Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-08-15, 19:08   #1
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Viljan att stärka pannbenet.

En journal med inriktning mot att stärka pannbenet och kroppen med olika former av motion.

Träning på friskvårdsanläggning görs enligt ett enkelt 3 delat schema som är rullande,utöver detta så blir det lite löpning,simning,skapligt långa vandringar och även ryggsäcksmarsch med mera.

För närvarande 90kg fördelade på 178cm,längden bör inte ändra sig särskilt mycket och vikten kan nog krypa nedåt en aning.

Ber om ursäkt på förhand för min bristande talang för att skriva väl.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-15, 19:10   #2
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Första passet i denna journal blir gårdagens löpning i Ursvik två varv runt 5km elljusspåret.


1Km 6:19
5Km 30:43
10Km 1:02:29 PB både distans och tid
Kanske inte så bra enligt gällande Kolostandard men för en tjockis på 90kg som precis kommit igång att springa så känns det rätt hyfsat, och tempot på dom få tiderna jag tog tycks ju ganska jämnt om man skall se något positivt.

Joggade hela vägen utan att börja gå men får medge att det var motigt i ett antal motlut.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-15, 19:18   #3
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Dagens Planerade ryggsäcksmarsh fick ställas in på grund av yttre omständigheter
tvunget att frigöra en hel del utrymme i hemmet istället,tog tillfället i akt att göra detta till motion,att köra möbler till sopstation med bil är för veklingar(alternativt har det något med intelligens att göra).

första setet 3km till ÅVC med större skinnfåtölj på pirra, på 30minuter var helt klart pulshöjande. därefter 30minuter vandring hem med pirran i handen för att efter lite återhämtning lasta en större del av en hörnsoffa på nämnda vingliga pirra för att starta set två,detta var klart bråkigare,förbannat tungt när man gjort det till en form av motion och vägrar stanna för att byta grepp eller vila.
Så vi kan sammanfatta dagen med 12km promenad med varierad belastning ute i värmen.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 15:27   #4
soldatfysik
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Ort: Sverige
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Första passet i denna journal blir gårdagens löpning i Ursvik två varv runt 5km elljusspåret.


1Km 6:19
5Km 30:43
10Km 1:02:29 PB både distans och tid
Kanske inte så bra enligt gällande Kolostandard men för en tjockis på 90kg som precis kommit igång att springa så känns det rätt hyfsat, och tempot på dom få tiderna jag tog tycks ju ganska jämnt om man skall se något positivt.

Joggade hela vägen utan att börja gå men får medge att det var motigt i ett antal motlut.
Härligt! Kul med journal också. Jag gillar Ursviks 5'a skarpt, tyvärr var det alltför länge sedan jag sprang den..
soldatfysik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 16:34   #5
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Dagens motion blev samma nöje som gårdagen,dock inte lika varmt men dryga milen promenad med pirra kräver lite vilja.

Nu till lite riktigare motion 1 Timme simning i städat tempo,uppskattad distans drygt 1.5km(som referens: sist jag räknande längder under ett pass nåddes 1.6km på 50minuter i lugn fin takt)

25Meter under vatten klarades utan större svårighet.

Imorgon blir troligen vilodag.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 16:41   #6
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av soldatfysik Visa inlägg
Härligt! Kul med journal också. Jag gillar Ursviks 5'a skarpt, tyvärr var det alltför länge sedan jag sprang den..
Tack
Det där spåret är inte så dumt alls,bra blandning av stigningar och plattmark med fin vy vid fåren,men det där långa lätta motlutet som kommer innan sista riktiga backen var riktigt segt mentalt på båda varven,det smyger sig på en utan att man är beredd på det eftersom det ser så enkelt ut.
Kan även rekommendera både 2.3 och 4.8km spåren i Grimsta dom är dock lite backigare
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 18:06   #7
soldatfysik
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Ort: Sverige
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Tack
Det där spåret är inte så dumt alls,bra blandning av stigningar och plattmark med fin vy vid fåren,men det där långa lätta motlutet som kommer innan sista riktiga backen var riktigt segt mentalt på båda varven,det smyger sig på en utan att man är beredd på det eftersom det ser så enkelt ut.
Kan även rekommendera både 2.3 och 4.8km spåren i Grimsta dom är dock lite backigare
Hehe, bra med lite mentalt grisande också ! Ska testa Grimsta vid tillfälle, kul med lite omväxling av spår, tack för tipset
soldatfysik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 20:04   #8
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av soldatfysik Visa inlägg
Hehe, bra med lite mentalt grisande också ! Ska testa Grimsta vid tillfälle, kul med lite omväxling av spår, tack för tipset
Spåren finns utmärkta på karta på den här länken:http://www.stockholm.se/-/Serviceenh...6a4b8eac7471d1

