Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-07-29, 13:30   #19186
G_lund
En påse med mos.
 
G_lunds avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 243
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Ja absolut! Ny slutdämpare får den på måndag, den nuvarande trillade av på väg till jobbet i onsdags
Men nu är jag helt nerkärad i E30. Måste ha tag i en rostfri 325ik nu. Även en touring hade funkat
haha, klassiskt med trasig nersutten förarstol på e30is.

Lyft lite på golvmattan och se om det är vatten där. Det är också en standardgrej på e30is.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ska till akuten strax när mobilen är laddad
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 15:22   #19187
Jpn
Tröööck!!1 +50
 
Jpns avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Ja absolut! Ny slutdämpare får den på måndag, den nuvarande trillade av på väg till jobbet i onsdags
Men nu är jag helt nerkärad i E30. Måste ha tag i en rostfri 325ik nu. Även en touring hade funkat
E30 är så jäkla härliga bilar, mina två första bilar var e30´s (den första hade jag i ca3,5år och den andra i 4år) och jag kommer definitivt äga en igen nån gång i framtiden! Börjar dock bli riktigt svårt att hitta vettiga objekt nu.
Jpn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 15:32   #19188
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg
Ja absolut, det tänker jag! jag ska se om jag hittar någon rost-stop. Lär även skruva av bakspoilern för vidare undersökning.



Då är väl tanken att skruva bort alla detaljer, och egentligen klossa ned den, för att sedan lacka om. Men de ställen som jag hittar rost på borde jag ju verkligen ta hand om.

Ny plåt är ju ett måste där det har gått igenom. Men sandblästring och syrabad?
Hade du in princip tänkt plocka ned bilen ska du lätt köra blästring och syrabad. Då kan du även passa på att ta med hjulupphängningarna och ge dem blästring samt pulverlack.

Blästring är bra på att få bort gammal lack och rost (osäker på hur det är med underredesmassa - det "nöjet" kanske du får göra för hand). Gäller dock att hitta någon som är van att jobba med bilar eftersom plåten kan slå sig av blästringen (vilket i viss mån kan åtgärdas med sugklocka och spackel, så det låter lite värre än det är). Sen tar du syrabad för att få bort alla föroreningar från plåten. Du kommer bara få frisk och ren plåt kvar.

Ny plåt gäller inte bara där det gått igenom. Har rosten bitit sig fast är ny plåt det bästa. Att slipa rent, på med rostätare osv. hjälper bara tillfälligt. Rosten kommer tillbaka förr eller senare. Just därför att om bilen ändå ska in på lack, så kör blästring och syrabad (om möjligt, tror inte det finns så många ställen som har syrabad).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 17:54   #19189
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Hade du in princip tänkt plocka ned bilen ska du lätt köra blästring och syrabad. Då kan du även passa på att ta med hjulupphängningarna och ge dem blästring samt pulverlack.

Blästring är bra på att få bort gammal lack och rost (osäker på hur det är med underredesmassa - det "nöjet" kanske du får göra för hand). Gäller dock att hitta någon som är van att jobba med bilar eftersom plåten kan slå sig av blästringen (vilket i viss mån kan åtgärdas med sugklocka och spackel, så det låter lite värre än det är). Sen tar du syrabad för att få bort alla föroreningar från plåten. Du kommer bara få frisk och ren plåt kvar.

Ny plåt gäller inte bara där det gått igenom. Har rosten bitit sig fast är ny plåt det bästa. Att slipa rent, på med rostätare osv. hjälper bara tillfälligt. Rosten kommer tillbaka förr eller senare. Just därför att om bilen ändå ska in på lack, så kör blästring och syrabad (om möjligt, tror inte det finns så många ställen som har syrabad).
Det låter som vansinnigt mycket jobb. Då antar jag att hela bilen ska plockas i bitar? Motor ur och så vidare?

Syrabad, innebär det att alla delar ska doppas ned i något kar eller så?
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 18:32   #19190
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Låter ju som ett snordyrt jobb.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 18:47   #19191
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg
Det låter som vansinnigt mycket jobb. Då antar jag att hela bilen ska plockas i bitar? Motor ur och så vidare?

Syrabad, innebär det att alla delar ska doppas ned i något kar eller så?
Det är mycket jobb och bilen måste plockas i bitar. Om du har garageplats och verktyg är det dock inte fullt så jobbigt som det låter. Bilen lär vara väldigt lättmekad.

