Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-13, 08:43   #1
MannenMannen
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2017
Inlägg: 0
Jag skall fria - hjälp

Hej

Jag tänkte bjuda min sambo på en resa i januari och fria till henne. Jag har tänkt på detta jättelänge och försökt komma på hur, var och när.

Jag behöver verkligen lite goda råd för jag kommer f-n inte på ett smack. I min värld var det tillräckligt att slå en promenad, ta en schysst middag, säg något kärleksfullt och genuint och sedan gå ner på knä med en ring jag själv har valt. Jag har i efterhand fått till mig att det är absolut inte aktuellt utan det skall göras på annan ort än hemmavid, det skall vara väl genomtänkt och med en schysst ring. Observera; hon är väldigt "enkel och kravlös" i vanliga fall och väldigt billig i drift. Det låter som jag beskrivit en guldgrävande Cruela Devile men hon är motsatsen. Va fan hon fick ett ryggskydd i julklapp att åka skidor i och hon sa det var romantiskt nog, det säger väl en del... Hon har väl bara målat upp en målbild av hur ett frieri skall se ut och vill att jag för en jäkla gång skull är mer romantisk än att öppna en 300kronors vinare framför Idol och erbjuda ett hångel, vilket jag mer än gärna ställer upp på. Problemet är att min fantasi är urusel och jag har verkligen lagt ner mycket tanketid. Så nu behöver jag er hjälp.

Förutsättningar;
1. Det skall inte ske på hemmaort. Resan skall göras i januari 2018 i max en vecka, gärna färre dagar. Restips?

2. Jag har helt själv tittat ut en ring som jag tror skulle passa henne. Är det rimligt att som klumpig man själv bestämma ringen även om magkänslan är rätt? Vad är ett rimligt pris? Jag har innan hört att tre månadslöner är rimligt men det låter ju överjävlamycket. Innan någon svarar att det får du basera på din ekonomi så tjänar jag 36tkr brutto men har massa avdrag så netto är knappt 19tkr. Jag sparar 8-9tkr varje månad. Är en ring för 30tkr rimligt om själva vigselringen är planerad att kosta typ hälften?

3. När jag väl gjort det "enkla" och köpt en ring samt bokat resan. Hur f-n skall jag göra själva frieriet? Jag har kollat Proposalvideos på Youtube och allt är så jävla fjolligt. Massa hen-karlar som tänder massa ljus eller spelar upp en musikvideo på en biograf när han ber sin svärfar om dotterns hand. Inte riktigt min kopp.

4. Jag har tills nu hållt detta helt för mig själv (förutom några smyckesexpediter). Borde jag blanda in något syskon till mig eller henne för goda råd? Än så länge känns det som att det vore en ganska romantisk bedrift om jag ensam kunde planerat resa, ring och frieri (med eran anonyma hjälp dock). Vanligtvis hjälper min syster eller svärmor mig med att köpa julklappar, födelsedagspresenter och sånt (förutom ryggskyddet, det var min egna idé...). Så det vore skoj att reda ut detta utan deras vetskap. Vad tycker ni?




Jag vet inte om detta är något regelbrott men jag är för övrigt aktiv på brädan med ett annat konto men eftersom jag inte är anonym där så gjorde jag ett konto just för denna frågan, hoppas det är ok.



tl;dr: Jag som man vill fria till min kvinna på ett resmål i januari; hjälp mig med tips så är du världsbäst!

Tack på förhand!
MannenMannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 09:09   #2
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Fria inte med en ring, låt henne välja den. Jag friade med ett halsband. Du kan fria med en stol, pyjamas på ett barn eller lite vad som.

Trodde att man skulle fria med ring men jag fick tips och trix från gifta vänner
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 09:11   #3
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
2. Den regeln är idioti, antagligen skapad av säljare. Hitta en ring du tror hon skulle gilla, är hennes stil stora stenar och så, eller kanske något mer simpelt stilrent?

3. Gör något du är någorlunda bekväm med. Om du tycker det är tramsigt kommer nog hon också göra det. Du kan ha en "simpel" kväll med bra mat etc sedan gå till någon fin plats och fråga där.