Dock kan man tyvärr misstänka att kartan skapad av någon som nog har lite svårt med förhållandet mellan verklighet och karta,lite som inom SVFM imellanåt. Det som är utmärkt som 3km elljusspår var tidigare alltid märkt som 2.3km och den distansen känns rimlig. det spår som är utmärkt som 5Km elljusspår är det jag minns som 4.8km och jag betvivlar mycket starkt att dessa spår har ändrats sedan sist jag såg dom. finns även ett litet enklare utegym med lite stockar att lyfta och pullups ställningar där 2.3 och 4.8km spåren delar sig.
http://www.stockholm.se/-/Serviceenh...6a4b8eac7471d1
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-18, 20:43   #9
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Bänkpresspass utan bänkpress. Med sambon,trivsamt.

Upptaget vid den enda bänkpressbänken så ersättningen blev bröstpress maskinen.
lite uppvärmning och sedan:
86kg
9repx6set

därefter var planen militärpressar,båda racken upptagna
blev pecdeckmaskinen för att mosa bröst lite till,mjölksyra och smärta är ju alltid en njutning.

65kg
10rep 5set

äntligen militärpressar,och där var energin redan slut suck.
40kg
8rep 3set
30kg 10rep 2set

stående tricepextension. uppryckning,belönade min dåliga ork med lite jägarvila mellan seten.
35kg
9rep 5set

Viktskivelyft framför kroppen,denna övning är en favorit.
25kg
9rep 5set


Därefter lite motion,stod och kastade 3 och 5kg medicinboll fram och tillbaka med sambon en stund och provade att hoppa hopprep,hopprepet är nog inte min pryl riktigt,medicinbollen däremot är inte så dum.

Halvkasst pass men kanske är helgen som satte sina spår.
imorgon skall benen få lida.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-19, 20:04   #10
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Knäböjar! Med sambon.


Uppvärmning roddmaskin i rimligt tempo med rimlig belastning.

10minuter 2280meter,varm och bra.

Knäböjar

Diverse uppvärmingset och gav sambon några råd hennes teknik blev klart snyggare.

därefter 5set 9rep 70kg
1set 3 rep 80kg
1set 8rep 70kg
Förslappad vekling,75kg nästa gång

Lårcurl.
5 set 70kg 10rep.

första settet Situps 25rep med 5kg viktskiva bakom huvudet därefter 25 till utan vila men utan viktskiva.
lite vila medans sambon övade samma fast utan viktskiva. därefter 50till utan viktskiva.

Bensparkar

9rep 5set 80kg

Plankan 1set 2 minuter.

8Pullups med smalt grepp.

Ett ok benpass kul att påkarna utvecklas lite nu dom har släpat kraftigt mest hela livet.
Dagens ord är tydligen omänsklig,slavdrivare och monster.

