Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-28, 17:49   #1
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Lightbulb Gissa ryggproblemet

Jag...

- upplever att situationen blev sämre för cirka 2½ år sen när jag fick ett kraftigt hugg i ryggen i efter bottenläget av pin squats (död start, alltså) men har tidigare haft ryggskador från och till

- har dagligen ryggont, i varierande grad, ofta på morgonen men även under dagen och med vardagliga saker

- har fått lägga ner knäböj (belt squats går bra), kommer huggande smärtor förr eller senare

- har fått lägga ner marklyft, det funkar hjälpligt att köra upphöjda hex bar-mark men bara på en sådan vikt att ryggen inte försöker hjälpa till för mycket med starten

- har kronisk bäckenbottensmärta, kommer regelbundet knipande/kramper i mellangården (som blir värre av stress och kyla)


Det kan räcka att jag gör ett set chins/pullups där jag har benen framför mig (inte spikrakt framför som ett L, utan det räcker att ha fötterna en bit framför kroppen) för att få en långvarig molande smärta i ländryggen.
Jag klarar inte av att ligga på mage alls, får ont i ryggen nästan direkt. Kan även få ont av att ligga på sidan ibland.

För några år sedan gjorde jag en MR som sade så här:

Citat:
Normal kotsegmentering förutsätts.

Conus medullaris är ua.

Ingen kotkompression eller felställning.

De tre kraniella länddisknivåerna utan diskbråck eller signifikant nervpåverkan.

Lätt degenerativ disk nivå L4-L5 med lätt flack bredbasig diskprotrusion där de laterala recesserna med nervrötterna tangeras diskret bilateralt.

Nivå L5-S1 med en flack bredbasig diskprotrusion vilket tangerar de laterala recesserna med nervrötterna diskret.

Ingen foraminal trängsel.

Lätt facettledsartros i nedre ländnivåerna.

Lätta diskprotrusioner i nedre ländrygg utan signifikant nervpåverkan.

Utan att ha alltför djup kunskap tänker jag att det skulle kunna ha med mitt bäcken att göra, däremot vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt det (om jag kan göra något åt det).
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 06:53   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Jag tror nog att det är ländryggsbesvären som förlägger sig som bäckenbottensmärta, men det är ju svårt att säga såhär på rak arm.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 17:25   #3
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tror nog att det är ländryggsbesvären som förlägger sig som bäckenbottensmärta, men det är ju svårt att säga såhär på rak arm.
Hur går det till/är det vanligt?
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-06, 12:52   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Olika strukturer i kroppen (diskar, leder, nerver, muskler) kan förlägga smärta till andra delar av kroppen. Vi kallar det för refererad smärta, där t.ex musklers triggerpunkter är ett exempel. https://sv.wikipedia.org/wiki/Refererad_smärta

Sen är det inte jätteovanligt med prostatit för män i vår ålder och det stämmer ju överens med att det blir värre av kyla och stress.

https://www.1177.se/Halland/sjukdoma...isk-prostatit/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bäckensmärta
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 07:46   #5
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Jag har märkt av mindre ryggsmärta i samband med sömn om jag lägger 2st kuddar under knäna. Detta gör att hålrummet i svanken försvinner, vilket verkar hjälpa.

Frågan är om det finns något sätt att ha en sådan hållning hela tiden, sittande eller stående?
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 08:46   #6
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Jag har märkt av mindre ryggsmärta i samband med sömn om jag lägger 2st kuddar under knäna. Detta gör att hålrummet i svanken försvinner, vilket verkar hjälpa.



Frågan är om det finns något sätt att ha en sådan hållning hela tiden, sittande eller stående?
Som du kanske vet: när du höjer knäna så är det höftböjarna som sätts ur spel. Är de korta så tippar de hela bäckenet framåt, så kallad "anterior pelvic tilt". Överdriven svank är väldigt oskönt. Särskilt i samband med ryggproblem. I mån av möjlighet skulle jag söka stretcha ut dem ofta och regelbundet.
Läst denna? https://www.adlibris.com/se/bok/moti...-9789186323097
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 20:03   #7
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Som du kanske vet: när du höjer knäna så är det höftböjarna som sätts ur spel. Är de korta så tippar de hela bäckenet framåt, så kallad "anterior pelvic tilt". Överdriven svank är väldigt oskönt. Särskilt i samband med ryggproblem. I mån av möjlighet skulle jag söka stretcha ut dem ofta och regelbundet.
Läst denna? https://www.adlibris.com/se/bok/moti...-9789186323097
Kanske värt att testa mer, men tycker aldrig man märker några framsteg av att stretcha. Eller så gör jag det för lite.

Är boken bra (eller snarare: står det nåt som inte går att googla till sig om vi tänker specifikt höftböjare?)
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 20:55   #8
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Kanske värt att testa mer, men tycker aldrig man märker några framsteg av att stretcha. Eller så gör jag det för lite.



Är boken bra (eller snarare: står det nåt som inte går att googla till sig om vi tänker specifikt höftböjare?)
Jag är inte expert på stretch och håller med om att det är svårt. Minns att jag testade att ligga på ett bord med ena benet uppdraget mot bröstet, för att få till posterior pelvic tilt, och sedan låta andra benet hänga ner med typ 1kg kring ankeln. Låg och läste samtidigt.

