Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-04, 23:37   #556
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Apropå höjdskräck så var det så kul när jag var iväg på klätterträning inför Everest nu för någon månad sedan. Instruktören hängde, hoppade, skuttade, skrattade i sitt rep, fritt hängande vertikalt utöver en bergskant medan jag hade en skyhög puls och ett ständigt kontrollbehov av att vilja hålla i repet. "Släpp repet då!".. "ska jag lita på en 6mm prusik?!" .. "släpp repet!"... "ok, då, sankte per hoppas du är trevlig!"

Precis som med allt annat kan man träna bort det, men fyfan vad jag hatar höjder när jag hänger i en enda liten jävla repstump som jag tvingas lita på :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 08:24   #557
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Var inne på sjukan idag och fick bekräftat att jag har en bruten tå. Det ska gå bra att klättra så länge jag stödtejpar, använder för stora skor och inte belastar den brutna tån för direkt. Löpning är dock en no-go på minst en vecka. Hann alltså med ett kort uppvärmningspass på 2-3km i lördags innan nystarten gick in i en tegelvägg. Jävla helvete. Jävla häst.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Apropå höjdskräck så var det så kul när jag var iväg på klätterträning inför Everest nu för någon månad sedan. Instruktören hängde, hoppade, skuttade, skrattade i sitt rep, fritt hängande vertikalt utöver en bergskant medan jag hade en skyhög puls och ett ständigt kontrollbehov av att vilja hålla i repet. "Släpp repet då!".. "ska jag lita på en 6mm prusik?!" .. "släpp repet!"... "ok, då, sankte per hoppas du är trevlig!"

Precis som med allt annat kan man träna bort det, men fyfan vad jag hatar höjder när jag hänger i en enda liten jävla repstump som jag tvingas lita på :P
Helt galet Du har ju ändå varit uppe på ordentliga höjder ett flertal gånger i ganska exponerade lägen, men när du är ute på äventyr antar jag att ett fall som resulterar i fritt dinglande i luften skapar en nödsituation? För oss klippklättrare är det ju bara ett kvitto på att vi pushar våra gränser.

När jag var i Spanien påminde jag nog om din instruktör, jumarerade ibland 40m upp under en överhängande klippa (se min avatarbild), hängde där i 2h och filmade, åt ett mellanmål och ropade skämt till de på marken och han som klättrade. Det läskigaste var att hålla i kameran med skräck för att tappa den (50 000kr i sjön liksom). Men när jag började klättra för tre år sen var jag mer åt ditt håll. Från handsvett och lätt panik varje gång jag skulle släppa väggen till att kunna ledklättra 80m upp med seriösa runouts, eller på egna säkringar, helt utan en medveten ansträngning till att förändra det. Hjärnan är bra fascinerande alltså.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 18:02   #558
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Klättrade med bruten tå idag. Kanske inte en jättebra idé men klarade ett svart problem i compstyle och för första gången i sthlm ett vitt problem (7a!) efter typ sex försök. Sen försökte jag topprepa lite för att få in lite uthållighet men vid det laget gjorde tån så ont att jag fick lägga ner.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 15:05   #559
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
SKADERAPPORT

Tån gick åt helvete efter klättringen och är fortsatt bruten. Var dessutom i Malmö på järnvägsrave natten till söndag och dansade fram till lunchtid, det gillade tån inte heller. Det går framåt nu iaf och tån känns bättre och bättre, tänkte köra 7kmx2 i powerwalk på fredag för att se hur det känns. Är ute och jobbar i hemtjänsten nu och går/står hela dagen, har typ konstanta känningar men inga direkta smärtor och det gör inte ont när jag klämmer på den. Fortsatt ingen löpning eller klättring men hoppas kunna mjukstarta igen nästa vecka. Under tiden kör jag yoga för att hålla igång kroppen!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 17:35   #560
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Attans. Vilken tåsing är det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 18:21   #561
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Höger mitttå är det som är paj
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 19:08   #562
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Höger mitttå är det som är paj
Ah, ja oavsett bruten tå eller inte så tenderar ju klätterskor att vara åt det mer obekväma hållet. Så det känns ganska suboptimalt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 23:19   #563
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Nej verkligen. Eftersom skorna trycker ihop fötterna så bra spelar det ingen roll om jag bara står på stortån - trycket sprider sig ändå ://// men förutom promenaden på fredag har jag inga dumheter för mig på ett tag så snart ska det nog blir bra ändå
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 15:55   #564
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Beautiful Hippi uses ’relationship’
Träning and Kolo-aktivitet takes a hit

It’s very effective!


PS efter fredagens långpromenad bedömer jag tån som läkt nog för att klättring och löpning ska kunna återupptas med försiktighet!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 08:03   #565
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
4h klättring igår! Tån är svullen men gör inte ont alls. Prisa gud!

Vaknade också till besked om att jag kommit in på vildmarksutbildningen i Åre. Så nu ska jag bli friluftshipster PÅ RIKTIGT
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 21:38   #566
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
4h klättring idag med, denna gången på topprep i kalkbrott, första uteklättringen på alldeles för länge. Satte några onsights och tog ett projekt sen sist på första försöket, skönt att ha det i kroppen efter 2v uppehåll och monsterpasset igår! Gött häng med skönt gäng osv. Imorrn kommer tjejen över (kommer ta ett tag innan jag vänjer mig vid den formuleringen. Har ju vart singel i 9 år trots några fall som precis tangerat förhållandegränsen innan det tagit slut) så då blir det fet vilodag.

Senast redigerad av blåvitt den 2018-06-19 klockan 21:40.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-23, 15:27   #567
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Dansade mig svettig i ungefär 5h på midsommarstamp, goare träning får man leta länge efter (ända tills man kommer till en klätterhall ungefär). Mestadels fruktbaserat midsommarfirande så kosten har tack och lov inte stuckit iväg något värre nu är det dags för hemtjänstarbete med cirka 4h sömn i kroppen
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 10:26   #568
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Fruktbaserat midsommarfirande,innebär det äppelcider och päronkonjak som diet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 19:02   #569
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Nej jag var dessvärre spiknykter menar att jag levde på jordgubbar, bananer, körsbär, dadlar, avokado och smoothies under hela midsommarhelgen. Känner mig fresh af
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 19:34   #570
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Nej jag var dessvärre spiknykter menar att jag levde på jordgubbar, bananer, körsbär, dadlar, avokado och smoothies under hela midsommarhelgen. Känner mig fresh af
Aah du menar så


Ska nog pröva en sån grej någon helg för att se hur kropp och själ reagerar på det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)