Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-02, 14:22   #24136
Karla
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2020
Inlägg: 14
Tacksam för era svar. Skall göras direkt efter jobb. Fridens liljor.
Karla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 08:50   #24137
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
6km @ 5:15. Jakten på 5:00 @ 5 km fortsätter. Dags att börja med lite långpass i skog nu, 1-2ggr i veckan. Blir en skön omväxling, extra skönt att man får springa med en orienterar som ligger på en skön 4:30-4:45 i skogen.. :|
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 12:22   #24138
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
6km @ 5:15. Jakten på 5:00 @ 5 km fortsätter. Dags att börja med lite långpass i skog nu, 1-2ggr i veckan. Blir en skön omväxling, extra skönt att man får springa med en orienterar som ligger på en skön 4:30-4:45 i skogen.. :|
Kul med fler löpare i tråden Hur länge har du hållit på?

Skogslöpning är skoj ibland. Om det är lagom svårt tycker jag.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 17:06   #24139
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Här är en som också nyligen återuppväckt intresset för löpning.
Som många andra har jag var varit periodare och kört några ryck på vårkanten och in en bit på sommaren men sedan lagt ner igen rätt snabbt.
Aldrig klassat mig som löpare utan bara glad motionär.

Kom egentligen igång i våras när en kollega som är löpare började tvinga ut oss alla på en liten runda på lunchen på fredagarna. Uppehåll med mest öldrickande i sommar men sen tycker jag att jag kommit igång rätt bra igen på egen hand, nu med 9 löprundor i oktober och hittills 4st i november.
Kör mest 5km och tävlar mot mig själv i princip varje runda. Legat och nött på strax över 5min/km nu i rätt många rundor men klämde till med en 4:50min/km nu igår.
Nu är man taggad och börjar tänka på nästa löprunda innan man ens hunnit kliva ur duschen.
Siktar på att klämma in 2-3 rundor per vecka. Alltid på lunchen då det blir ett perfekt avbrott att få komma ut och få både luft och lite solljus.

Har bara sprungit ett riktigt lopp tidigare och det var Höga kusten maraton 2012 där jag sprang halvmaran (21km) med mål att ta det under 2h, vilket jag klarade med nöd och näppe. Vore kul att springa det loppet igen nästa sommar. Om det nu blir av så firar de 40-årsjubileum då. Ev. kanske jag satsar på att ta kvartsmaran på någon bra tid.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 00:14   #24140
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kul med fler löpare i tråden Hur länge har du hållit på?

Skogslöpning är skoj ibland. Om det är lagom svårt tycker jag.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Jag sprang en hel del innan jag blev pappa. Nu har jag två barn som sakta börjar bli självgående, det funkar i hemmet med sambon och har typ nått dit jag vill i karriären så nu finns det tid över igen. På detta arbetar jag på distans och kommer troligtvis arbeta 4 dagar på distans framöver, vilket har resulterat att jag kan börja löpa igen. Så nu blir det tre pass i veckan, men får ta det någorlunda lugnt. Det är ändå typ 4 år sedan jag faktiskt löptränade..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 08:02   #24141
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Har aldrig gillat att löpa (och har således struntat i att löpa) men har först nu fått för mig att ha ett löparmål efter att sakterligen kommit igång under ett fåtal månader. Hade velat (på löparband) springa 10km på 50 minuter blankt. Springer idag 10km på 58 minuter (#dead/@10). Hur hade ni lagt upp det på 2-3 (absolut max 3) ggr per vecka.

Ett pass där jag springer så långt jag orkar i 5 tempo och ett där jag springer 7-12km i typ 5,30-6.0 tempo?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 08:39   #24142
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Har aldrig gillat att löpa (och har således struntat i att löpa) men har först nu fått för mig att ha ett löparmål efter att sakterligen kommit igång under ett fåtal månader. Hade velat (på löparband) springa 10km på 50 minuter blankt. Springer idag 10km på 58 minuter (#dead/@10). Hur hade ni lagt upp det på 2-3 (absolut max 3) ggr per vecka.

