Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-05, 15:20   #3046
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Hur illa är öl (alkohol) för träning?
Kraftigt överdrivet, men proteinsyntesen blir lite sämre.



Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Säg att man tar 3 öl en tisdagkväll för att sedan köra gym onsdag. Hur påverkar gains och recovery från föregående dag och kommande träningspass?
Troligtvis ingenting alls.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 15:57   #3047
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Är det någon mer än jag som inprincip tappar aptiten efter konditiosnträning?
Samma här. Känner mig också allmänt stissig och skakig i kroppen och om det var första gången jag körde hårt på ett tag så är jag även lite spyfärdig vilket inte hjälper aptiten direkt.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 17:12   #3048
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 731
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Samma här. Känner mig också allmänt stissig och skakig i kroppen och om det var första gången jag körde hårt på ett tag så är jag även lite spyfärdig vilket inte hjälper aptiten direkt.
Ja det är väl det. Har dock tränat kondition nu i nästan två månader och tycker löpningen känns lättare och lättare men kanske blir bättre med tiden. Känner du att det släppte när du väl kom igång med det mer regelbundet?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 17:57   #3049
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Ja det är väl det. Har dock tränat kondition nu i nästan två månader och tycker löpningen känns lättare och lättare men kanske blir bättre med tiden. Känner du att det släppte när du väl kom igång med det mer regelbundet?

Japp, blir helt klart enklare ju mer regelbundet man kör tycker jag. Sedan går det dock ändå alltid att köra ett monsterpass och så sitter man där efteråt och försöker peta i sig lite kyckling. Förr tog jag ofta några bloss c*nna*bis efter passen och det fick mig direkt att kunna slappna av i kroppen, har dock inte rökt något på flera år nu. Har haft funderingar på att testa laglig CBD olja av andra anledningar, men kanske kan hjälpa här med. Så förbannat dyrt bara.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 07:56   #3050
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Hur många procent av kroppsvikten lyfter man vid en sk "airsquat" (knäböj utan vikt)?

Gissar att överkroppen och huvudet borde väga ungefär 60-70% av totala vikten för benen kan väl inte väga mer än typ 30%? Om man inte heter Förstemann förstås
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 18:21   #3051
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Vad tycks om pronerat grepp vid frontlyft?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 21:17   #3052
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Vart i ryggen är det vanligast att få träningsvärk efter goodmornings?

Känns som en del av ryggraden har träningsvärk, känns lite off xD
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 11:39   #3053
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
10-årig effekt på kardiovaskulär träning i 8 månader.
https://www.frontiersin.org/articles...019.00452/full

Citat:
Background: STRRIDE (Studies Targeting Risk Reduction Interventions through Defined Exercise) was an eight-month exercise study conducted from 1998–2003. Subjects were randomized to control or one of three exercise groups differing in intensity and amount. To determine if there were legacy effects, we invited 161 individuals who completed the intervention phase to return for a 10-year Reunion study.

Methods: Subjects completed medical history and physical activity questionnaires. Height, body weight, blood pressure, waist circumference, and peak VO2 were measured. Fasting blood samples were analyzed for glucose, insulin and lipids. Of 161 original subjects, 153 were within 10 years of STRRIDE completion. Of these, 28 were lost to follow-up and 21 declined to participate in the Reunion study. Overall, 104 subjects (83% eligible) participated. Change over time was computed as the 10-year Reunion value minus the pre-intervention value. Significant within group changes were calculated using two-tailed t-tests. ANCOVA determined differences among groups with pre-intervention values as covariates. Bonferroni corrections were applied to account for multiple comparisons.

Results: Ten years after completing STRRIDE, there were a number of group-specific health and fitness legacy effects. Original participation in either the moderate intensity exercise or control group resulted in a 10.5% decrease in peak VO2 over the ensuing 10 years. Conversely, both vigorous intensity groups experienced only a 4.7% decrement in cardiorespiratory fitness over that time period. As compared to controls, all three exercise groups experienced smaller increases in waist circumference. Those who participated in moderate intensity exercise experienced the greatest 10-year reduction in fasting insulin. Compared to all other groups, the moderate intensity subjects had greater reductions in mean arterial pressure at the Reunion timepoint.

Summary: Ten years after completing a randomized eight-month exercise training intervention, previously sedentary individuals exhibited group-specific differences consistent with an intervention-based legacy effect on cardiorespiratory fitness and cardiometabolic parameters. These findings highlight the critical need to better understand the sustained legacy health effects of exercise training interventions.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 23:06   #3054
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Vart i ryggen är det vanligast att få träningsvärk efter goodmornings?

Känns som en del av ryggraden har träningsvärk, känns lite off xD
Det är ju primärt en övning för baksida lår. Men erektorerna kan det ju bli lite jobbigt för också.
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 06:12   #3055
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Hur många procent av kroppsvikten lyfter man vid en sk "airsquat" (knäböj utan vikt)?

Gissar att överkroppen och huvudet borde väga ungefär 60-70% av totala vikten för benen kan väl inte väga mer än typ 30%? Om man inte heter Förstemann förstås
Hm, du har ju hela kroppsvikten på foten men det som lyfts av de huvudsakliga musklerna för Squatarbete är ju allt över knäleden. Fötter och underben googlade jag fram till 12% av kroppsvikten.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 13:12   #3056
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Säkert en dum fråga men jag behöver svar
Varför säger folk att man inte ska träna med full rörelselängd i en benpressmaskin fast man ska göra det vid en vanlig knäböj?
Är det bara skitsnack eller finns det någon poäng med att faktiskt inte gå lika djupt vid benpress som man brukar göra vid knäböj?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 13:12   #3057
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Hm, du har ju hela kroppsvikten på foten men det som lyfts av de huvudsakliga musklerna för Squatarbete är ju allt över knäleden. Fötter och underben googlade jag fram till 12% av kroppsvikten.
Tack
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 13:06   #3058
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Varför är tricepsextensioner över huvud så himla mycket värre för armbågarna jämfört med andra övningar som pushdowns exempelvis?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 13:46   #3059
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Varför är tricepsextensioner över huvud så himla mycket värre för armbågarna jämfört med andra övningar som pushdowns exempelvis?
Du ställer frågan som om det vore en sanning.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 14:57   #3060
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Du ställer frågan som om det vore en sanning.
Verkar vara väldigt många som har problem med den typen av extensioner över huvud, liggande, men klarar av att göra andra övningar och ofta rekommenderas just att undvika dom övningarna om man har problem med armbågarna, så något måste det väl ligga i det? Google är ju fyllt av precis det här, inte direkt något jag hittat på sida 57 i ett av sökresultaten
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)