Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Tävlingar och serien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-18, 14:48   #61
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av LindaS Visa inlägg
Finns det fler som var anmälda i tron att de var kvalade men som inte sen överklagade?
Det kanske finns fler som hade anmält sig om de hade vetat att man kunde göra denna tolkning. Nu blir de orättvist behandlade.

Man ska ju döma till lyftarens fördel. Fast kanske inte till alla berörda lyftares fördel.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 15:30   #62
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Käkar kakor som satan! Vem tippar på att jag väger över 69, och vem tippar på under?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 15:31   #63
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Men jösses ser ni inte själva vilka tankevurpor ni gör?
Det är inte meningen att den texten som publicerades ska gå ut ersätta tävlingsbestämmelserna, det var en felformulering. Tyvärr (eller är det verkligen tyvärr??) så åberopade några lyftare den texten för att anses berättigade till start på SM. Det som är trist i sammanhanget är endast att en text på hemsidan kan ha lurat en och annan lyftare att TRO att denne varit kvalad när denne INTE var det. Två stycken lyftare åberopade detta och då praxis vid tolkningsfrågor är att just döma till lyftarens fördel så gjorde så. Även om man skulle misstänka att sanningshalten i åberopandet inte är 100%. Har man publicerat en tolkning som möjliggör kryphål, jag då får man ta ansvar för den.
Det innebär dock inte att man ska kontakta alla de som inte TRODDE sig vara kvalade och "tipsa" att de kan anmäla sig ändå, för de är i verkligheten inte kvalade heller. Men hade de anmält sig och åberopat texten, så hade lika gällt för alla. Det kanske är så att de flesta faktiskt uppfattat den korrekta tanken med texten, även om formuleringen faktiskt blev fel? Däremot om man läst texten, utgått ifrån att det var sant, inte bemödat sig att kvala då man trott det var klart, ja då får SSF visa ödmjukhet och erkänna att man gjorde ett misstag i texten och tillåta ett undantag, eller hur man ska kalla det.

Förra året satt jag med en lyftare som vid invägningen till bänk-SM fick veta att hon inte var kvalad och inte fick delta. På hemsidan fanns då en text som stipulerade att kvaltiden till bänk-SM börjar 1/1, medans det i tävlingsbestämmelserna står att kvaltiden börjar dagen efter förra årets mästerskap (alltså ca 28 november) vilket innebar att lyftaren faktiskt fick tävla då hon tävlat på lag-SM i mitten av december. Finns tolkningsmöjligheter så tolkar man till lyftarens fördel. Det är inget konstigt.

Förresten kan jag tycka det konstigt att göra så mycket liv över att en (två)lyftare FÅR vara med, skulle det inte i ärlighetens namn vara värre om man beslutade tvärtom?
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 15:43   #64
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Förresten kan jag tycka det konstigt att göra så mycket liv över att en (två)lyftare FÅR vara med, skulle det inte i ärlighetens namn vara värre om man beslutade tvärtom?
Ja, klart att det är bättre att folk får vara med.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 16:08   #65
Lind79
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 1 415
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Men jösses ser ni inte själva vilka tankevurpor ni gör?
Det är inte meningen att den texten som publicerades ska gå ut ersätta tävlingsbestämmelserna, det var en felformulering. Tyvärr (eller är det verkligen tyvärr??) så åberopade några lyftare den texten för att anses berättigade till start på SM. Det som är trist i sammanhanget är endast att en text på hemsidan kan ha lurat en och annan lyftare att TRO att denne varit kvalad när denne INTE var det. Två stycken lyftare åberopade detta och då praxis vid tolkningsfrågor är att just döma till lyftarens fördel så gjorde så. Även om man skulle misstänka att sanningshalten i åberopandet inte är 100%. Har man publicerat en tolkning som möjliggör kryphål, jag då får man ta ansvar för den.
Det innebär dock inte att man ska kontakta alla de som inte TRODDE sig vara kvalade och "tipsa" att de kan anmäla sig ändå, för de är i verkligheten inte kvalade heller. Men hade de anmält sig och åberopat texten, så hade lika gällt för alla. Det kanske är så att de flesta faktiskt uppfattat den korrekta tanken med texten, även om formuleringen faktiskt blev fel? Däremot om man läst texten, utgått ifrån att det var sant, inte bemödat sig att kvala då man trott det var klart, ja då får SSF visa ödmjukhet och erkänna att man gjorde ett misstag i texten och tillåta ett undantag, eller hur man ska kalla det.