Men vad vet jag. Jag är ganska lik dig verkar det som, ganska långt ifrån "film" romantisk.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 09:18   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av MannenMannen Visa inlägg
Jag vet inte om detta är något regelbrott men jag är för övrigt aktiv på brädan med ett annat konto men eftersom jag inte är anonym där så gjorde jag ett konto just för denna frågan, hoppas det är ok.
Okej för den här gången, men ett tips till alla är att fråga innan man gör något som strider mot reglerna, om man inte vill ha både det nya konton och huvudkontot avstängda. Det är inte tillåtet att ha fler än ett konto, och det här kommer att stängas av och tas bort om någon dag. Så om några fler funderar på att göra samma sak och starta nya konton för att kunna ställa en anonym fråga: gör det inte. Vi tillåter det här en gång och utnyttjar det till den här lilla informationstillfället.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 09:19   #5
rememberence
Registered User
 
rememberences avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 1 364
Jag är lite i samma sits som dig, dock har jag turen att vi ska åka på en resa i Asien som avslutas med 3 nätter på en exotisk paradis-ö, så det är ju perfekt.

Dock är jag fast på din andra fråga...ringen, vad är rimligt? Vad förväntas?

Jag antar att det är själva grejen som är viktigast, att uttrycka sin vilja att spendera resten av sitt liv med personen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
rememberence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 09:21   #6
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Jävlar, ni satsar hårt. Jag friade vid frukostbordet, sen gick vi och började titta på ringar. Massa krav och dylikt känns.. Konstigt.

Ringen ät en svår fråga, vi valde att gå och titta tillsammans. Då båda är snåla till naturen så började vi titta på billiga ringar men man inser snabbt att detta är något man ska bära resten av sitt liv, då blir det dyrare ringar men vi känner att det var värt det efteråt.

Att jag skulle ha köp en ring i förväg? Det hade aldrig funkat.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2017-10-13 klockan 09:27.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 09:29   #7
MannenMannen
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2017
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Fria inte med en ring, låt henne välja den. Jag friade med ett halsband. Du kan fria med en stol, pyjamas på ett barn eller lite vad som.

Trodde att man skulle fria med ring men jag fick tips och trix från gifta vänner
Tack för tipset men jag tror att hon gärna har en ring framför sig när jag friar (förutsatt att jag inte tabbat mig totalt när jag valt ring)

Citat:
Ursprungligen postat av tumme Visa inlägg
2. Den regeln är idioti, antagligen skapad av säljare. Hitta en ring du tror hon skulle gilla, är hennes stil stora stenar och så, eller kanske något mer simpelt stilrent?

3. Gör något du är någorlunda bekväm med. Om du tycker det är tramsigt kommer nog hon också göra det. Du kan ha en "simpel" kväll med bra mat etc sedan gå till någon fin plats och fråga där.

Men vad vet jag. Jag är ganska lik dig verkar det som, ganska långt ifrån "film" romantisk.
Jag är inne på en helt ren ring i vittguld (alla hennes andra smycken är silver eller vittguld) fast med en "rejälare" sten. Samma ring finns med småstenar på själva ringen, är väl snarare om jag skulle ta den istället. I min värld skulle jag tro den är ganska så klassisk eller standard i sitt utseende.

Då är just frågan; var är denna fina platsen? Skall man åka till New York, Warsawa eller Jerusalem för detta smultronställe? Tack för bra input för övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Okej för den här gången, men ett tips till alla är att fråga innan man gör något som strider mot reglerna, om man inte vill ha både det nya konton och huvudkontot avstängda. Det är inte tillåtet att ha fler än ett konto, och det här kommer att stängas av och tas bort om någon dag. Så om några fler funderar på att göra samma sak och starta nya konton för att kunna ställa en anonym fråga: gör det inte. Vi tillåter det här en gång och utnyttjar det till den här lilla informationstillfället.
Jag misstänkte det. Tack för dispensen. Jag hade uppskattat om tråden fick ligga kvar även om du stänger ner MannenMannen.

Citat:
Ursprungligen postat av rememberence Visa inlägg
Jag är lite i samma sits som dig, dock har jag turen att vi ska åka på en resa i Asien som avslutas med 3 nätter på en exotisk paradis-ö, så det är ju perfekt.

Dock är jag fast på din andra fråga...ringen, vad är rimligt? Vad förväntas?

Jag antar att det är själva grejen som är viktigast, att uttrycka sin vilja att spendera resten av sitt liv med personen.
Smidigt läge. Men du har ju ändå kvar att bestämma dig; gör du det på stranden, över en middag, tänder du tusen "fjoll-ljus" eller hur och var skall du bete dig?

