Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur förhålla sig till narkotika?
Hårdare straff på både bruk och försäljning 387 24.35%
Hårdare straff för försäljning 108 6.80%
Samma lagar och "moral" som nu 98 6.17%
Legalisera lättare droger typ marijuana 567 35.68%
Legalisera flera lättare droger 147 9.25%
Legalisera all privat användning av narkotika 215 13.53%
Tycker att sisu är rätt pantad 67 4.22%
Antal röster: 1589. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-20, 10:26   #3796
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Drogromantikerna tappade farten i tråden. Dock inte så oväntat då de oftast inte har närminnet, eller självdisciplinen att företa sig något som kräver ett längre engagemang.

Skönare att ligga hemma i mjukisbyxorna istället.
Du måste tycka att jag är ett ytterst imponerande exemplar då.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 06:37   #3797
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Ahhhh...Hitchens. Det är lite "avslöjande" att direktlänka till inlägg man själv är nöjd med men som inte "tagit spinn". Om du förstår vad jag menar, min son?
Jag förstår vad du menar men att det inte "tagit spinn" ser jag som brist på argument hos motståndarsidan = win.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 12:25   #3798
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Nej, du är ute och snurrar. Du hittar på argument som stödjer din tes - det räcker inte. Se studien jag länkade först. Det är en metastudie, även om den handlar specifikt om unga/yngre.
Lite sen på bollen här, men ett par tankar dyker upp direkt:

Reverse causality, våld -> cb istället för cb ->våld. De tar ju tom. upp detta själva i diskussionen som ett problem och något att undersöka. C.f. diskussionen cb-> schizo vs schizo->cb är väl en bra jämförelse där e.g. mendelian randomisation pekar på schizo->cb.

Third variable problem, orkar inte kolla individuella studier de inkluderade, men inte osannolikt att t.ex. psykiatriska diagnoser kan leda till både våld och cb-bruk. Ras skulle också kunna vara en faktor i t.ex. usa, fast det borde ju gå disaggregate om man orkar kolla på inviduella studier, även möjligt de kontrollerat för detta, såg att några studier som inkluderats behandlade ras.

Vet inte i vilka länder som data kommer från, men umgänge och miljöer kommer ju att variera mellan en cb-brukare och en icke-brukare i fallet att cb är kriminaliserat. Att det är större risk att bruka våld om man oftare befinner sig i en kriminell miljö är väl inte heller osannolikt.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 13:10   #3799
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
ökat våld av fredspipan? i form av gängkriminalitet ja absolut

annars, bah humbug

låt säga att det inte är humbug

vi har lagar som reglerar våldsbrott redan

att som människa sitta på soffan och känna sig nöjd med att staten kontrollerar ens medvetande är en obehaglig tanke

släpp lös allt och UTBILDA
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 16:36   #3800
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160


__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 16:56   #3801
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Är det någon som behöver bli lite skön så är det du g.w mannen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 17:25   #3802
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Är det någon som behöver bli lite skön så är det du g.w mannen
Chilla lite nu, mitt barn.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 17:19   #3803
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 20:21   #3804
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Man behöver inte fortsätta att argumentera när man har rätt, mitt inlägg står sig fortfarande och ingen har med logik eller vetenskap kunnat förkasta det jag skrev: http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=3725
Mindre skadligt går att diskutera. Pratar vi om skada på organ osv så är alkohol utan tvekan värre, även när det kommer till skada mot omgivningen, men psykiskt så kan cannabis och andra psykedeliska orsaka livslång skada efter ETT bruk, som exempelvis HPPD, depersonalisation/derealisation, psykos och ångestsyndrom, det kan inte alkohol av vad jag vet, eller så är det extremt sällsynt. Dricker man en mängd som inte orsakar alkoholförgiftning så mår man skit, men sen återgår man till det normala efter 1-2 dagar, så på det sättet är det en "stabilare" drog. Jag är dock för en avkriminalisering, men absolut inte en legalisering, då det hade normaliserat det ytterligare och resulterat i att betydligt mycket mer ungdomar som saknar ett konsekvenstänk hade provat det mot vad det är som gör det idag, vilket hade resulterat i att fler liv förstörs av åkommorna nämnda ovan. Jag fick själv HPPD för lite över två månader sen nu efter att jag provade några bloss CB, och jag kan med handen på hjärtat säga att jag hellre hade tagit mina chanser med cancer än det här eller förlorat båda mina ben.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5701998/
https://utbildning.ki.se/sites/defau..._marijuana.pdf

