Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-24, 06:51   #706
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Tillägg till front leverövningen. Utöver skador och skit hit och dit så tyckte jag överlag att jag inte kom vidare så bra med vanliga front lever pulls. Kan/kunde ej köra statiskt för länge pga axelbesvär, men pulls gick bra. Var dock svårt att överbrygga tuck front lever pulls - advanced tuck tyckte jag. Den flytande, godtyckliga progressionen i att försöka på nått sätt hålla koll på exakt i vilken vinkel man befinner sig tröttnade jag på, vilket var en anledning att jag bytte ut övningen.

Som jämförelse så märkte jag att från dött hängande läge kunna göra tuck front lever pulls i några repetitioner med god form korrelerades till ca 30kg i den ryggliggande raka latsdragövningen, vilket är typ 35 % av min kroppsvikt (upplever den tyngre än stående övningen pga annorlunda kraftkurva). Nu är jag snart uppe i 40kg i sakta mak, men det går framåt i alla fall. Jag tänkte försöka göra en jämförelse för varje 10-kilosframsteg och se var jag ligger styrkemässigt i front lever och korrelera lite siffror/data där.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 06:57   #707
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det är en kabelmaskin på näst lägsta trissan, med en rak stång som jag greppar typ snäppet bredare än axelbrett. Lägger mig på rygg, hakar fast fötterna i ett traktionsbälte som jag har med mig så att fötterna är helt fast så pass långt bort att jag precis når stången. Bakre bäckentippning så att jag inte svankar och sedan kör jag en axelextension (rakt latsdrag) med raka armar, till typ 50-60 grader kanske och sedan tillbaka. Då upplever jag i alla fall att motståndet hamnar ungefär där den ska hamna i en front lever, men att det inte blir någon platå viktmässigt (skulle man köra stående skulle det ju vara svårt att uppnå kroppsvikt i det och samtidigt ha fötterna kvar på marken).
Okej. Samma som skidåkaren/lats pulldown fast liggande? Att klara att kroppsvikt i den låter ganska tungt.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 07:04   #708
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Okej. Samma som skidåkaren/lats pulldown fast liggande? Att klara att kroppsvikt i den låter ganska tungt.
Skulle man vara stark nog för nära kroppsvikt där kan jag tänka mig att det precis som i en dragon flag blir att resten av kroppen kommer att vilja åka upp i luften, därav bältet som jag fixerar fötterna i (det blir inte den effekten än på den vikt jag kör, men det kommer nog).
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 09:27   #709
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Jag kör sen 2v styrkelabbets press pasodoble hög volym fast med handstående armhävning-progression. Känns bra än så länge.
Varvat med fighter pullups.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 11:54   #710
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
I ovannämnda ryggliggande raka latsdrag verkar det för min kroppsvikt som att startläget på ca 30kg var ungefär likvärdigt med front lever tuck pulls. Nu på ca 40,6kg (3-reppare) så motsvarade det vid test idag advanced tuck pulls (dvs 90 grader i höft / vertikala underben, 3-reppare men hade nog kunde göra 1-2 till). Nästa jämförelse blir vid 50kg, 60kg osv för att se vilka motsvarande calisthenicsnivåer det landar på.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 06:30   #711
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Reverse hyperextentions är för lätta för mig. Jag prövade att flytta mig längre ut på ställningen, så att mer av kroppen hängde i luften, och märkte att det blev tyngre. Nu till frågan: Är det fortfarande lika tungt för ryggsträckarna? Det är ju fortfarande lika mycket kropp hängande bakom korsryggen, tänker jag. Fast å andra sidan borde vara tyngre för ryggsträckarna eftersom deras ena fäste är en bit upp på ryggen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 06:44   #712
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Reverse hyperextentions är för lätta för mig. Jag prövade att flytta mig längre ut på ställningen, så att mer av kroppen hängde i luften, och märkte att det blev tyngre. Nu till frågan: Är det fortfarande lika tungt för ryggsträckarna? Det är ju fortfarande lika mycket kropp hängande bakom korsryggen, tänker jag. Fast å andra sidan borde vara tyngre för ryggsträckarna eftersom deras ena fäste är en bit upp på ryggen?
Erector spinae överlappar lumbalt/thorakalt osv så att flytta ut kroppen mer ökar ju yttre hävkraften så musklerna får jobba mer.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 07:21   #713
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Erector spinae överlappar lumbalt/thorakalt osv så att flytta ut kroppen mer ökar ju yttre hävkraften så musklerna får jobba mer.
Najs, då har jag hittat mig en bra kroppsviktsryggsträckarövning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 17:35   #714
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Najs, då har jag hittat mig en bra kroppsviktsryggsträckarövning.
Sedan om den börjar bli lätt kan man ju bygga vidare...

Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-19, 19:51   #715
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
https://www.instagram.com/p/B3Dh6SGgQXx/

Bl.a. enbens hindusquat en bit in i videon. Den siktar jag mot men kan inte pressa upp koncentriskt från bottenläget (ännu). Mina 5 reps 30kg+ i fulldjup stepups (tyngre än pistol squats) = 0 reps hindu pistol squats =/
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 11:28   #716
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
https://www.instagram.com/p/B3Dh6SGgQXx/



Bl.a. enbens hindusquat en bit in i videon. Den siktar jag mot men kan inte pressa upp koncentriskt från bottenläget (ännu). Mina 5 reps 30kg+ i fulldjup stepups (tyngre än pistol squats) = 0 reps hindu pistol squats =/
Hur utför du fulltdjup stepups? På diskbänken?
Jag har lite kommit av mig med specifika träningen. Andra förkylning på raken bidrar inte till konsekvent upplägg heller. I den mån där är ett fokus så är det i att följa programmet i styrkelabbets rumpboken. Bra hemmapass, om än alltför omfattande. Brukar klippa sista övningen.