Det där med att det är själva grejen som är viktigast kan ju jag som man hålla med dig om. Inte säker på att honan delar den uppfattningen. Inte min i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jävlar, ni satsar hårt. Jag friade vid frukostbordet, sen gick vi och började titta på ringar. Massa krav och dylikt känns.. Konstigt.
Jag håller med men som sagt; vet inte om min kvinna är unik eller om de flesta hondjuren delar hennes uppfattning.

Kan du dra någon prisparallell? Antingen i antalet kronor eller en procentuelldel av din inkomst eller liknande? Tycker du att min preliminära budget är för låg eller tvärtom?
MannenMannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 09:42   #8
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MannenMannen Visa inlägg


Jag håller med men som sagt; vet inte om min kvinna är unik eller om de flesta hondjuren delar hennes uppfattning.

Kan du dra någon prisparallell? Antingen i antalet kronor eller en procentuelldel av din inkomst eller liknande? Tycker du att min preliminära budget är för låg eller tvärtom?
Unik eller inte, tror däremot det finns en skapad bild om hur ett riktigt frieri går till - som i mitt tycke är konstigt. Men om man drömmer om detta så är.det inte fel..

Våra förlovningsringar slutade på.. Ca 35 000:- De kunde blitt dyrare men vi hittade två stycken som passade och så blev det.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 09:44   #9
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av MannenMannen Visa inlägg
Tack för tipset men jag tror att hon gärna har en ring framför sig när jag friar (förutsatt att jag inte tabbat mig totalt när jag valt ring)
Välj annars en generell, billig ring och gå sen och välj något hon vill ha
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 09:44   #10
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Jag köpte en tillfällig ring som var avsedd för just frierier, den är justerbar så att den passar alla fingrar. Jag fick den från ett ställe i Stockholm som heter Smid, så efteråt åkte vi dit och valde ringar ihop och gjorde en trevlig weekend av det. Vi körde på lite enklare förlovningsringar och lade mer krut på vigselringen.

Citat:
Ursprungligen postat av rememberence Visa inlägg
Jag är lite i samma sits som dig, dock har jag turen att vi ska åka på en resa i Asien som avslutas med 3 nätter på en exotisk paradis-ö, så det är ju perfekt.

Dock är jag fast på din andra fråga...ringen, vad är rimligt? Vad förväntas?

Jag antar att det är själva grejen som är viktigast, att uttrycka sin vilja att spendera resten av sitt liv med personen.
Asienresor är av erfarenhet bra att fria på! Visserligen hade jag tänkt fria på en weekendresa inrikes men det blev skjutet i sank två gånger, första gången blev frugan (eller sambon som hon ju var då) sjuk och andra gången fick hon för sig att ändra planerna och göra något annat. Fan vad frustrerad jag var just då men såhär i efterhand är det ett rätt komiskt minne. Eftersom vi hade börjat planera en japanresa gav jag upp och väntade tills dess. Jag styrde upp en dag där vi åkte till en liten stad i bergen och badade i en varm källa, sedan gick vi till en fin park och där tyckte jag att läget var så bra som det kan bli.

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jävlar, ni satsar hårt. Jag friade vid frukostbordet, sen gick vi och började titta på ringar. Massa krav och dylikt känns.. Konstigt.
Det tycker jag egentligen är klockrent, jag har alltid tyckt att folk gör för stor affär av detta trots att jag själv ansträngde mig rätt mycket när jag friade. Jag gillar dock att smussla med överraskningar så det var nog lika mycket för mitt eget nöjes skull som hennes. Förmodligen mer för mitt nöje, faktiskt. Flera veckor innan så började jag skämta och gå ned på knä med en dramatisk uppsyn precis länge nog för att hon skulle ana oråd, då knöt jag skorna och låtsades som ingenting. När jag väl friade på riktigt tog det ett bra tag innan hon förstod att jag menade allvar, precis som planerat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."

Senast redigerad av Matsa den 2017-10-13 klockan 09:53.
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 10:04   #11
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
1) Lägg pengarna på en förlängd semester istället, så ni kan vara i Asien vilket är nästan bäst den årstid du föreslår om du vill ha det härliga och mysiga med sol, värme och allt därtill.

