Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-12, 19:18   #31
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Okej. Först drar de ner kraftigt på kolhydratintaget. Sedan tömmer de sig på vatten. Därefter äter de stora mängder kolhydrater då musklerna nu kan rymma mer glykogen än tidigare. Men hela vägen från att de tömt sig på vatten fram till tävling hålls vattenintaget lågt.

Det skulle betyda att man laddar kolhydrater utan att det finns vatten tillgängligt.
Låter livsfarligt. Det glykogen som bildas kommer att suga till sig vatten. Troligen från blodet. Blodvolymen sjunker och hjärtat höjer pulsen för att kompensera blodtrycket. Sedan ska njurarna hålla koll på natrium och kalium.

Jag föredrog att fylla kroppen först med vatten, därefter in med kolhydraterna i två dygn. Först det sista dygnet stryps vattnet. Fungerade praktiskt och stöds i teorin.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-12, 23:48   #32
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 282
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det skulle betyda att man laddar kolhydrater utan att det finns vatten tillgängligt.
Låter livsfarligt. Det glykogen som bildas kommer att suga till sig vatten. Troligen från blodet. Blodvolymen sjunker och hjärtat höjer pulsen för att kompensera blodtrycket. Sedan ska njurarna hålla koll på natrium och kalium.

Jag föredrog att fylla kroppen först med vatten, därefter in med kolhydraterna i två dygn. Först det sista dygnet stryps vattnet. Fungerade praktiskt och stöds i teorin.
Poängen verkar vara att kolhydraterna ska suga åt sig vatten som lagrats under huden för att på så vis minska mellanrummet mellan hud o muskel. Just vattenrestriktion verkar annars väldigt vanligt när jag kikar på det. Det anses vara en av anledningarna till att en del får muskelkramper.
"Water intake parallels CHO intake, peaking on day 4, before water restriction is imposed 12 to 16 h prior to competing. Water may be completely restricted or reduced to sipping on contest day."(Nutritional Peak Week and Competition Day Strategies of Competitive Natural Bodybuilders)
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 13:22   #33
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ja. Du var nöjd med dina resultat. Sedan är alltid frågan ifall man vill lyfta sin träning till nästa nivå. Är det viktigt bör man kanske också ha den kosten som krävs för att lyfta sig själv dit.
Till att börja med i tråden var glykogen helt ointressant tills jag skrev att glukos behövs för anaerob träning. Sedan gled vi vidare till att en kost med ( mycket ? ) protein fyller glykogendepåerna.

Själv lägger jag massor av timmar på att försök förstå varför andra gör sitt liv mer komplicerat. Mat finns i affären och vi kan här i Sverige nästa fritt välja vad vi vill äta. Nu 2020 kanske vi också ska fundera på vad som belastar vår miljö minst och då blir också vårt val av livsmedel viktigt.
"Sedan är alltid frågan ifall man vill lyfta sin träning till nästa nivå. Är det viktigt bör man kanske också ha den kosten som krävs för att lyfta sig själv dit."

Nu antyder du återigen att om just JAG med MINA gener vill sikta mot en "högre nivå" så skulle jag behöva mer kolhydrater än som krävs för MIG för att fylla MITT(inte ditt) muskelglykogen? :-) Jag har tränat stenhårt och optimerat allt till den grad av det blivit till en negativ faktor i mitt liv, har som sagt tränat både på hög och lågkolhydratskost och när jag nu presenterar min erfarenhet så är det tydligen Fel bara för att du säger det.

"Till att börja med i tråden var glykogen helt ointressant tills jag skrev att glukos behövs för anaerob träning. Sedan gled vi vidare till att en kost med ( mycket ? ) protein fyller glykogendepåerna."

Jag har inte påstått att muskelglykogendepåerna skulle vara ointressanta, däremot påstår jag att man kan fylla sina glykogendepåer med långt mycket mindre kolhydrater än du påstår att man behöver.

"Själv lägger jag massor av timmar på att försök förstå varför andra gör sitt liv mer komplicerat. Mat finns i affären och vi kan här i Sverige nästa fritt välja vad vi vill äta. Nu 2020 kanske vi också ska fundera på vad som belastar vår miljö minst och då blir också vårt val av livsmedel viktigt."

Vet inte om du syftar på mig men vad är så komplicerat med att exempelvis äta en mindre portion havregrynsgröt och lägga till mer smör eller rapsolja?

Jag försöker inte ändra på vad någon annan äter, anledningen till att jag ens började att skriva i tråden är för att ämnet intresserar mig. Just det faktum att olika personer verkar uppleva olika effekter på prestationen av olika upplägg var vad jag ville diskutera. Det blev dock inte den diskussion som jag önskade..

