Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-22, 23:48   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Den stora tråden om att stoppa åldrande

Det är inte mycket som skrämmer mig, men ända sedan väldigt ung ålder har det oundvikliga faktum att en dag sluta existera cirkulerat i mitt huvud. Jag har i perioder dragits med existentiella tankar och försökt acceptera döden så gott det går, men med åren har jag blivit allt mer hälsosam. Vare sig man vill det eller ej så träffas man tillslut av realiteten om att man blir skröpligare och skröpligare.

I alla fall har denna process varit konsensus majoriteten av tiden som vi har vandrat på jorden. Vindarna håller däremot på att vända allt mer och mer och följer man forskning så inser man att det faktiskt finns hopp. Inte bara om att förlänga sitt liv drastiskt, men att faktiskt leva för evigt.

Forskning för att motverka ålderns skador är inte bara accepterad idag, men det läggs oerhört mycket resurser på det. Det är inte en fråga om vi kommer att lyckas, men när vi kommer att göra det. Spekulationerna är många, men siffror såsom 10-20 år har slängts fram som en trolig punkt då vi kan komma till ett läge där vi reparerar skador snabbare än nya bildas. I slutändan handlar det däremot om hur mycket finansiering forskningen får.

Hur som helst skapar jag denna tråd med förhoppning att vi kan diskutera allt som rör anti-aging. Detta inkluderar den senaste forskningen, lovande medicin och ämnen som vi redan idag kan supplementera med för att förbättra vår hälsa; naturligt ifrån frukt och grönt eller via piller. Allt för att hålla oss så friska som möjligt så länge som möjligt.

Till att börja med kan jag dela med mig av följande videos som motiverar och ger hopp:

- 18 minuters ted talk video med Aubrey de Grey. En lite äldre video, men bra som introduktion.

- 44 minuters intervju med Aubrey de Grey.

- 47 minuters Q&A efter ovanstående intervju

- 14 minuters föreläsning med Elizabeth Parrish om anti-aging

- 22 minuters föreläsning med Peter Diamandis om hur galet snabbt vi utvecklas. Anti-aging rörs endast i slutet, men hela videon är relevant.

Senast redigerad av sumialic den 2018-11-22 klockan 23:58.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 00:02   #2
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Jag känner igen dig. Du är alltför bekväm. Du skulle inte klara av att göra det som krävdes även om du fick allt serverat till punkt och pricka.

OnT: Jag är själv intresserad av att ämnet och gör vad jag tror är rätt; b.la. eliminera alla stressfaktorer i mitt liv, äta mindre, röra mig mer, börjat med s.k "superfoods", gör mina egna smoothies mm mm. Jag har rasat i muskelvolym men jag mår mycket bättre.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 00:13   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag känner igen dig. Du är alltför bekväm. Du skulle inte klara av att göra det som krävdes även om du fick allt serverat till punkt och pricka.

OnT: Jag är själv intresserad av att ämnet och gör vad jag tror är rätt; b.la. eliminera alla stressfaktorer i mitt liv, äta mindre, röra mig mer, börjat med s.k "superfoods", gör mina egna smoothies mm mm. Jag har rasat i muskelvolym men jag mår mycket bättre.
Du känner mig inte speciellt bra. Visst är jag bekväm, men också målinriktad och jobbar stenhårt för det jag tror på. Vad nu det har med topic att göra vet jag däremot inte så låt oss hålla oss till den.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 05:21   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag känner igen dig. Du är alltför bekväm. Du skulle inte klara av att göra det som krävdes även om du fick allt serverat till punkt och pricka.
Om det som krävs bara är att ta ett piller så måste man väl inte vara så viljestark?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 11:43   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Om det som krävs bara är att ta ett piller så måste man väl inte vara så viljestark?
Tror han syftar på det man kan göra just nu. När terapierna väl är i bruk lär det ju inte vara några konstigheter. Men man måste ju även överleva tills dess.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 12:07   #6
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Det är underligt att människor lägger så mycket tid och kraft på att hitta mirakelpiller för att leva ett långt liv, sedan struntar de i att träna, äter en enorm måltid med skräp kl 23:30 på kvällen, sover 5 och en halv timma, stressar hela dagarna och äter bullar i personalrummet varje rast.

