Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-29, 15:08   #61
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Låter som typ tröskelintervaller, eller?
Med tanke på hur tempot kändes kan man nog klassa det som tröskel. Gissar att mitt tröskeltempo i dagsläget ligger runt 4:15-4:20 beroende på dagsform. Planen är att köra ett tröskelpass och ett intervallpass per vecka. Dock är jag lite för lat för att köra tröskel 6-8 km i ett svep så därför tänkte jag börja med långa intervaller och sen jobba mig uppåt
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 15:53   #62
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Med tanke på hur tempot kändes kan man nog klassa det som tröskel. Gissar att mitt tröskeltempo i dagsläget ligger runt 4:15-4:20 beroende på dagsform. Planen är att köra ett tröskelpass och ett intervallpass per vecka. Dock är jag lite för lat för att köra tröskel 6-8 km i ett svep så därför tänkte jag börja med långa intervaller och sen jobba mig uppåt
Det låter bra Då har du samma upplägg som mig samt liknande tröskeltempo, har uppskattat mitt till 4:10-4:15 typ.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 23:26   #63
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det låter bra Då har du samma upplägg som mig samt liknande tröskeltempo, har uppskattat mitt till 4:10-4:15 typ.
Med ditt nya program får du ju en bra veckovolym så med lite kontinuitet tror jag du kan förbättra dig rejält på alla distanser Själv springer jag än så länge förhållandevis lite, ca 45 km/vecka. Bara inne på tredje veckan med 4 pass just nu. Försöker skynda långsamt för att inte dra på mig överansträngningar (vilket jag redan hunnit göra). Lyssnar en del på löparpoddar och det var två löpare/coacher på högre nivå som i två olika poddar fick frågan om hur man lägger upp passen för en motionär, och svaren från båda var i princip ”du behöver bara springa mer” Så får jag bara upp volymen med tiden, så tror jag att jag kan kapa en del, oavsett om det bara är distanspass som utfyllnad.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 08:56   #64
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Med ditt nya program får du ju en bra veckovolym så med lite kontinuitet tror jag du kan förbättra dig rejält på alla distanser Själv springer jag än så länge förhållandevis lite, ca 45 km/vecka. Bara inne på tredje veckan med 4 pass just nu. Försöker skynda långsamt för att inte dra på mig överansträngningar (vilket jag redan hunnit göra). Lyssnar en del på löparpoddar och det var två löpare/coacher på högre nivå som i två olika poddar fick frågan om hur man lägger upp passen för en motionär, och svaren från båda var i princip ”du behöver bara springa mer” Så får jag bara upp volymen med tiden, så tror jag att jag kan kapa en del, oavsett om det bara är distanspass som utfyllnad.
Absolut. Så länge man inte blir bekväm och enbart försöker nöta volym, kvalitetspassen behövs ju också. Det blev jag varse 2018 när jag under årets andra halva knappt sprang snabbt ö.h.t. och enbart fokuserade på att springa mycket. Är tveksam till att jag gjorde några framsteg på de kortare distanserna ö.h.t. Men du lär ju få en fin skjuts så fort du börjar trappa upp det lite.

Vad får du för känningar?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 23:30   #65
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Absolut. Så länge man inte blir bekväm och enbart försöker nöta volym, kvalitetspassen behövs ju också. Det blev jag varse 2018 när jag under årets andra halva knappt sprang snabbt ö.h.t. och enbart fokuserade på att springa mycket. Är tveksam till att jag gjorde några framsteg på de kortare distanserna ö.h.t. Men du lär ju få en fin skjuts så fort du börjar trappa upp det lite.

Vad får du för känningar?
Ja precis, det ena utesluter ju inte det andra. Tänkte mer om två av veckans fyra pass redan är kvalitet, så ger nog 2-3 extra distanspass i veckan bra effekt, men då är det ju också ganska stor ökning i mängd från en redan modest nivå.

Hade en trolig överansträngning i vänster hälsena som knastrade och hade sig som ledde till löpvila i två veckor i december. Kan fortfarande känna mig sliten där dagen efter vissa pass, ingen smärta (än) dock. Har haft pass två dagar i rad nu i två veckor, och det har gått bra, peppar, peppar. Det intressanta blir att se hur kroppen svarar när det så småningom blir löpning tre dagar i rad. Även varit stel i vänster höft på sistone, typ på framsidan i området där lårmusklerna fäster. Är dock mer en stelhet och ingen direkt smärta, och brukar lugna sig när jag gått eller sprungit en stund. Hade dessutom vilat ett par dagar från löpning när den känningen kom, så det är svårt att säga om det är löp- eller arbetsrelaterat (fysiskt jobb). Upplever det ibland rätt svårt att veta när man ska vila eller kan träna igenom en känning. Man har ju trots allt haft lite känningar, både gym- och löprelaterade, där man fortsatt köra om den inte känts alltför mycket och inte tilltagit, och vips har dom försvunnit efter ett tag.
__________________
Journal

