Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-01, 10:50   #18166
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Missta den inte för den nya kurvade Samsung 27" G7 bara.
Ok sant men skiljer mycket i pris, verkar vara en bra monitor för den med begränsad budget, finns ju också lite billigare modeller från aoc.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/samsung/chg70

Var 16 i lager när jag hittade länken, 11 nu.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 13:24   #18167
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Finns det någon vettig skärm med HDMI 2.1?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 13:30   #18168
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det finns inga än. Kommer 2021. Förhoppningsvis. De kommer inte att gå loss på mindre än 10 000 kronor. Du får en TV mycket bättre bild i allmämhet och med 2.1 för pengarna.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 15:53   #18169
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
RTX 3060Ti ser ut att bli ligga runt 2080 super prestanda. Frågan är dock när det går att få tag på, 2025?
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 16:01   #18170
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
RTX 3060Ti ser ut att bli ligga runt 2080 super prestanda. Frågan är dock när det går att få tag på, 2025?
2021 första kvartalet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 17:09   #18171
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Chrome eller Microsoft Edge?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 17:12   #18172
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Chrome eller Microsoft Edge?
Chrome med Ublock Origin funkar väl fint, eller?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 17:16   #18173
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Chrome med Ublock Origin funkar väl fint, eller?
Det är det jag har just nu! Då kör jag på det till nya datan också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 17:17   #18174
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
2021 första kvartalet.
Var lite sarkastisk med tanka på hur lanseringen varit hittills med både nvidia och amd korten.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 17:19   #18175
EnJoker
"Full spätta!"
 
EnJokers avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 80
Har kopplat in mitt RTX 3060TI med 1x 8+8 PCIe kabel men läser att man helst bör ha 2x PCIe kablar från PSUn. Grafikkortet ska dra upp till 200w, är det några problem att ha det kopplat som jag har nu? Måste annars köpa ny PSU med två kablar.
EnJoker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 17:22   #18176
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av EnJoker Visa inlägg
Har kopplat in mitt RTX 3060TI med 1x 8+8 PCIe kabel men läser att man helst bör ha 2x PCIe kablar från PSUn. Grafikkortet ska dra upp till 200w, är det några problem att ha det kopplat som jag har nu? Måste annars köpa ny PSU med två kablar.
Beror nog på vad för psu du har och hur mycket du kan få ut i en kabel från PCUn. Så jag tolkar det är kopplat iaf.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 17:36   #18177
EnJoker
"Full spätta!"
 
EnJokers avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Beror nog på vad för psu du har och hur mycket du kan få ut i en kabel från PCUn. Så jag tolkar det är kopplat iaf.
PSUn är en evga 500W Br, lite osäker på hur det fungerar men trodde att PCI expressen kan leverera 75W sen kan varje 8pin kontakt leverera 150W utöver det. En enkel 8+8 pin kabel kan den leverera 300W eller endast 150W?

Eftersom RTX 3060 endast verkar behöva 200W så borde ju en 8pin PCIe samt PCI express vara tillräckligt, men varför har den då 16pins?
EnJoker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 17:52   #18178
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Chrome eller Microsoft Edge?
Edge är numera i princip en förbättrad Chrome(ium).
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 18:29   #18179
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av EnJoker Visa inlägg
PSUn är en evga 500W Br, lite osäker på hur det fungerar men trodde att PCI expressen kan leverera 75W sen kan varje 8pin kontakt leverera 150W utöver det. En enkel 8+8 pin kabel kan den leverera 300W eller endast 150W?

Eftersom RTX 3060 endast verkar behöva 200W så borde ju en 8pin PCIe samt PCI express vara tillräckligt, men varför har den då 16pins?
Jag är dålig på sånt men är nog bara prova om inte annat. Det som kan hända i min bok är att den bootar om ifall den får förlite ström.
Sett några videos på LTT när dem haft billiga eller för klena psuer när dem gjort videos och då bootar den bara om.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 19:00   #18180
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av EnJoker Visa inlägg
PSUn är en evga 500W Br, lite osäker på hur det fungerar men trodde att PCI expressen kan leverera 75W sen kan varje 8pin kontakt leverera 150W utöver det. En enkel 8+8 pin kabel kan den leverera 300W eller endast 150W?

Eftersom RTX 3060 endast verkar behöva 200W så borde ju en 8pin PCIe samt PCI express vara tillräckligt, men varför har den då 16pins?
Kolla hur mycket ström nätaggregatet kan leverera på PCIe-linan. Om du bara har en lina är det förmodligen lugnt men säkrast att kolla det.

Att det sitter två 8-pins kontakter på grafikkortet beror inte på att en kontakt skulle vara otillräcklig. I varje fall inte i teorin. Varje kontakt har 3x12V med 8A per pin och ska därför kunna klara 288W. Det förutsätter dock att kablarna och kontakten inte smälter. Utöver det ska nätaggregatet kunna leverera 24A på en lina utan spänningsfall och andra problem.

150W är alltså bara en rekommendation enligt PCIe-standarden.

Två kontakter har bättre förutsättningar att leverera en stabil spänning utan rippel och brus. Därför är det också en fördel att använda två linor från nätaggregatet.

Vidare ska ledningarna på PCB;n klara av det. Tråkigt om det börjar brinna liksom. De måste också klara av en ren och stabil strömförsörjning. Så därför kör man två eller tre kontakter på mer krävande kort.

Så, kolla vad din PCIe-lina kan leverera. Om du inte hittar specifikationerna på deras hemsida står det ofta på själva nätaggregatet.

Även om det säkert funkar lär dock en lina inte vara optimalt. Du kommer antagligen tappa några procent i prestanda.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)