Förutom att du får riktigt fräsch plåt har du även fördelen att kunna lacka invändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Låter ju som ett snordyrt jobb.
Njae, det beror som vanligt på kontakter osv. men jag skulle gissa att det kan landa på 10-15kkr. Sen kommer iof lackjobbet kosta mer när det ska lackas invändigt också. Annars är det mest mycket jobb. Om lämpligt garage finns och bilen ändå ska stå över vintern så är det ju nåt att pyssla med under tiden.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 19:10   #19192
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av G_lund Visa inlägg
haha, klassiskt med trasig nersutten förarstol på e30is.

Lyft lite på golvmattan och se om det är vatten där. Det är också en standardgrej på e30is.
Det sjuka är att stoppningen är klockren, den är så jäkla mycket bekvämare än 240n jag hade. Där var tyget perfekt, men stoppningen och fjädringen helt slut
Golvet är tätt, nu iaf. Det har blivit lagat en gång av bilfirma på ena sidan dock, så du gissar helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av Jpn Visa inlägg
E30 är så jäkla härliga bilar, mina två första bilar var e30´s (den första hade jag i ca3,5år och den andra i 4år) och jag kommer definitivt äga en igen nån gång i framtiden! Börjar dock bli riktigt svårt att hitta vettiga objekt nu.
Ja jag förstår inte varför jag skaffade en 240 en gång i tiden. E30 är ju bättre på allt (utom billiga och lättillgängliga reservdelar ).
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 22:19   #19193
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
ååh, 244an var dock magiskt vacker.. galet bra förstabil. Har snuskigt starka minnesbilder av den bilen och precis då jag tog körkort och fick sätta mig i den och köra själv första gången. Magi.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 16:50   #19194
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det är mycket jobb och bilen måste plockas i bitar. Om du har garageplats och verktyg är det dock inte fullt så jobbigt som det låter. Bilen lär vara väldigt lättmekad.

Förutom att du får riktigt fräsch plåt har du även fördelen att kunna lacka invändigt.


Njae, det beror som vanligt på kontakter osv. men jag skulle gissa att det kan landa på 10-15kkr. Sen kommer iof lackjobbet kosta mer när det ska lackas invändigt också. Annars är det mest mycket jobb. Om lämpligt garage finns och bilen ändå ska stå över vintern så är det ju nåt att pyssla med under tiden.
Tycker man ska köra bilen några år innan man plockar ner den. Åtgärda det akuta bara.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 18:07   #19195
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Orkar inte bumpa hojtråden, vilka tycker jag ska köra bigbore och portning på enduron till vintern?!

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 18:58   #19196
Grotesk
Hissen går inte alls
 
Grotesks avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 983
När det ändå snackats lite rost:

Jag har fått lära mig att det inte är bra/funkar att blanda bonnplåt/vanlig plåt med rostfritt, tex. avgassystem. Flera har sagt att det rostar.
Är det då att det rostar mer än vanligt? Tappar den rostfria biten sitt värde och börjar rosta eller vadå?

Mest nyfikenhet men baseras också på att min ljuddämpare på min Saab 9-5 rostat sönder rejält och jag har sedan länge en rostfri dämpare liggandes.
Är jag dumsnål då om jag kastar på den?
Grotesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 19:39   #19197
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Orkar inte bumpa hojtråden, vilka tycker jag ska köra bigbore och portning på enduron till vintern?!

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Men bandsats
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 22:15   #19198
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Grotesk Visa inlägg
När det ändå snackats lite rost:

Jag har fått lära mig att det inte är bra/funkar att blanda bonnplåt/vanlig plåt med rostfritt, tex. avgassystem. Flera har sagt att det rostar.
Är det då att det rostar mer än vanligt? Tappar den rostfria biten sitt värde och börjar rosta eller vadå?

Mest nyfikenhet men baseras också på att min ljuddämpare på min Saab 9-5 rostat sönder rejält och jag har sedan länge en rostfri dämpare liggandes.
Är jag dumsnål då om jag kastar på den?
Ja, det är dumsnålt. I värsta fall blir kontaktytan genomrostad på ett par tre månader. Värme accelererar dessutom processen.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 22:46   #19199
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Ps. Hur dåligt det är beror på vilka legeringar och korrosionspotential de har. Sen har du värme och vägsalt som accelererar processen.
Det går bra att svetsa rostfritt och vanligt stål då man kan använda övergångstråd (eller pinnar) som avhjälper den galvaniska korrosionen.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 07:46   #19200
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Men bandsats
Ja, jag vet bara inte hur jag ska dölja byggkostnad för frugan

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)