2) Jag hade hellre beslutat om ringar ihop med min partner på hemmaplan efter frieriet och provat ut exakt rätt storlek och utformning gemensamt. Jag har hört vänner och bekanta som råkat köpa helt fel ring mot för den ring som deras partner har drömt om och så har det nästan blivit tjafs runt det. Ska man lägga femsiffrigt belopp på något så var två om det beslutet. Hade tveklöst valt något mer symboliskt, ungefär som Dreas beskrev.

3) Gör inget du inte känner dig bekväm med. Framför allt blunda för allt amerikanskt dravel och bacheleortrams. Däremot är det väl kul om det är någon överraskning, men gör något som du tror passar henne och som hon uppskattar. Halva grejjen är väl just att det ska vara en överraskning. Flera restauranger i t.ex. Thailand har paviljonger som man kan få boka middagar på, med lite extra utsikt, lite mer avskiljt övriga restaurangen och så får man egen servitör mm. Ingen större kostnad kring heller. Betala en fotograf om du vill ha lite romantiska bilder från solnedgången efter att hon har tackat ja så har ni bilder för massor med likes och hjärtan på facebook/instagram

4) Jag tycker du ska köra ditt eget race. Inför själva bröllopet, om det blir ett sådant och hur det ska utformas, då kan man ta hjälp av släkten för mer utformning. Lägg krutet på en mysig semester istället och unna er lite gott tillsammans. Släpp prestationskraven på själva frieriet

Lycka till!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 10:16   #12
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Fria inte med en ring, låt henne välja den. Jag friade med ett halsband. Du kan fria med en stol, pyjamas på ett barn eller lite vad som.

Trodde att man skulle fria med ring men jag fick tips och trix från gifta vänner
Gå ned på knä och ta fram ett halsband?

Tror faktist många är svaga för den traditionella bilden av mannen som går ned på knä med en ring. Kan inte erbjuda några konkreta tips men sådana här tillfällen är saker som kommer definiera ditt liv och som du kommer se tillbaka på med glädje när du ligger på dödsbädden, så gå all-in och se till att allt blir perfekt. Inget fel med lite prestationskrav, tanken som räknas om allt inte skulle bli exakt som man vill.

Senast redigerad av xan den 2017-10-13 klockan 10:17.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 10:31   #13
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
"vill du ha en liten grej, stoppa fem kronor i mig"-ring kan väl aldrig gå fel?

För att vara lite seriös så håller jag med Snubben. Orka vara sååå seriös. Jag tycker inte om den här uppumpade romantiska skiten.
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 10:46   #14
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Känner igen mycket av tankarna. Jag bestämde mig för att hålla helt tyst och arrangera allt utan att någon visste.

Däremot så bör ni väl ha pratat om giftemål i allmäna termer tidigare? Rekommenderar inte att fråga utan att ämnet någonsin diskuteras. Om man vill överraska och köpa ringen i föreväg, skulle jag använda ett sådant diskussions-tillfälle för att i allmäna ordalag pejla in vad för typ av ring hon alltid drömt om.

Min tjej sa Cartier. Började titta på ringar och insåg att även en diamant som är pyttenliten kostar bra mycket pengar. Inne i Cartier butiken och jag insåg att det är helt orimligt att köpa något fint där inne, helt galna mark-ups mot vad diamanten egentligen kostar.

Så det blev att här i HK hitta en guldsmed som kunde kopiera ring-designen, det gick på cirka 5000kr i Platinum. Sen valde jag en sten separat som fästes i ringen. Det är rätt mycket att sätta sig in i bara att välja diamant. Jag la ungefär 2.5 månadslön, vilket med höga löner här i HK är en rätt ansenlig summa.

Sen frieriet gjordes på ett lyxigt hotelrum efter att vi ätit en fin middag. Jag gjorde det på rummet för att jag vet att hon inte ville ha den situationen och 40 pers som tittar på oss. Vilket med facit i hand var tur, då det blev lite chock när jag fråga.

Jag tror på att hitta en plats som känns rätt för er. Skit i allt krystat med ljus osv som inte verkar va din grej, utan det som känns rätt. Sen om du inte får bra koll på vad hon gillar för ring, så kör en temporär ring och så väljer ni ut en tillsammans.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-13, 10:47   #15
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Jag friade genom att gå ned på knä med en ring när vi gick på en promenad genom en park. Sen middag efteråt. Visste inte att det behövde vara så komplicerat, hon blev glad i alla fall
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)