Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-12-19, 16:28   #1
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Question Antal licensierade SL-tävlande

Jag kom på att vi inte satt upp något mål för antal nya tävlande inför 2013 vilket är lite klantigt men hur ser det ut med målsättningen för andra klubbar? Klara mål eller rullar det på som vanligt?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 22:37   #2
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag kom på att vi inte satt upp något mål för antal nya tävlande inför 2013 vilket är lite klantigt men hur ser det ut med målsättningen för andra klubbar? Klara mål eller rullar det på som vanligt?
Jag tycker att vi skall sätta målet 1200 licenser för SSF.
För KAK (Karlstads AK) är målet 30+ licenser.

mvh
the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 22:37   #3
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Vi på GKK hoppas på att våra fyra nya lyftare (tre herrar, en dam) skaffar licens och börjar tävla. Hoppas även på en ökad tillväxt inom damer.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-12-19 klockan 22:38.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 07:36   #4
NNIF
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 2 908
UTK har inga klara mål vad gäller antal men förhoppningarna är att vi är betydligt fler än 2012 samt har åtminstone en dam :-)
NNIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 13:24   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Vi hade möte i går men frågan hanns inte med. Personligen så ser jag 5 nya licenser (oräknat ev övergångar) som ett rimligt mål men helst att vi får 5 stycken i netto dvs även kan ersätta de som väljer att inte tävla även nästa år.

Hur många licenser mer blir det per aktiv klubb i genomsnitt om vi ska nå 1200 totalt?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 13:35   #6
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Jag tycker att vi skall sätta målet 1200 licenser för SSF.
För KAK (Karlstads AK) är målet 30+ licenser.

mvh
the_PL_man
Känns inte det lite övermodigt ? menar vi ökar ju licenserna sakta men säkert men 1200 är ganska mkt om man kollar lite ökningarna senaste åren... själv skulle jag tycka att det hade varit kul att spränga komma en bit över 1000 tills nästa år
__________________
Min väg mot 400 i marklyft och 1000 i totalen
Dagens stats: 370,5 & 950
Blogg hos body
Journal
Instagram: ErikGunhamn
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 15:20   #7
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
Känns inte det lite övermodigt ? menar vi ökar ju licenserna sakta men säkert men 1200 är ganska mkt om man kollar lite ökningarna senaste åren... själv skulle jag tycka att det hade varit kul att spränga komma en bit över 1000 tills nästa år
Sikta mot stjärnorna så kanske vi når grantopparna....
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 16:06   #8
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Vi hade möte i går men frågan hanns inte med. Personligen så ser jag 5 nya licenser (oräknat ev övergångar) som ett rimligt mål men helst att vi får 5 stycken i netto dvs även kan ersätta de som väljer att inte tävla även nästa år.

Hur många licenser mer blir det per aktiv klubb i genomsnitt om vi ska nå 1200 totalt?
Kollade i databasen och det fanns 134 föreningar varav 77 har minst en registrerad licens 2012 (dvs är aktiv).

Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
Känns inte det lite övermodigt ? menar vi ökar ju licenserna sakta men säkert men 1200 är ganska mkt om man kollar lite ökningarna senaste åren... själv skulle jag tycka att det hade varit kul att spränga komma en bit över 1000 tills nästa år
+1

2011 blev det 948 licenser (vilket är en uppgång på kanske uppemot 100 licenser men jag har inte exakta data för 2010, snittet föregående år torde legat runt 800-850 dock)
2012 är det 984 licenser idag. En uppgång på 36 licenser.
Att då satsa på en ökning med drygt 200 licenser förefaller orealistiskt. Och det är ju också en taktik när man förelägger målsättningar, men i mitt tycke ska man hellre sätta ett nåbart och relevant mål. Att sikta på 1050 licenser skulle vara lagom tycker jag, det är realistiskt men ändå utmanande. Och sen tycker jag det är viktigare att formulera planer och idéer för hur det ska uppnås, än att bara sätta höga mål. Ska man tex anordna ungdomsläger/nybörjarläger? Prova-på tävlingar? Subventionera licenser (vilket jag tycker är dumt)? Starta en realitysåpa? Arrangera ett klassiskt U/J-SM? Annars kan man ju lika gärna sikta på 100.000 licenser liksom, den som säger högst siffra vinner. Men att göra något aktivt för att nå målet?
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 16:08   #9
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Man får nog tänka på att styrkelyft inte är en förening som ska rekrytera 200 personer på samma ort eller på ett fåtal orter utan det är ca 145 föreningar (varav kanske 50-60 är aktiva?) som är utspridda över hela landet så 200 nya licenser är frågan om ca 4 personer mer per aktiv förening. Lägg till att ca 1 miljon människor i Sverige tränar på gym eller på ett fitnesscenter i någon form. Ser man det på det viset så är 200 nya licenser inte så extremt mycket. Är 100 licenser överhuvudtaget mycket?
Sen är det självklart inte så enkelt, underlag, förutsättningar och förmåga varierar men att bryta ner problemet till hanterbara bitar får det i alla fall för mig att verka betydligt mer genomförbart.

