Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-17, 10:13   #1
Life2
Registered User
 
Life2s avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 1
Nybörjare söker träningsråd. Från fet till biffig?

Hej,

Ska försöka göra en lång historia kort.

Fram till 2017 levde jag livet normalt och var normalbyggd till mina 190 cm när det gäller vikt och muskelmassa. Förlorade min son och fru i en bilolycka och hela mitt liv rasade samman. Förlorade allt, inte bara mig själv utan även arbete och "vänner" eftersom jag tappade livslusten helt. Satt bara hemma och var ledsen och deprimerad. Har inte arbetat på två år eller varit sjukskriven utan har helt enkelt levt utanför samhället i min ensamhet hemma och levt på sparpengar.

Det enda som hjälpte mig att må bättre, för stunden åtminstone, var mat. Det gjorde att jag började äta mer och oftare eftersom det gjorde att jag mådde lite bättre så kilona smög sig sakta på så i mars 2019 hade jag gått upp till katastrofala 180 kg.

Visst, jag hade gått upp i vikt, det visste jag, men trodde aldrig att det var så mycket eftersom jag inte kollade mig i spegeln mer än när man står framför badrumsspegeln som bara visar huvudet och ner till bröstkorgen. Eftersom jag också bara satt hemma hela dagarna så märktes det inte på kläderna då jag mest bara satt i kallingar och morgonrock, eller t-shirt.

Dagen efter att jag vägde mig så var det som om hjärnan vaknade till liv igen och jag kände en fast beslutsamhet att börja leva igen så jag bestämde mig där och då för att gå ner i vikt.

Eftersom jag under två år varit helt inaktiv så har jag förlorat mycket muskelmassa och bara gått upp i fettvikt så för att minska denna har jag sedan i mars promenerat varje dag samt börja äta rätt igen, vilket har gjort att jag gått ner 30 kg till 150 kg.

Mår i dag markant mycket bättre psykiskt men också fysiskt eftersom jag gått ner i vikt så nu vill jag börja styrketräna eftersom jag inte bara vill få tillbaka min normala muskelmassa utan för att jag har som mål att se ut som bilden nedan.



Hur gör jag för att på bästa sätt gå ner i fettvikt men samtidigt bygga muskler så att jag i slutändan ser ut som bilden ovan?

Hur lång tid kan det tänkas ta att få en kropp som bilden visar? Jag vet att detta är svårt att svara på men på ett ungefär?

Hur kommer man bäst igång? Är detta något att gå efter?

Eftersom jag har sådan stor övervikt, och har haft större, så kommer jag få mycket överskottshud som jag antagligen kommer att få operera bort. Finns det något man kan göra förutom att ha en långsam viktmedgång för att ge huden en chans att dra sig tillbaka så gott den kan?

Är inte purfärsk längre utan har hunnit passera 40-sträcket vilket gör att jag inte lika lätt kan bygga muskler och att huden inte är lika bra på att dra ihop sig.

Tack på förhand.

Mvh
Life2

Senast redigerad av Life2 den 2019-08-17 klockan 10:19.
Life2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 10:48   #2
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
All träning är bättre än ingen träning. Passen du länkat funkar absolut. Tror säkert du kan lägga till lite övningar i takt med att du känner att du orkar. Fortsätt promenera och kör som du gjort sen mars.

Angående målet så kan det ta allt från ett par år till aldrig. Sikta på att bli den bästa versionen av dig själv istället för någon annan. Lycka till.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 11:20   #3
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Jag var i liknande situation, dock inte pga något så tragiskt som i ditt fall.

Jag var 40 år, 188cm och vägde 130kg. Totalt förslappad och fet, högt blodtryck, högt blodsocker och höga blodfetter.

Jag åt LCHF och gick 6km snabba promenader minst 5ggr i veckan i ca 8 månader. Tappade i snitt 2 kg i veckan. Efter detta började jag köra hård styrketräning, lätt i början för att vänja mig men sedan hårt till failure för maximal muskeltillväxt.
Åt så jag låg på ett litet kaloriunderskott men med tillräckligt mycket protein och pga att jag fortfarande var lite tjock så kunde jag bygga muskler och gå ner i fett samtidigt.

