Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-18, 11:49   #31
Roevbetan
Registered User
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Dock att fasta skulle inte funka för mig för jag har ett väldigt aktivt jobb. På mina 50% lyckas jag i regel avverka minst hälften av de 10'000 rekomenderade minimumstegen per dag på jobbet.
Jag jobbar som drifttekniker inom fastighet och går ungefär 15000 om dagen och jag klarar av att fasta hela dagen, man vänjer sig - några dagar senare är det inga problem.
Roevbetan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 12:46   #32
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Roevbetan Visa inlägg
Jag jobbar som drifttekniker inom fastighet och går ungefär 15000 om dagen och jag klarar av att fasta hela dagen, man vänjer sig - några dagar senare är det inga problem.
Min sjukdom gör ju också att jag bränner extra energi eftersom det är ju mitt immunförsvar som angriper den egna kroppen.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 13:22   #33
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Min sjukdom gör ju också att jag bränner extra energi eftersom det är ju mitt immunförsvar som angriper den egna kroppen.
Nu säger jag inte att du bör fasta, om du inte trivs med det så är det inte din grej, men oavsett hur mycket du ”bränner” så är det bara att kompensera för det när du väl äter - du äter alltså precis lika mycket som vanligt, bara det att du inte äter alls under vissa tider - det är inga problem.
Kroppen behöver inte ett konstant inflöde av energi, den klarar sig utmärkt även om den bara får den där energin varannan dag eller en gång om dagen eller vad det nu må vara. Bara mängden energi är densamma.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 13:38   #34
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nu säger jag inte att du bör fasta, om du inte trivs med det så är det inte din grej, men oavsett hur mycket du ”bränner” så är det bara att kompensera för det när du väl äter - du äter alltså precis lika mycket som vanligt, bara det att du inte äter alls under vissa tider - det är inga problem.
Kroppen behöver inte ett konstant inflöde av energi, den klarar sig utmärkt även om den bara får den där energin varannan dag eller en gång om dagen eller vad det nu må vara. Bara mängden energi är densamma.
Får se senare när min kropp har vant sig vid min låg-socker-kosthållning.

Idag är det iallafall en bättre dag gällande sötsuget. Jag märker att jag verkar ha mindre sötsug om jag äter ett äpple istället för en banan eller som i måndags en proteinbar till mellanmålet ca 10.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 13:53   #35
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag såg det sen. ^^ Kokosolja dock är det en del som anser det är det bästa medan andra ser det som rena giftet. Letar en bra olja just för att kunna göra kanelstekta äpplen i då olivolja inte är så neutral i smaken. Ett om man bortser från fruktosen ändå bättre mellanmål än exempelvis glass och fritt från raffinerat socker iallafall.
Ghee? Smör?
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 13:54   #36
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jo. Och margarin är det ju inte så mycket av de bättre fetterna.
Margarin är skräp.

Smör är bra. Med de minimala andelarna mjölkprotein och laktos i smör undrar jag om du hade fått problem med smör.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 14:29   #37
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Margarin är skräp.

Smör är bra. Med de minimala andelarna mjölkprotein och laktos i smör undrar jag om du hade fått problem med smör.
Det är det som är frågan. Törs dock inte chansa då jag har fått lite problem när någon klantat sig som när jag i somras blvv bjuden på våfflor som de sa var mjölkfria. Det Visade sig sen att de använde pulver och där är ju det där skummjölkspulvret.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 14:25   #38
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Det blev lite tyst eftersom det fanns inget att säga mer än att sötsuget blivit mindre och mindre och jag minns knappt hur oboy smakar. Men idag på morgonmötet firade vi femårsjubileum och eftersom jag inte äter mejeriprodukter fick jag en biskvier som är ju nästan bara socker. Och helvete. Kändes som jag hade dragit i mig en PWO. Och sen tvärtrött efter en timme.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 08:06   #39
Monifa
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: I ett hus. typ.
Inlägg: 22
Jag slutade äta socker i samband med att jag tog upp träningen igen i augusti. Varit en fullfjädrat sockertorsk innan, ätit godis i princip varje dag i många år. Nu vet jag inte hur din övriga kosthållning ser ut men jag började ligga på överskott kort efter att jag började träna pga låg fett%. Har varit absolut noll problem att inte äta socker sedan dess. I början räknade jag kcal och noterade att de dagar jag var sockersugen hade jag fått i mig väldigt lite fett i maten. Idag kan jag utan problem äta socker (men väljer med omsorg tillfälle och vad - är helt enkelt inte sugen längre) och utan att hetsäta.

Men skönt för dig att det går framåt!
__________________
Överväger att äta mitt kcal överskott i B&J
Monifa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 13:50   #40
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
En liten efter-högtidsuppdatering.
Jag har ätit och njutit under jul och nyår (dock ändå kört mitt träningsschema för jag blir rastlös annars) och tja trots en ökning i sockerintag under helgerna har jag inte fått tillbaka det sockersug jag hade före jag drog ned på sockret. kan tillägga att jag har hållit ökningen strikt till själva julafton genom efterrätten till middagen liksom deserten till nyårsmiddagen. Plus lite mer sockerrik dryck vid tolvslaget då jag inte dricker alkohol. Och just nu är jag inte mer sugen än att jag kan hålla mig utan problem trots att jag har kärliksmuks i kylskåpet och syltkakor. Oboyburken står äbven den orörd utan hittade en sockerfri variant till de dagar som jag känner att varm choklad skulle vara gott.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 21:38   #41
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Det har varit lite tyst nu. Men har väl gjort ytterligare små justeringar i kosten. Dock inte bara i form av att dra ned eller ta bort något utan snarare återintroducerat.
Även om jag kan ha en mer avslappnad hållning till socker än i början när jag körde min sockeravgiftning eller vad man ska säga så håller jag fortfarande det att jag vill begränsa intaget. Dessutom rensar jag även bort så mycket soja och margarin som jag kan ur kosten nu när jag har börjat med mejeri igen.

Jag köper även "riktig" mjölk från ett mikromejeri som ägs av två gårdar i bygden och när jag gör äppelkaka nu så är det smör istället för margarin. För även om det är mättat fett i smör så innehåller margarin en del transfett som jag förstått det.

Jag håller även stenhårt på veckodagarna med att hålla mina tre huvudmål och tre mellanmål. Min mage mår bäst av att äta mindre måltider oftare än tre stora.

Har inte märkt något negativt med mina leder. Däremot tycker jag att musklerna har svarat bättre sedan jag började äta mjölk och så igen.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-10, 06:17   #42
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Margarin idag innehåller inte nämnvärt med transfetter.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 04:53   #43
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Sådär. Jag har haft en liten detour med mitt sockerintag efter att ha börjat med mjölk igen och därmed fått tillgång till mjölkchoklad igen och varit helt galen i Sportlunch. Men nu är jag on track igen med att försöka dra ned på sockret igen. Inte för viktens skull utan för att det är få livsmedel som är mer inflammationsdrivande som socker.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 07:03   #44
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
för att det är få livsmedel som är mer inflammationsdrivande som socker.

Finns inte jättemycket belägg för detta annat än anekdotiska berättelser från diverse hälsobloggar.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 12:29   #45
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Finns inte jättemycket belägg för detta annat än anekdotiska berättelser från diverse hälsobloggar.
Vad är det Gudiol brukar säga... bara för att man upprepar något många gånger blir det inte mer sant för det.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)