Senast redigerad av Kev88 den 2021-04-23 klockan 20:26.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 20:31   #3805
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Mindre skadligt går att diskutera.
Nej, det gör det inte

__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 23:02   #3806
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Narkotika har alltid varit lagligt i Sverige, så länge som det säljs med statens goda minne.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 23:34   #3807
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Mindre skadligt går att diskutera. Pratar vi om skada på organ osv så är alkohol utan tvekan värre, även när det kommer till skada mot omgivningen, men psykiskt så kan cannabis och andra psykedeliska orsaka livslång skada efter ETT bruk, som exempelvis HPPD, depersonalisation/derealisation, psykos och ångestsyndrom, det kan inte alkohol av vad jag vet, eller så är det extremt sällsynt. Dricker man en mängd som inte orsakar alkoholförgiftning så mår man skit, men sen återgår man till det normala efter 1-2 dagar, så på det sättet är det en "stabilare" drog. Jag är dock för en avkriminalisering, men absolut inte en legalisering, då det hade normaliserat det ytterligare och resulterat i att betydligt mycket mer ungdomar som saknar ett konsekvenstänk hade provat det mot vad det är som gör det idag, vilket hade resulterat i att fler liv förstörs av åkommorna nämnda ovan. Jag fick själv HPPD för lite över två månader sen nu efter att jag provade några bloss CB, och jag kan med handen på hjärtat säga att jag hellre hade tagit mina chanser med cancer än det här eller förlorat båda mina ben.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5701998/
https://utbildning.ki.se/sites/defau..._marijuana.pdf
Varför tror du och vänterkärringar att samhället totalt kollapsar om "uNgDoMaR pRoVaR nArKotIka"? Det är som att ni gör precis vad som helst för att få så som möjligt ska prova cannabis en gång. Varför tror ni per automatik att det leder till ett sämre samhälle om folk får testa en drog utan att bli straffade?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-24, 02:03   #3808
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Mindre skadligt går att diskutera. Pratar vi om skada på organ osv så är alkohol utan tvekan värre, även när det kommer till skada mot omgivningen, men psykiskt så kan cannabis och andra psykedeliska orsaka livslång skada efter ETT bruk, som exempelvis HPPD, depersonalisation/derealisation, psykos och ångestsyndrom.
Jojo. Kan, kan det väl, men att ha hppd som argument för cannabis skadlighet när det är en på miljonen känns ju lite sisådär.

Nu är en på miljonen tagit ur luften, men förutom du har jag aldrig hört talas om någon som drabbats av hppd av cannabis. Det torde vara extremt ovanligt.

Givetvis är cannabis inte ofarligt. THC är mig veterligen dåligt för hjärtat av de studier jag läst. Som allt i livet, handlar det om att bruka med måtta och med vetskapen om eventuella bieffekter. Om man vill hålla sig hälsosam d.v.s.

Skiter man i hälsan kan man knarka på för fullt, likväl som man kan äta sig smällfet och aldrig motionera, stressa ihjäl sig över jobb eller bara hänga på facebook och instagram hela dagarna. Det finns många sätta att vara destruktiv på. De flesta är fullt lagliga.

Senast redigerad av RökteUppMinKatt den 2021-04-24 klockan 02:09.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-24, 12:35   #3809
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Nej, det gör det inte

Sluta kom med källor. Det är jobbigt för folk med sub 90 iq.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-24, 12:41   #3810
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Jojo. Kan, kan det väl, men att ha hppd som argument för cannabis skadlighet när det är en på miljonen känns ju lite sisådär.

Nu är en på miljonen tagit ur luften, men förutom du har jag aldrig hört talas om någon som drabbats av hppd av cannabis. Det torde vara extremt ovanligt.

Givetvis är cannabis inte ofarligt. THC är mig veterligen dåligt för hjärtat av de studier jag läst. Som allt i livet, handlar det om att bruka med måtta och med vetskapen om eventuella bieffekter. Om man vill hålla sig hälsosam d.v.s.

Skiter man i hälsan kan man knarka på för fullt, likväl som man kan äta sig smällfet och aldrig motionera, stressa ihjäl sig över jobb eller bara hänga på facebook och instagram hela dagarna. Det finns många sätta att vara destruktiv på. De flesta är fullt lagliga.
Länka till studierna du har läst.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)