10 km: 39:32

Senast redigerad av thompaboy den 2020-01-30 klockan 23:35.
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 11:49   #66
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
31/1

Sträcka: 9,22 km
Tid: 46:00
Tempo: 4:59 min/km

Tom mage innan frukost så kroppen kändes inte i slagläge. Tänker dock att det är nyttigt att då och då träna på tom mage för att träna kroppen att använda fett som bränsle.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 15:33   #67
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
1/2

Sträcka: 4x1 km (90s vila) samt 3,4 km upp- och nedjogg, totalt 7,4 km.
Tempo: 4:01 min/km(snitt)

Fortfarande kämpigt mentalt med tusingarna men jag gnuggar på och hoppas att det lossnar så småningom.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-02, 07:48   #68
klutsch
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
1/2

Sträcka: 4x1 km (90s vila) samt 3,4 km upp- och nedjogg, totalt 7,4 km.
Tempo: 4:01 min/km(snitt)

Fortfarande kämpigt mentalt med tusingarna men jag gnuggar på och hoppas att det lossnar så småningom.
Skulle det kunna vara en idé att antingen köra norska intervaller, dvs 4x4 min, högre tempo och längre vila (3 min). Passet har bra evidens, och jag upplever att det är lättare mentalt när man vet att de är avgränsade till fyra stycken och generös vila mellan. Sen när du ska köra tusingar, sänk tempo ytterligare. Fokus på att fixa fler med kort vila snarare än att jaga kilometertid.Tillåt de första två att gå i ganska skön tröskeltakt för att komma in i det. Kontinuitet slår kvalitet. Du gnuggar på bra!
__________________
Mor åt gröt, far åt helvete
klutsch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-02, 10:54   #69
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av klutsch Visa inlägg
Skulle det kunna vara en idé att antingen köra norska intervaller, dvs 4x4 min, högre tempo och längre vila (3 min). Passet har bra evidens, och jag upplever att det är lättare mentalt när man vet att de är avgränsade till fyra stycken och generös vila mellan. Sen när du ska köra tusingar, sänk tempo ytterligare. Fokus på att fixa fler med kort vila snarare än att jaga kilometertid.Tillåt de första två att gå i ganska skön tröskeltakt för att komma in i det. Kontinuitet slår kvalitet. Du gnuggar på bra!
Tack för tipsen! Har börjat med längre tröskelintervaller (3x2 km än så länge) så jag tänker att jag behöver åtminstone ett pass i veckan i överfart. Gjorde ju 6x1 km i samma tempo innan jul så med lite jävlaranamma fixar jag det, för jag är knappast sämre nu än då. Norska ska dock testas
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 18:11   #70
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
3/2

Sträcka: 15,02 km
Tid: 1:20:17
Tempo: 5:21 min/km

Dåligt med sömn+lång dag på jobbet gjorde att det inte fanns energi till något långpass >20 km. Fick ett infall att istället springa ett längre pass på löpbandet. Pannbens- och värmeträning deluxe så är riktigt nöjd att jag uthärdade 15 km.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 09:24   #71
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Fan ta dig, långpass på bandet skulle ju bli min grej Starkt jobbat!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 15:03   #72
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fan ta dig, långpass på bandet skulle ju bli min grej Starkt jobbat!
Tack! Inget jag kommer försöka mig på igen dock, på tok för varmt
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 15:04   #73
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Tack! Inget jag kommer försöka mig på igen dock, på tok för varmt
Förstår det, värmen är fan det största problemet, större än tristessen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 17:54   #74
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
5/2

Sträcka: 4x2 km (120s vila) samt 3,3 km upp- och nedjogg, totalt 11,3 km
Tempo: 4:24 min/km (snitt)

Första 2 km gick trögt, var nog inte riktigt uppvärmd (orkar aldrig värma upp längre än 2 km). Sen gick det lättare och lättare och jag hade utan problem kunnat köra nån runda till. Tempot gick från 4:30 på första kilometern till 4:19 på den sista. Fått lite blodad tand för tröskelintervaller och jag har mycket lättare att behålla fokus när jag ligger på rätt sida tröskeln.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 15:49   #75
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
7/2

Sträcka: 11,5 km
Tid: 55:46
Tempo: 4:51 min/km

Sprang egentligen för fort men det kändes bra så jag flöt bara med och tryckte inte på speciellt mycket. Åt rätt mycket igår och fick i mig ett par öl så energidepåerna var förmodligen på topp.

Klurar även på målsättningen för Göteborgsvarvet. Det vore fint att springa under 1:40 vilket ger 4:45-tempo. Känns i dagsläget som ett mänskligt tempo upp till gissningsvis 12-13 km, men sen gäller det att stå distansen ut. Funderar på att springa 15-16 km om någon månad som ett litet test för att se hur tempot känns.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)