Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-12-01, 08:26   #24826
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag har bara sprungit runt 90 mil det här året, lär inte springa något mer. Fokuserar på längdskidåkningen november-april och i fjol vart det cirka 100 mil av den sorten också. Så nästan 200 mil kondition över ett år, det låter ju helt sjukt när jag skriver det så här. Tränar jag så mycket? Tror jag kan konstatera att variation faktiskt förnöjer, jag hade definitivt inte orkat springa 200 mil om året om jag bodde i barmarksland. Tyvärr är skidformen inte direkt överförbar till löpning på våren och vice versa, konditionen lever ju kvar men musklerna säger ifrån. Så i maj var det 3-5km/runda för hela slanten
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-01, 15:53   #24827
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av jimmitjoo Visa inlägg
Ja, definitivt. Mitt första göteborgsvarv var bara som att stå i en lång kö.



Sen kanske saker har förändrats iom pandemin, tänker mindre startgrupper. I så fall kanske det inte är lika kritiskt.
Skickade iväg ett mail till varvet igår och fick svar idag. Nu är jag seedad. Kul

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 12:32   #24828
jimmitjoo
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Kalmar
Inlägg: 221
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Skickade iväg ett mail till varvet igår och fick svar idag. Nu är jag seedad. Kul

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Gutt! Vilket startled blev det?

Gäller att inte vara för sen till start även i de lite snabbare leden. Jag var sen in i ledet typ 2018, tog nog 2km att "komma loss" så man kunde röra på sig även där när man hamnar långt bak. Rätt trångt i och med man ska göra en loop i Slottsskogen direkt i början, så rekommenderas att komma in i fållan i tid
__________________
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 14:14   #24829
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av jimmitjoo Visa inlägg
Gutt! Vilket startled blev det?



Gäller att inte vara för sen till start även i de lite snabbare leden. Jag var sen in i ledet typ 2018, tog nog 2km att "komma loss" så man kunde röra på sig även där när man hamnar långt bak. Rätt trångt i och med man ska göra en loop i Slottsskogen direkt i början, så rekommenderas att komma in i fållan i tid
Har inte fått det uppdaterat ännu. Fick bara ett svar på mailen.

Jag minns att det blev rejäl korvstoppning mot slutet förra gången jag sprang också. Får väl se det loppet som en kul folkfest. Sen kanske verkligen maxa på nåt mindre platt stadslopp. Finns ju många lopp och det är minst lika skoj att springa i dom mindre loppen

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-07, 21:25   #24830
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Finns det nån riktlinje för hur länge man kan jogga i hur kallt väder utan att skada ansiktshuden?

Joggade en halvtimme nyss i -13 grader, på hemvägen (tror jag hade lite motvind) sved det så i kinderna att jag började bli orolig för frostskador.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 08:37   #24831
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Finns det nån riktlinje för hur länge man kan jogga i hur kallt väder utan att skada ansiktshuden?

Joggade en halvtimme nyss i -13 grader, på hemvägen (tror jag hade lite motvind) sved det så i kinderna att jag började bli orolig för frostskador.
Tror inte du ska oroa dig för frostskador, men du kan t.ex. smörja in med cerat eller hudsalva (försvarets grejjer är bra grejjer!). Eller så köper du typ en buff eller liknande som du kan dra över.

https://www.outnorth.se/buff

Sen kan du hitta olika typer av "buffs" för typ 50:-. Jag plockade på mig 15st på ett hinderbanelopp för ett par år sedan och använder dom för fullt, både som mössa, runt halsen eller över munnen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 11:09   #24832
Dax
Registered User
 
Daxs avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Sydväst
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Tror inte du ska oroa dig för frostskador, men du kan t.ex. smörja in med cerat eller hudsalva (försvarets grejjer är bra grejjer!). Eller så köper du typ en buff eller liknande som du kan dra över.

https://www.outnorth.se/buff

Sen kan du hitta olika typer av "buffs" för typ 50:-. Jag plockade på mig 15st på ett hinderbanelopp för ett par år sedan och använder dom för fullt, både som mössa, runt halsen eller över munnen.
Jag vill minnas att i försvaret fick vi lära oss inte inte smörja in oss mot kyla då det kunde öka risken för köldskador. Vätskor som fryser? Kanske missminner mig dock eller att utvecklingen gått framåt.

