Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-05, 17:30   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Påverkan av kolhydrater. Stor variation mellan individer?

Jag har experimenterat med en rad olika kostupplägg. Vad jag alltid märker är att när jag går en bit över 200g kolhydrater så blir jag alltid mer vattnig och tappar definition. Vattnet sätter sig alltså under huden.
(Kaloriintaget har hållits likvärdigt under mina observationer)

Jag har tidigare varit inne på att detta beror på snabba kolhydrater men jag tycker mig inte märka någon skillnad, så länge det totala intaget inte är för högt. Jag märker heller inga prestationshöjande effekter i styrketräningen av att öka kolhydratsintaget över 200g.

Är det så att olika individer "klarar" olika mängd kolhydrater/får fler eller färre positiva/negativa effekter av att inkludera en stor mängd kolhydrater?

Senast redigerad av smerk den 2020-11-05 klockan 17:40.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 18:22   #2
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har experimenterat med en rad olika kostupplägg. Vad jag alltid märker är att när jag går en bit över 200g kolhydrater så blir jag alltid mer vattnig och tappar definition. Vattnet sätter sig alltså under huden.
(Kaloriintaget har hållits likvärdigt under mina observationer)
Socker binder vatten och det kan röra sig om en hel del vikt. I teorin binder glykogen runt 3 till 4g vatten, alltså skulle dina 200g kolhydrater binda runt 0,6 till 0,8kg vatten. Muskelbyggare tömmer sig på en hel del vatten inför tävlingar för att uppnå mer muskeldefinition.
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag märker heller inga prestationshöjande effekter i styrketräningen av att öka kolhydratsintaget över 200g.

Är det så att olika individer "klarar" olika mängd kolhydrater/får fler eller färre positiva/negativa effekter av att inkludera en stor mängd kolhydrater?
Kroppen anpassar sig förmodligen bra till den energi man matar den med. Vad jag har sett har man inte ens märkt av sämre prestanda inom styrketräning av att slopa kolhydrater helt och hållet.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 19:16   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Den anpassning som sker är att man gör styrketräning till en aerob aktivitet. Lite lättare vikter, lite färre reps, lite längre vila mellan seten.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 22:15   #4
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
man gör styrketräning till en aerob aktivitet.
Ens glykogenförråd töms inte men de sjunker initialt och ökar sedan förmodligen till snarlika nivåer efter en anpassningsperiod. Just därför tappar inte tyngdlyftare i prestanda, trots lägre kroppsvikt, vid minskat kolhydratintag eller med en ketogen kost.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 06:45   #5
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Hur kan du bilda glykogen utan kolhydrater ?
Råvaran finns inte och hormonerna finns inte med, de heller.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 11:11   #6
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
glukoneogenes
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 12:16   #7
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Ja. Självklart. Men av vad?
Protein innehåller bra 50 % glukogena aminosyror. Verkar fånigt att käka en massa protein för att bilda glykogen.

Glycerol utgör bara 6 - 8 procent av energiinnehållet i fett. Det blir en massa fett för att bilda glykogen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 17:39   #8
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har experimenterat med en rad olika kostupplägg. Vad jag alltid märker är att när jag går en bit över 200g kolhydrater så blir jag alltid mer vattnig och tappar definition. Vattnet sätter sig alltså under huden.
(Kaloriintaget har hållits likvärdigt under mina observationer)

Jag har tidigare varit inne på att detta beror på snabba kolhydrater men jag tycker mig inte märka någon skillnad, så länge det totala intaget inte är för högt. Jag märker heller inga prestationshöjande effekter i styrketräningen av att öka kolhydratsintaget över 200g.

Är det så att olika individer "klarar" olika mängd kolhydrater/får fler eller färre positiva/negativa effekter av att inkludera en stor mängd kolhydrater?
Jag tycker att detta är ett intressant ämne, för mig går gränsen långt under 200g där jag inte märker av några prestationshöjande effekter. Tror inte jag upplever någon som helst förändring mellan t.ex 90 gram vs 300 gram kolhydrat per dag, detta så länge jag får i mig lika många kalorier.