Förra året satt jag med en lyftare som vid invägningen till bänk-SM fick veta att hon inte var kvalad och inte fick delta. På hemsidan fanns då en text som stipulerade att kvaltiden till bänk-SM börjar 1/1, medans det i tävlingsbestämmelserna står att kvaltiden börjar dagen efter förra årets mästerskap (alltså ca 28 november) vilket innebar att lyftaren faktiskt fick tävla då hon tävlat på lag-SM i mitten av december. Finns tolkningsmöjligheter så tolkar man till lyftarens fördel. Det är inget konstigt.

Förresten kan jag tycka det konstigt att göra så mycket liv över att en (två)lyftare FÅR vara med, skulle det inte i ärlighetens namn vara värre om man beslutade tvärtom?
Jag tror att du har missuppfattat det hela. Jag bryr mig inte speciellt mycket att dessa två fick vara med,utan snarare på vilket sätt som de får vara med. Men om de ska vara med så skulle, om man ska bedöma till lyftares fördel, man ha kontaktat de andra personerna som skulle kunna ha varit med på årets SM. Man kan inte å ena sidan tolka till vissa lyftares fördel medan man väljer bort resten. Om man inte har kvalat enligt tävlingsbestämmelserna, och SSF väljer att dessa personer får vara med på SM pga ett skrivfel, så bör man fråga ALLA som kan beröras av detta, eller ska vi användas oss selektiv sortering av lyftare som får lyfta på SM. SSF kanske rakt av ska bestämma vilka som ska vara med (nu överdrev jag för dem som inte förstod det)

Jag tycker att vi har kommit ifrån ursprungsproblemet och jag anser inte att SSF gottgör denna blunder som de (tyvärr) har gjort. Sedan förstår jag inte hur styrelsen kan ta beslutet att ena lyftaren inte får vara med, ett beslut som är svårt att överklaga, för att sedan ändra sig när de får in ytterligare en överklagan. Skulle vara intressant hur SSF motiverar sig där.

Å andra sidan så spelar det nog ingen roll vad som skrivs här och nu, men alla ska vara medveten om att så fort SSF skriver ut något på hemsidan så gäller detta oavsett vad som står i övriga bestämmelser och förordningar. Framgent gäller det att granska materialet som läggs ut så att detta inte händer igen. En kontroll av rutiner vid uppdateringen av hemsidan vore kanske på sin plats, eller?

Lycka till nu på SM!
__________________
A mathematicians road to become a benchpresser.
Lind79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 17:09   #66
roubi
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 46
Hej! Står det ingenstans när och vilken dag alla klasser skall tävla?
roubi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 17:31   #67
JSLK
Registered User
 
JSLKs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Jokkmokk
Inlägg: 866
Citat:
Ursprungligen postat av roubi Visa inlägg
Hej! Står det ingenstans när och vilken dag alla klasser skall tävla?
http://www.bankpress-sm2011.tk/
JSLK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 00:06   #68
Fantomen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 462
Allvarligt talat. Ibland undrar jag vad nivån ligger på. Det skedde ett missförstånd pga en otydlig skrivelse på hemsidan. Känner bara till ett av fallen, men här trodde killen att han var kvalad då han gjort kvalet på SM förra året, nu gällde det dock enbart klassiska SM, men hur vet man det som lyftare om inte det påpekas i skrivelsen? Står det en särskild skrivelse på hemsidan om en regeländring så tar man väl för givet att den gäller? Eller ska allt som står på hemsidan dubbelkollas innan man vågar lite på det?