Känns även bekant när det gäller träning.

Senast redigerad av xan den 2018-11-23 klockan 12:08.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:17   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Länkade inte grub till någon studie nyligen där man såg ganska markanta skillnader i åldrande på två apor, där deras skillnad i levnadsstil var att ena fick äta mindre mat än den andra? Den som åt mindre, åldrades "bättre" (i kombination med konditionsträning) om jag minns rätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:21   #8
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Länkade inte grub till någon studie nyligen där man såg ganska markanta skillnader i åldrande på två apor, där deras skillnad i levnadsstil var att ena fick äta mindre mat än den andra? Den som åt mindre, åldrades "bättre" (i kombination med konditionsträning) om jag minns rätt.



http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237159

Sedan ska man ju ha mycket energi till att leva också, inte bara överleva. Vad som är bäst i det avseendet är oklart.

Senast redigerad av xan den 2018-11-23 klockan 13:22.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:32   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
[IMG]https://i.imgur.com/boygr2x.jpg[/IM.G]

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237159

Sedan ska man ju ha mycket energi till att leva också, inte bara överleva. Vad som är bäst i det avseendet är oklart.
Där var den ja
Jo visst är det så, men det är ju mer "värderingsgrund" än "faktagrund".

Personligen så tycker jag många bryr sig så mycket om att fokusera på livet som en siffra man vill ha så hög som möjligt, snarare än att fylla på med bra innehåll. Sen finns det ju folk som tänker för mycket på andra extremen också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:49   #10
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Jo visst är det så, men det är ju mer "värderingsgrund" än "faktagrund".
Ja, det saknas fakta om huruvida kalorirestriktion ens är överförbart till människor på det sättet som studeras. Och om det skulle leda till längre liv för oss så behövs det även fakta om hur livet skulle påverkas rent funktionellt. I tråden finns det t.ex. vissa som misstänker att kalorirestriktion skulle leda till att sexlusten, träningsförmågan och den mentala kreativiteten förstörs - och då spelar det ju ingen roll om man så skulle kunna förlänga sitt liv till att bli 300 år långt.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 20:53   #11
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Det är underligt att människor lägger så mycket tid och kraft på att hitta mirakelpiller för att leva ett långt liv, sedan struntar de i att träna, äter en enorm måltid med skräp kl 23:30 på kvällen, sover 5 och en halv timma, stressar hela dagarna och äter bullar i personalrummet varje rast.

Känns även bekant när det gäller träning.
Tvivlar på att människor som faktiskt är intresserade av att leva längre har en sådan levnadsstil.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 21:00   #12
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Tvivlar på att människor som faktiskt är intresserade av att leva längre har en sådan levnadsstil.
När man väl är lite inläst på hälsa och träning känns det ändå långt bort att leva på ett visst sätt eller gå tillbaka till det. Exempelvis att dricka alkohol på natten är många som gör många gånger i månaden, det känns som rena döden för min del.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 10:20   #13
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Då kalorirestriktion leder till högre fettoxidisering och fettsyrasyntes är i praktiken kalorirestriktion en ketogen kost.

Det finns forskning som kollar på om effekterna av kalorirestriktion även kan fås av en ketogen kost då processen är densamma i kroppen.

Här är vad jag såg senast om det området.

https://blog.virtahealth.com/videos-...ction-ketosis/

Och det är videon: Jon Ramsey on the Ketogenic Diet and Aging
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 15:04   #14
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Tvivlar på att människor som faktiskt är intresserade av att leva längre har en sådan levnadsstil.
Intresserade, men kanske inte tillräckligt intresserade för att orka jobba för det? Så är det nog med mycket i livet.

Var och varannan dag ploppar det ju upp en tråd här på forumet om alla hundratals tillskott man kan ta för att få ut en extra promille ur träningen. Folk lägger mycket tid och pengar på att hitta och köpa dessa, men sen så slarvar de med sömn eller någon annan grund.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 16:54   #15
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Jag tror starkt på TRT, i alla fall för män. Det är något jag är väldigt sugen på att göra när jag närmar mig 40. Sen livet ut.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.

Senast redigerad av TheDoctor den 2018-11-24 klockan 16:55.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)