Upplever också att jag blir vattnigare av en stor mängd kolhydrater. Många kommer dock att säga att "man" blir inte vattnig, vattnet lagras som glykogen och "man" ser istället hårdare ut och allt är bara inbillning. Visst lagrar man glykogen men Något skapar vattnigheten, kanske har vi någon okänd allergi eller dödssjukdom hehe. :-/

Det finns säkert en genetisk påverkan bland annat. JAG blir ofta rätt slö, trött och apatisk av en hög mängd kolhydrater även om många säger att "man" inte blir det. Upplever också att jag kan bli mer "osocial" och mer ångestfylld på nått sätt.

Googlar man om ämnet så finner man alltid svar som att "Bro! Du måste äta dem complex carbzz.., ditt blodsocker höjs för snabbt och sjunker sedan och därför blir du trött. Jag har en blodsockermätare då jag är en tekniknörd och mitt blodsocker har varit helt perfekt när jag mätt exempelvis efter en, två och tre timmar efter måltid.

Funderar på om jag bildar för mycket serotonin eller något, dålig insulinkänslighet har jag knappast. Äter den största majoriteten av kolhydraterna efter helkroppspass eller löpning +helkroppspass.

Känner mig nu lite taggad på att testa lite low carb igen som omväxling igen. Minns när jag började med det någon gång för länge sedan (Inte noll kolhydrat utan kanske 80-90g) och märkte en STOR förbättring speciellt i löpning på en gång i princip, detta även fast en del säger att "man" inte orkar träna utan all teh carbz! Jag verkar också tappa mycket mer styrka under deff t.ex om jag äter en lågfettskost som dock många andra verkar klara sig bra på.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 17:45   #9
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Den anpassning som sker är att man gör styrketräning till en aerob aktivitet. Lite lättare vikter, lite färre reps, lite längre vila mellan seten.
"Man" gör.. :-/ Vem är det som befaller en att göra detta? Kan jag bevisa för dig på något sätt att att man kan träna alldeles utmärkt på mycket få kolhydrater? Krävs det videobevis? :-P
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 18:30   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Biokemin gör att du inte kan köra anaerobt utan glukos/glykogen. I det ögonblicket du spänner en muskel stoppas blodflödet i det området. Högre tonus ger mindre syrerikt blod kan passera och muskeln måste fortsätta kontraktionen utan syre.




Nej. Häng på några träningspass när du kommer till Örebro eller Västerås.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 21:36   #11
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Biokemin gör att du inte kan köra anaerobt utan glukos/glykogen. I det ögonblicket du spänner en muskel stoppas blodflödet i det området. Högre tonus ger mindre syrerikt blod kan passera och muskeln måste fortsätta kontraktionen utan syre.




Nej. Häng på några träningspass när du kommer till Örebro eller Västerås.
Du förutsätter att MINA muskler är tömda på glykogen på en lågkolhydratskost, det verkar som att du verkligen tror att alla går sönder utan enorma mängder kolhydrat. JAG blir inte tömd på glykogen trots en mycket låg mängd kolhydrater, om det är magi eller inte låter jag vara osagt men jag har noteringar på träningspass där jag minskat kolhydraterna drastiskt.

Från sommaren förra året. Exempel på mina repetitioner i dips i början på passet:

High carb:

Viktade dips 9,6,5,4 vanliga dips med kontaktfokus 25.

Under 50gram kolhydrater: (detta var 12 dagar senare då jag gradvis minskade kolhydraterna)

10,6,5,4 vanliga dips med kontaktfokus 25.

Jag blev alltså starkare trots att "man" inte knappt ska kunna träna ens då. Jag tränade även triceps separat dessa pass med chins för rygg och pull ups för biceps men jag tog ett exempel på något att jämföra då jag inte orkar skriva ned allt. Alla reps gjordes tills en extra rep inte hade varit möjligt under pistolhot (förutom de vanliga dipsen med just fokus på kontakt).

Tror du att jag ljuger och hittar på detta? Eller litar du på att åtminstone JAG klarar mig med mindre kolhydrater än just du tror är möjligt? Då tränade jag överkropp varannan dag och ben varannan, ena överkroppspasset började med viktade chins och det andra med viktväst som är trimmad med extra viktplattor på armhävningshandtag som en MacGyver -lösning.

