Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-22, 17:07   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Question Benböj eller marklyft med trapbar

Jag undrar lite hur är muskelfördelmingen mellan dessa?

Min bendag består just nu av
Marklyft 5X5
Stå på ett ben på en bosuboll (för att träna balans) 3X20 sekunder per ben
Benböj 5X5
Vadpress 10X4
Skjuta på en släde med vikt 4 rundor

Problemet är att även utan vikt tar jag mig på grund av min reumatism och en liten skada på balanssinnet lite svårt att ta mig ned i benböj. Därför funderar jag på att byta ut benböjen mot att köra marklyft med just en såndär trapbar. Men inte så hemma på hur muskelaktiveringen blir och vill ha lite svar.

Som en liten fotnot. Det hjälper inte att ha något under hälarna. :p
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 17:53   #2
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Höga handtag eller låga, på trapbaren? Bild på den?
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 18:00   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Då låter det som marklyftet verkar vara ett bättre val. Mer baksida/rygg/traps och grepp och mindre lår med mark generellt, beror lite på. Men om du kommer ungefär lika djupt eller kan använda mer vikt kan det bli lika eller bättre aktivering även där.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 18:21   #4
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Höga handtag eller låga, på trapbaren? Bild på den?
Låga då trapbaren är platt (okej rund då) så inga handtag sticker upp. Utan den är mutterformad med två handtag tvärs över på nedre sidan.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 18:24   #5
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Då låter det som marklyftet verkar vara ett bättre val. Mer baksida/rygg/traps och grepp och mindre lår med mark generellt, beror lite på. Men om du kommer ungefär lika djupt eller kan använda mer vikt kan det bli lika eller bättre aktivering även där.
Låter bra. ^^ För jag kommer ned en bit (ca 90 grader i knäleden) och sen känns det som att knäna ska gå av vid knäleden. Nästan som att den ska brista. Och det har inget med stretching att göra då jag till och med kan böja ena benet en rätt bra bit bakåt efter att inflamationer har tänjt ut ledkapseln. Utan det känns som att leden ska kollapsa.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-23, 11:36   #6
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Det heter knäböj.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-23, 12:35   #7
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Det heter knäböj.
Jaja. Du fattar vad jag menar. :p
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-23, 13:09   #8
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Det heter knäböj.
Du menar skvåtts.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-23, 14:53   #9
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Trapbar är ett fint redskap att köra marklyft med. Tar rätt ok på quads. Bättre än knäböj om man inte kan köra knäböj ordentligt.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-25, 06:15   #10
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Free Visa inlägg
I will have a view.
Vad?
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-25, 08:33   #11
ElGuapo
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 33
Är också reumatiker och har haft störst problem med knän och höfter (samt axlar). Det som hjälpt mig med böjen är att helt enkelt bara göra det. Fått experimentera rätt mycket med highbar/lowbar samt vilken stance som funkar bäst och nu har jag nog en bättre böj än de flesta friska människor. Måste dock innan ett böjpass vara väldigt noga med att stretcha ut höfter ordentligt samt att rulla så gott som varenda muskel i underkroppen med foam roller, samt undersidan av fötterna med kvastskaft.

Nu är ju dock det individuellt för mig så är inte nödvändigtvis något som kommer funka för dig. Känner dock väldigt väl igen mig i känslan av att knät mer eller mindre ska explodera men det har den faktiskt aldrig ens varit nära att göra och då är jag en som böjer närmare 2,5 gånger kroppsvikten.

Sen tänker jag att om du bara kommer ner till 90 grader, kör bara till 90 grader och pusha gränserna lite i taget istället. Finns ingen som helst anledning att köra djupare böj än vad din kropp behärskar för tillfället bara för att det sitter muppar på nätet som larvar sig med trams om ATG eller inget. Dessa töntar hade inte böjt ett kilo om de var i vår situation.
ElGuapo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-25, 14:44   #12
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Vad?
Det är en spambot som har ca 10 olika neutrala fraser att variera med i forumsinlägg. "I will have a view" är en av sakerna den kan kommentera. Ibland blir det "out of context"
__________________
Oleg. pseudointellektuell

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2021-11-25 klockan 14:46.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-26, 17:59   #13
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av ElGuapo Visa inlägg
Är också reumatiker och har haft störst problem med knän och höfter (samt axlar). Det som hjälpt mig med böjen är att helt enkelt bara göra det. Fått experimentera rätt mycket med highbar/lowbar samt vilken stance som funkar bäst och nu har jag nog en bättre böj än de flesta friska människor. Måste dock innan ett böjpass vara väldigt noga med att stretcha ut höfter ordentligt samt att rulla så gott som varenda muskel i underkroppen med foam roller, samt undersidan av fötterna med kvastskaft.

Nu är ju dock det individuellt för mig så är inte nödvändigtvis något som kommer funka för dig. Känner dock väldigt väl igen mig i känslan av att knät mer eller mindre ska explodera men det har den faktiskt aldrig ens varit nära att göra och då är jag en som böjer närmare 2,5 gånger kroppsvikten.

Sen tänker jag att om du bara kommer ner till 90 grader, kör bara till 90 grader och pusha gränserna lite i taget istället. Finns ingen som helst anledning att köra djupare böj än vad din kropp behärskar för tillfället bara för att det sitter muppar på nätet som larvar sig med trams om ATG eller inget. Dessa töntar hade inte böjt ett kilo om de var i vår situation.
Det är ju det. Och det är väl mer känslan av att ta en pinne i skogen och böj fram till den knäcks, det är den känslan jag får i speciellt mitt vänstra knä som är lite glappt. Och det blev ju glapp efter att jag fick en kortisoninjektion i knäet och svullnaden gick ned för snabbt. Sedan mina SI-leder (de som binder samman ryggraden och bäcken) är helt slut och sågtandade då de egentligen ska vara släta efter inflammation. ^^

Gällande det du skriver om Ass-to-the-grass-fanatikerna så har jag bland annat, inte för att visa mig tuff utan bara för att själv få ett mått på vad jag hanterar dagligen i värk och så (är aldrig 100 fri från värk) om det fanns någon simulator så att några arbetskamrater fick testa på hur min vardag ser ut på jobbet och se hur länge de skulle klara det. det är även lite att många skulle kanske säga no rep på mina bänkpressen eftersom jag inte nuddar bröstet. Men jag går djupare ned i mina bänkpressar än vad många av dem som kan brygga sig så de ser ut som ett uppochnervänt U gör. Min rygg pallar dock inte att brygga för min ankyloserande spondylit. Har dessutom ett rätt fysiskt arbete på lagret i en butik
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-06, 18:58   #14
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Liten bump. Tänkte testa en grej med att köra oviktade squats mellan bendagarna för att se om jag kan uppnå något resultat på bendagarna.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-06, 23:26   #15
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Liten bump. Tänkte testa en grej med att köra oviktade squats mellan bendagarna för att se om jag kan uppnå något resultat på bendagarna.
Intressant test. Gissar på initial försämring som förbyts i förbättring efter några veckor.

Om rheumatismen tillåter så testa gärna att gå uppför i trappor 2 trappsteg i taget (1 om det gör ont)
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)