Nu bestämmer dock jag att du har en röd och gulrandig tröja på dig, jag tänker tro på detta oavsett om du skickar bildbevis för så är det bara! :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 13:29   #34
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Okej. Först drar de ner kraftigt på kolhydratintaget. Sedan tömmer de sig på vatten. Därefter äter de stora mängder kolhydrater då musklerna nu kan rymma mer glykogen än tidigare. Men hela vägen från att de tömt sig på vatten fram till tävling hålls vattenintaget lågt.
Hur ser ditt blodsocker ut 5-10 minuter efter att ha käkat en massa bröd eller havregryn?
Jag tror inte att det är fel på blodsockermätaren. Men allt har ett sammanhang, t.ex. vad man ätit och vid vilka tidpunkter man testar sig på spelar stor roll. Frossar du i bröd ger det ett annat påslag än om du frossar i pasta även om kolhydratintaget är lika stort.
5-10 minuter efter? Har det ens hänt något då? Intressant att du nämnde just havregryn för det känns nästan som att havregrynen är värst, de gör mig nog tröttast av alla kolhydratskällor hehe.

I mitt blodglukosdokument som jag kopierade siffrorna från så har jag noteringen: "200g corn meal +other shit." Det har alltså bland annat varit gröt gjort på refinerat majsmjöl som polenta, vad det andra varit minns jag inte.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-13, 16:54   #35
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Poängen verkar vara att kolhydraterna ska suga åt sig vatten som lagrats under huden för att på så vis minska mellanrummet mellan hud o muskel. Just vattenrestriktion verkar annars väldigt vanligt när jag kikar på det. Det anses vara en av anledningarna till att en del får muskelkramper.
"Water intake parallels CHO intake, peaking on day 4, before water restriction is imposed 12 to 16 h prior to competing. Water may be completely restricted or reduced to sipping on contest day."(Nutritional Peak Week and Competition Day Strategies of Competitive Natural Bodybuilders)
Du plockade fram en sammanställning på deltagare som gjorde ungefär det jag skrev.

Egen erfarenhet, som egentligen är helt irrelevant, är att våga dricka lite vätska även tävlingsdagen. Några koppar kaffe. Motverkar kramper och dämpar ev. migrän som egentligen är en följd av brist på vätska och koffein.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-14, 20:49   #36
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 282
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
5-10 minuter efter? Har det ens hänt något då? Intressant att du nämnde just havregryn för det känns nästan som att havregrynen är värst, de gör mig nog tröttast av alla kolhydratskällor hehe.
Ja, det går fortare med havregryn o bröd jämfört med t.ex. pasta.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du plockade fram en sammanställning på deltagare som gjorde ungefär det jag skrev.
Jag skrev aldrig i mitt förra inlägg att du har fel. Min utgångspunkt var att muskelbyggare dehydrerar sig inför tävling men jag erkänner mig rättad i hur tillvägagångssättet sker.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-14, 21:24   #37
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Ja, det går fortare med havregryn o bröd jämfört med t.ex. pasta.
Jag skrev aldrig i mitt förra inlägg att du har fel. Min utgångspunkt var att muskelbyggare dehydrerar sig inför tävling men jag erkänner mig rättad i hur tillvägagångssättet sker.
Måste jag göra en ny mätning med havregryn? :-) Tror inte att den allmänna åsikten är denna majsmjöl som är exakt vad jag åt skulle vara långsammare än havregryn.

En annan möjlighet till tröttheten tror jag kan också vara själva matvolymen i sig, sedan kan man möjligen även ha någon allergi eller annan känslighet mot en matvara.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 01:08   #38
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 282
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Måste jag göra en ny mätning med havregryn? :-) Tror inte att den allmänna åsikten är denna majsmjöl som är exakt vad jag åt skulle vara långsammare än havregryn.

En annan möjlighet till tröttheten tror jag kan också vara själva matvolymen i sig, sedan kan man möjligen även ha någon allergi eller annan känslighet mot en matvara.
Generellt sett får man ett mer instabilt stämningsläge av ett stort kolhydratintag. Det beror just på att blodsockockret stiger o sjunker kraftigt. I ditt fall ser det inte ut som att blodsockret sjunker särskilt högt även om du skulle haft nivåer en del lägre om du dragit när på kolhydraterna. Men det du har uppmätt visar ändå att det tar en bra tid innan nivåerna återhämtar sig. Hur mycket du äter påverkar såklart, speciellt när det gäller kolhydrater då det blir kraftigare sving i blodsockernivåerna. Äter du lågkolhydratskost så blir det snabbt en vanesak hur många mål och hur mycket man äter.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)