En tunn buff som "andas" över näsan och mössa fungerar bra för mig.
Dax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 11:17   #24833
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Finns det nån riktlinje för hur länge man kan jogga i hur kallt väder utan att skada ansiktshuden?

Joggade en halvtimme nyss i -13 grader, på hemvägen (tror jag hade lite motvind) sved det så i kinderna att jag började bli orolig för frostskador.
Jag har sprungit och åkt skidor i ner mot -20 grader i flera timmar utan problem, så jag tror det ska mycket mer till än så för att få frostskador.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 11:27   #24834
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag har sprungit och åkt skidor i ner mot -20 grader i flera timmar utan problem, så jag tror det ska mycket mer till än så för att få frostskador.
+1. När det går ner mot -30 så blir det dock lite jobbigt med längre sträckor. Rekommenderar andningsskydd under -15 om man vill vara varsam med lungorna.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-16, 10:34   #24835
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Ni som kan det här med löpning… Hur ska jag komma igång - och hitta tiden? Springer inget alls i nuläget. Har ”sprungit” Stockholm Marathon tre gånger - i slutet av 90-talet och för tre år sedan. Typ fem timmar… Så det var väl egentligen mer promenader i en löpares ögon.
Nuvarande träning:
Gym basövningarna lågreps 3-4 ggr i veckan (på lunchrasten).
Taekwondo 3-4 pass i veckan
BJJ 2 pass i veckan
Cykelpendling 10 km varje vardag (lugnt trampande)

Den tid som finns rent teoretiskt är fredag kväll och lördag söndag dagtid, men har familj också… Har funderat på att springa till jobbet, men det blir krångel med kläder och ombyte… Jag vet att man ibland måste prioritera, men att ta bort något befintligt är inte ett alternativ.
Vill ha upp flåset lite och (främst) vara ute mer. Hur skulle du gjort?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-16, 10:58   #24836
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Springa hem från jobbet är smidigt. Då behöver man inte tänka på dusch och sånt.

Kan du lägga in lite löpning innan eller efter dina andra träningspass?



Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-16, 11:00   #24837
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Om jag verkligen ville springa så hade jag sprungit tidigt på fr-lö-sö. Innan resten av familjen vaknar.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-16, 12:33   #24838
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg

Den tid som finns rent teoretiskt är fredag kväll och lördag söndag dagtid, men har familj också… Har funderat på att springa till jobbet, men det blir krångel med kläder och ombyte… Jag vet att man ibland måste prioritera, men att ta bort något befintligt är inte ett alternativ.
Vill ha upp flåset lite och (främst) vara ute mer. Hur skulle du gjort?
Spring med ryggsäck till jobbet där du kan ha ombyte. Alternativet är att bunkra upp med kläder. På måndagar kan du t.ex. ha med dig en laddning kläder till jobbet och på fredagar tar du hem grejerna.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-16, 12:53   #24839
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Jo, men om jag springer till eller från jobbet blir det ju besvärligt åt andra hållet… Springa igen känns som överkurs… Jag åker av princip aldrig buss - och det går heller inga bussar…
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-16, 12:54   #24840
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Dax Visa inlägg
Jag vill minnas att i försvaret fick vi lära oss inte inte smörja in oss mot kyla då det kunde öka risken för köldskador. Vätskor som fryser? Kanske missminner mig dock eller att utvecklingen gått framåt.

En tunn buff som "andas" över näsan och mössa fungerar bra för mig.
Om du har en vattenbaserad så fryser det, så det är väl lämpligt att undvika. Typ vanlgit vaselin eller liknande. Något fettbaserat helt enkelt.

Tror dock det räcker gott och väl med en simpel buff, då majoriteten av oss inte springer där det är alldeles för kallt.


Jag är fö. inne på typ v5 med sjuka barn, sjuk själv etc. Heja.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)