Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-07, 13:37   #1
catus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 22
Långvariga effekter & resonemang kring konsumtion av sportdrycker & proteintillskott

Hur ser det ut med studier angående den långvariga konsumtionen av olika sportdrycker och proteintillskott egentligen?

Jag tycker det är intressant vilken negativ stämpel vs positiv stämpel energidrycker vs sportdrycker har fått. Sportdryckerna, såväl som bars och annat “proteingodis” verkar vara var och varannan gymfånes bästa vän. “Det innehåller ju protein och inget socker så det här är bra”... Men allt annat som det innehåller då? Vet man hur det påverkar i det långa loppet?
Enligt min uppfattning känns det som om allt fler också baserar sitt proteinintag på just sånt här.. Vad blir konsekvenserna av det? Och vilka signaler ger sponsring av dessa produkter till den yngre generationen?

Notera bör göras att jag inte tillhör en av de som känner mig rädd för sötningsmedel, e-ämnen osv. Jag ställer mig bara undrande till alla dem som konsumerar dessa produkter.

Senast redigerad av catus den 2018-03-07 klockan 13:41.
catus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 13:41   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Själva proteinet finns det inga som helst misstankar om att det skulle ha effekter, positiva eller negativa, på hälsan utöver dom samma mängd protein från den ursprungliga källan skulle ha. Vanligt vassleprotein är ju ett mjölkprotein och dessutom det protein som har flest positiva hälsoaspekter och som är omöjligt att få det och inget annat i "naturlig" form.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 17:54   #3
catus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Själva proteinet finns det inga som helst misstankar om att det skulle ha effekter, positiva eller negativa, på hälsan utöver dom samma mängd protein från den ursprungliga källan skulle ha. Vanligt vassleprotein är ju ett mjölkprotein och dessutom det protein som har flest positiva hälsoaspekter och som är omöjligt att få det och inget annat i "naturlig" form.
Okej. Ja, själva proteinkällan funderar jag inte så mycket kring utan mer de ämnen som tillkommer eller missas när man väljer att basera större delen av sitt proteinintag på kosttillskott. En köttbit eller mjölk har ju inte lika naturliga innehåll som en proteinbar eller proteinpudding t.ex..
catus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 18:23   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av catus Visa inlägg
Okej. Ja, själva proteinkällan funderar jag inte så mycket kring utan mer de ämnen som tillkommer eller missas när man väljer att basera större delen av sitt proteinintag på kosttillskott. En köttbit eller mjölk har ju inte lika naturliga innehåll som en proteinbar eller proteinpudding t.ex..
Vem gör det? Själva namnet (tillskott) antyder hur det bör användas. Det är nog ingen som påstår att man bör basera sin kost på tillskott.

Det man kan missa är väl vitaminer, mineraler och antioxidanter.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 21:45   #5
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Vem gör det? Själva namnet (tillskott) antyder hur det bör användas. Det är nog ingen som påstår att man bör basera sin kost på tillskott.

Det man kan missa är väl vitaminer, mineraler och antioxidanter.
Kolla i tråden som heter typ Det här åt jag idag. Finns en del där som verkar leva på proteinshakes och havregrynsgröt.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 23:27   #6
catus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Kolla i tråden som heter typ Det här åt jag idag. Finns en del där som verkar leva på proteinshakes och havregrynsgröt.
Yes, precis. Det handlar inte längre om en sportdryck nån gång ibland, en proteinbar när man är på språng eller en skopa whey till frukostgröten. Folk äter det fan varje dag, hela tiden och till varje måltid och allt däremellan. Varför denna hets?
catus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 08:13   #7
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Proteinpulver är billigt, gott, smidigt, har en rad hälsofördelar, kräver ingen speciell förvaring och går att konsumera på många olika sätt.
Lättmotiverat för mig. Snittar 100-150g proteinpulver per dag.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 08:30   #8
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av catus Visa inlägg
Yes, precis. Det handlar inte längre om en sportdryck nån gång ibland, en proteinbar när man är på språng eller en skopa whey till frukostgröten. Folk äter det fan varje dag, hela tiden och till varje måltid och allt däremellan. Varför denna hets?
För att protein bygger muskler är det enkla svaret. Något som är en prioritet för dom flesta på det här forumet. Och som ovanstående påpekar är det billigt och enkelt.

En proteinbar är oftast ett bättre alternativ till t ex godis. Enkelt att ta med, behöver inte kylförvaring.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 08:32   #9
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av catus Visa inlägg
Yes, precis. Det handlar inte längre om en sportdryck nån gång ibland, en proteinbar när man är på språng eller en skopa whey till frukostgröten. Folk äter det fan varje dag, hela tiden och till varje måltid och allt däremellan. Varför denna hets?
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Proteinpulver är billigt, gott, smidigt, har en rad hälsofördelar, kräver ingen speciell förvaring och går att konsumera på många olika sätt.
Lättmotiverat för mig. Snittar 100-150g proteinpulver per dag.
This.

Gott och billigt framförallt. Och enkelt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)