Boken är verkligen inte unik. Men jag gillar att den har ett systematiskt och fasindelat sätt att komma tillrätta med ryggont. Vilket kan vara fruktansvärt. Sist jag hade det riktigt illa var kanske tre år sedan. Grät av smärta när jag skulle natta dottern i våningssäng. Tänkte innerligt att detta måste sluta, annars gör jag det.

Ett annat tips är faktiskt spikmatta. När jag hade ont lade jag mig med bar rygg på och fötterna nära rumpan för att få ner ländryggen i spikarna. Sedan lade jag även upp benen på en soffa för att få ordentligt tryck. I 20-30min medan jag läste en bok. Grym känsla efteråt.

Lycka till!
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 12:08   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Som du kanske vet: när du höjer knäna så är det höftböjarna som sätts ur spel. Är de korta så tippar de hela bäckenet framåt, så kallad "anterior pelvic tilt". Överdriven svank är väldigt oskönt. Särskilt i samband med ryggproblem. I mån av möjlighet skulle jag söka stretcha ut dem ofta och regelbundet.
Läst denna? https://www.adlibris.com/se/bok/moti...-9789186323097
Det finns dock inte så mycket annat i hans historia som pekar på att det skulle vara höftböjarna det är fel på.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 12:17   #10
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det finns dock inte så mycket annat i hans historia som pekar på att det skulle vara höftböjarna det är fel på.
Riktigt. Men vederbörande beskriver att det är när de avlastas med kuddar under knäna som ryggen är avspänd. Så fel på dem tror jag alls inte. Men tajta? Kanske.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 06:35   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Riktigt. Men vederbörande beskriver att det är när de avlastas med kuddar under knäna som ryggen är avspänd. Så fel på dem tror jag alls inte. Men tajta? Kanske.
Det händer andra saker än att bara höftböjarna slappnar av, t.ex att ryggen hamnar i en neutral position istället för extenderad, bäckenet tippas osv. Men ja, absolut, det går ju att spekulera.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 11:23   #12
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det händer andra saker än att bara höftböjarna slappnar av, t.ex att ryggen hamnar i en neutral position istället för extenderad, bäckenet tippas osv. Men ja, absolut, det går ju att spekulera.
Jo. Men att ryggen hamnar i neutralt läge, bäcken tippas. Det beror främst på att höftböjare inte drar i bäckenbenet, ingen svank.

Äh, nevermind. Tajt böjare är aldrig gött. Men TS ryggproblem, vad det beror på? Det kan jag inte uttala mig om. Problem jag hade under många år berodde mestadels på dålig bålaktivering i kombination med svag ryggsträckare. Egentligen var hela nedre baksidan svag. Grundlig rehab och sedermera prehab i form av bla kettlebells hjälpte mig.

Senast redigerad av d1anny2 den 2019-08-29 klockan 11:26.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 19:19   #13
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Idag fick jag ett ordentligt ryggskott (?) igen.
Stod och körde bicepscurl med stång i en cablecross. Var helt upprätt, men det kändes som att hela kotpelaren vred sig kraftigt (kanske är en muskulär orsak, men det var så det kändes). Nu har jag såklart väldigt ont och har svårt att röra mig.

Varför blir man inte av med skiten och varför får jag det i en så banal övning som stångcurl där jag står upprätt och inte fuskar?
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 19:25   #14
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Idag fick jag ett ordentligt ryggskott (?) igen.
Stod och körde bicepscurl med stång i en cablecross. Var helt upprätt, men det kändes som att hela kotpelaren vred sig kraftigt (kanske är en muskulär orsak, men det var så det kändes). Nu har jag såklart väldigt ont och har svårt att röra mig.

Varför blir man inte av med skiten och varför får jag det i en så banal övning som stångcurl där jag står upprätt och inte fuskar?
Frågan man får ställa sig är vad man gjorde under dagen/dagarna/veckorna/träningscykeln med belastande saker för ryggen som gjorde att bägaren rann över. Att det skedde precis just då är inte nödvändigtvis det mest relevanta (om nu inte tekniken i övning X var åt skogen).

Får man ett ryggskott så suger det ju extra mycket i en vecka eller så, men det bästa man kan göra är att i princip röra sig och träna som vanligt minus de övningar som känns av (om de inte går att ersätta med andra övningar tillfälligt, som inte smärtar i ryggen).
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 08:42   #15
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Frågan man får ställa sig är vad man gjorde under dagen/dagarna/veckorna/träningscykeln med belastande saker för ryggen som gjorde att bägaren rann över. Att det skedde precis just då är inte nödvändigtvis det mest relevanta (om nu inte tekniken i övning X var åt skogen).

Får man ett ryggskott så suger det ju extra mycket i en vecka eller så, men det bästa man kan göra är att i princip röra sig och träna som vanligt minus de övningar som känns av (om de inte går att ersätta med andra övningar tillfälligt, som inte smärtar i ryggen).
Det närmaste jag kan tänka mig är att jag har suttit ovanligt mycket på grund av en skadad hälsena.

Sant att den akuta smärtan snart är över (förhoppningsvis), men känner på mig att småhuggen kommer leta sig fram då och då en längre tid framöver.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)