Senast redigerad av micke81 den 2015-08-19 klockan 20:08.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-20, 06:31   #11
soldatfysik
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Ort: Sverige
Inlägg: 126
Kul att kunna köra med sambo ibland också, det var tyvärr alltför länge sedan jag kunde göra något dylikt.. Blev peppad på att köra lite ben efter att ha läst din senaste post, får se vad redten av veckan har att erbjuda ��
soldatfysik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-20, 17:32   #12
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av soldatfysik Visa inlägg
Kul att kunna köra med sambo ibland också, det var tyvärr alltför länge sedan jag kunde göra något dylikt.. Blev peppad på att köra lite ben efter att ha läst din senaste post, får se vad resten av veckan har att erbjuda ��
Absolut,men inte varje gång,svårt att få riktigt bra tempo när man har sällskap,och lätt att uttryck så som monster,slavdrivare och du är omänsklig blir lätt vanliga när man tar befälet över övningstempot och kastar in extra motivationsövningar i setvilan så som jägarvila

Ben är kul även om utvecklingen går lite sådär. Brukar kasta in någon extra övning i varje pass som inte hör hemma i passet så som pullups bara för att hela tiden ha förändring,Kul att man kan motivera lite
Ska försöka motivera mig till att löpa längre vid tillfälle men det får ta sin tid då det är min sämsta gren,men dina distanser och tider är helt klart efterstävansvärda och motiverande!
Planerar förövrigt på att anmäla mig till Tough viking nästa år

Senast redigerad av micke81 den 2015-08-20 klockan 17:35.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-20, 20:42   #13
soldatfysik
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Ort: Sverige
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Absolut,men inte varje gång,svårt att få riktigt bra tempo när man har sällskap,och lätt att uttryck så som monster,slavdrivare och du är omänsklig blir lätt vanliga när man tar befälet över övningstempot och kastar in extra motivationsövningar i setvilan så som jägarvila

Ben är kul även om utvecklingen går lite sådär. Brukar kasta in någon extra övning i varje pass som inte hör hemma i passet så som pullups bara för att hela tiden ha förändring,Kul att man kan motivera lite
Ska försöka motivera mig till att löpa längre vid tillfälle men det får ta sin tid då det är min sämsta gren,men dina distanser och tider är helt klart efterstävansvärda och motiverande!
Planerar förövrigt på att anmäla mig till Tough viking nästa år
Haha, ja det kan ju tendera att bli stoppkloss också såklart. Hmm, jägarvila mellan seten kanske man skulle ta och börja med, inte helt dumt! Jo löpningen känns hyfsat stabil tack och lov, väger dock 89 kg så jag måste försöka komma ner lite i vikt så släpper det nog på ännu mer sen Aha, Tough Viking är nog en bra utmaning, ska kika lite på det jag också!
soldatfysik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-21, 21:23   #14
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av soldatfysik Visa inlägg
Haha, ja det kan ju tendera att bli stoppkloss också såklart. Hmm, jägarvila mellan seten kanske man skulle ta och börja med, inte helt dumt! Jo löpningen känns hyfsat stabil tack och lov, väger dock 89 kg så jag måste försöka komma ner lite i vikt så släpper det nog på ännu mer sen Aha, Tough Viking är nog en bra utmaning, ska kika lite på det jag också!
89Kg då blir det ju bara mer imponerande med dina långa löppass,väger själv runt 90kg på 178cm och misstankarna finns ju där att man skulle kunna höja tempot rätt kraftigt om man vägde 10kg mindre
Kika på det,jag tror att det kan vara en riktigt trivsam tillställning med stora mått av misär och allmän pina,dvs helt perfekt!
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-21, 21:31   #15
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Dagens pass:Löpning eller lunka runt spåret som en astmatisk noshörning.

Första km kändes rätt bråkig för hela kroppen misstänker att det där benpasset i onsdags sitter kvar i kroppen,men det var ju bara att slita vidare i samma tempo,i nästa uppförsbacke så lyckades jag springa om ett par som hade gett upp och börjat gå med raska steg,detta var en kul upplevelse som måste provas igen
Resten av varvet blev tjurigt, flåsigt och godtagbara mängder misär,efter att ha släpat mig uppför sista backen utan att förlora fart och påbörjade spurten redan uppe på krönet så misstänkte jag att det nog bara var att inse att jag skulle ha hållit ett något högre tempo hela vägen,tiden måste ha blivit helt kass..

FEL nytt pb

1km 5.43 Nytt PB det visste jag ju hela vägen.
5km 28.27 Nytt PB
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)