Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-03, 15:59   #16
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Försök att komma ut en sväng på lunchen om du inte redan gör det. Lite friskluft mitt på dagen är uppiggande om du jobbar mycket innan. Då kan man promenera en halvtimme och beta av några tusen steg då så kan man ta en kortare runda på kvällen. Hitta intressanta poddar och ljudböcker att lyssna på så kommer du knappt tänka på att du tränar/promenerar
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 16:15   #17
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Skaffa en vettig cykel typ en cyclocross/gravelbike, jag tycker det är betydligt roligare att cykla en timme i hyffsat tempo än att gå.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 16:18   #18
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Försök att komma ut en sväng på lunchen om du inte redan gör det. Lite friskluft mitt på dagen är uppiggande om du jobbar mycket innan. Då kan man promenera en halvtimme och beta av några tusen steg då så kan man ta en kortare runda på kvällen. Hitta intressanta poddar och ljudböcker att lyssna på så kommer du knappt tänka på att du tränar/promenerar
Detta.

Jag började för ett tag sedan att gå en halvtimme aktivt om dagen. Det var enda sättet för mig att komma ur min rutin där jag inte hade någon form av cardio eller vanligt promenerande utöver när jag gick och handlade. Jag ökade lite varje vecka, sen började jag cykla då och då. Nu kommer det lika naturligt som att äta lunch - Och det är ju där man vill ha det. Det ska bli rutin av det, då är inte längre något att "tänka på".

Sen 10km till jobb är ju perfekt cykelavstånd du har möjligheten Rugged Mini, jag cyklar själv överallt jag ska om det inte är flera timmar bort och det är en stor fördel för min vardagsmotion, utan tvekan.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 17:05   #19
Dimak94
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Jag gick i måndags 2h på 10k steg, varav jag gick fel då jag inte varit i dessa områden på över 6,7 år . Men så är jag intresserad av militär , och vi har ett skjutfält här så det var ganska enkelt att gå och chicka på allt.
Dimak94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:26   #20
zyzolol
Registered User
 
zyzolols avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 33
Annars kan du ju satsa på att bli beroende av 'Pokémon GO'
__________________
Gym, Calisthenics, Breakdance
zyzolol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 19:24   #21
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
förösk få in så mkt som möjligt under arbetsdagen, det är mitt bästa tips+10 min före och efter jobb, kansk3 10 min på lunchen
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 00:49   #22
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av Rugged Mini Visa inlägg
Poängen är att jag vill hitta ett sätt så det skrev utan att jag aktivt behöver tänka på det. Dvs att det blir ett naturligt steg i min vardag.
Men om det är för svårt kanske jag borde sätta i system att istället hoppa av tåget en station från jobbet och gå dom sista kilometerna eller något liknande.
Få in en naturlig 3km löprunda 3ggr i veckan, gå till och från löprundan!
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 14:10   #23
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Kort version:
Hitta nått du kan göra/lyssna på samtidigt som du är ute och går. Det som hjälper mig är att lyssna på bra podd.

Lång version:
Jag har alltid hatat kardio, men åkte på corona för 2.5 månader sen. När jag blev frisk behövde jag stärka lungorna och få upp lite kondis. Jag började med att gå 1 km om dagen. Efter ett par dagar blev ökade jag till 3 km. Sen ökade jag till 5 km, sen till 8 och slutligen till 10 km.

I början kändes 3 km drygt som fan, men sen började jag lyssna på en bra podd där varje avsnitt är ca 2h och vipps så har man gått 10 km.

Nu, 2 månader senare, är jag ute och springer 3-4 gånger i veckan. Sprang precis 10 km och lyssnade på samma podd. Och jag har bokstavligen hatat löpning hela mitt liv. Men nu är det rätt kul, pissjobbigt, men ändå lite kul.
Carlzzon85 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 15:23   #24
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Gör det enklare för dig att kunna vilja promenera mera och gör det svårare för dig att INTE kunna vilja promenera mera. Vissa kallar det för "närstödsmiljöer".

Exempelvis kan du:
- förbereda promenadskor och promenadkläder dagen innan så det bara är att ta på sig och dra ut.

- ha någon som kommer dra ut med dig och som kontaktar dig (accountability-stöd)

- ha någon som har 10 000 kr av dina pengar och som ger dig tillbaka 1000 kr varje dag du har gått minst 5 km (är du riktigt sjuk så ger du hela din lön som du får tillbaka på 14-21 dagar för att kunna ha råd med din hyra eller övriga månadskostnader)

- extra sjukt: sov i rena träningskläder så att du kan gå ut direkt det första du gör när du vaknar

- eller så kan du gå extrema vägen som jag och investera i ett löpband. Där ligger 5-6 km/h hastighet sin vanlig promenadtakt

- ha något produktivt att göra samtidigt som du promenerar, exempelvis slå igång en tvätt, lyssna på någon podcast, ha något möte, något som tuggar på vid din arbetsdator, jobba om det går att göra det samtidigt i din situation

OBS: Dessa "motivationsknep" är till för att du efter 30 dagars konstant med det skall ha byggt upp en så kallad rutin eller vana. Då kommer du att ha "inlärd/intränad motivation" att vilja promenera dagligen. På engelska kallas det för "inherent motivation".

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-06-04 klockan 15:26.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 19:34   #25
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Cykla till jobb. Det gör jag. Har 8km enkel resa, tar ca 20-25 minuter. Blir 7mil per vecka minimum. Billigt, enkelt, motion och för mig går det dubbelt så fort än om jag skulle åka bussen här i Helsingborg.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 21:34   #26
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Gå efter snygga brudar så går dom fortare och fortare, så försök hålla samma takt så pressar du dig själv lite också.. Tänk på att pepparsprey har ganska lång räckvidd

Senast redigerad av humancentipede den 2020-06-04 klockan 21:39.
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 06:30   #27
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Fixa höj/sänkbart skrivbord och stå upp hela dagarna.
Tidigare hade jag arbete där jag promenerade mer än 30 000 steg om dagen helt problemfritt, var jag tvungen att stå på samma plats ibland (vilket hände) började det snabbt värka i rygg och ben. Numera har jag 100% kontorsjobb med höj och sänkbart skrivbord, upplever bara att det värker att stå upp immobilt. Jag vet, "ANEKDOT!!!" och jag har ingen koll på forskningsläget, men jag skulle gissa på att monoton ställning för kroppen stående inte hjälper speciellt.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 10:47   #28
AquaRegia
Registered User
 
AquaRegias avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 116
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Gör det till en rutin.
Detta är oerhört viktigt.

Jag snittar närmare 10,000 fler steg på arbetsdagar, trots att jag har ett stillasittande jobb. Det är för att jag har som rutin att promenera till och från jobbet (21 + 21 minuter), och även tar en relativt kort promenad på lunchen (~35 minuter).
AquaRegia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)