Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-02, 11:57   #106
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg

Ah okej. Så om man skulle träna med förkylning så är man alltså lika utsatt som annars?
Ja själva förkylningen är symptom på att ditt immunförsvar bekämpar ett virus. Du har redan nedsatt immunförsvar.

Nysningar är kroppens försök att bli av med främmande virus/bakterier. Samma sak med snoret som rinner. Feber är immunförsvaret som höjer temperaturen för att bekämpa något främmande den upptäckt.

Äta vitaminer och mineraler fungerar för att stärka immunförsvaret i förebyggande syfte.

Men har du symptom på en kraftigare förkylning är vila troligtvis smartaste valet. Då ditt immunförsvar redan är försämrat.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 12:37   #107
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja själva förkylningen är symptom på att ditt immunförsvar bekämpar ett virus. Du har redan nedsatt immunförsvar.

Nysningar är kroppens försök att bli av med främmande virus/bakterier. Samma sak med snoret som rinner. Feber är immunförsvaret som höjer temperaturen för att bekämpa något främmande den upptäckt.

Äta vitaminer och mineraler fungerar för att stärka immunförsvaret i förebyggande syfte.

Men har du symptom på en kraftigare förkylning är vila troligtvis smartaste valet. Då ditt immunförsvar redan är försämrat.
Jo det förstår jag, såg att min inlägg var lite klumpigt skrivet. Enligt reklamen fick jag uppfattningen att man inte blev smittad av viruset över huvudtaget. Då är det ju bättre om man får sina symptom som vanligt för då vet man ju när det är ok att träna igen.

Senast redigerad av gohei den 2019-11-02 klockan 12:39.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 12:54   #108
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade ont i halsen och kände mig kass i går eftermiddag. 20 gram vitamin C varannan timme och just nu är jag på gymmet och tränar ben, fullt frisk.

Tyvärr har jag inte lyckats klona mig så jag vet inte hur det hade varit utan kuren.
Hur många 20g-doser tryckte du i dig? Jag har gått med lite konstig känsla i halsen (mest på morgonen) i en vecka och sedan igår kändes det än lite värre, dock ingen annan sjukdomskänsla. Körde ca 25g utspritt över dagen, "dundrade" inte på då jag inte kände mig sjuk i övrigt. Vaknade på natten och halsen kändes värre, definitivt som en förkylning men fortfarande ingen sjukdomskänsla så jag körde 5g mitt i natten och sedan imorse kör jag 5g varannan timme.

TLDNR: hur säker är du på att det verkligen är en förkylning på gång, och hur vet du hur mycket du behöver ta?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 14:32   #109
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Att kosken fungerar mot alla former av krämpor är väl dokumenterat, men det är i princip som att fuska. Jag vill inte behöva vidta fusk för att bli frisk.
Kosken och tjära. Utan tjära är Kossu bara som en bra frukost. Tjära ger magi. Lite bastu på det och du når det gudomliga.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 17:34   #110
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Hur intar ni era höga doser C vitamin? Jag köpte askorbinsyra som jag blandade ut i vatten, men bara 10g i 2.5dl vatten var nog det suraste jag nånsin druckit.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 20:28   #111
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
En skvätt vatten i ett högt glas. Ner med pulvret och skaka runt och svep. Skölj ner det som blir kvar i munnen med ett halvt glas vatten. Ingen mening att blanda ut det så mycket, är bara jävligt surt i vilket fall som helst.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 20:34   #112
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Lightsaft med apelsinsmak.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 22:24   #113
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Hur många 20g-doser tryckte du i dig? Jag har gått med lite konstig känsla i halsen (mest på morgonen) i en vecka och sedan igår kändes det än lite värre, dock ingen annan sjukdomskänsla. Körde ca 25g utspritt över dagen, "dundrade" inte på då jag inte kände mig sjuk i övrigt. Vaknade på natten och halsen kändes värre, definitivt som en förkylning men fortfarande ingen sjukdomskänsla så jag körde 5g mitt i natten och sedan imorse kör jag 5g varannan timme.

