Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-05, 12:35   #1621
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag kör lite triceps för att bli starkare i press och kör biceps för att jag har märkt att jag får ont i armbågarna om jag bara kör pressar och inte så mycket direkt bicepsträning (dvs rodd och chins räcker inte).
Intressant.. jag har ont i armbågarna och tränar ingen direkt biceps.

Varför skulle armbågarna må bra av att träna biceps?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 13:07   #1622
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag gillar att köra högreppare i marken, typ 15-20 reps, men jag brukar känna efteråt att jag är trött i biceps. Detta verkar för mig som en skada som väntar på att hända? Jag har dock överrörliga armbågar så jag har nästan aldrig låst fullt ut i någon övning.
Kör inte mixat grepp och se till att armarna är utsträckta.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 13:09   #1623
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Stora (snygga) armar måste alltid prioriteras.
Tycker helt ärligt att stora armar är fult. Väldefinierade, absolut, men stora pistoler ger bara ett grisigt intryck tycker jag.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 13:26   #1624
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Intressant.. jag har ont i armbågarna och tränar ingen direkt biceps.

Varför skulle armbågarna må bra av att träna biceps?
Jag tillämpar samma logik som på att magträning har hjälpt mig med ryggont, att träna baksida lår har hjälpt mig med knäsmärta osv.
Gissningsvis så återställer man nån form av optimalt förhållande mellan storlek, styrka och/eller längd på musklerna? Eller så gynnar man att ledens position/funktion är gynnsam.

Men jag vet inte någon direkt orsak till varför det funkar (åtminstone för mig).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-12-05 klockan 13:27.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 13:38   #1625
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag tillämpar samma logik som på att magträning har hjälpt mig med ryggont, att träna baksida lår har hjälpt mig med knäsmärta osv.
Gissningsvis så återställer man nån form av optimalt förhållande mellan storlek, styrka och/eller längd på musklerna? Eller så gynnar man att ledens position/funktion är gynnsam.

Men jag vet inte någon direkt orsak till varför det funkar (åtminstone för mig).
Eftersom jag letat efter en anledning att träna biceps sväljer jag resonemanget med hull och hår Anekdoter
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 13:40   #1626
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Eftersom jag letat efter en anledning att träna biceps sväljer jag resonemanget med hull och hår Anekdoter
Haha, själv så hatar jag att träna armar direkt, jag kan nog inte göra någon annan övning på gymmet så halvhjärtat
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 19:18   #1627
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Angående kolhydratsladdning dagen innan. Säg att min sista måltid är runt 9 på kvällen, äter en stor måltid då jag fastar under morgonen och förmiddagen. Mycket kolhydrater osv, dagen efter tränar jag runt 16 ungefär. Kan jag utav kolhydraterna jag käkade på kvällen dagen innan ha inverkan på passet mot eftermiddagen dagen efter? Eller "håller" inte kolhydraterna så länge i kroppen? Jag tänker om jag redan förbrukat dem fastän jag knappt rört mig fram tills träningen. Jag vill nämligen slippa kolhydraterna inpå passet typ malto osv och istället äta en rejäl måltid när jag kommer hem med pasta, bröd osv. Men samtidigt vill jag kunna prestera fullt ut vilket blir lite dilemma.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 00:47   #1628
Salamin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 70
Om man ska köra bänkpress 4-6 ggr per vecka är det då mer slitsamt/ längre återhämtning att köra lättare vikt på flera reps eller tyngre vikt på färre reps?
Salamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 04:07   #1629
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Angående kolhydratsladdning dagen innan. Säg att min sista måltid är runt 9 på kvällen, äter en stor måltid då jag fastar under morgonen och förmiddagen. Mycket kolhydrater osv, dagen efter tränar jag runt 16 ungefär. Kan jag utav kolhydraterna jag käkade på kvällen dagen innan ha inverkan på passet mot eftermiddagen dagen efter? Eller "håller" inte kolhydraterna så länge i kroppen? Jag tänker om jag redan förbrukat dem fastän jag knappt rört mig fram tills träningen. Jag vill nämligen slippa kolhydraterna inpå passet typ malto osv och istället äta en rejäl måltid när jag kommer hem med pasta, bröd osv. Men samtidigt vill jag kunna prestera fullt ut vilket blir lite dilemma.
Ja, du gynnas mer av en bra måltid kvällen innan än samma dag. Men att kalla det kolhydratsladdning är inte riktigt träffsäkert. Du återställer glykogenbalansen.

Att träna på tom mage har inte nödvändigtvis en negativ inverkan på prestationsförmågan.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 15:12   #1630
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin Visa inlägg
Om man ska köra bänkpress 4-6 ggr per vecka är det då mer slitsamt/ längre återhämtning att köra lättare vikt på flera reps eller tyngre vikt på färre reps?
Sliter olika. Sen beror det givetvis på hur nära fail du går. Men högre volym med ungefär samma ansträngning sliter mer.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 18:16   #1631
Tristan1
Registered User
 
Tristan1s avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: SnapCity
Inlägg: 323
Är det värt att köra smolov jr för bänk?
Tristan1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 18:26   #1632
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Tristan1 Visa inlägg
Är det värt att köra smolov jr för bänk?


Tycker jag. Gjort det massa gånger, alltid med bra resultat.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 23:40   #1633
Salamin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Sliter olika. Sen beror det givetvis på hur nära fail du går. Men högre volym med ungefär samma ansträngning sliter mer.
Menar du med "samma ansträngning", bänka lika många kg på ett "tungt pass" respektive "lättare pass"?
Salamin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 02:05   #1634
HMS Laestander
Registered User
 
HMS Laestanders avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 7 298
Citat:
Ursprungligen postat av Tristan1 Visa inlägg
Är det värt att köra smolov jr för bänk?
Testa?

Jag har kört Smolov Jr ett par gånger och det gav mig bra resultat. Ffa blev jag mycket tåligare på vikter som tidigare varit jobbiga, vilket sedermera ledde till höjningar.
__________________
Drömmen om att bli Bäst

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 06:10   #1635
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin Visa inlägg
Menar du med "samma ansträngning", bänka lika många kg på ett "tungt pass" respektive "lättare pass"?
Jag skulle gå mer på upplevd ansträngning. Maxar du 150kg så är 100x10 inte så jobbigt. Även om det är mer volym än 130x4 som förmodligen gör så att du måste ta i ordentligt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)