Hur som, en otydlig skrivelse och en lyftare som helt förståeligt trodde sig vara kvalad. Ska man då utesluta honom? Hur fanken ska han kunna veta att den skrivelse svenska styrkelyftsförbundet aviserat ut på sin officiella hemsida inte gäller? Nä, jag tycker förbundet gjorde det ända rätta och lät honom deltaga. Hade han fått reda på detta i tid så hade han hunnit kvala, men nu var han redan anmäld och anmälningstiden gått ut när felet uppdagades. Jag kan i ärlighetens namn inte förstå hur folk kan reagera negativt på detta?

Många gånger känns det som folk på detta forum har för mycket fritid, ni sitter och grinar illa och stör er som små barn, i stil med - Han fick större tårtbit än mig mm... Missförstånd sker och livet är inte alla gånger 100% rättvist....
Fantomen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 01:31   #69
Loftby
Registered User
 
Loftbys avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Rissne
Inlägg: 339
För att klargöra min, som då är en av två som missuppfattat, syn
på saken. Jag föredrar rawträning och rawtävlingar men tycker
ändå det är roligt att vara med på sm med tröja. Har under året
enbart tävlat raw men ville ändå ha dörren öppen om jag ville
delta på kommande sm. Hade hemsidan i minnet sedan årets början
och fick inga reaktioner heller, som jag skrivit i min egen
logg, om ovan nämnda regel. Hade informationen varit korrekt
hade jag naturligtvis dragit på mig tröjan och kvalat. När detta
uppdagades var det ju för sent.
Citat:
Ursprungligen postat av Lind79 Visa inlägg
I god tro? Person nr 1 trodde att det räckte med att vinna SM:et föregående år (som inte gäller) och Person nr 2 "trodde?" att han/hon hade kvalat, så vad är det för god tro? Sedan när det visade sig att det fanns en text på hemsidan som gav dem "frikort" så försökte de med "fulingar" genom att överklaga till SSF. Detta hade alla andra, som kvalade till SM 2010, också kunnat ha gjort, men de visste väl inte bättre, eller? Är detta rättvist? Skulle inte tro det. Har SSF tabbat sig? Svar JA i detta fall. Det du skriver Karro är faktiskt inte riktigt sant.
Person 2: Det är "i god tro" helt i enlighet med den allmänt vedertagna definitionen. Jag handlade, vad jag trodde helt korrekt och "i god tro". Du säger att "sedan när det visade sig att det fanns en text på hemsidan som gav dem "frikort" så försökte de med "fulingar" genom att överklaga till SSF"!? Nu finns det en person till men det "visade sig inte" för mig i alla fall som något plötsligt och som en gåva från ovan att det stod fel på hemsidan. Detta var information jag gått efter länge. Jag fiskade inte efter något frikort på det sättet som om jag nu såg min chans. Att det är en "fuling" att överklaga då man försetts med felaktig information tycker jag ju är rätt komiskt uttryckt. Skulle önskat att informationen stämde från början så hade jag kvalat och sluppit detta skitsnack (vilket som nu är riktat till mig?).
Alla som kvalat enligt den felaktiga regeln anser jag ska ha en
plats. Om det nu fanns många fler som skulle varit med om de
kände till detta är det ytterst beklagligt men jag kan inte se
att vi två, vad gäller just detta, gjort något fel. Det är väl bara att önska att denna
typ av misstag ej upprepas. Man ska inte behöva kontrollera med
flera olika källor varje gång och ändå inte veta vilken som
gäller. De korrekta reglerna ska finnas lättillgängliga och inte
gå i strid med varann. Inte heller ska inofficiell information
gälla då inte alla kan ta del av detta oavsett hur självklart
det är för vissa.
Tråkigt om någon nu ändå tycker att jag felaktigt fått en plats.
Syns på SM om någon vill diskutera

Alexander Loftby
__________________
Annars blir det andra bullar!
Loftby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 01:35   #70
joseferiksson
Registered User
 
joseferikssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Örebro,hallsberg
Inlägg: 986
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Käkar kakor som satan! Vem tippar på att jag väger över 69, och vem tippar på under?
ska du inte gå i 66an !?
joseferiksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 07:08   #71
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen Visa inlägg
Allvarligt talat. Ibland undrar jag vad nivån ligger på. Det skedde ett missförstånd pga en otydlig skrivelse på hemsidan. Känner bara till ett av fallen, men här trodde killen att han var kvalad då han gjort kvalet på SM förra året, nu gällde det dock enbart klassiska SM, men hur vet man det som lyftare om inte det påpekas i skrivelsen? Står det en särskild skrivelse på hemsidan om en regeländring så tar man väl för givet att den gäller? Eller ska allt som står på hemsidan dubbelkollas innan man vågar lite på det?

