Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-05, 13:22   #24046
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hej. Sprang 83 km i lördags, bifogar länk till min blogg för den som vill läsa. Anledningen till att jag nu skriver är p.g.a. detta. Jag har märkt av att jag får ett väldigt obehagligt tryck på den arm där jag har haft klockan. Trycket uppstår efter ca fem-sex h löpning och vägrar försvinna tills det att jag är färdig. Jag spänner inte åt klockan jättehårt utan normalt, d.v.s. så slappt det går utan att den ska gunga runt på armen.

Har vanligtvis klockan på vänster arm. Drygt sex h in i loppet i lördags uppstod det där obehagliga trycket. Ingenting hjälper, testade att massera det, ha armen i olika lägen etc. Bytte arm för klockan till den högra bara för att ganska så tätt inpå detta få samma tryck där. Det är så pass obehagligt och markant att jag till slut valde att hålla klockan i handen istället. Det är dock inte särskilt praktiskt så till slut mer eller mindre hängde jag den runt armen, alltså väldigt löst åtspänd. Efter målgång försvann trycket. Är väldigt intresserad av vad detta kan bero på och vad det är som sker med kroppen. Två viktiga punkter:

1. Trycket uppstår där klockan sitter/har suttit efter fem-sex h aktivitet.
2. Även fast jag byter arm för klockan så uppstår samma tryck på den armen. Detta trots att jag då bara har haft klockan på den armen i kanske tjugo min. Förstår ej detta.

https://marcusringstrand.blogg.se/
Det där med klockan låter sjukt skumt. Inget jag någonsin hört talas om eller upplevt.

Har inte tid att läsa blogginlägget just nu, får göra det senare. Men grattis till (nästan) två maror i rad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-05, 13:29   #24047
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det där med klockan låter sjukt skumt. Inget jag någonsin hört talas om eller upplevt.

Har inte tid att läsa blogginlägget just nu, får göra det senare. Men grattis till (nästan) två maror i rad.
Tack! Det är helt klart tids-/distans-orienterat. Fått det när jag sprungit till Åtvidaberg(57 km) och Nyköping(64 km), utöver loppet då. Aldrig annars. Fick lite olika teorier presenterade för mig på Jogg. Då jag kommer att göra mer utav detta i framtiden så hade det varit skönt att slippa skiten.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-05, 16:36   #24048
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack! Det är helt klart tids-/distans-orienterat. Fått det när jag sprungit till Åtvidaberg(57 km) och Nyköping(64 km), utöver loppet då. Aldrig annars. Fick lite olika teorier presenterade för mig på Jogg. Då jag kommer att göra mer utav detta i framtiden så hade det varit skönt att slippa skiten.
Man skulle ju kanske kunna tänka sig att du får nåt slags svullnad i armen efter lång tid av löpning. Typ på samma sätt som man får en storlek större fötter i slutet av ett långpass på 3h. Såvitt jag begriper så beror detta på att det venösa (syrefattiga blodet) inte pumpas tillbaka till hjärta/lungor tillräckligt effektivt, och då kan det hjälpa med kompressionsstrumpor som ser till att det inte kan samlas för mycket vätska i underbenen. Men ifall det vore problemet skulle du ju också rimligtvis märka att klockan sitter mer och mer tajt ju längre tiden går. Iofs kanske du inte märker det iom att det är tävling och du kanske har lite annat fokus. Så det kanske inte är helt orimligt ändå. Dock tycker jag det låter lite märkligt att man öht skulle få en sådan blodansamling i armarna av löpning. Armarna gör ju inte särskilt mycket jobb, och dessutom är de ju betydligt högre upp än fötterna, och har därför rimligen lättare att pumpa undan blodet. Men du kanske skulle kunna känna efter om klockan börjar sitta mer och mer tajt under långpassen. Kanske kan det också vara så att även om du har klockan rätt löst så kanar den närmare armbågen om du har händerna rätt höt i förhållande till armbågarna och därför blir klockan lite "fastkilad" eftersom armen ju är tjockare högre upp. En möjlig lösning skulle kanske kunna vara kompressionsärmar (som jag ungår från att det existerar). Alternativt att du sätter ett tjockt svettband runt handleden och så sätter du klockan runt detta svettband. Ifall din arm blir tjockare så kommer isåfall svettbandet kunna komprimeras lite innan klockan börjar stasa blodflödet. Men ifall problemet är att klockan kanar uppåt på armen och blir fastkilad så kanske du borde försöka hitta ett armband som är elastiskt så att det aldrig kan bli ett problem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-05, 23:55   #24049
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Grymt macke! Kul läsning som vanligt. Kan inte släppa att man ser ut som en raggare i den där västen. Bara snusen och träskorna som saknas



Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 01:02   #24050
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Fick tummen ur och läste racerapporten nu. Låter som ett klockrent lopp Macke. Det är ju alltid sådant som är riktigt jävla miserabelt men som man ändå lyckas traggla sig genom lite halvdant som sätter de djupaste minnena.

Ett tips om du vill bli lite bättre på "teknisk terräng" är att du försöker hitta lite sådant att träna i. Fast kanske hellre lite kortare och snabbare pass än långpass. Testa att försöka köra ett tröskelpass i terräng som är kuperad och där du riskerar att bli knivhuggen av en gran ifall du snubblar även en av otaliga rötter i branta nedförsbackar. Du komer vara tvungen att pusha tempot, och du kommer att ha någorlunda fräscha ben, så du klarar av alla små skutt som du behöver göra. Det kanske kan få dig att gilla den typen av terräng bättre.

EDIT: För att förtydliga mig. Använd isåfall pulsmätare och sikta på att hålla en viss puls under passet. Det funkar inte att gå efter tempo om man försöker köra tröskelpass i terräng som är väldigt omväxlande och kuperad.

Jag förstår precis vad du tycker är frustrerande med terräng där man liksom inte kan ta ut löpsteget pga att man kommer stuka foten ifall man försöker. Det är bland det mest irriterande jag vet också vad gäller löpning.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-10-06 klockan 01:04.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 08:11   #24051
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Tack för berömmet! Teknisk löpning är inte för mig, tycker inte att det är roligt. Bara att välja lopp därefter. Kommer givetvis fortsätta springa i skogen men jag skulle aldrig orka träna specifikt för att bli markant bättre på det.

Största steget blir dock att byta skor. Nu gick mina Altra Timp 2.0 äntligen sönder så att jag kan köpa nya. De har varit en mardröm. Bästa skon man kan tänka sig så länge terrängen är typ skogsväg eller motionsspår. Så fort det blir det minsta ojämnheter är man nära att stuka sig då skon sitter så jävla löst över mellanfoten. Trampar snett/runt i skon varenda gång man använder dom typ. Köp ej!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 09:01   #24052
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Grymt macke! Kul läsning som vanligt. Kan inte släppa att man ser ut som en raggare i den där västen. Bara snusen och träskorna som saknas



Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Hahaha, kan inte få bort den tanken nu heller när ja kollar på bilderna

Grymt sprungit Macke, gillar att du skriver blogg och man kan fortsätta följa alla galenskaper.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 09:17   #24053
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hej. Sprang 83 km i lördags, bifogar länk till min blogg för den som vill läsa. Anledningen till att jag nu skriver är p.g.a. detta. Jag har märkt av att jag får ett väldigt obehagligt tryck på den arm där jag har haft klockan. Trycket uppstår efter ca fem-sex h löpning och vägrar försvinna tills det att jag är färdig. Jag spänner inte åt klockan jättehårt utan normalt, d.v.s. så slappt det går utan att den ska gunga runt på armen.

Har vanligtvis klockan på vänster arm. Drygt sex h in i loppet i lördags uppstod det där obehagliga trycket. Ingenting hjälper, testade att massera det, ha armen i olika lägen etc. Bytte arm för klockan till den högra bara för att ganska så tätt inpå detta få samma tryck där. Det är så pass obehagligt och markant att jag till slut valde att hålla klockan i handen istället. Det är dock inte särskilt praktiskt så till slut mer eller mindre hängde jag den runt armen, alltså väldigt löst åtspänd. Efter målgång försvann trycket. Är väldigt intresserad av vad detta kan bero på och vad det är som sker med kroppen. Två viktiga punkter:

1. Trycket uppstår där klockan sitter/har suttit efter fem-sex h aktivitet.
2. Även fast jag byter arm för klockan så uppstår samma tryck på den armen. Detta trots att jag då bara har haft klockan på den armen i kanske tjugo min. Förstår ej detta.

