Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-09, 18:36   #91
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Forsbergs. Jag tvivlar på att utbildningen är värd de otroliga ca 400 000 den ger i studieskuld. Ibland slår jag ihjäl tid med att fundera över hur länge jag kommer behöva jobba för att betala igen den. Extra sugigt känns det när jag tänker på hur många som blivit copywriters helt utan utbildning.

Men jag är extremt tveksam över yrket också. Branschen verkar kräva gåpåanda, självsäkerhet och profilering, inget jag är född med eller intresserad av att utveckla. Jag är helt ointresserad av reklam och att sälja grejer, och det verkar som att copywriter innebär mindre skrivande än jag hade hoppats på. Och vad fan gör man för nytta som reklamskapare? Jag har aldrig hört talas om någon som inte ogillar reklam. Man kan lika gärna jobba med att tillverka datorvirus eller nåt.

Men det är lika mycket livet i allmänhet som stör. Klasskompisarna är snälla som änglar, men det klickar inte med någon av dem. De skrattar åt andra saker än jag och har andra intressen än jag. Jag känner mig ensam här.
Jag förstår, och tror du har rätt till en stor del också. Önskar att man kunde säga något superinsiktsfullt utöver det, men kan inte göra annat än att även jag frottera mig i tvivel.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 21:55   #92
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg

Men det är lika mycket livet i allmänhet som stör. Klasskompisarna är snälla som änglar, men det klickar inte med någon av dem. De skrattar åt andra saker än jag och har andra intressen än jag. Jag känner mig ensam här.
Du behöver kanske nuppa lite? När ditt kärleksliv går dåligt verkar det som du blir dyster och grubblande. Nu har jag förvisso inte stenkoll på ditt kärleksliv, så jag kan feltolka här. Men du verkar mindre dyster i perioder du är intresserad av någon (obesvarat eller ej), flirtar med tjejer över internet, och/eller får nuppa. Du behöver kanske inte ens nuppa, bara försöka få nuppa och lägga energi på det, så minskar din grubbla över livet och-framtiden tid om jag tolkat dina humörsfaser genom åren rätt.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 21:00   #93
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag fattar.

Du är så intelligent så det är svårt att ge tips som du inte redan har tänkt på.

Men jag testar ändå. Har du provat att bara resa bort? Till nåt random ställe? Börja en lång backpackingresa?

Konstigt tips till någon som skrivit ofta att han lever på absoluta existensminimum.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 21:03   #94
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Konstigt tips till någon som skrivit ofta att han lever på absoluta existensminimum.
Missade att det var fullt så illa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 22:15   #95
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Det är nog värre än så men jag förstår tanken och håller med. Klarar man av att aktivera sig (och har råd) så går det mycket bättre men det är en ond cirkel där man inte har socialt kapital eller pengar och då kan inte heller skaffa det.

Och eftersom man saknar mål och motivation så blir inget gjort, inga pengar tjänade och inget socialt umgänge.

Idag har jag enbart tagit mig ur sängen för att gå på toa och värma mat. Borde gå till gymmet nu för då skulle jag både må bättre men även såklart hälsosamt men det "orkar" jag nog inte.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 23:45   #96
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Det är nog värre än så men jag förstår tanken och håller med. Klarar man av att aktivera sig (och har råd) så går det mycket bättre men det är en ond cirkel där man inte har socialt kapital eller pengar och då kan inte heller skaffa det.

Och eftersom man saknar mål och motivation så blir inget gjort, inga pengar tjänade och inget socialt umgänge.

Idag har jag enbart tagit mig ur sängen för att gå på toa och värma mat. Borde gå till gymmet nu för då skulle jag både må bättre men även såklart hälsosamt men det "orkar" jag nog inte.
Du kanske har avhandlat detta tidigare, men vet du (eller tror du dig veta) ungefär vad det är för typ av medicin eller vård du kan tänkas behöva? Eller vilken typ av åtgärd eller utredning som kan tänkas fastställa vad det är du kan behöva?

Eller är det mer att du behöver nån typ av vård/åtgärd/medicin, fast du inte vet riktigt vad, och det aldrig gjorts en vettig utredning?

Jag frågar mest av nyfikenhet. Jag har inga vettiga råd eller liknande att komma med i frågan egentligen.

Det verkar hur som helst vara en rätt risig sits du hamnat i. Även om du kanske inte har nån ork just nu, så verkar du ju ändå ha nåt slags vilja att försöka förbättra din situation. Så det är ju inte helt uteslutet att hittar lite ork en dag, och även rätt omständigheter att omsätta den orken i nåt som leder framåt. Det kanske kan vara nåt att hänga hatten på i alla fall.