Är jag en lögnare eller talar jag sanning? Det finns bara dessa två alternativ och det finns nog inte så mycket mer jag kan skriva för att övertyga dig.. :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 00:22   #12
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Hur kan du bilda glykogen utan kolhydrater ?
Råvaran finns inte och hormonerna finns inte med, de heller.
Det sker genom att i huvudsak levern och njurarna omvandlar laktat, aminosyror, glycerol, m.m. till glykogen. Processen sker även lite grann vid ett högt kolhydratintag, framförallt vid sömn, men uppregleras vid ett lägre intag.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Protein innehåller bra 50 % glukogena aminosyror. Verkar fånigt att käka en massa protein för att bilda glykogen.
Hur kom du fram till 50%? Av de essentiella aminosyrorna är 7 av 9 glukogena. Räknar man även in de icke-essentiella aminosyrorna är 18 av 20 glukogena.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Glycerol utgör bara 6 - 8 procent av energiinnehållet i fett. Det blir en massa fett för att bilda glykogen.
Ja, om man ska upp i samma mängd glykogen som ett högt kolhydratintag ger. Kroppen kan kompensera med ketoner.
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Upplever också att jag blir vattnigare av en stor mängd kolhydrater. Många kommer dock att säga att "man" blir inte vattnig, vattnet lagras som glykogen och "man" ser istället hårdare ut och allt är bara inbillning. Visst lagrar man glykogen men Något skapar vattnigheten, kanske har vi någon okänd allergi eller dödssjukdom hehe. :-/
Om du med hårdare menar större så är det så. Men muskelbyggare tömmer sig i regel på en hel del vatten före tävling för att få ökad muskeldefinition.
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
JAG blir ofta rätt slö, trött och apatisk av en hög mängd kolhydrater även om många säger att "man" inte blir det. Upplever också att jag kan bli mer "osocial" och mer ångestfylld på nått sätt.
Det låter som att du är känslig mot högt blodsocker om det är i samband med ett stort kolhydratintag som du blir slö. Ett lägre kolhydratintag medför stabilare blodsocker och skulle kunna förklara varför du mår bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
mitt blodsocker har varit helt perfekt när jag mätt exempelvis efter en, två och tre timmar efter måltid.
Perfekt för vadå? Vilka värden har du uppmätt?
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
en del säger att "man" inte orkar träna utan all teh carbz!
Det kan ta ett tag innan man är fullt anpassad.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Biokemin gör att du inte kan köra anaerobt utan glukos/glykogen.
Kroppen syntetiserar glukos även när kolhydratintaget är noll så det är inga problem. Jag gissar på att det i annat fall snabbt skulle leda till död.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 02:12   #13
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Det sker genom att i huvudsak levern och njurarna omvandlar laktat, aminosyror, glycerol, m.m. till glykogen. Processen sker även lite grann vid ett högt kolhydratintag, framförallt vid sömn, men uppregleras vid ett lägre intag.
Rättare sagt sker omvandlingen av bl.a. laktat, aminosyror o glycerol till glukos (glukoneogenes). Sedan sker omvandlingen av glukos till glykogen (glykogenes).
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 08:37   #14
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Om du med hårdare menar större så är det så. Men muskelbyggare tömmer sig i regel på en hel del vatten före tävling för att få ökad muskeldefinition.
generellt så tömmer sig muskelbyggare på vatten först.
Sen försöker de ladda upp med enorma mängder kolhydrater som ska dra in det återstående vattnet i muskeln och öka muskeldefinitionen genom att muskeln sväller av glykogen och vatten.

En muskelbyggare som bara gjort tömningen och inte fyllning är platt och odefinierad
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 19:52   #15
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Hur kom du fram till 50%? Av de essentiella aminosyrorna är 7 av 9 glukogena. Räknar man även in de icke-essentiella aminosyrorna är 18 av 20 glukogena.
.
En bra fråga Flem.
Gammal kunskap. Troligen baserad på de aminosyror som tarmcellerna packar om till alanin och levern relativt enkelt kan skapa glukos ifrån. Säkert enkelt att undersöka. Ge försökspersonen protein och mät mängden glukos i blodet timmarna efteråt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)