Hur som, en otydlig skrivelse och en lyftare som helt förståeligt trodde sig vara kvalad. Ska man då utesluta honom? Hur fanken ska han kunna veta att den skrivelse svenska styrkelyftsförbundet aviserat ut på sin officiella hemsida inte gäller? Nä, jag tycker förbundet gjorde det ända rätta och lät honom deltaga. Hade han fått reda på detta i tid så hade han hunnit kvala, men nu var han redan anmäld och anmälningstiden gått ut när felet uppdagades. Jag kan i ärlighetens namn inte förstå hur folk kan reagera negativt på detta?

Många gånger känns det som folk på detta forum har för mycket fritid, ni sitter och grinar illa och stör er som små barn, i stil med - Han fick större tårtbit än mig mm... Missförstånd sker och livet är inte alla gånger 100% rättvist....
Helt rätt!
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 09:25   #72
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Person 2 trodde en gammalregel om fjolårsmästare gällde som togs bort för säkert 4-5år sedan. Sedan i ett andra skedde för att rätta till sitt missade kval tog tillfället att utnyttja SSF hemside strul.

Hur som helst hoppas man SSF lär sig nåt av sitt strul så det inte händer igen. Det som står som info på hemsidan ska inte behövas dubbelkollas med gällande tävlingsregler. Utan den infon ska man kunna lita på.

En annan lite otydlig info på SSF hemsida är kvaltid till klassiska SM 2012. Jag försökte innan DM hitta info om detta men misslyckades. Jag kanske var dålig att leta.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 11:59   #73
Loftby
Registered User
 
Loftbys avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Rissne
Inlägg: 339
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Person 2 trodde en gammalregel om fjolårsmästare gällde som togs bort för säkert 4-5år sedan. Sedan i ett andra skedde för att rätta till sitt missade kval tog tillfället att utnyttja SSF hemside strul.

Hur som helst hoppas man SSF lär sig nåt av sitt strul så det inte händer igen. Det som står som info på hemsidan ska inte behövas dubbelkollas med gällande tävlingsregler. Utan den infon ska man kunna lita på.

En annan lite otydlig info på SSF hemsida är kvaltid till klassiska SM 2012. Jag försökte innan DM hitta info om detta men misslyckades. Jag kanske var dålig att leta.
Om du fortsätter på linds spår så menar du kanske person 1?
Annars stämmer varken person 1 eller 2 med mig.

Ja, är det något som måste vara formulerat utan möjlighet till tolkning och finnas lättillgängligt är det ju återigen allt vad gäller kval.
__________________
Annars blir det andra bullar!

Senast redigerad av Loftby den 2011-11-19 klockan 12:06.
Loftby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 20:54   #74
Lind79
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 1 415
Loftby: Du har åtminstone 2-3 personer på din klubb som visste att det som stod på hemsidan gällde klassisk lyftning och inte med utrustning. Varför ska man kunna kvala nästan 2 år innan en SM-tävling? Jag skyller absolut inte på dig, och det har jag poängterat hela tiden. Allt som kan misstolkas gör ju även det här på kollo.

Jag ville, redan från början, att alla skulle behandlas på samma sätt. Alla ska få samma förutsättningar att få ställa upp på SM och så blev inte fallet nu. Detta är tragiskt tycker jag. Jag vill förstås ha så många som möjligt på SM, det är ju bara roligt.
__________________
A mathematicians road to become a benchpresser.
Lind79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 14:34   #75
roubi
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 46
Hej!

Är tävlingslicensen något jag måste ta med mig till Sunddsvall eller existerar det bara i någon databas? (Är ny i det här och min coach har bara sagt att licensen är fixad)

MVH Robin
roubi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)