Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-19, 05:34   #17686
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kul läsning Donner!

Gött att loppet blev en såpass lyckad upplevelse trots missad formtoppning.
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Grymt roligt att läsa och det är med skräckblandad förtjusning minst sagt!

Blir dock inte ac skräck på något konstigt vis utan mest pepp dock ligger man ju lååångt ifrån några 50-70 km i veckan i dagsläget :O
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack för all info, det var intressant att läsa. Du är på en högre nivå helt klart. Blev dock också pepp då det lät ganska kul. Men det får dröja minst ett år. Troligtvis mer. Finns ju några steg på vägen att beta av innan

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tack! Det är som Svenbanan skriver här ovan. Man når upp till en relativt hög volym ganska snabbt sålänge man inte är väldigt ny inom löpning. Öka lite varje vecka bara. Se till att lyssna på kroppen dock, jag är dålig på att göra det och köttar på trots att jag borde vila. Det straffar sig bara i längden.

Behöver 4 ITRA poäng till från ett 80km lopp till för att få slänga in mig i lottningen för CCC (ett av UTMB-loppen). Det får bli nästa mål efter Tromsö
__________________
Strava profil: https://www.strava.com/athletes/18012379
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 06:37   #17687
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Spring 1-2km längre varje vecka bara så kommer du lätt upp i de distanserna i år.

Sen får man tänka på att komma upp i 70km/v och hålla det ett par veckor inte ger samma effekt som ifall man sprungit under flera års tid och haft anständig träningsvolym.

Sen får man tänka på att det tar längre tid att träna upp hållfastheten i benen än att träna upp konditionen. Så man kan nog inte vara helt nybörjare och springa 10km vecka1 och öka 2km per vecka och springa 114km vecka52. Någonstans i denna progression behöver man även vila benen lite skulle jag tro. Men alla kan nog öka sin veckovolym med 2-3 mil under loppet av en sommar utan att riskera överbelastningsskador för att hållfastheten inte hängt med.
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Tack! Det är som Svenbanan skriver här ovan. Man når upp till en relativt hög volym ganska snabbt sålänge man inte är väldigt ny inom löpning. Öka lite varje vecka bara. Se till att lyssna på kroppen dock, jag är dålig på att göra det och köttar på trots att jag borde vila. Det straffar sig bara i längden.

Behöver 4 ITRA poäng till från ett 80km lopp till för att få slänga in mig i lottningen för CCC (ett av UTMB-loppen). Det får bli nästa mål efter Tromsö

Som vanligt bra tips...Den stora "skillnaden" för att få upp volymen är ju också att springa fler dagar, det är ju tydligt. Slår man ut det på fem dagar blir det ju något helt annat än att försöka få in det på tre och där ligger en stor utmaning för mig. Både då det blir mycket pass men även att jag gärna får in två pass gym i veckan med...hmm visst ibland funkar ju ett pass för att underhålla en vecka eller två men över tid tappar man nog i styrka då.

Men man får ju bara fundera lite över vad man vill och/eller ta det i lite block att kanske köra tre dagar löpning för att sedan under 8-10 veckor öka upp till 5 pass löpning och sedan växla lite så under året, tex köra färre pass under vargvintern och lite mer vår sommar och höst.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 09:26   #17688
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Trevlig läsning! Jag är inte helt främmande för ultra då jag tyckte marans olika skiftningar i loppet, dvs när det växlat mellan, plättlätt - segt - helt ok - döden - rätt lätt men trött - segt - döddöddöd - under samma lopp är intressant, samt att man slipper fokus på tiden som man (ja, man ska ju inte säga man, JAG har tidsfokus).
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 10:03   #17689
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Jag tycker inte man ska vara rädd för ultra, det går att springa länge på pannben :-)
Det som händer mig som inte har så stor volym (ca 3-3,5 mil per vecka i snitt över tid, lite mer nu då jag är pappaledig), är att jag blir väldigt trött i benen både under loppet och framförallt efter. Brukar halta fram några dagar efter.

Men man behöver inte vänta med att testa, bara ställa sig på startlinjen och få lite erfarenhet. Det jag tycker man ska ha lite koll på är energi- och vätskeintag. Går jag på känsla så äter jag alltid för lite energi, men det är ju individuellt.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 07:35   #17690
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Jag tycker inte man ska vara rädd för ultra, det går att springa länge på pannben :-)
Det som händer mig som inte har så stor volym (ca 3-3,5 mil per vecka i snitt över tid, lite mer nu då jag är pappaledig), är att jag blir väldigt trött i benen både under loppet och framförallt efter. Brukar halta fram några dagar efter.

Men man behöver inte vänta med att testa, bara ställa sig på startlinjen och få lite erfarenhet. Det jag tycker man ska ha lite koll på är energi- och vätskeintag. Går jag på känsla så äter jag alltid för lite energi, men det är ju individuellt.
Så är det ju. Jag har anmält mig till ett 30K-lopp i augusti som jag egentligen hade behövt ett års träning till inför då det är så många höjdmeter. Min tanke där är att det varje år behövs någon ny form av utmaning. Har även tänkt mycket i banorna att jag inte vet hur nästa år ser ut, tänk om jag har tröttnat på löpning? Jag kanske är skadad, saknar tid etc. Ibland är det bättre att bara göra det.