Något så enkelt som alla som har en licens tar med sig minst två personer till gymmet under 2013 (det behöver inte handla om styrkelyft utan bara vettig styrketräning) samt att alla klubbar på något sätt bör bjuda in minst en skolklass gissar jag räcker långt.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 16:16   #10
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
2011 blev det 948 licenser (vilket är en uppgång på kanske uppemot 100 licenser men jag har inte exakta data för 2010, snittet föregående år torde legat runt 800-850 dock)
2012 är det 984 licenser idag. En uppgång på 36 licenser.
Att då satsa på en ökning med drygt 200 licenser förefaller orealistiskt. Och det är ju också en taktik när man förelägger målsättningar, men i mitt tycke ska man hellre sätta ett nåbart och relevant mål. Att sikta på 1050 licenser skulle vara lagom tycker jag, det är realistiskt men ändå utmanande.
Nu vill jag inte pissa på någons parad, men jag anser att de här blygsamma målen skulle utgöra ett stort hinder för tillväxt. Styrkelyft är försvinnande litet i detta land. Just eftersom sporten är så liten, och så många ändå tränar på gym, är tillväxtpotentialen mycket stor.

Att på det relativt stora antalet föreningar nå 1200 licenser är inga som helst problem om rätt styrning finns. Ett utmanande mål vore 1500 licenser.

Igen: vi talar om 145 föreningar. En ökning med 200 licenser nås troligen om varje förening ger sig tusan på att rekrytera två lyftare.

Om ni tycker det är utmanande att nå 1050 licenser... Det innebär ju att nettoökningen i varje klubb i medeltal är noll!!!!

Ja, då döms styrkelyft till att vara en källarsport för alltid!

No offence karro! Men för att nå någonstans måste ni/man våga utmana.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 16:17   #11
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Något så enkelt som alla som har en licens tar med sig minst två personer till gymmet under 2013 (det behöver inte handla om styrkelyft utan bara vettig styrketräning) samt att alla klubbar på något sätt ska bjuda in minst en skolklass gissar jag räcker långt.
Det är sådant här tänk som kommer att ge resultat. Krydda med klubbtävlingar, öppna hus, informera på skolor, arrangemang på facebook m m så är ni en god bit på vägen.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 16:22   #12
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Nu vill jag inte pissa på någons parad, men jag anser att de här blygsamma målen skulle utgöra ett stort hinder för tillväxt. Styrkelyft är försvinnande litet i detta land. Just eftersom sporten är så liten, och så många ändå tränar på gym, är tillväxtpotentialen mycket stor.

Att på det relativt stora antalet föreningar nå 1200 licenser är inga som helst problem om rätt styrning finns. Ett utmanande mål vore 1500 licenser.

Igen: vi talar om 145 föreningar. En ökning med 200 licenser nås troligen om varje förening ger sig tusan på att rekrytera två lyftare.

Om ni tycker det är utmanande att nå 1050 licenser... Det innebär ju att nettoökningen i varje klubb i medeltal är noll!!!!

Ja, då döms styrkelyft till att vara en källarsport för alltid!

No offence karro! Men för att nå någonstans måste ni/man våga utmana.
Bra sammanfattat Bertbert.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 16:24   #13
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Vad menar man med att satsa på en siffra? Vad för aktiviteter knyter ni till olika mål respektive utfall? Vad för speciellt händer vid 1200? Är det någon som tänker ställa sig på ett torg och driva folk till klubben/ -arna?

Jag menar givetvis allvar även om formuleringen är besk. Målstyrning ska vara kvalitativ, inte kvantitativ. Att "utmana" genom att i sann Partilinjen-anda först applådera unisont och sedan tävla om vem som lovar bäst kvoter leder bara till förvirring i slutet på nästa år.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2012-12-20 klockan 16:26.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 16:38   #14
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vad menar man med att satsa på en siffra? Vad för aktiviteter knyter ni till olika mål respektive utfall? Vad för speciellt händer vid 1200? Är det någon som tänker ställa sig på ett torg och driva folk till klubben/ -arna?

Jag menar givetvis allvar även om formuleringen är besk. Målstyrning ska vara kvalitativ, inte kvantitativ. Att "utmana" genom att i sann Partilinjen-anda först applådera unisont och sedan tävla om vem som lovar bäst kvoter leder bara till förvirring i slutet på nästa år.
Min uppfattning är kvalitet kommer ur kvantitet. Samma sak som i försäljning; vill du omsätta ett visst belopp måste du offerera ett mångdubbelt stort belopp. På samma sätt, för att hitta en fåtal bra lyftare som blir kvar måste rekrytera en stor mängd lyftare. Många av dessa kommer att hoppa av - det är just därför du måste rekrytera många. Numbers game!
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 16:45   #15
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Min uppfattning är kvalitet kommer ur kvantitet. Samma sak som i försäljning; vill du omsätta ett visst belopp måste du offerera ett mångdubbelt stort belopp. På samma sätt, för att hitta en fåtal bra lyftare som blir kvar måste rekrytera en stor mängd lyftare. Många av dessa kommer att hoppa av - det är just därför du måste rekrytera många. Numbers game!
Ja, men samma fel finns i att bara postulera en siffra. Du väljer en omsättningsökning istället för flera andra på grund av en analys någon gjort. Karro gjorde ett slags analys här genom att säga: kanske är den bästa förutsägaren om framtiden, dåtiden. Du och Lars drar istället mycket högre siffror ur... väskan och då får jag flera frågor i huvudet - jag ställde dem en bit upp.

Du tycker att du är modig med 1500, Lars med 1200. Båda är rakt ur väskan så vitt jag kan se - helt vanlig numerologi.

Vi borde prata mer om taktik och strategi för att få en större ökning på medlemsantalet för respektive klubb. Jag är säker på att alla klubbar gör saker för att värva nya medlemmar. Siffror värvar ingen.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)