Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-17, 12:48   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Inga negativa effekter av snabb viktnedgång jämfört med långsam

Gå ner i vikt dubbelt så fort, mindre hunger, inga negativa konsekvenser.

Citat:
Background & aims

Rapid weight loss (WL) has been associated with a larger loss of fat free mass and a disproportional reduction in resting metabolic rate (RMR), but the evidence is inconclusive. We aimed to evaluate the impact of WL rate on body composition and compensatory mechanisms activated with WL (reduced RMR, increased exercise efficiency (ExEff) and appetite), both during negative and neutral energy balance (EB).

Methods

Thirty-five participants with obesity were randomized to lose a similar weight rapidly (4 weeks) or gradually (8 weeks), and afterwards to maintain it (4 weeks). Body weight and composition, RMR, ExEff (10, 25 and 50 W), appetite feelings and appetite-regulating hormones (active ghrelin, cholecystokinin, total peptide YY (PYY), active glucagon-like peptide-1 and insulin), in fasting and every 30 min up to 2.5 h, were measured at baseline and after each phase.

Results

Changes in body weight (≈9%) and composition were similar in both groups. With WL, RMR decreased and ExEff at 10 W increased significantly in the rapid WL group only. However, fasting hunger increased significantly with gradual WL only, while fasting and postprandial prospective food consumption, and postprandial hunger decreased (and postprandial fullness increased) significantly with rapid WL only. Basal total PYY, and basal and postprandial insulin decreased significantly, and similarly in both groups. After weight stabilization and no ketosis no differences between groups were found.

Conclusions

Despite differences while under negative EB, WL rate does not seem to have a significant impact on body composition or on compensatory mechanisms, once EB is reestablished.
The impact of rate of weight loss on body composition and compensatory mechanisms during weight reduction: A randomized control trial. Clinical Nutrition, Volume 37, Issue 4, August 2018, Pages 1154-1162.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 20:57   #2
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Har själv upplevt precis samma sak vid de gånger jag gjort en snabbare deff. (1 kg /veckan kontra 0,4 kg)

Dock väldigt intressant om jag nu tolkar studien rätt att de gått ner 9 % på 4 veckor. Vilket innebär att en person i studien som väger 85 kg då går ner ca 1,9 kg i veckan. Aldrig hört någon deffat så hårt, fascinerande om detta skulle stämma.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 21:00   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ja, gruppen som gick ner snabbt fick 550 (kvinnor) respektive 660 (män) kcal per dygn i form av Allévo måltidsersättning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 12:09   #4
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Tror du resultatet skulle skilja sig om det vore styrketränade som gick ner och ville behålla muskelmassan maximalt? Då det tidigare skrivits att ju långsammare viktnedgång, ju bättre resultat (i slutändan).
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 13:28   #5
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Tror du resultatet skulle skilja sig om det vore styrketränade som gick ner och ville behålla muskelmassan maximalt? Då det tidigare skrivits att ju långsammare viktnedgång, ju bättre resultat (i slutändan).
Varför skulle det bli annorlunda? Visst, ena gruppen skulle sannolikt förlora mer muskelmassa men de skulle också ha tid över att ta igen den.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 13:54   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden så kraftigt att man inte behöver tappa muskelmassa alls, om man inte redan är hård när man ger sig på en sådan diet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 22:41   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
http://www.styrkelabbet.se/effekterna-av-en-snabbdeff/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 12:06   #8
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tack för länkarna och din senaste artikel. Kommer mycket lägligt då jag håller på med detta just nu.
Har en relaterad men ändå lite off-topic fråga. Jag har kört en för intesiv bänkperiod under några månader så har nu strul med axlar som jag kör rehab för så gott det går. Träningsmässigt tränar jag det enda som går, alltså underkropp.
Är det tro en dålig idé att kombinera en rehabperiod med viktnedgång? Tänker då om man förlänger återhämtningstiden väldigt mycket eller är det försumbar/obefintlig skillnad? Alltså vore det smartare att köra vidare på kalori +/viktstabil tills rehaben är klar och sedan gå för dieten först efteråt.
Har vilat axlar i ca 2 veckor nu, men ingen förbättring hittils.
__________________
Kneehabjournalen

Senast redigerad av VoDaresVins den 2018-06-25 klockan 12:07.
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 15:53   #9
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Tack för länkarna och din senaste artikel. Kommer mycket lägligt då jag håller på med detta just nu.
Har en relaterad men ändå lite off-topic fråga. Jag har kört en för intesiv bänkperiod under några månader så har nu strul med axlar som jag kör rehab för så gott det går. Träningsmässigt tränar jag det enda som går, alltså underkropp.
Är det tro en dålig idé att kombinera en rehabperiod med viktnedgång? Tänker då om man förlänger återhämtningstiden väldigt mycket eller är det försumbar/obefintlig skillnad? Alltså vore det smartare att köra vidare på kalori +/viktstabil tills rehaben är klar och sedan gå för dieten först efteråt.
Har vilat axlar i ca 2 veckor nu, men ingen förbättring hittils.
Nivåer av anabola hormoner kommer att vara lägre vid ett energiunderskott och det förlänger läketiden. Och du riskerar att tappa mer muskelmassa om du bantar utan träning (i ditt fall överkroppsträning).
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 19:32   #10
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
Nivåer av anabola hormoner kommer att vara lägre vid ett energiunderskott och det förlänger läketiden. Och du riskerar att tappa mer muskelmassa om du bantar utan träning (i ditt fall överkroppsträning).
Tack för svar. Ska se ett tag till då om det blir nån förbättring eller om jag tar och ökar intaget en aning. Kört rätt hårt nu, inte räknat men skärt ca. 25% av intaget.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-27, 04:56   #11
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Långsamma, plågsamma dieter är vansinniga.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 08:49   #12
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Långsamma, plågsamma dieter är vansinniga.
Långsamma dieter som inte är plågsamma är grymma. Sen glider man till balans utan att knappt ha känt hunger eller sug. Att hetsa ner till målvikt och sen inte veta hur man ska fungera normalt torde vara anledningen till att folk inte håller vikten.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 09:28   #13
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
Långsamma dieter som inte är plågsamma är grymma. Sen glider man till balans utan att knappt ha känt hunger eller sug. Att hetsa ner till målvikt och sen inte veta hur man ska fungera normalt torde vara anledningen till att folk inte håller vikten.
Helt klart. Dieter som inte märks av är de allra bästa. Men låt oss vara ärliga - det fungerar inte för den absoluta majoriteten.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 11:14   #14
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Helt klart. Dieter som inte märks av är de allra bästa. Men låt oss vara ärliga - det fungerar inte för den absoluta majoriteten.
Tror den absoluta majoriteten inte vet hur man gör. Men om de gjorde det tror jag det kan fungera för fler. Finns säkert dom som är otåliga och vill se resultat första dan.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)