjävligt.
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-07, 09:35   #6
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av intepurewhey Visa inlägg
Rent utsagt förjävligt.
Borde inte du heta whey80?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-07, 14:57   #7
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
GG:s Whey-80 kostade 99kr/kg senast i augusti. Kollar man prishistoriken på prisjakt verkar inte priset trenda uppåt.
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-07, 16:26   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Vickan96 Visa inlägg
GG:s Whey-80 kostade 99kr/kg senast i augusti. Kollar man prishistoriken på prisjakt verkar inte priset trenda uppåt.
Ja men det verkar vara dom priserna någon gång vart annat år så det är därför det är bra att bunkra när det väl gäller.

Jag beställer aldrig under 10 kg när jag väl beställer. Men det ser ju ut nu som att reorna är så sällan så nu kanske man får börja köpa 20-30 kg åt gången istället.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-07, 20:05   #9
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Köper nästan bara när det är specialpriser. Brukar få betala runt 170 kr /kg för whey 100. Det har blivit dyrare nu. För ett par år sedan kostade det typ ~150/kg.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-07, 22:02   #10
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Det hänger väl ändå samman med "det där viruset" och alla problem med logistik världen över? Plus skenande energipriser mm.
Jag menar det är ju en hel del livsmedel som höjts. Ägg är ju en annan sak.

Om man nu kan tåla lite kolhydrater så är ändå lättkvarg rekordbillig.
ICA Basics för 10 kr/500 g, 55 g kasein. (och tom ännu billigare för vad nu den större bytta byttan kostar). Då de billigare proteinerna sällan går över 80% protein så får man alltså ut 800 gram protein för 1 kg proteinpulver.
800 gram/55 gram *10 kr= 145 kr för motsvarande lättkvarg.

Drar man i lite kanel och sen hermesetas lättströ så är det helt ok. Ett äpple eller päron i dessutom så är det en festmåltid.
För ännu värre latmasker så funkar Fun Light som vanigt (fast tråkigt i längden).
Sen kan man ju dra vanilindroppar (eller andra smaker som nu börjat säljas på en del ställen).
Laktosen har ingen icke laktosallergiker dött av...
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 07:15   #11
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Då är det bra att veta att proteinpulver är meningslöst för flertalet. Jag har som alla andra genom åren tryckt i mig proteinshakes, men slutade för några år sedan. Man bygger inte mer muskler av dessa tillskott. Det räcker gott och väl med en balanserad kost. Industrin har verkligen fått oss att tro på detta och de tjänar otroliga pengar på sådana som oss, som står där på gymmet och tror att vi blir katabola direkt efter passet om vi inte får i oss protein. Sedan jag slutade har min utveckling snarare gått framåt och flera på gymmet har hakat på trenden och de inser rätt snabbat att dessa proteinpengar kan man ha till annat.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 09:00   #12
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Då är det bra att veta att proteinpulver är meningslöst för flertalet. Jag har som alla andra genom åren tryckt i mig proteinshakes, men slutade för några år sedan. Man bygger inte mer muskler av dessa tillskott. Det räcker gott och väl med en balanserad kost. Industrin har verkligen fått oss att tro på detta och de tjänar otroliga pengar på sådana som oss, som står där på gymmet och tror att vi blir katabola direkt efter passet om vi inte får i oss protein. Sedan jag slutade har min utveckling snarare gått framåt och flera på gymmet har hakat på trenden och de inser rätt snabbat att dessa proteinpengar kan man ha till annat.
Eller så använder man det som en del av kosten. För att det är gott och fortfarande relativt billigt protein.
Inget magiskt med proteinpulver, men det är heller inte bluff och båg, det som kan bluffa är ditt eget sinne om du tror att proteinpulver kommer att ge bättre resultat än protein från andra källor.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen

Senast redigerad av Langster den 2021-12-08 klockan 09:01.
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 09:51   #13
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Då är det bra att veta att proteinpulver är meningslöst för flertalet. .
Nja
Forskningen visar ju att protein har en god effekt på muskler. sen spelar källan mindre roll.

Men visst de som börjar med pulver utan att kunna träna är fel ute och klarar sig lika bra utan.

Personligen är pulvret ett enkelt, gott och billigt sätt att förstärka kosten.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 10:00   #14
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Det är artificiellt höjda priser för att sedan konstant kunna köra "40% rabatt!!!!"-kampanjer som innebär att man betalar det egentligen normala priset.

Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Då är det bra att veta att proteinpulver är meningslöst för flertalet. Jag har som alla andra genom åren tryckt i mig proteinshakes, men slutade för några år sedan. Man bygger inte mer muskler av dessa tillskott. Det räcker gott och väl med en balanserad kost. Industrin har verkligen fått oss att tro på detta och de tjänar otroliga pengar på sådana som oss, som står där på gymmet och tror att vi blir katabola direkt efter passet om vi inte får i oss protein. Sedan jag slutade har min utveckling snarare gått framåt och flera på gymmet har hakat på trenden och de inser rätt snabbat att dessa proteinpengar kan man ha till annat.
Om du kollar på priset för gram protein per krona så är proteinpulver extreeeeemt svårslaget.

Senast redigerad av Jeneric den 2021-12-08 klockan 10:01.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 12:58   #15
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Det är så oerhört mycket smidigare att blanda en whey-shake och få i sig 30-40 gram protein på en halv minut. Jämför detta med att köra en fryst kycklingbröstfilé i mikron i 6-7 minuter och sitta och tugga i sig detta och låtsas att det är bättre för hypertrofin vilket det inte är, lol.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)