Nu har det gått ca 2 år. Jag väger 86kg och har helt klart lite fett kvar. Men jag ser riktigt slank ut i tshirt och är rejält bred över axlar, bröst och rygg. Blodtryck, blodfetter och blodsocker är normalt igen. Jag mår bättre än jag någonsin gjort och för första gången i mitt liv får jag enkelt kvinnor vilket stärker självförtroendet ännu mer.

Jag kör typ så här:

Mån: Bröst: Bänkpress 4x8, Incline hantelpress 4x8
Axlar: Hantelpress 4x10, sidolyft 4x10, reverse pec dec 4x10
Tricpes: Close grip bench eller skullcrushers 3x8, rope pulldown 3x8

Ons: Rygg: Latspull 4x8, Rodd 4x8, Facepull 4x8
Biceps: Olika curls 4x8 samt hammercurls 4x10

Fre: Squat 4x10, Ländrygg i sån jävla grej som håller benen 3x10, Benpress 3x10, Mage i maskin tills det bränner, rotatorcuffövningar

Sön: Se måndag, rullande schema med en vilodag mellan varje pass.

Tar Tribulus Terrestis, Kreatin HCL, Vassleprotein, Multivitaminer och fiskolja.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 15:48   #4
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag var i liknande situation, dock inte pga något så tragiskt som i ditt fall.

Jag var 40 år, 188cm och vägde 130kg. Totalt förslappad och fet, högt blodtryck, högt blodsocker och höga blodfetter.

Jag åt LCHF och gick 6km snabba promenader minst 5ggr i veckan i ca 8 månader. Tappade i snitt 2 kg i veckan. Efter detta började jag köra hård styrketräning, lätt i början för att vänja mig men sedan hårt till failure för maximal muskeltillväxt.
Åt så jag låg på ett litet kaloriunderskott men med tillräckligt mycket protein och pga att jag fortfarande var lite tjock så kunde jag bygga muskler och gå ner i fett samtidigt.

Nu har det gått ca 2 år. Jag väger 86kg och har helt klart lite fett kvar. Men jag ser riktigt slank ut i tshirt och är rejält bred över axlar, bröst och rygg. Blodtryck, blodfetter och blodsocker är normalt igen. Jag mår bättre än jag någonsin gjort och för första gången i mitt liv får jag enkelt kvinnor vilket stärker självförtroendet ännu mer.

Jag kör typ så här:

Mån: Bröst: Bänkpress 4x8, Incline hantelpress 4x8
Axlar: Hantelpress 4x10, sidolyft 4x10, reverse pec dec 4x10
Tricpes: Close grip bench eller skullcrushers 3x8, rope pulldown 3x8

Ons: Rygg: Latspull 4x8, Rodd 4x8, Facepull 4x8
Biceps: Olika curls 4x8 samt hammercurls 4x10

Fre: Squat 4x10, Ländrygg i sån jävla grej som håller benen 3x10, Benpress 3x10, Mage i maskin tills det bränner, rotatorcuffövningar

Sön: Se måndag, rullande schema med en vilodag mellan varje pass.

Tar Tribulus Terrestis, Kreatin HCL, Vassleprotein, Multivitaminer och fiskolja.
Går du fortfarande promenader?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 02:09   #5
PontusAndersson
Registered User
 
PontusAnderssons avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av Life2 Visa inlägg
...en lång historia kort...
Följande har skrivits under kraftig inverkan av alkohol. Lång, osammanhängande, förmodligen felstavat. Du har nog bättre saker för dig än att läsa så scrolla vidare...



.
PontusAndersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 13:26   #6
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Det kan vara kul att läsa om andra som gjort liknande resa. Din post fick mig att tänka på denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181504
Inspirerande!
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-19, 17:52   #7
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Går du fortfarande promenader?
Nej, bara gymmet nu och ingen konditionsträning alls, skulle behöva det men hatar det.

Kan tillägga att när jag började gymma så ökade jag konstant träningsvolymen tills jag gymmade stenhårt i 2 timmar om dagen 6 dagar i veckan, och sedan kom skadorna. Känns som jag gör lika bra framsteg nu, sannolikt övertränade jag som fan.

Senast redigerad av 40plus den 2019-08-19 klockan 17:56.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)