Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-05, 16:08   #31
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
För min egen skull (och för nära och kära) ser jag en mening med att leva. Framtida möjliga upplevelser (och de jag upplever för stunden) gör livet värt att leva för mig. Personligen tycker jag att det finns mycket att uppleva (i princip oändligt med upplevelser) och att tiden på jorden är för knapp för att hinna med allt detta. Jag kan inte påstå att jag känner mig stressad av att hinna med allt (jag är en lugn person av mig), för det är ingen vits att uppleva saker när man har tidspress på sig hela tiden. Hade jag fått välja hade jag valt evigt liv tills jag tröttnar på det, eller reinkarnation.

Jag har valt att acceptera (och nöja mig) med hur livet ser ut och vilka möjligheter jag har. Jag har också ganska nyligen kommit att acceptera min dödlighet, något jag i stort sett hela mitt liv tyckt varit oacceptabelt. Så jag kände i princip tvärtom mot dig coxie.

Jag föredrar om jag har en existens efter min död i en eller annan form, men kan också acceptera ett slut på min existens, något som tidigare skrämde mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 16:10   #32
Biceps
FFFUUU
 
Bicepss avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Lund
Inlägg: 564
Meningen med livet ligger väl i att maximera sitt eget välmående, dvs må bra och göra saker man tycker är roligt. Räcker för mig.

Ser ingen mening i att fundera längre än så. Om man ständigt går runt och tänker på vad som ger en glädje så är ju risken att man inte blir så närvarande och då blir man blockerad från att uppleva det roliga. Släpp kontrollen och häng med på resan...
Biceps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 16:19   #33
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Japp, kan jag få andra att le så är min dag fullgjord. Det är tråkigt att se sitt liv utstakat, jag tar var dag som den kommer. Det är någonting jag fått lära mig den tråkiga vägen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 16:21   #34
Mago
pot of tea? (_)IO
 
Magos avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Lund/Karlshamn
Inlägg: 2 451
Din text fick mig att tänka på en bra låt vid namn Chords - Searchin' for dreams.

Enbart min nyfikenhet får mig att vilja leva i tusentals år. Jag skulle nog kunna sitta på en stol och glo i 10.000 år bara för att se hur livet på jorden utvecklas.
__________________
Ströva fritt
Mago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 16:32   #35
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Vad deprimerad man blir av att tänka på sånt. :P

Jag är glad att få leva, Sen äre shit the same om det är nån mening met eller inte
Jag är lycklig när folk runt om mig är glada.( Försöker undvika negativa personer.) :P

Mvh kim
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2009-04-05 klockan 16:33. Anledning: Lite omformuleringar^^
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 16:40   #36
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av Mago Visa inlägg
Din text fick mig att tänka på en bra låt vid namn Chords - Searchin' for dreams.

Enbart min nyfikenhet får mig att vilja leva i tusentals år. Jag skulle nog kunna sitta på en stol och glo i 10.000 år bara för att se hur livet på jorden utvecklas.
Pucktvåa! Håller helt klart med. Jag vill leva tills jag är över 100, om bara för att få uppleva hur världen utvecklas och vad nästkommande generationer hittar på för tokigheter.

Tyvärr så tror jag att vi är några generationer bort från evigt liv. Fast det är nog bara en tidsfråga innan det blir möjligt att leva för evig, om nu vi inte tar död på vår planet först.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 16:43   #37
drakfelt
Guest
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 951
att man betyder något för någon av sina medmänniskor tycker jag nästan är definitionen på ett meningsfullt liv. kanske inte att man uträttar några hjältedåd dagligen men att man finns där för folk som behöver en.
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 16:54   #38
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Det är inte meningen att denna tråd ska bli en standard meningen med livet- tråd, vi har alla olika teorier om vad som är meningen med livet som stort. Det jag undrar över är om ni anser att ert liv har någon mening eller om ni jobbar mot ett mål som kommer få ert liv att få mening.

