Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-14, 09:57   #1
Magnusi
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 30
Helt ny på styrketräning och deffa.

Hej!
Helt ny på forumet och även helt ny på att styrketräna och deffa.
Väger 76kg är 181 lång och har med styrkelabbets online kalkylator räknat ut att mitt dagliga energibehov till drygt 3000kcal. Försöker läsa på om hur viktigt det är med deff att försöka hålla sig borta från onödigt mättat fett och socker men det tycks finnas flera skolor. Vissa säger att det spelar ingen roll alls så länge man håller sig på ett kcal underskott, medan andra bedyrar att man får avsevärt sämre resultat om man får i sig onödigt mättat fett och socker (exempelvis godis). Vad stämmer egentligen, eller är det en enda stor gråzon? Jag har haft en grav övervikt på 136kg för drygt 1.5 år sedan som jag kämpat bort, men vill nu försöker deffa bort resterande underhudsfett som besvärar mig och vill självfallet försöka maximera mitt resultat, samtidigt så vill man ju unna sig ibland.

Som sagt, helt ny, tar tacksamt emot alla tips, råd osv.
Magnusi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 09:58   #2
Magnusi
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 30
Insåg att det finns en FAQ, ska sätta mig och läsa den också, ber om ursäkt om mycket är besvarat i den redan.
Magnusi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 10:12   #3
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Rent generellt så är det kalori underskott, högt protein intag och styrketräning som gäller för o få bäst resultat(glöm ej sömn). Om du lyckas klämma in lite godis där utan att störa dessa 3 saker så kommer du fortfarande gå ner i vikt och behålla en del muskelmassa.

Däremot från min personliga erfarenhet så behöver jag få bort godis/snacks så mycket som möjligt under deff. Dels gör det mig mer sugen på dessa saker när jag väl äter dom och det är väldigt lätt att äta för mycket av det. Så om jag vill unna mig så blir det ofta godare mat jag lagar.

Tycker också att 3000 kalorier per dag låter ganska högt om du nu inte har aktivt jobb osv. Så bli kanske inte förvånad om du behöver gå ner till typ 2000 kalorier per dag för o deffa ner det sista.

Tips också om styrketräning eftersom du är helt ny och även ska ligga på energi underskott att börja långsamt. Du behöver vänja kroppen vid något nytt och du gör det även när den inte får energin den vill ha för det. Gör inte nybörjarmissen att gå från 0 till 6 dagar i veckan.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 10:24   #4
Magnusi
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 30
Stort tack för svaret.
Jag har ett väldigt inaktivt jobb som IT-administratör men har under mina viktnedgång rört på mig väldigt aktivt på fritiden med 5-7 mils cykelpass per dag 7/7 dagar med snitthastighet på 30km/h i drygt 1 års tid. Gick för cirka 1.5 månad över till att styrketräna med en kompis som tränat större delen av sitt liv och har nu lagt om från cykling 7/7 till styrketräning 6/7 där jag försöker blanda muskelgrupperna dag från dag så att de får vila 1-2 dagar mellan varje pass. Försöker äta runt 2000 kcal per dag men snittar 1500-1600 per dag utifrån ett veckoperspektiv.

Generellt har jag ett stort problem i mitt liv att när jag väl gör saker, så tar jag det till dess yttersta spets; vilket också förklarar min grava övervikt för några år sedan och min snabba viktnedgång. Just nu är det styrketräning och då vill jag självfallet maximera mitt resultat, samtidigt står sommaren för dörren och man vill ju självfallet vara social och käka godis, men gärna godis som inte påverkar deffen för mycket. Men förstår att det finns inga absoluta svar inom detta, efter att ha läst FAQ, då alla kroppar är olika.

Men jag är sjukt tacksam för alla svar.
Magnusi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 10:34   #5
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
1. Eftersom du skriver att du är helt ny på styrketräning, så skulle jag tro att du får bäst resultat i spegeln av att styrketräna hårt (men trappa sakta upp) men ligga still i vikt. Gör du detta så kommer du fortsätta att tappa fett samtidigt som du lägger på dig muskler istället, och det är det som gör hela skillnaden i spegeln. Var dock beredd på att det tar tid, förvänta dig inga större synliga resultat de första månaderna/året.

2. Fortsätter du däremot bara att banta, så kommer du säkert behöva gå ner minst 5kg till innan du kanske börjar vara nöjd, med även då med viss risk för "skinny fat" utseende.

3. Deffa (dvs gå ner i vikt, samtidigt med styrketräning), är ganska tråkigt om man inte redan har en hel del muskler som visar sig, och kaloriunderskottet gör det väldigt svårt att bygga nya muskler samtidigt.

Så jag förespråkar i första hand alt. 1. Annars alt. 2 följt av alt 1 (fast då tom sakta gå upp i vikt).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 10:39   #6
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Ja du borde helt klart få bra resultat med den träningen och kalorinivå. Jag skulle iofs rekommendera att behålla 1-2 cykelpass i veckan om du orkar. Så att du behåller konditionen och det kommer göra så att du kan äta lite mer. Styrketräning bränner inte så mycket kalorier t.ex.

Håller med geoff också om alternativ 1.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 15:17   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusi Visa inlägg
Men förstår att det finns inga absoluta svar inom detta, efter att ha läst FAQ, då alla kroppar är olika.
Nja. Det där är mestadels en myt. Det absoluta svaret är att kalorierna är avgörande för själva viktnedgången. Sen finns det andra aspekter att beakta, t ex proteinintaget (för muskeltillväxt/bevaring), hur stort kaloriunderskott som är lämpligt, vilken mat som ger bäst mättnad, olika saker som kan påverka följsamhet (hur väl man lyckas följa en diet långsiktigt) och hur det allmänna välmåendet kommer vara.

Om man lär sig uppskatta hur mycket energi det man äter innehåller och ungefär hur mycket man förbrukar blir det lättare att vara flexibel med kosten och unna sig saker då och då utan att det behöver påverka vikten. Vill du ta en mjukglass på stan eller äta en påse godis men fortfarande gå ned i vikt så justera kalorierna under dagens övriga måltider.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 15:33   #8
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Nja. Det där är mestadels en myt. Det absoluta svaret är att kalorierna är avgörande för själva viktnedgången. [...] Om man lär sig uppskatta hur mycket energi det man äter innehåller och ungefär hur mycket man förbrukar blir det lättare att vara flexibel med kosten och unna sig saker då och då utan att det behöver påverka vikten. Vill du ta en mjukglass på stan eller äta en påse godis men fortfarande gå ned i vikt så justera kalorierna under dagens övriga måltider.
NEAT är väl ingen myt, och är stämmer väl in på att "kroppar är (reagerar) olika". Du vet studien som där ett antal olika människor fick äta 1000kcal överskott per dag, där vissa fick minskat energibehov med 6-700kcal (dvs, lagrade in väldigt mycket som fett) medans vissa fick ökat energibehov med typ samma mängd (dvs förbrände i stort sett hela överskottet utan att tänka på det). Det gör ju väldigt stor skillnad om man försöker gå ner (eller upp) i vikt. Visst, det är fortfarande kalorier/energibehov det handlar om, men nu pratar vi om en ganska stor undermedveten skillnad som gör det väldigt mycket svårare för vissa människor att gå ner i vikt.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 15:46   #9
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Det spelar dock mindre roll i praktiken, går du inte ner över tid så behöver du reducera intaget mer eller öka aktivitetsnivån, oavsett vad viktstabiliteten beror på inkl. NEAT. Undantaget då om vi pratar om sjukdomar som hypotyreos men det gäller ju inte speciellt många individer i det stora hela.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)