Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-16, 09:11   #1
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
100% vattentätt regnställ för cykelpendling

Jag blir galen på alla regnkläder, som inte är helt vattentäta till 100%, utan bara väldigt vattenavstötande. Har spenderat nog på värdelösa regnställ som inte klarar av riktigt regnrusk utan att läcka igenom.

När jag cykelpendlar lugnt till jobbet bryr jag mig inte om jackans andningsförmåga eller hur aerodynamisk den är - jag vill komma fram torr. Punkt.

Funderar på regnkläder gjorda för MC, eller riktiga arbets-eller fiskekläder. Utseendet spelar ingen roll egentligen, så länge regnstället inte är knallgult.

Har funderat på något i den här stilen https://www.xlmoto.se/regnstall-ixs-horton-2-svart#?p

Några tips från rutinerade cykelpendlare?

Senast redigerad av Musique den 2019-08-16 klockan 09:12.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 09:59   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
https://www.mirasafety.com/products/...it-hazmat-suit
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 10:17   #3
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Köp ett regnställ för golfare tyb abacus eller galvin green, snygga, bra passform och håller en torr.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 11:26   #4
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Helt regntätt tror jag knappt du lyckas med. Och om du lyckas kommer istället vätan inifrån. Jag skulle satsa på grundéns regnställ. Testat?

Jag cykelpendlar sedan länge och praktiserar de våta benens skola. Bär shorts så länge temperatur är över 5 grader. Annars tunna joggingbyxor i nylon. Har ombyte på jobbet. Kör med regnponcho från Lidl. Grymt plagg som även rymmer ryggsäck.
Med det sagt har jag också stövlar och regnbyxor ifall det blir för jäkla vått. Dock är dom aldrig 100% torra och det lever jag med.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 11:29   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Gillar Patagonias (H2No) eller Vaudes regnkläder.

Edit: Plus för vaude som har förstärkning i grenen/arslet som man ofta gnider och nöter mot sadeln och dvs håller längre just där i alla fall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-08-16 klockan 11:32.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 11:55   #6
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Följer denna tråd då jag också precis börjat pendla med cykeln t/r mellan jobbet och hemmet. Vill gärna ha ett regnställ som håller tätt men som man inte svettas i allt för mycket för orkar inte dusha på jobbet.

Vad rekommenderas för "vattenpelare" eller vad det nu kallas? Jag köpte ett med 5000 enheter, funkar väl OK men inte mer.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 12:38   #7
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Klart det finns helt regntäta kläder. Problemet är att all fukt som din kropp avsöndrar då blir kvar under regnstället och du kommer bli blöt av det istället.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 12:56   #8
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Klart det finns helt regntäta kläder. Problemet är att all fukt som din kropp avsöndrar då blir kvar under regnstället och du kommer bli blöt av det istället.
Jag minns att dom som tog på sig regnstället i lumpen när de kom en liten skur blev ungefär lika blöt som vi som inte tog på oss det.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 13:00   #9
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Goretex är lösningen på svettproblemen. Använder mina golfställ till det mesta utan problem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 13:03   #10
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Goretex är lösningen på svettproblemen. Använder mina golfställ till det mesta utan problem.
Jag gissar på att "det mesta" inte innefattar någon slags högre intensitet? Däremot är jag förvånad över att folk inte har hittat vattentäta regnställ? Vare sig jag har haft Tenson, North Face, Tierra etc så har mina skalkläder varit täta.

Har ett par vattentäta mtb-shorts som är knickers-långa. Mycket praktiska till cykelpendling, mer ventilation än regnbyxor, ingen risk att fastna i drev. Skorna blir blöta men det kan jag leva med.

Senast redigerad av grondahl den 2019-08-16 klockan 13:04.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 13:06   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Jag gissar på att "det mesta" inte innefattar någon slags högre intensitet? Däremot är jag förvånad över att folk inte har hittat vattentäta regnställ? Vare sig jag har haft Tenson, North Face, Tierra etc så har mina skalkläder varit täta.

Har ett par vattentäta mtb-shorts som är knickers-långa. Mycket praktiska till cykelpendling, mer ventilation än regnbyxor, ingen risk att fastna i drev. Skorna blir blöta men det kan jag leva med.
Förmodligen har man tittat under eller kring 500 kr, överdel och underdel inräknat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 13:54   #12
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Helt regntätt tror jag knappt du lyckas med. Och om du lyckas kommer istället vätan inifrån. Jag skulle satsa på grundéns regnställ. Testat?

Jag cykelpendlar sedan länge och praktiserar de våta benens skola. Bär shorts så länge temperatur är över 5 grader. Annars tunna joggingbyxor i nylon. Har ombyte på jobbet. Kör med regnponcho från Lidl. Grymt plagg som även rymmer ryggsäck.
Med det sagt har jag också stövlar och regnbyxor ifall det blir för jäkla vått. Dock är dom aldrig 100% torra och det lever jag med.
Grundéns har jag kollat en del på. Har främst två problem med märket. 1) byxorna är med hängslen, iallafall de som är "deras original". Att mecka på sig byxor med hängslen är jag tveksam till. och 2) priset. Det bir nästan 2000 kr för ett helt set, och jag har letat på diverse webshopar som har arbetskläder.

Angående "de våta benens skola" så är det ju faktiskt inte en så dum idé egentligen. Jag har möjlighet till dusch på jobbet, så det är ju inga problem. Men jag hatar att frysa. Kommer mycket hellre svettig och duschar av mig på jobbet än att behöva frysa på cykeln, som är ett fruktansvärt lidande.

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Klart det finns helt regntäta kläder. Problemet är att all fukt som din kropp avsöndrar då blir kvar under regnstället och du kommer bli blöt av det istället.
Då jag har möjlighet till dusch på jobbet (oftast) så bryr jag mig inte om svett direkt. Jag vägrar att frysa och vill inte bli blöt av regnet. Att cykla i motvind, i kyla, är verkligen hemskt tycker jag. Mycket hellre är jag svettig och gosig och det känns som jag cyklar i min egen lilla bubbla. Inte heller behöver cyklingen gå särskilt snabbt.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 14:55   #13
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Kollade i gäddfiskegruppen vilken de rekommenderade där, den här blev etta i omröstningen. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...RoCeBwQAvD_BwE Men den var dyr som fan
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 16:12   #14
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag har ett gammalt regnställ här hemma. Rejält stort så man kan ha det över kläder. Det brukar jag ha om jag ska vistas ute i regn. Men man blir såklart svettig för det andas inget.

För cykel pendling så har jag goretex cykelställ. Man blir inte blöt om det inte öser ner.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 17:33   #15
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Förmodligen har man tittat under eller kring 500 kr, överdel och underdel inräknat.
Sant, man får betala rätt bra för bra regnställ.
Mina funkar bra att cykla, kuta med och lufsa upp för berg. Ingen jätteintensitet a´la intervallträning iofs
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)