Först vill jag bara säga att jag inte är ute efter sympati eller att få höra att ditt liv visst kan vara meningsfullt. Jag blir matat med detta av min familj och psykolog. Jag själv har sedan jag var gammal nog att förstå innebörden tyckt att livet är totalt meningslöst. Enda anledningen till att jag existerar är för att min pappas spermier träffade min mammas ägg. Jag har aldrig fattat vad som får folk att tro att man som individ är något speciellt eller att något man gör spelar någon roll. ”Livet är vad man gör det till” är en gammal hederlig slogan som används flitigt för att motivera ungdomar och jag erkänner att jag trodde på det. Jag skötte min skolgång och tänkte att bara jag får ett bra jobb med bra lön så är jag ett steg närmare meningsfullhetens varma barm. Det tog några år att få tag i ett bra jobb och ja det var intressant i början och visst var det trevligt att tjäna pengar, men känslan av att mitt liv nu är åtminstone lite meningsfullt infann sig inte. Det var nog här jag först på allvar insåg att livet för mig aldrig kommer bli meningsfullt och att försöka jaga detta mål är ett slöseri med tid och energi. Jag bestämde mig då för att ta livet av mig, varför försöka jaga något som för mig inte existerar? Tur eller otur vet jag fortfarande inte men några dagar senare vaknade jag upp på sjukhuset, jag hade misslyckats med något till synes enkelt som att ta mitt liv, dosen av sprit+diverse tabletter var hög nog, men jag hade hittats av en polare. Blev LPT:ad ett par månader och min psykiatriker och psykolog försökte febrilt att få mig att tro att det faktiskt finns en mening med livet (något som de fortfarande försöker banka in).

Istället för att försöka ta mitt liv igen så funderade jag lite på hur det skulle gå att leva om man istället för att leta efter en mening levde för att göra saker som åtminstone för stunden var roande. Att istället för att försöka passa in i samhället genom att umgås med folk, skaffa en flickvän o.s.v. leva för stunden. Detta har fungerat förvånansvärt bra även om det på sikt är ohållbart att leva ett liv där kortsiktig förströelse är det enda målet. Speciellt för mig som får en stor del av förströelsen från sprit och andra droger. Jag har länge funderat över vad jag ska göra när jag till sist tröttnar på att leva för endorfinkickar, litteratur, filmer och andra former av tillfällig förströelse (för jag tror inte det är något som kommer hålla mig sysselsatt tills pensionsåldern).

Fru/flickvän och barn kommer säkert många säga är det som gör livet meningsfullt, att känslan av att bli förälder är något som kommer förändra ditt liv totalt. Jag själv har aldrig varit intresserad av att skaffa barn. Jag är inte ens intresserad av att ha ett seriöst förhållande. Varför vet jag inte, jag har provat att försöka ha ett längre förhållande men det har aldrig riktigt funkat. Allt för mycket kompromisser och skarvande för att få det att fungera. Kort sagt så kostar det mer än det smakar.

Så finns det fler som jag eller tycker ni att ert liv är meningsfullt/ letar efter känslan?
Du verkar göra det typiska misstaget av att definiera mening som någonting utanför dig själv. Det finns liksom inget annat än sig själv man lever för. Vi lever inte för stat, gud, andra människor, att vad vi åstadkommit i livet ska gå till historieböckerna etc.

Förr eller senare kommer vi alla dö och då kommer världen vara borta för oss. Då spelar ingenting någon roll längre. Vad som däremot spelar någon roll, det enda som spelar någon roll, är vad vi gör under tiden. Meningen är att leva, och göra det väl.

Det funkar givetvis inte att leva väl bara för stunden. Sånt kompromissar bara framtida lycka med något tillfälligt. Enda som funkar är att hitta det som ger lycka både för stunden och i det långa loppet, och det bör inte finnas några motsättningar mellan dessa.