Ett pass där jag springer så långt jag orkar i 5 tempo och ett där jag springer 7-12km i typ 5,30-6.0 tempo?
Pass 1; intervaller, varannan vecka 4-5 x 1 km i det tempo du klarar med 2 min vila mellan. Det viktigaste är att du klarar alla intervallerna på samma tid. Kör så hårt och jämnt som du orkar. Värm upp innan. Varannan vecka 3 x 8 min med samma tänk som 1-km-intervallerna. Tempot blir något långsammare då.

Pass 2; 10 km varav 9 km lugn jogg och 1 km i 5:00-tempo. För varje vecka byter du ut 1 lugn kilometer mot en i 5-tempo.

Ev pass 3; lugn jogg 8-12 km.

Obs! Lugn jogg ska vara lugn. Kunna prata i komplexa meningar är en bra riktlinje, eller en känsla av att kunna hålla på väldigt länge i det tempot.

Jag gjorde detta upplägg åt frugan och hon sprang in på 48 min och 50 sekunder med mig som hare.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 08:40   #24143
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Har aldrig gillat att löpa (och har således struntat i att löpa) men har först nu fått för mig att ha ett löparmål efter att sakterligen kommit igång under ett fåtal månader. Hade velat (på löparband) springa 10km på 50 minuter blankt. Springer idag 10km på 58 minuter (#dead/@10). Hur hade ni lagt upp det på 2-3 (absolut max 3) ggr per vecka.

Ett pass där jag springer så långt jag orkar i 5 tempo och ett där jag springer 7-12km i typ 5,30-6.0 tempo?
Skippa löparbandet. Ut i friska luften med dig
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 09:23   #24144
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Har aldrig gillat att löpa (och har således struntat i att löpa) men har först nu fått för mig att ha ett löparmål efter att sakterligen kommit igång under ett fåtal månader. Hade velat (på löparband) springa 10km på 50 minuter blankt. Springer idag 10km på 58 minuter (#dead/@10). Hur hade ni lagt upp det på 2-3 (absolut max 3) ggr per vecka.

Ett pass där jag springer så långt jag orkar i 5 tempo och ett där jag springer 7-12km i typ 5,30-6.0 tempo?
Jag springer 2 pass i veckan. Det ena passet intervaller där jag försöker hamna i tröskeltempo. (inte mjölksyra) Det passet kan vara 5-8x1km eller liknande. Men en 5-8 km iaf. Brukar sikta på att springa intervallerna i mitt nuvarande eller tilltänkta miltempo. Så du kanske kunde börja med 5:30 tempo och 75 sek vila.

Det andra passet kör jag halvårt långpass. Brukar bli 15-20km för mig. Du kan ju börja med 10 km lugnt och nästa vecka sikta på 11 km.

Tycker det funkar bra med vardagen att ha 2 löparpass och 2 styrkepass i veckan. Hinner inte mer med två ungar.

Håller med sjövärdig. Ut i friska luften med dig! Passa på att få lite friskluft och dagsljus om det går. Gör susen för skallen.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 10:56   #24145
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Pass 1; intervaller, varannan vecka 4-5 x 1 km i det tempo du klarar med 2 min vila mellan. Det viktigaste är att du klarar alla intervallerna på samma tid. Kör så hårt och jämnt som du orkar. Värm upp innan. Varannan vecka 3 x 8 min med samma tänk som 1-km-intervallerna. Tempot blir något långsammare då.

Pass 2; 10 km varav 9 km lugn jogg och 1 km i 5:00-tempo. För varje vecka byter du ut 1 lugn kilometer mot en i 5-tempo.

Ev pass 3; lugn jogg 8-12 km.

