Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-10, 10:36   #1
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Kollagen?

Nyfiken för att prova kollagen-tillskott mot min glaskropp. Kollagen är stödjevävnad i muskler och utgör en stor del av muskelsenorna. Tips på prisvärt pulver? Även: känner någon till studier som visar på skillnader på intag av kollegen typ 1 och typ 2 när det kommer till... Tja, egentligen vad som helst? Allt är av intresse.

Efter att ha skummat kring det hela har jag fått uppfattningen att kollagen typ 1 är det som främst återfinns i senor och kollegen typ 2 det som återfinns främst i ledbrosk, så typ 1 känns intuitivt som mest lämpligt för mitt projekt eftersom jag har problem med muskler/senor och ej med lederna per se.

All info välkommen!

/Sheo
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 12:09   #2
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Eftersom all info är välkommen så slänger jag in dessa till att börja med,

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...light=kollagen

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...light=kollagen

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...light=kollagen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 12:31   #3
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Tack! Den i mitten hade jag inte läst!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 14:48   #4
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag frågade även Keith Baar på twitter om han trodde att samma sak gällde för muskelskador som för senskador (avseende hans forskning på kollagen + C-vitamin en timme innan belastning av påverkad senstruktur), i en post som länkade till en intressant podcast han hade:
Dr. Keith Baar on Tendon Health, Rehab and Elastic Power Performance: Just Fly Performance Podcast #156

Hans svar:
Citat:
For a muscle injury, I would focus more on leucine rich proteins (whey, egg, dairy, etc.) Since mTORC1 is needed for muscle repair and leucine rich protein supports this better than collagen.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 14:50   #5
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Intressant. Och det där gör jag ju redan såklart. Alltid kasein eller helmjölksprotein innan träning. Men drar otroligt lätt på mig muskelbristningar. Så tänkte prova med kollagen. Det är billigt iaf.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 14:58   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag började med 15g hydrolyserat kollagen samt 50mg c-vitamin varje morgon innan träningen för ett tag sedan. 197kr på myprotein. Hittat någon billigare källa?

Har du hittat någon kompletterande forskning utöver det som nämnts i andra trådar?

Samma här avseende skador, har fan dragit på mig ett otal skador senaste åren (förmodligen mer att göra med hög volym och massa calisthenicsgrejsimojs än något annat iofs). Aldrig fel att testa.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 16:31   #7
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag började med 15g hydrolyserat kollagen samt 50mg c-vitamin varje morgon innan träningen för ett tag sedan. 197kr på myprotein. Hittat någon billigare källa?

Har du hittat någon kompletterande forskning utöver det som nämnts i andra trådar?

Samma här avseende skador, har fan dragit på mig ett otal skador senaste åren (förmodligen mer att göra med hög volym och massa calisthenicsgrejsimojs än något annat iofs). Aldrig fel att testa.
Ej hittat billigare!

Tack för svar: thumbup:
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 10:15   #8
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Denna fråga då till dom som har lite koll på biokemi eller lyckats snubbla över någon studie: rätt stor skillnad i pris på kollagen och kollagenpeptider, och många studier tycks vara gjorda på peptider. Finns det någon anledning att tro att förspjälkning är avgörande för effekten av tillskottet?

Mvh!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 12:09   #9
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Läste denna länk om skillnaderna, men om det är någon praktisk relevans i rehabsyfte vettefan. Frågade på Keith Baars ovanlänkade tweet precis, hoppas på svar.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 12:23   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Slänger in en lat fråga: Är glukosamin fortfarande bra för leder?
Funderar också över att börja käka tillskott för mina glasleder...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 13:44   #11
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Slänger in en lat fråga: Är glukosamin fortfarande bra för leder?
Funderar också över att börja käka tillskott för mina glasleder...
Vissa med artros upplever en effekt (allt från sådär till god vad gäller smärta) och vissa ingen alls... evidensen är väl inte stark vad jag vet, men en del finns ju att läsa på examine.com.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 14:34   #12
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Det kanske kan vara idé att testa en lite större dos c-vitamin för att få fart på den egna kollagenproduktionen.


Citat:
The healing of musculoskeletal tissues, such as bone, tendons, and ligaments, is dependent on the capacity of collagen synthesis and cross-linking.7,20,34 Poorly developed extracellular matrices derived from collagen can lead to inadequate tissue structures and biomechanical strength, which can result in unsatisfactory outcomes and an increased risk for reinjuries. Basic science investigations on the biochemical pathways after a musculoskeletal injury have suggested that vitamin C, also known as ascorbic acid, may enhance collagen synthesis and soft tissue healing.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6204628/
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 15:16   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Intressant. Och det där gör jag ju redan såklart. Alltid kasein eller helmjölksprotein innan träning. Men drar otroligt lätt på mig muskelbristningar. Så tänkte prova med kollagen. Det är billigt iaf.
Jag vill backa lite och diskutera det som Sheo skriver här ovan också. Hjälper mjölkprotein mot dåliga leder?

C-vitamin också, alltså. Mjölk samt frukt och bär är bokstavligt talat de godaste sakerna jag vet, vore ju gött att kunna frossa i dem samtidigt som de fick knäna att sluta knaka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 15:56   #14
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det vore ju intressant att se forskning framöver för att hitta någon sweet spot för C-vitamin om högre doser nu har läkande effekt på diverse muskuloskeletala skador, men om det finns någon kritisk gräns där för mycket hämmar träningsresponsen mer än vad den gör nytta.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 16:48   #15
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Stjäl tråden lite när vi är på ämnet.

Jag äter en del sidfläsk med svål, och dansk fleskestek. Min kropp använder väl det kollagenet?
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)