Se där. Jag lyckades visst spotta ur mig lite "goda råd" ändå. Håll till godo.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 09:05   #97
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det verkar som att 50% av befolkningen mår dåligt. Jag har ett typ 3 månaders väntande fått tid till psykolog. Jag har varit där en gång innan, för mig hjälpte det inte direkt. Jag är mera för att göra nåt konkret, är man fattig så är man fattig, stack bruden så stack hon. Det är svårt att ändra tankesättet i såna situationer. Jag tror starkt på att ens nån form av aktivering är bra. Om det sedan är krogkväll eller promenader spelar mindre roll. Det är ju förståss svårt om man är på absolut botten. Då bör man få hjälp av andra än forumnissar.

Jag väntar på morgondagens session. För mig är det inte dom konkreta sakerna som bråkar utan mer hjärnspöken
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 16:14   #98
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du kanske har avhandlat detta tidigare, men vet du (eller tror du dig veta) ungefär vad det är för typ av medicin eller vård du kan tänkas behöva? Eller vilken typ av åtgärd eller utredning som kan tänkas fastställa vad det är du kan behöva?

Eller är det mer att du behöver nån typ av vård/åtgärd/medicin, fast du inte vet riktigt vad, och det aldrig gjorts en vettig utredning?

Jag frågar mest av nyfikenhet. Jag har inga vettiga råd eller liknande att komma med i frågan egentligen.

Det verkar hur som helst vara en rätt risig sits du hamnat i. Även om du kanske inte har nån ork just nu, så verkar du ju ändå ha nåt slags vilja att försöka förbättra din situation. Så det är ju inte helt uteslutet att hittar lite ork en dag, och även rätt omständigheter att omsätta den orken i nåt som leder framåt. Det kanske kan vara nåt att hänga hatten på i alla fall.

Se där. Jag lyckades visst spotta ur mig lite "goda råd" ändå. Håll till godo.
Jag har aldrig fått någon vettig utredning gjord nej vilket skulle ha gjorts för många år sen kan man tycka.

Jag skulle nog kunna vara rätt högfungerande och må bra så länge jag bara hade någonstans och någonting att göra på dagarna dvs ett jobb.

Jag har väl egentligen alltid vara barnet och personen som varit själv eftersom jag aldrig haft eller lärt mig att skaffa eller ha kompisar, jag tror inte jag har haft någon jag har kunnat kalla bästa kompis sen jag var 6 år eller så. Inte för att jag inte kan umgås med folk eller ha kul med dessa men jag har aldrig lärt mig att det är ok att "fråga" folk eller ta kontakt med folk.

Men nu är ju livet kört känns det som eftersom alla hinder känns oöverkomliga och tidsrymderna för att komma på banan känns oöverkomliga
eftersom jag inte kan ackumulera energi att göra något själv i mer än kanske veckoperioder eftersom så fort något går fel eller om man får en dipp så derailas allt igen. Dvs jag klarar inte av att lösa det själv och jag varken ha någon eller klarar av att fråga någon om hjälp för att ha stöd.

Egentligen så är ju ingenting oöverkomligt och alla steg framåt är bättre än att göra ingenting men allting är för stort för mig att lösa själv i det skicket jag är men jag fattar ju även att varför skulle någon bry sig eller hjälpa mig.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 16:45   #99
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Jag har aldrig fått någon vettig utredning gjord nej vilket skulle ha gjorts för många år sen kan man tycka.

Jag skulle nog kunna vara rätt högfungerande och må bra så länge jag bara hade någonstans och någonting att göra på dagarna dvs ett jobb.

Jag har väl egentligen alltid vara barnet och personen som varit själv eftersom jag aldrig haft eller lärt mig att skaffa eller ha kompisar, jag tror inte jag har haft någon jag har kunnat kalla bästa kompis sen jag var 6 år eller så. Inte för att jag inte kan umgås med folk eller ha kul med dessa men jag har aldrig lärt mig att det är ok att "fråga" folk eller ta kontakt med folk.

Men nu är ju livet kört känns det som eftersom alla hinder känns oöverkomliga och tidsrymderna för att komma på banan känns oöverkomliga
eftersom jag inte kan ackumulera energi att göra något själv i mer än kanske veckoperioder eftersom så fort något går fel eller om man får en dipp så derailas allt igen. Dvs jag klarar inte av att lösa det själv och jag varken ha någon eller klarar av att fråga någon om hjälp för att ha stöd.

Egentligen så är ju ingenting oöverkomligt och alla steg framåt är bättre än att göra ingenting men allting är för stort för mig att lösa själv i det skicket jag är men jag fattar ju även att varför skulle någon bry sig eller hjälpa mig.
Tror du att du skulle orka gå till en stödgrupp som träffas ofta (dagligen)? Jag har en vän som går frekvent till anonyma alkoholisters träffar och den ensamhet och de mentala problem som du beskriver ligger ganska nära de utmaningar som följer av ett långt missbruk som tagit slut.