Sen kan det förstås vara svårt att hitta sånt som man finner meningsfullt, men det är ju liksom värt det... vi kommer vara döda fan så mycket längre än vi lever.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 17:04   #39
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jodå. Så länge som du kan fylla ett liv med det. Det är bra att ha aktiviteter (jag har massvis!) att ägna sig åt, så länge man ser till att inte definiera sig själv utifrån vad man gör & presterar, utan vem man är.
Jag tror att jag förstår vad du menar. Samtidigt tycker jag att man delvis definierar sig själv (dvs den man "är") genom det man faktiskt gör också. Håller dock med om att man är ute på farlig is om det bara handlar om att prestera. Det finns en annan sida av görandet som också är utvecklande. Den handlar nog mer om upplevelser, intryck och känslor än om resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Sedan tror jag mitt grundproblem är att jag funderar för mycket på detta, men det går inte att sluta tänka.
+1 på den. Jag ryggar direkt när någon säger "men tänk inte så mycket". Jag kan köpa "problematisera inte så mycket" i vissa situationer, för det är jag ganska bra på att göra in absurdum, men att sluta tänka är aldrig ett alternativ för mig. Sen är det naturligtvis svårt om man handlar i en cirkel av "onda" och jobbiga tankar, och jag har inget bra svar på hur man tar sig ur en sådan.

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 17:18   #40
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Angående kroppens förfall, som nämnts ovan, så har det mycket mindre betydelse för huruvida man upplever sitt liv som meningsfullt eller värt att leva än vad man kanske tror innan man upplevt det. Utan att förneka någon som upplevt det motsatta sin åsikt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 17:27   #41
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Det är väl inte så konstigt att det inte finns någon absolut mening med livet i sig. Man får väl "helt enkelt" bestämma sig för vad man vill göra nu när man är här och sen göra det. Kan man inte göra det så kan man åtminstone hjälpa andra.
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 17:27   #42
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Kort sagt så kostar det mer än det smakar.
Har formulerat det på pricken så själv. En summering känns som att den består av övervägande många - jämfört med +.

Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Så finns det fler som jag?
Absolut. Tankarna på vad det är för meningslöst ekorrhjul man springer i dyker upp titt som tätt.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 17:28   #43
henk4n
Registered User
 
henk4ns avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 155
För mig beror det på, är olika från dag till dag.. När jag gick i gymnasiet så mådde jag bättre psykiskt eftersom varje dag träffade jag mina polare och skolan tog mycket av min tid. Har nu tillbringat ett år och inte gjort så mycket.. läst upp lite ämnen men har för första gången i mitt liv upplevt en depression. Hoppas de blir bättre i höst när jag börjar plugga på allvar igen.

Men vissa dagar mår jag toppen och vissa mår jag skit... Sen när man läser i tidningen om växthuseffekten, terrorism, Nordkorea skjuter upp raketer osv så slår det mig att om 20år så har säkert människan bombat sönder hela jorden..
Eller så har Kina blivit den riktigt nya supermakten och hela väst har tappat
henk4n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 17:28   #44
Frillan
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 611
Fina tjejer, träning, vänner är underbart..
__________________
Nu har LCHFarna en egen sekt kryssning också
Frillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 17:33   #45
jesse
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 818
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag tror att jag förstår vad du menar. Samtidigt tycker jag att man delvis definierar sig själv (dvs den man "är") genom det man faktiskt gör också. Håller dock med om att man är ute på farlig is om det bara handlar om att prestera. Det finns en annan sida av görandet som också är utvecklande. Den handlar nog mer om upplevelser, intryck och känslor än om resultat.



+1 på den. Jag ryggar direkt när någon säger "men tänk inte så mycket". Jag kan köpa "problematisera inte så mycket" i vissa situationer, för det är jag ganska bra på att göra in absurdum, men att sluta tänka är aldrig ett alternativ för mig. Sen är det naturligtvis svårt om man handlar i en cirkel av "onda" och jobbiga tankar, och jag har inget bra svar på hur man tar sig ur en sådan.

//Kristin
Fast det handlar ju som sagt om den "onda cirkeln". Det krävs ju inte så lång tid för att komma fram till att det vi gör på jorden inte har någon betydelse i det stora hela (eller har det?) och sedan kommer man kanske inte så mycket längre i den riktningen. Då är det ju poänglöst att fortsätta tänka så mycket på just det. Då återstår att försöka fokusera på tankar som kan gagna ens tillvaro istället även om det kan vara nog så svårt.
jesse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)