Men i det här fallet så tänker jag att det finns ganska många naturliga steg på vägen som det egentligen inte finns någon idé med att hoppa över. Maraton och trail-maraton till att börja med. Å andra sidan, är man tränad för ett trail-maraton så kanske man även är tränad för ett trail-ultra. Det finns ju en gräns när det som hobby-motionär blir knepigt att öka volymen. Jag har t.ex. otroligt svårt att se att jag någon gång skulle nå +100K/vecka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 08:19   #17691
App
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 15
Någon som har erfarenhet av främre korsbandsskada och löpning?
Går i valet och kvalet om jag skall operera eller inte. Det verkar som operation endast är nödvändigt om man vill spela fotboll/innebandy och att korsbandet inte påverkar distanslöpning nämnvärt. Det kan alltså räcka med endast rehabilitering om man inte skall ägna sig ät rörelseförändrande aktiviteter.
Finns det någon på kollo som löptränar utan korsband och har erfarenheter att dela med sig av?
App är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 09:30   #17692
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Så är det ju. Jag har anmält mig till ett 30K-lopp i augusti som jag egentligen hade behövt ett års träning till inför då det är så många höjdmeter. Min tanke där är att det varje år behövs någon ny form av utmaning. Har även tänkt mycket i banorna att jag inte vet hur nästa år ser ut, tänk om jag har tröttnat på löpning? Jag kanske är skadad, saknar tid etc. Ibland är det bättre att bara göra det.

Men i det här fallet så tänker jag att det finns ganska många naturliga steg på vägen som det egentligen inte finns någon idé med att hoppa över. Maraton och trail-maraton till att börja med. Å andra sidan, är man tränad för ett trail-maraton så kanske man även är tränad för ett trail-ultra. Det finns ju en gräns när det som hobby-motionär blir knepigt att öka volymen. Jag har t.ex. otroligt svårt att se att jag någon gång skulle nå +100K/vecka.
Ditt 30 km lopp i Augusti känns dock långt mer vettigt än mitt i september jag som nu är på nivån att nervöst "löptraska" 5 km
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 09:31   #17693
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Ditt 30 km lopp i Augusti känns dock långt mer vettigt än mitt i september jag som nu är på nivån att nervöst "löptraska" 5 km
Jo :/ Du har ju tyvärr haft lite bakslag också. Håller verkligen tummarna för dig!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 09:32   #17694
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo :/ Du har ju tyvärr haft lite bakslag också. Håller verkligen tummarna för dig!
Haha ja verkligen, löparknä och hälseneinflammation inom loppet av 6 mån är inte att leka med...men runt ska jag ta mig tusan men tider är ju av förståeliga skäl helt ute ur ekvationen.

Tack!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 11:01   #17695
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av App Visa inlägg
Någon som har erfarenhet av främre korsbandsskada och löpning?
Går i valet och kvalet om jag skall operera eller inte. Det verkar som operation endast är nödvändigt om man vill spela fotboll/innebandy och att korsbandet inte påverkar distanslöpning nämnvärt. Det kan alltså räcka med endast rehabilitering om man inte skall ägna sig ät rörelseförändrande aktiviteter.
Finns det någon på kollo som löptränar utan korsband och har erfarenheter att dela med sig av?


Jag

Ej opererad och upplever löpning som väldigt snällt ut den aspekten. Rehabbade dåligt och fortsatte med lite innebandy och fick bakslag. Min rehab bestod av att jag fick upp ögonen för knäböj och styrketräning.

Jag ska dock säga att jag började löpträna några år efter skadan så jag har inget före- och efterperspektiv.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 08:01   #17696
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Igår visade det sig att mina Hellas-lurar(on-ear) klarar väta halvdant. Efter 1:15 i regn/duggregn så började de att stänga av och på sig själva. Så kan jag ju inte ha det.

Bra lurar till löpning som tål regn? Trådlösa.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2018-06-21 klockan 08:09.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 08:29   #17697
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Igår visade det sig att mina Hellas-lurar(on-ear) klarar väta halvdant. Efter 1:15 i regn/duggregn så började de att stänga av och på sig själva. Så kan jag ju inte ha det.

Bra lurar till löpning som tål regn? Trådlösa.
Är "on ear" ett måste?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 08:31   #17698
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Är "on ear" ett måste?
Nej. Har trivts med mina on-ear men faktum är att det en varm sommardag blir väldigt hett om öronen med dessa. Så in-ear är nog att föredra. Men då ska de sitta som gjutet, helst med någon anordning som håller dom på plats(typ runt örat).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 08:32   #17699
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Haha ja verkligen, löparknä och hälseneinflammation inom loppet av 6 mån är inte att leka med...men runt ska jag ta mig tusan men tider är ju av förståeliga skäl helt ute ur ekvationen.

Tack!
Låter som träningen inför de första två marorna för mig.
I år inför den tredje höll jag mig äntligen hel!

Bara att bita ihop och hoppas på att det blir bättre! En bra första insikt är ju precis som du gjort, ignorera tidsmål. Då slipper man i alla fall lägga det som ytterligare en stressfaktor till ekvationen.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 08:58   #17700
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Låter som träningen inför de första två marorna för mig.
I år inför den tredje höll jag mig äntligen hel!

Bara att bita ihop och hoppas på att det blir bättre! En bra första insikt är ju precis som du gjort, ignorera tidsmål. Då slipper man i alla fall lägga det som ytterligare en stressfaktor till ekvationen.
Ja känns som typiska "hets"skador trots att ja har försökt ta det lugnt. Har också insett att jag har visa "mekansiska" bekymmer med stelhet och skräp som nog bidrar. Då både hälsenan och knät är på samma sida osv.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)