Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-21, 10:54   #32926
timpaz
Registered User
 
timpazs avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kan man fortfarande växa vid 21 års ålder? Jag blev 180 cm efter min växtspurt runt 16 års ålder. Sen var jag typ runt 180 fram till hyfsat nyligen. Jag är runt 184 cm nu, vid 21 års ålder vilket känns konstigt. Märkte att jag hade växt då jag var nån cm längre än farsan helt plötsligt som är 183cm (som jag alltid varit lite kortare än innan) samt så är jag ungefär lika lång som en polare som är 184cm som jag alltid varit några cm kortare än innan. Kanske är att jag fått bättre hållning eller nått? Jag var stel i bröstryggen innan och hade lite smärta där. Har fixat det nu dock , så att jag är smärtfri, men jag hade inte till synes dålig hållning innan iallafall.

Får fortfarande finnar om jag gör det minsta misstag med dieten, kan det vara ett tecken på att hormonerna fortfarande håller på? Inte alls lika mycket som i tonåren men får det fortfarande liksom. Håller jag dieten till 100% icke-processerad mat slipper jag dem dock. Tycker mig också märka att min axelbredd vuxit en del nyligen, från typ 52 cm till 56 cm, vilket jag har svårt att tro vara bara muskler?
Bara en liten notis, hur ofta har du mätat dig, är det bokfört och litar du på mätningarna? Jag skulle inte blir förvånad om man kan sätta ett osäkerhetsintervall +- 1-2cm vid ej kontrollerad mätning av längd.
timpaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 10:58   #32927
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Har djur alltid varit rädda för människor eller blev djur rädda för människor först när vi började få vapen och verktyg?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 11:01   #32928
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av timpaz Visa inlägg
Bara en liten notis, hur ofta har du mätat dig, är det bokfört och litar du på mätningarna? Jag skulle inte blir förvånad om man kan sätta ett osäkerhetsintervall +- 1-2cm vid ej kontrollerad mätning av längd.
Mätt mig morgon och kväll samt efter typ 7 timmar in på dygnet, vilket är vad jag anser vara min längd. Upprepat detta många gånger. Har använt måttband och mätt upp längd på väggen flera gånger, samma resultat varje gång. Personerna jag jämfört mig med har blivit mätta på riktigt sätt. Mätte farsan med min metod när han besökte mig och det var spot on.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 11:19   #32929
timpaz
Registered User
 
timpazs avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Har djur alltid varit rädda för människor eller blev djur rädda för människor först när vi började få vapen och verktyg?
Djur blev rädda för människor när vi började utgöra ett hot och döda djuren. Djur som kände våran lukt, såg oss, hörde oss, flydde och överlevde.
timpaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 11:32   #32930
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Har djur alltid varit rädda för människor eller blev djur rädda för människor först när vi började få vapen och verktyg?
Vilka djur tänker du på? De allra flesta i Sverige är växtätare och är rädda för mer eller mindre allt. Skulle du stöta på en grinig brunbjörn när du äter upp hans blåbär kommer han knappast att kubba därifrån. I rovdjursvärden är det ju regel storlek som avgör reaktionen. En räv går inte på en varg.

Sen är det ju synd att inte myggor/fästingar/getingar har lärt sig att de blir ihjälslagna. Något trögt går det i de evolutionära stegen tycker jag nog.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 12:19   #32931
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Vilka djur tänker du på? De allra flesta i Sverige är växtätare och är rädda för mer eller mindre allt. Skulle du stöta på en grinig brunbjörn när du äter upp hans blåbär kommer han knappast att kubba därifrån. I rovdjursvärden är det ju regel storlek som avgör reaktionen. En räv går inte på en varg.