https://marcusringstrand.blogg.se/
Underbart skrivet, även om jag aldrig sprungit en ultra så känner jag ju igen känslosvallningarna från diverse långlopp Trots att man hatar sig själv för att man utsätter sig för den typen av idioti så är det ändå helt beroendeframkallande och fantastiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 09:56   #24054
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Hahaha, kan inte få bort den tanken nu heller när ja kollar på bilderna

Grymt sprungit Macke, gillar att du skriver blogg och man kan fortsätta följa alla galenskaper.
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Underbart skrivet, även om jag aldrig sprungit en ultra så känner jag ju igen känslosvallningarna från diverse långlopp Trots att man hatar sig själv för att man utsätter sig för den typen av idioti så är det ändå helt beroendeframkallande och fantastiskt.
Tack snälla, det gör mig glad att läsa Man får vara tacksam för att man glömmer snabbt.

Du har i mitt tycke de facto sprungit ett ultralopp även om det i praktiken är ett maraton. HKT är ju ultralångt rent tidsmässigt. Det var för egen del i alla fall så pass långt att det frammanade liknande negativa känslor som i lördags.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 10:51   #24055
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Håller med, härlig läsning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 10:57   #24056
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Håller med, härlig läsning.
Tack!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 08:12   #24057
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Lägg upp en bild så kan jag ställa en diagnos på nagelns. Jag har haft nagelsvamp av och till i 15 år. Fick det pga fabriksjobb en gång i tiden
Hej, nu kommer en bild på nageln då jag börjar bli desperat. Kommer i inlägget nedan.

VARNING FÖR ÄCKLIGA BILDER!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 08:13   #24058
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Här är den.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 10:36   #24059
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hej. Sprang 83 km i lördags, bifogar länk till min blogg för den som vill läsa. Anledningen till att jag nu skriver är p.g.a. detta. Jag har märkt av att jag får ett väldigt obehagligt tryck på den arm där jag har haft klockan. Trycket uppstår efter ca fem-sex h löpning och vägrar försvinna tills det att jag är färdig. Jag spänner inte åt klockan jättehårt utan normalt, d.v.s. så slappt det går utan att den ska gunga runt på armen.

Har vanligtvis klockan på vänster arm. Drygt sex h in i loppet i lördags uppstod det där obehagliga trycket. Ingenting hjälper, testade att massera det, ha armen i olika lägen etc. Bytte arm för klockan till den högra bara för att ganska så tätt inpå detta få samma tryck där. Det är så pass obehagligt och markant att jag till slut valde att hålla klockan i handen istället. Det är dock inte särskilt praktiskt så till slut mer eller mindre hängde jag den runt armen, alltså väldigt löst åtspänd. Efter målgång försvann trycket. Är väldigt intresserad av vad detta kan bero på och vad det är som sker med kroppen. Två viktiga punkter:

1. Trycket uppstår där klockan sitter/har suttit efter fem-sex h aktivitet.
2. Även fast jag byter arm för klockan så uppstår samma tryck på den armen. Detta trots att jag då bara har haft klockan på den armen i kanske tjugo min. Förstår ej detta.

https://marcusringstrand.blogg.se/
Kan det vara så att din kropp blir så pass påfrestad att nerverna blir kinkig just pga. det lätta trycket? Så de ballar ut, och sen då när du vilar så försvinner det då kroppen kan börja återhämta sig?

Riktig killgissning, men ändå.

Galen bedrift! Riktigt imponerande och motiverande, kul text med. Ser fram emot att få läsa nästa nästa!
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 11:49   #24060
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Kan det vara så att din kropp blir så pass påfrestad att nerverna blir kinkig just pga. det lätta trycket? Så de ballar ut, och sen då när du vilar så försvinner det då kroppen kan börja återhämta sig?

Riktig killgissning, men ändå.

Galen bedrift! Riktigt imponerande och motiverande, kul text med. Ser fram emot att få läsa nästa nästa!
Jag har ingen aning, men något är det ju En gissning så god som någon. Jag har lite grejer jag ska testa till nästa gång i alla fall(klockan ännu lösare, kanske byta klockarm varannan timme eller något, skaka av armarna mer frekvent).

Tack så mycket! Har inte bestämt vad som blir nästa grej men en lågoddsare är väl att det blir något på egen hand snarare än en tävling.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)