Det måste finnas fler liknande grupper att vända sig till, kyrkan kanske?
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 17:57   #100
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Tror du att du skulle orka gå till en stödgrupp som träffas ofta (dagligen)? Jag har en vän som går frekvent till anonyma alkoholisters träffar och den ensamhet och de mentala problem som du beskriver ligger ganska nära de utmaningar som följer av ett långt missbruk som tagit slut.

Det måste finnas fler liknande grupper att vända sig till, kyrkan kanske?
Kanske, jag vet inte och jag vet inte ens vilka alternativ som finns. Jag vet ingenting i princip och jag vet inte vilket första steget är. På många sätt känner jag också att jag passar inte in i de alternativ som finns. Samhall är liksom inte jag även om det som upplägg skulle fungera.

Det är egentligen inget direkt fel på mig sådär och allt är ju möjligt för mig men jag har helt enkelt aldrig lärt mig leva livet eller lärt mig vara social.

Inte för att det är "wow" i sig eller nåt jag kan leva på men jag hoppade av gymnasiet efter ettan (bara att jag tilläts göra det och sen ingen direkt uppföljning är ju ett jävla mysterium i sig) och skrev sedan 1.6 på högskoleprovet utan att gjort annat än att gejma i två år visar ju på nåt sätt att helt efterbliven är jag inte men ja.

Jag vet inte vart jag ska och jag vet definitivt inte hur jag ska ta mig dit.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 19:13   #101
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Låter trist, WF. Hoppas du hittar nån väg ut ur din misär.
Jag önskar jag hade nåt råd att komma med, men tyvärr vet jag inte alls hur man ska bära sig åt för att få hjälp.

Det enda jag kan komma på är att du kanske kan bli "aktivist" och börja härja på diverse kommunalmöten (eller landstingsditon) för att få sjukvårdsapparaten att plocka upp dem som fallit mellan stolarna. Skriva arga insändare och allmänt föra ett jävla liv om hur odugligt mentalvården funkar. Då kanske de ser dig till slut, och gör nåt slags vettig utredning och ger nåt slags stöd. Men det kanske inte ligger för dig att hålla på så.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 19:29   #102
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Låter trist, WF. Hoppas du hittar nån väg ut ur din misär.
Jag önskar jag hade nåt råd att komma med, men tyvärr vet jag inte alls hur man ska bära sig åt för att få hjälp.

Det enda jag kan komma på är att du kanske kan bli "aktivist" och börja härja på diverse kommunalmöten (eller landstingsditon) för att få sjukvårdsapparaten att plocka upp dem som fallit mellan stolarna. Skriva arga insändare och allmänt föra ett jävla liv om hur odugligt mentalvården funkar. Då kanske de ser dig till slut, och gör nåt slags vettig utredning och ger nåt slags stöd. Men det kanske inte ligger för dig att hålla på så.
Well jag har ju hållt på så här (även om det inte är någon som kan göra något åt saken här) men du ser ju hur man stämplas
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 19:37   #103
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Well jag har ju hållt på så här (även om det inte är någon som kan göra något åt saken här) men du ser ju hur man stämplas
Fast här har du ju inte direkt gnällt så mycket över att mentalvården inte sköter sitt uppdrag. Här har du ju mer gnällt över att du tycker samhället i stort är skevt. Dessutom blir det ju som sagt "gnäll" då du inte riktar den kritiken mot rätt instans utan bara vädrar ditt missnöje.

Sen tvivalar jag inte på att du rimligtvis kommer bli rätt illa omtyckt om du följer mitt "råd". Så jag är inte säker på att jag rekommendrar att du gör det.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 19:42   #104
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast här har du ju inte direkt gnällt så mycket över att mentalvården inte sköter sitt uppdrag. Här har du ju mer gnällt över att du tycker samhället i stort är skevt. Dessutom blir det ju som sagt "gnäll" då du inte riktar den kritiken mot rätt instans utan bara vädrar ditt missnöje.

Sen tvivalar jag inte på att du rimligtvis kommer bli rätt illa omtyckt om du följer mitt "råd". Så jag är inte säker på att jag rekommendrar att du gör det.
Nej det kommer jag inte att bli och det är i princip bara jag mot världen tyvärr så det blir att klara sig själv eller inte alls. Samhället är skevt åt olika håll beroende på situationen det gäller och vilken egenskap det är man hanterar så är det bara och i mitt fall så är jag ensam att lösa mitt problem beroende på situationen jag är och egenskaperna jag har. I en annan situation hade jag varit golden med de egenskaper jag har.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 19:57   #105
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Kan du inte försöka tenta av gymnasiet på komvux och sedan försöka plugga nån utbildning på högskolan? Det låter som nåt som borde kunna ligga för dig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)