Sen är det ju synd att inte myggor/fästingar/getingar har lärt sig att de blir ihjälslagna. Något trögt går det i de evolutionära stegen tycker jag nog.
Fel. Även de flesta rovdjur är rädda för människor, ett fåtal är orädda och ser oss bara som föda. Tänker då mest på isbjörn, även kräldjur/reptiler av olika slag är orädda.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 12:29   #32932
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Fel. Även de flesta rovdjur är rädda för människor, ett fåtal är orädda och ser oss bara som föda. Tänker då mest på isbjörn, även kräldjur/reptiler av olika slag är orädda.
Tänkte på större rovdjur. Eller menar du att jag kan försöka joina lejongruppen då de antagligen springer och gömmer sig när jag kommer? Eller försöka simma ikapp vithajen? Jaga tigrar i Indien?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 12:42   #32933
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Var det inte så att dodo fågeln inte var rädd för människor, och därför blev dödad och utrotad?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 14:22   #32934
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Tänkte på större rovdjur. Eller menar du att jag kan försöka joina lejongruppen då de antagligen springer och gömmer sig när jag kommer? Eller försöka simma ikapp vithajen? Jaga tigrar i Indien?
Ja i princip samtliga rovdjur flyr när människor kommer nära, finns väl ett fåtal som inte gör det, handlar då odtast om skadade eller sjuka djur. Eller de jag nämnde och vattenlevande djur som du skrev.

Men ju mer exponerade vilda djur blir av människor desto mindre skygga blir de. Vilket egentligen är lite motsägelsefullt
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 14:26   #32935
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Var det inte så att dodo fågeln inte var rädd för människor, och därför blev dödad och utrotad?
Det påstås ofta. Senast läste jag det i homo sapiens att den australienska jättefaunan i gemen var väldigt orädd för människor vilket i så fall bidrog till hur fort den utrotades.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 15:13   #32936
beckasinen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Men ju mer exponerade vilda djur blir av människor desto mindre skygga blir de. Vilket egentligen är lite motsägelsefullt
Nja, de flesta människor jagar ju inte hela tiden, och är därför ofarliga enligt egen erfarenhet (vid stor exponering). Katter/hundrar som blivit misshandlade av någon människa har ofta svårare att lita på andra.


Rent allmänt tycker jag inte man ska jämföra djur vs människor i den här frågan. I detta hänseendet är människor inget annat än en sorts djur (av underindelningen däggdjur -> apor). Djur rent allmänt har lärt sig (medfött + inlärning) att andra djur kan vara farliga, vissa värre än andra.
beckasinen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 17:13   #32937
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av beckasinen Visa inlägg
Nja, de flesta människor jagar ju inte hela tiden, och är därför ofarliga enligt egen erfarenhet (vid stor exponering). Katter/hundrar som blivit misshandlade av någon människa har ofta svårare att lita på andra.


Rent allmänt tycker jag inte man ska jämföra djur vs människor i den här frågan. I detta hänseendet är människor inget annat än en sorts djur (av underindelningen däggdjur -> apor). Djur rent allmänt har lärt sig (medfött + inlärning) att andra djur kan vara farliga, vissa värre än andra.
Ja djur som väldigt sällan träffat på människan är ofta orädd eller mindre rädd för oss, de vet inte att vi är farliga helt enkelt. Djur som exponerats väldigt mycket (vilda djur) tappar sin rädsla för människor till slut.

Däremellan förstår djuren att människan är farlig och bör undvikas.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 21:20   #32938
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Är Heaton fortfarande världens mest framgångsrika e-sportare? Han marknadsför sig som det men 1) han slutade relativt tidigt och 2) det finns ju bra mycket mer än CS inom e-sporten. Jag har ingen aning alltså, det känns dock som om någon borde ha passerat honom.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 21:24   #32939
chfl
Registered User
 
chfls avatar
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är Heaton fortfarande världens mest framgångsrika e-sportare? Han marknadsför sig som det men 1) han slutade relativt tidigt och 2) det finns ju bra mycket mer än CS inom e-sporten. Jag har ingen aning alltså, det känns dock som om någon borde ha passerat honom.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Svårt att definiera och jämföra framgångsrik men det är inte han oavsett hur man mäter om det inte är bästa HeatoN.
chfl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 21:29   #32940
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av chfl Visa inlägg
Svårt att definiera och jämföra framgångsrik men det är inte han oavsett hur man mäter om det inte är bästa HeatoN.
Förstod inte allt du skrev. Men hur som helst så borde det gå att göra en ungefärlig jämförelse. Nu kan jag inte e-sport men samtliga borde ju innehålla en person som rankas som bäst i världen varje år.

Om någon har ett motbud så får ni gärna nämna denna person hur som helst

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)