Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-16, 09:18   #121
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Har inget problem med att leva egentligen, men finner livet helt meningslöst. Speciellt eftersom man dör och ändå inte minns något utan upphör att existera. Det är ju inre direkt så att man ligger i graven och tänker ”fan vilket gött liv jag hade”
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 09:55   #122
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Livet i stort känns i nuläget ihåligt. Som att man hamnat i bilkö och inte längre kan höja hastigheten eller ens parkera. Människor trycker ibland bort en i annan fil, man måste tvärbromsa för att någon måste in i samma fil som en själv. Bilen i sig finns det människor i, men deras samtalsämnen har gått i cirklar länge nu.

Nja, bättre kan det bli. Särskilt frustrerande är det när man aktivt försöker ta sig ur trafikstockningen, men är så inrutad att man som mest kan hojta till grannfilen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 10:05   #123
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag ser ingen större mening med livet, men jag njuter av det, varför behöver man ha en "mening"? Så länge livet bjuder på mer bra än dåliga saker så tänker jag försöka klamra mig kvar. Det som driver mig är nyfikenheten, vad kommer härnäst. Nextopia
Nya böcker, filmer, kunskaper, bekantskaper, kärlekar, intressen osv. Så länge det kommer saker som jag upplever som nya och underhållande så är det ju bara att rulla på.
Visst mår man skit mellan varven, men det känns ändå som det goda ändå har överhanden.
Jag vet ju inte vad som händer i morgon, så jag vill försöka leva så länge för att se vad som händer. Jag är lika lättroad som en hund som jagar sin egen svans antar jag, och det är jävligt skönt!
Såhär 10 år senare säger jag samma sak! Tror inte livet har någon mening, men jag trivs, så varför grubbla?

Jag fortsätter varva bra och dåliga upplevelser med en klar övervikt på bra saker, så jag tycker livet är riktigt trevligt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 12:03   #124
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Efter ett otroligt turbulent år har jag fått perspektiv på saker. Det som jag tog för givet förut ser jag möjligheterna i och att man måste kämpa för att behålla vissa saker.

Har man svårt att se meningen med livet ur sitt egna perspektiv kanske man kan försöka hitta andra meningar. T.ex göra sin omgivning glad, hjälpa andra och vara tillgänglig.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 13:01   #125
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Jodå det gör jag, fyller mitt liv med saker jag tycker är meningsfulla för mig.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 13:01   #126
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Om det känns ihåligt, meningslöst eller "stagnerat" så låter det lite som att man kanske bör överväga att byta miljö? Oavsett om miljöbytet innebär typ byte av livsstil, intressen, jobb, påbörja en utbildning, byta stad etc?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 13:12   #127
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Om det känns ihåligt, meningslöst eller "stagnerat" så låter det lite som att man kanske bör överväga att byta miljö? Oavsett om miljöbytet innebär typ byte av livsstil, intressen, jobb, påbörja en utbildning, byta stad etc?
Det är det man håller på med. Jag behövde kanske förtydliga min metafor.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 14:59   #128
NewAtThis
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Jag läste en artikelserie om vår intelligens som gav mig en bra förståelse hur lätt vi kan använda vårt intellekt emot oss och endast agera utifrån det vi redan vet och skapa en illusion att vi vet allt om livet.

Vi använder vårt intellekt som begränsas till det som vi redan vet om livet och glömmer bort att använda vår intelligens som vi använder för att vidga vårt liv.

Vi går runt i en cirkel i våra tankar istället för att gå vidare. Läs artikeln om intelligens eller hela serien och förhoppningsvis får ni också en ny insikt om livet.

https://www.karlinds.se/blogs/mode-o...-intelligensen
NewAtThis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 22:01   #129
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Har svårt för det då jag befinner mig på stadiet vad meningsfullt innebär.

Var länge inne på att lyckas karriärmässigt, men vet inte.

"In the end it doesn't even matter" som Chester sa och sedan tog han livet av sig.

Känns spontant som mindfulness, minimalism och finna lycka med att bara finnas är meningen.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 15:54   #130
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jaf själv är ju ersättbar i allt utom förälder och son i princip. Nån form av glädje ger man ju åtminstone några människor så sett ur den synvinkeln så har man ju ett meningsfullt liv. I övrigt så borde man väl på sin fritid försöka göra världen bättre. Inte särskilt meningsfullt att försöka bli grov fastän de e kul
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-19, 09:40   #131
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Nej men det gör inget
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-19, 09:43   #132
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag tror inte att livet har någon mening, men att vi kan ha en känsla av syfte och att uppfylla detta. Så jag finner inte livet meningsfullt men jag upplever det meningsfullt.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 13:16   #133
Mell
Registered User
 
Mells avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 424
Tror det kan ses som en dåligt ställd fråga, den förutsätter att det ska finnas ett speciellt syfte med vår existens. Frågan verkar förutsätta att mening är ett krav för generellt välmående samt tillfreds med sitt liv och tillvaro men tror det går att hitta på andra sätt.

Detta klipp är ganska nära knytet till detta som jag gillar: Sam Harris - Death and the present moment https://youtu.be/ITTxTCz4Ums?t=2m3s
Mell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 23:58   #134
Kuma
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Jag tror mycket handlar om vad man har för mål och vad man skall göra då man har uppnått dem.

Allt handlar om var i Sverige man bor, har man en lägenhet i Södermalm och är singel är det inte så konstigt om man kan må piss ofta.

Bor man i ett hus på landet i Norrbotten kan även det kännas ledsamt på sikt.

Varför många av oss mådde som bäst som barn hade nog för att det inte fanns några krav på jobb och karriär samt partner.
Kuma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 05:55   #135
kimozabe
Registered User
 
kimozabes avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Karlshamn
Inlägg: 493
Går det nå total harmoni eller handlar det om att hitta acceptans för att bli nöjd? Det blir inte bättre än så här, det är bra nog?

Är harmoni i livet, vardagen än helig graal?


Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)