Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-09-07, 10:57   #2641
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Är pulvermos "ohälsosamt" jämfört med andra kolhydratskällor som ris och pasta? Det fungerar bra tillsammans med två mål jag har just nu; viktnedgång och hålla nere på matkostnader. Pulvermoset går snabbt att tillaga, är billigt och mättar till få kalorier vilket gör viktnedgången smärtfri. Mångas reaktioner är att jag inte bör äta så "onyttigt", men jag förstår inte vad detta skulle innebära. Det enda jag kan komma på är snabbheten av kolhydraterna, men jag äter ändå en rätt liten mängd kalorier från moset, kanske 300 max, som jag dessutom äter med en annan fet proteinkälla.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 11:10   #2642
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Skulle jag inte tro, är väl mestadels fryst potatis oavsett. Sedan på sådana minimala mängder du äter med känns det osannolikt
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 18:30   #2643
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Vad är optimalt proteinintag för långdistanslöpare? Tänker som ett minimum. Och är det negativt med högre intag?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 19:03   #2644
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...3&postcount=10
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 10:32   #2645
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Jag har en fråg angående vassle och akne. Tyvärr så är jag en av de som får monsterakne av vassle.

Det jag läst säger att det verkar vara insulinet som är dramat i det hela då vassle är så pass insulinogent. När jag väl har druckit vassle så har det varit med endast vatten, vilket jag tänker gör det galet insulogent när det tas upp ensamt utan något annat till. Men frågan jag har då är.. kan bieffekten eventuellt försvinna om jag har vassle i mat, så som havregryn och med jordnötsmör? Min hypotes är att fettet och fibrerna sänker vasslets insulinogena egenskaper så pass att det inte borde ge mig samma aknebesvär?Jag kan ju tyvärr inte prova då jag ej har vassle hemma och vill inte köpa och testa min hypotes om det inte finns en anledning till att det skulle kunna funka. Men om någon annan har testat eller liknande så vill jag gärna höra erat resultat för jag saknar verkligen vassle... så sjukt billigt, smidigt, gott och lättblandat. Kasein, sojaprotein och andra substitit jag testat är hemska
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 11:39   #2646
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Jag har en fråg angående vassle och akne. Tyvärr så är jag en av de som får monsterakne av vassle.

Det jag läst säger att det verkar vara insulinet som är dramat i det hela då vassle är så pass insulinogent. När jag väl har druckit vassle så har det varit med endast vatten, vilket jag tänker gör det galet insulogent när det tas upp ensamt utan något annat till. Men frågan jag har då är.. kan bieffekten eventuellt försvinna om jag har vassle i mat, så som havregryn och med jordnötsmör? Min hypotes är att fettet och fibrerna sänker vasslets insulinogena egenskaper så pass att det inte borde ge mig samma aknebesvär?Jag kan ju tyvärr inte prova då jag ej har vassle hemma och vill inte köpa och testa min hypotes om det inte finns en anledning till att det skulle kunna funka. Men om någon annan har testat eller liknande så vill jag gärna höra erat resultat för jag saknar verkligen vassle... så sjukt billigt, smidigt, gott och lättblandat. Kasein, sojaprotein och andra substitit jag testat är hemska
Är inte säker på att du får lägre insulininsöndring totalt, bara för att du blandar med annan mat som även den kommer att höja insulinnivåerna... det är ju möjligt att du får en mer utdragen ”spik” som möjligen är något lägre.
Men vassleprotein tas upp snabbt även om man blandar med annan mat om jag inte minns fel.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 12:19   #2647
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Jag har en fråg angående vassle och akne.
[ett av de vanligaste råden vid kraftig acne är ju just att utesluta mjölkprodukter.
Sen om rådet är bra vetefan. Men det baseras dels på att man vill minska både insulinet men även igf1.
Övriga kostråd är ju ofta att inte äta högglykemiska kolhydrater

Om du vill kan du testa att ta din vassledrink tillsammans med maten. Det kan hjälpa men om du är så pass känslig som du säger så är det nog bara att bita i det sura äpplet och välja en annan proteinkälla imho
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-16, 09:32   #2648
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Jag har en fråg angående vassle och akne. Tyvärr så är jag en av de som får monsterakne av vassle.