Tänkte faktiskt på dig igår I samband med att jag tänkte testa din frontlever-progression i kabelmaskin.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 15:41   #717
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Hur utför du fulltdjup stepups? På diskbänken?
På en crossfitlåda på högkant, på gymmet dvs. En diskbänk hade ju säker funkat om den var rymlig nog och man tränar hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag har lite kommit av mig med specifika träningen. Andra förkylning på raken bidrar inte till konsekvent upplägg heller. I den mån där är ett fokus så är det i att följa programmet i styrkelabbets rumpboken. Bra hemmapass, om än alltför omfattande. Brukar klippa sista övningen.

Tänkte faktiskt på dig igår I samband med att jag tänkte testa din frontlever-progression i kabelmaskin.
Låter segt. Har klarat mig nått år från förkylningar för närvarande. Angående front-leverövningen, ta med nån rem och hitta nånstans att förankra fötterna bara.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 18:43   #718
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
På en crossfitlåda på högkant, på gymmet dvs. En diskbänk hade ju säker funkat om den var rymlig nog och man tränar hemma.







Låter segt. Har klarat mig nått år från förkylningar för närvarande. Angående front-leverövningen, ta med nån rem och hitta nånstans att förankra fötterna bara.
Bra tips. Dock börjar jag relativt lätt så jag får med mig några ökningar per pass åtminstone en tid framöver. Gött för psyket och anpassning. Bra övning. Dock ej helt nöjd med att belastningen dör när man närmar sig 135°. Alternativ är att höja rumpan och istället minska belastning i början av rörelsen. Avvägning. Körde även stångrodd efteråt för att inkludera träning på sista biten av rörelseomfånget.

Prövade enbensgrejen på en hög bänk jag sprang på utomhus. Jäklar vad tungt. Troligen tyngre att starta med än pistol. Även om det borde vara liknande belastning.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 19:13   #719
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Bra tips. Dock börjar jag relativt lätt så jag får med mig några ökningar per pass åtminstone en tid framöver. Gött för psyket och anpassning. Bra övning. Dock ej helt nöjd med att belastningen dör när man närmar sig 135°. Alternativ är att höja rumpan och istället minska belastning i början av rörelsen. Avvägning. Körde även stångrodd efteråt för att inkludera träning på sista biten av rörelseomfånget.

Prövade enbensgrejen på en hög bänk jag sprang på utomhus. Jäklar vad tungt. Troligen tyngre att starta med än pistol. Även om det borde vara liknande belastning.
Japp belastningen är som störst typ 90-45 grader kanske (men även där den är som störst i front lever). Rodd är ju ett bra komplement i vilket fall som helst. Jag kör den i en vanlig maskin just nu, men har även slängt in excentriska set i nästan alla större övningar / muskelgrupper jag tränar, så jag kan köra 20-30 % tyngre och hålla emot isometriskt i startläget och långsamt sänka tillbaka. En annan sådan övning är träning inför OAC (one armed chin) i latsdragmaskin. Har ca 15kg kvar till kroppsvikt per arm isometriskt/excentriskt innan jag ska testa (igen) i romerska ringar och se om överförbarheten är 100%.

Stepups ser jag som tyngre än pistols också om man kör fullt djup och inte trycker ifrån med bakre benet, då man startar i bottenläget och därmed måste köra från ett "dött läge" i den koncentriska fasen istället för att kunna dra nytta av någon stretchreflex.

Men kör du alltså hemma och på gymmet eller bara hemma?
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 21:17   #720
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Japp belastningen är som störst typ 90-45 grader kanske (men även där den är som störst i front lever). Rodd är ju ett bra komplement i vilket fall som helst. Jag kör den i en vanlig maskin just nu, men har även slängt in excentriska set i nästan alla större övningar / muskelgrupper jag tränar, så jag kan köra 20-30 % tyngre och hålla emot isometriskt i startläget och långsamt sänka tillbaka. En annan sådan övning är träning inför OAC (one armed chin) i latsdragmaskin. Har ca 15kg kvar till kroppsvikt per arm isometriskt/excentriskt innan jag ska testa (igen) i romerska ringar och se om överförbarheten är 100%.



Stepups ser jag som tyngre än pistols också om man kör fullt djup och inte trycker ifrån med bakre benet, då man startar i bottenläget och därmed måste köra från ett "dött läge" i den koncentriska fasen istället för att kunna dra nytta av någon stretchreflex.



Men kör du alltså hemma och på gymmet eller bara hemma?
Hmm. Negativ rörelse har jag kört väldigt lite av generellt. Kanske är något att slänga in på just latsen. Om inte annat än för omväxling.

Hemmapasset från rumpboken är bra just hemma. Annars kör jag helst gym för rygg, bänk och axelpress.

Det där tunga maxdjupet alltså. Tror mina knän passerat bäst-före datum. Även om det inte är något fel på dom.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)