Obs! Lugn jogg ska vara lugn. Kunna prata i komplexa meningar är en bra riktlinje, eller en känsla av att kunna hålla på väldigt länge i det tempot.

Jag gjorde detta upplägg åt frugan och hon sprang in på 48 min och 50 sekunder med mig som hare.
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Skippa löparbandet. Ut i friska luften med dig
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag springer 2 pass i veckan. Det ena passet intervaller där jag försöker hamna i tröskeltempo. (inte mjölksyra) Det passet kan vara 5-8x1km eller liknande. Men en 5-8 km iaf. Brukar sikta på att springa intervallerna i mitt nuvarande eller tilltänkta miltempo. Så du kanske kunde börja med 5:30 tempo och 75 sek vila.

Det andra passet kör jag halvårt långpass. Brukar bli 15-20km för mig. Du kan ju börja med 10 km lugnt och nästa vecka sikta på 11 km.

Tycker det funkar bra med vardagen att ha 2 löparpass och 2 styrkepass i veckan. Hinner inte mer med två ungar.

Håller med sjövärdig. Ut i friska luften med dig! Passa på att få lite friskluft och dagsljus om det går. Gör susen för skallen.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Tack för svar boys! Jag älskar att vara ute och ska göra det i april/maj igen men min astma får mer stryk när det är kallt, då gör jag väl milen på 8 tempo

Får testa intervaller, inte kört det ett skit min exceptionellt långa (2-4 månader) löparkarriär.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 08:46   #24146
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Gav mig ut och testade att springa milen i går kväll och det gick över förväntan. Tog mig runt på 51:30. Jäkligt skönt var det att springa nu med sval luft, precis över nollgradigt.

Har som sagt mest kört 5km-rundor i år. Senast jag sprang 10 km var augusti 2016. Då på 57 min.

Ville också bekräfta någon jag misstänkt ett tag: Att jag är rätt lat när jag försöker pressa mina 5km-tider :P Det känns som att jag väldigt lätt faller in i ett bekvämt tempo istället för att pressa ur det lilla extra. Nu kunde jag ju nästan matcha det tempot i 10km. Känns som att jag storknar direkt och backar av när jag försöker pressa lite och kommer upp i både puls och flås.
Inte för att mina senare tider på runt 4:50 min/km är direkt dåliga men tror absolut att det finns mer att ge.
Nu blir det iaf en löparklocka på black friday så jag kan börja hålla lite närmare koll på flåset.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 09:31   #24147
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Stuffer

Lycka till! På vissa klockor kan man skapa träningspass och ställa in önskad distans och tempo för att kunna pressa sig mer. Exempelvis ställer du in 4:40-4:45 och då kommer klockan pipa/vibrera om du hamnar utanför det tempot. Bra nu när det inte finns riktiga tävlingar och ryggar att hålla.

Vet inte vilka modeller som har funktionen, vet bara att min Garmin fenix 5x plus har den. Den är dock onödigt dyr för dom flesta.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 09:40   #24148
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Gött med 51:30, stuffer

Jag har en garmin 235. Lite bugdetklocka men funktionell enligt mig. Pulsmätaren via handled funkar dock inte. Så jag har en polar oh1 på överarmen också.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 10:10   #24149
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Gött med 51:30, stuffer

Jag har en garmin 235. Lite bugdetklocka men funktionell enligt mig. Pulsmätaren via handled funkar dock inte. Så jag har en polar oh1 på överarmen också.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Tackar
Budget var faktiskt ledordet nu. Tänkte nog börja billigt nu som amatör. Går ju alltid att byta upp sig sen om jag får blodad tand.
Såg t.ex att Mediamarkt smugit igång black friday med Garmin Forerunner 45 för 1490:- nu.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 11:59   #24150
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Hej hej. En fråga...

Hur länge borde man klara av att springa i olika puls zoner?

Man brukar ju prata om att man klarar 1h i tröskeltempo. Men hur länge bör man klara av att springa i anaerob zon?


Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)