Det jag läst säger att det verkar vara insulinet som är dramat i det hela då vassle är så pass insulinogent. När jag väl har druckit vassle så har det varit med endast vatten, vilket jag tänker gör det galet insulogent när det tas upp ensamt utan något annat till. Men frågan jag har då är.. kan bieffekten eventuellt försvinna om jag har vassle i mat, så som havregryn och med jordnötsmör? Min hypotes är att fettet och fibrerna sänker vasslets insulinogena egenskaper så pass att det inte borde ge mig samma aknebesvär?Jag kan ju tyvärr inte prova då jag ej har vassle hemma och vill inte köpa och testa min hypotes om det inte finns en anledning till att det skulle kunna funka. Men om någon annan har testat eller liknande så vill jag gärna höra erat resultat för jag saknar verkligen vassle... så sjukt billigt, smidigt, gott och lättblandat. Kasein, sojaprotein och andra substitit jag testat är hemska
Dags att byta till annat proteinpulver än vassle, kan ju inte vara hela världen?
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-16, 09:46   #2649
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av lowdice Visa inlägg
Dags att byta till annat proteinpulver än vassle, kan ju inte vara hela världen?
Får också acne av vassle. Dock heter jag PureWhey så kan tyvärr inte byta.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-16, 10:39   #2650
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Får också acne av vassle. Dock heter jag PureWhey så kan tyvärr inte byta.

Skickat från BÖJRACKET
Legit!
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-16, 18:29   #2651
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Får också acne av vassle. Dock heter jag PureWhey så kan tyvärr inte byta.

Skickat från BÖJRACKET
Kan inte argumentera mot den.
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 11:48   #2652
Nattuggl4
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 9
Har smygläst forumet ett tag men var dags att skaffa konto

Testar för första gången att deffa på vintern, började 11 Oktober och är nere -2,5 kg.
Mycket vätska släpper och man kissar mer. Det är jag med på. Men jag upplever att det håller i sig länge. Är inne på min andra vecka och kissar fortfarande väldigt mycket.
Det var iof ett tag sedan jag deffade men jag tror, om jag inte är helt fel ute, att det bara var de första dagarna som man kissade mer. Möjligtvis en vecka.

Hur har det varit för er? Låter det normalt eller ska man justera något? Läste lite på forumet och jag ser att flera får denna effekt av högt proteinintag. Jag själv ligger på 2g/kg/kv.
Nattuggl4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 12:08   #2653
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Nattuggl4 Visa inlägg
Har smygläst forumet ett tag men var dags att skaffa konto

Testar för första gången att deffa på vintern, började 11 Oktober och är nere -2,5 kg.
Mycket vätska släpper och man kissar mer. Det är jag med på. Men jag upplever att det håller i sig länge. Är inne på min andra vecka och kissar fortfarande väldigt mycket.
Det var iof ett tag sedan jag deffade men jag tror, om jag inte är helt fel ute, att det bara var de första dagarna som man kissade mer. Möjligtvis en vecka.

Hur har det varit för er? Låter det normalt eller ska man justera något? Läste lite på forumet och jag ser att flera får denna effekt av högt proteinintag. Jag själv ligger på 2g/kg/kv.
Om du dricker mycket och får i dig mindre salt, så kommer du pissa mer också. Kan vara en faktor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 12:13   #2654
Nattuggl4
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Om du dricker mycket och får i dig mindre salt, så kommer du pissa mer också. Kan vara en faktor.
Ja jag dricker ju som vanligt. Som jag gjorde innan alltså. Och definitivt mindre salt. Förutom det som finns naturligt i livsmedel så saltar jag pastavattnet och har lite salt i maten. Men mindre än innan, helt klart.

Tar kreatin också fortfarande. Om det gör någon skillnad.
Nattuggl4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 12:20   #2655
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Nattuggl4 Visa inlägg
Ja jag dricker ju som vanligt. Som jag gjorde innan alltså. Och definitivt mindre salt. Förutom det som finns naturligt i livsmedel så saltar jag pastavattnet och har lite salt i maten. Men mindre än innan, helt klart.

Tar kreatin också fortfarande. Om det gör någon skillnad.
Då är det säkert orsaken Testa salta lite mer och se om det gör någon skillnad (om du vill så klart). Jag brukar alltid salta lite extra under diet, speciellt på eftermiddagen närmare läggdags.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)