TLDNR: hur säker är du på att det verkligen är en förkylning på gång, och hur vet du hur mycket du behöver ta?
Det här vill jag också veta. Svårt att säga vad som är förkylning, vad som är att andningsorganen bråkar pga torr luft, etc.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 22:31   #114
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag har inga problem med några andningsorgan, någonsin. Jag känner väl igen den torra, otäcka smärtkänslan som dyker upp när man håller på att bli sjuk och man nästan får anstränga sig för att svälja. Ackompanjerat med ömhet i kropp och leder. Jag har i alla fall inga krämpor till vardags som skulle kunna gå att förväxla.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 02:10   #115
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Enligt reklamen fick jag uppfattningen att man inte blev smittad av viruset över huvudtaget. Då är det ju bättre om man får sina symptom som vanligt för då vet man ju när det är ok att träna igen.
Du har i stort sätt alltid virus i kroppen, men dessa är inaktiva på grund av ditt immunförsvar, samt du kommer i kontakt med nya nästan dagligen.

I förebyggande syfte, koncentrera dig på vanor som inte sänker immunförsvaret allt för mycket, och ät vitaminer och mineraler som stärker om du har brist.

Nysningar och hosta behöver inte vara symptom på just förkylning, eftersom kroppen använder detta som del av försvaret(för att rensa ut). Men man kan ju ta det som en varning. De flesta vet nog hur de känner sig när de börjar insjukna i nått.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 09:43   #116
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Jag mår fortfarande skit. Drog precis 12 gram askorbinsyra på tom mage. Ska släppa lös ett helvete på viruset. Tyvärr kanske det drabbar magen för den vrålar på ett onormalt sätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 10:50   #117
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det botar ingen förkylning. Det finns inga botemedel. Det ska sätta in innan bryter ut, vid första symptomen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 22:02   #118
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Hur många 20g-doser tryckte du i dig? Jag har gått med lite konstig känsla i halsen (mest på morgonen) i en vecka och sedan igår kändes det än lite värre, dock ingen annan sjukdomskänsla. Körde ca 25g utspritt över dagen, "dundrade" inte på då jag inte kände mig sjuk i övrigt. Vaknade på natten och halsen kändes värre, definitivt som en förkylning men fortfarande ingen sjukdomskänsla så jag körde 5g mitt i natten och sedan imorse kör jag 5g varannan timme.
Fortsatte att köra 5g (per h, inte varannan som jag först skrev), tappade räkningen men uppskattningsvis totalt 40-50g under dagen. Fungerade, kände mig bättre dagen efter, fortfarande lite slemmig i halsen, men faran verkar vara över. Tränade idag.

Obs: blev inte risig i magen trots ganska stort intag, vilket pekar på, som jag har förstått det, att jag verkligen hade ett virus i kroppen.

Senast redigerad av geoff den 2019-11-04 klockan 22:03.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 22:19   #119
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Fortsatte att köra 5g (per h, inte varannan som jag först skrev), tappade räkningen men uppskattningsvis totalt 40-50g under dagen. Fungerade, kände mig bättre dagen efter, fortfarande lite slemmig i halsen, men faran verkar vara över. Tränade idag.

Obs: blev inte risig i magen trots ganska stort intag, vilket pekar på, som jag har förstått det, att jag verkligen hade ett virus i kroppen.
Njaa det där sista stämmer inte. Min mage pallade inte med de där 12 grammen. Avträdet luktade ohyggligt. Jag gjorde rent dusch-golvbrunnen dagarna innan detta och lukten var snarlik men kraftigare.

Och nu dagen efter så är jag fortfarande inte frisk men nu blir det inte mer c vitamin. Men med tur är jag frisk imorgon. Då har jag varit sjuk de vanliga 7 dagarna jag brukar vid förkylning.


Skönt att du blev bättre dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 08:36   #120
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
När vågar man börjaträna? Nosen rinner, öroninflammation och lite ont i halsen. Känns som att man skulle kunna träna men kanske inte smart
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)