Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-17, 21:40   #16
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Jag stegar upp till 50 kgs hantlarna några ggr per månad iaf.

Tränar axlar efter jag tränat bröst. 40 kgs högreppar jag på ibland med +15 reps. Jag tränar dock aldrig samma vikt flera set. Utan stegar bara upp och vilar ordentligt mellan setten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 07:48   #17
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
Vilket av dessa utvecklar mer muskelmassa ?
Press med ryggstöd eller utan ryggstöd?

Tänkte mer på att om man förutsätter att man får lika bra kontakt med båda övningarna. Men eftersom man har ryggstöd så kan man hantera tyngre hantlar.

Vilket skulle ni säga ?
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 08:07   #18
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av ilikeu Visa inlägg
Vilket av dessa utvecklar mer muskelmassa ?
Press med ryggstöd eller utan ryggstöd?

Tänkte mer på att om man förutsätter att man får lika bra kontakt med båda övningarna. Men eftersom man har ryggstöd så kan man hantera tyngre hantlar.

Vilket skulle ni säga ?
Den som du kan träna i längden utan att skada dig ger mest muskelmassa.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 08:16   #19
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
Båda har funkat bra hela tiden.
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 09:33   #20
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Svank är ett val, det är.ju inte ryggen som bara böjs av det abnorma trycken från de tunga hantlarna.
Man behöver ju inte försämra sina förutsättningar bara för att man kallar svank för ett "val".
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 21:53   #21
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Man behöver ju inte försämra sina förutsättningar bara för att man kallar svank för ett "val".
Nej det behöver man ju inte deklart. Men att inte ha koll på vad ryggen gör under en axelpress är ju inte direkt att förbättra dem.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 22:16   #22
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
När jag är nyfiken på vart en övning tar, så vilar jag från träning en dag eller två, sedan kör jag ett helt pass med bara övningen jag vill testa (Vill jag köra något annat så väljer jag övningar jag känner mig säker på inte tar på samma muskler), en jäkla massa set, lite olika vikter och tempo, försöker hålla övningen strikt, jag kör både högre och lägre reps men samma övning. Sedan känner jag vart jag får träningsvärk, och antar helt kallt att övningen tar där.

Jag har testat flera övningar på det viset, och även om det oftast tar vart jag tror det tar så har jag fått några små överaskningar på det viset.

Sen kan diverse träningsgurus och anatomiexperter hävda lite vad de vill, stämmer det inte med vad jag tror mig veta så gör det väl inte det då, men jag byter inte åsikt för det.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 22:23   #23
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Jag kör mina pressar stående. Går inte att vräka på alls samma vikter men jag får bättre kontakt stående än sittande, med eller utan stöd.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 22:34   #24
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
När jag är nyfiken på vart en övning tar, så vilar jag från träning en dag eller två, sedan kör jag ett helt pass med bara övningen jag vill testa (Vill jag köra något annat så väljer jag övningar jag känner mig säker på inte tar på samma muskler), en jäkla massa set, lite olika vikter och tempo, försöker hålla övningen strikt, jag kör både högre och lägre reps men samma övning. Sedan känner jag vart jag får träningsvärk, och antar helt kallt att övningen tar där.

Jag har testat flera övningar på det viset, och även om det oftast tar vart jag tror det tar så har jag fått några små överaskningar på det viset.

Sen kan diverse träningsgurus och anatomiexperter hävda lite vad de vill, stämmer det inte med vad jag tror mig veta så gör det väl inte det då, men jag byter inte åsikt för det.
Även om det är nån fiffig press för axlarna och du får värk i vaderna?
Du blir inte nyfiken på var överraskningen kom sig av?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 22:43   #25
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Även om det är nån fiffig press för axlarna och du får värk i vaderna?
Du blir inte nyfiken på var överraskningen kom sig av?
Då skulle jag anta att jag hade pushpressat lite väl hårt Men visst, nyfiken blir jag ju när det är oväntat.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 15:58   #26
VINGTOR
Suck me sideways
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Då skulle jag anta att jag hade pushpressat lite väl hårt Men visst, nyfiken blir jag ju när det är oväntat.
Få höra lite anekdoter om det oväntade då
VINGTOR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 09:46   #27
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av VINGTOR Visa inlägg
Få höra lite anekdoter om det oväntade då
Jag tror vanliga ögonöppnare folk får är hur mycket liggande pullover tar på triceps (långa) och magen samt hur mycket axelpressar, särskilt push-pressar, tar på serratus anterior (som ibland misstas för lats).
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 12:07   #28
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av VINGTOR Visa inlägg
Få höra lite anekdoter om det oväntade då
Jag vet inte om det är helt oväntat, men testat på mig själv har jag kommit fram till att:

* Axelpressar, pressar med stång eller hantlar, stående, sittande utan stöd, fulpress, dessa tar på axlar och ovansida bröst. Även triceps

För att kunna lyfta annat än bebisvikter utan att lyfta med ovansida bröst så får jag köra bakom, eller enarmspressa.

Dessa var kanske rätt självklara

* Pullover med hantel tar mest på bröst. Pullover i cable tar mest på lats. Sheogorath överdriver tricepsaktiveringen grovt , efter 20 set med hantel har man/jag bara en lätt stelhet/ömmande i triceps (såväl som lats och baksida axel), men bröstet är helt stekt.

* Pullups tar rejält på lats hur man än försöker fokusera eller struntar i att fokusera. (Med viss diskrepans med att jag är kraftigt överviktig och kan förmodligen inte dra mig upp enbart med armarna, så att lats "kopplas på" per automatik. Om jag hade vägt 50kg mindre hade det kanske vart annorlunda)

* För att kunna använda röven ordentligt i benövningar (benpress och knäböj) så krävs det att jag tränar ett par set röv innan. Min röv är så slö att den behöver ett par set för att vakna och vara med. Gör jag inte det blir jag dels svagare (i böj och eller benpress) och får förmodligen väldigt lite träning för röven i samma övningar som ger bra träning för röven med "väckning".

* Vill jag vara viktkåt i både bänkpress och snedbänkpress så tappar jag mindre i bänkpress av att köra snedbänkpress innan än vad effekten blir med bänkpress först. Så för maximal viktkåthetskompromiss i bägge övningarna så måste man/jag offra ett par kilo i bänkpress och köra den efter den sneda.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)