Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-19, 23:29   #1
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Ont runt omkring kulorna på axeln

Hejsan!

Jag skulle vilja fråga om någon vet vad det kan vara för fel eller vad jag gör för fel när jag gymmar om jag får ont i/ runtom skelett kulorna på axeln? Detta har kommit efter att jag har börjat köra marklyft(3 månader), kan det vara som så att jag är svag runt omkring i de mindre musklerna i axeln? För det känns bättre om jag stretchar ut armarna exempelvis en vägg.

Det klickar typ som att jag har massa små knutor runtom när jag rör armarna runt omkring.

Någon som har upplevt samma sak? Tack på förhand!
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 02:07   #2
NOXiOUZ
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 28
Rotationskulan? Det kan bero på flera olika saker.

Gör det ont om du för armen framåt, bakåt eller i sidled?
NOXiOUZ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 02:42   #3
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av NOXiOUZ Visa inlägg
Rotationskulan? Det kan bero på flera olika saker.

Gör det ont om du för armen framåt, bakåt eller i sidled?


Det är när jag drar dem bakåt som det gör ont. Det känns inget alls när jag drar dem framåt eller i sidled. En jobbig känsla och att det är på båda rotationskulorna. Går det fixa till med vanlig stretching eller vad ska man göra åt detta?


Sent from my iPad using Tapatalk
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 05:19   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Axlar är rätt knepiga, ett besök till en sjukgymnast är nog en god idé.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 08:55   #5
NOXiOUZ
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Rosafinflikka Visa inlägg
Det är när jag drar dem bakåt som det gör ont. Det känns inget alls när jag drar dem framåt eller i sidled. En jobbig känsla och att det är på båda rotationskulorna. Går det fixa till med vanlig stretching eller vad ska man göra åt detta?


Sent from my iPad using Tapatalk

Gör du någon typ av uppvärming för axlarna på gymmet? Jag hade sjukt ont i min vänstra axel, men det har blivit bättre efter jag värmer upp de ordentligt, antingen med band, eller vajer.
NOXiOUZ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 11:13   #6
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av NOXiOUZ Visa inlägg
Gör du någon typ av uppvärming för axlarna på gymmet? Jag hade sjukt ont i min vänstra axel, men det har blivit bättre efter jag värmer upp de ordentligt, antingen med band, eller vajer.
Uppvärmning kör jag men den fokuserar nog mest på nedre delen av kroppen; exempelvis eller de jag kör mest är jumping jax, squats, utfallsteg bakåt(hoppandes) samt en övning jag tagit från yogan men den är mest fokus på nedre kroppen med, sen startar jag igång. Så ja detta kan ju vara något jag kan trycka in med + mer stretchnings övningar. Tackar för tipset
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 11:16   #7
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Axlar är rätt knepiga, ett besök till en sjukgymnast är nog en god idé.
Jag får nog göra det om det inte försvinner Tack!
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-23, 14:35   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det är lite svårt vad du menar, vart du har ont och så. Kan du hitta någon bild som visar var det gör ont?

Jag tycker generellt att det är bra att man börjar styrketräna, och framför allt för tjejer, då många är väldigt svaga och behöver mer kött i lederna för att kunna hålla sig stabila och smärtfria. Marklyft är ju en övning som belastar och tränar en hel del muskulatur runt skuldra och nacke.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 22:55   #9
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det är lite svårt vad du menar, vart du har ont och så. Kan du hitta någon bild som visar var det gör ont?

Jag tycker generellt att det är bra att man börjar styrketräna, och framför allt för tjejer, då många är väldigt svaga och behöver mer kött i lederna för att kunna hålla sig stabila och smärtfria. Marklyft är ju en övning som belastar och tränar en hel del muskulatur runt skuldra och nacke.
__________________________________________________ ______

Ledsen för lite sent svar! Hittade en random bild på google. Vet inte om det blev så bra men målade en pil där jag känner, det är på ut sidan av kulan alltså ner mot armen, men fortfarande precis på rotations kulan Sen gör det inte ont hela tiden utan bara när jag rör mina armar bakåt, typ om jg ska ta i mina händer bakom ryggen. Då gör det ont/spänner i bägge axlarna vid/ omkring rotations kulan. Kan ju säga med att det är på framsidan mer än baksidan av axel jag känner om du kanske tänker på vilket håll från kulan. Vet inte om detta hjälpte mer i min förklaring?

Tack för att du är snäll och svarar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hur-trana-stora-axlar.jpg (94.5 KB, 4 visningar)

Senast redigerad av Rosafinflikka den 2018-06-24 klockan 22:58.
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 19:31   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Ah okej. Du kanske ska söka fysioterapeut om du är orolig. Var bor du?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 16:41   #11
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ah okej. Du kanske ska söka fysioterapeut om du är orolig. Var bor du?
Japp, lite orolig kring saken då det suttit i ett tag, jag vet inte om det kan bero på att jag ändrat träningsupplägg. Kom att tänka på det nu, efterklok som man är haha! Innan jag bytte till det träningsschema jag kör nu, körde jag hela kroppen, små som stora muskler 3-4 ggr i veckan. Biceps, axlar, triceps, nedre del av rygg, bål, framsida, baksida lår. Samma sak varje pass, i drygt 2 år.

Nu har jag kört mitt nya schema i cirka 3 månader: marklyft, bröst, knäböj, bål samt fokus på olika mindre muskler för rumpa. Alltså så har jag plockat bort mina triceps, biceps samt axlar helt. Kan detta vara något som påverkar mina axlar nu?

Och nu då pga av detta försöker jag strukturera upp ett helt nytt schema.

Jag bor på Malta jag Men som du säger så får kika upp en fysio terapeut, känns bättre att kolla upp saken! Tack igen för ditt svar!

Senast redigerad av Rosafinflikka den 2018-06-26 klockan 16:50.
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 16:46   #12
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Jag får ont där du ringat in på bilden av strikta sidolyft!

Gör du dessa?

1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 17:12   #13
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Jag får ont där du ringat in på bilden av strikta sidolyft!

Gör du dessa?

Den körde jag alltid innan, i mitt tidigare upplägg. Fast jag vred lite på handleden i rörelsen istället för raka. Men fortfarande axeln som det tog på Kan det vara som så att bara för att jag slutat köra den, kan det vara det som är felet att jag får ont i den nu?
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)