Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-09-25, 23:14   #24016
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om du bara ska titta på pulsen momentant så tror jag du kommer trötta rätt snabbt och slänga den klockan i nån byrålåda. Det är svårt att använda pulsinformationen till nåt vettigt ifall den inte lagras kontinuerligt varje sekund (eller i sämsta fall var 5:e sekund) under passet. Det som är intressant är dels att kunna knäppa olika mellantider/varvtider och jämföra dessa med varandra. Antingen så man kan se hur puslen förändrar sig under ett längre pass, eller att man använder det för att se hur ansträngande olika intervaller i ett intervallpass är. Ifall jag inte hade en pulsklocka som loggar pulsdata under hela passet, så skulle jag helt skita i att ha pulsklocka. Jag skulle då förlita mig helt på andhämtningen istället (och hurpass "mjölksyrajobbigt" det känns).

Att bara få veta snittpulsen under hela passet, samt maxpulsen under passet är svårt att använda till nåt vettigt skulle jag säga. Jag skulle säga att ifall du faktiskt nöjer dig med detta så ska du inte betala mer än 300-400 kronor. Och som sagt kan du i princip få en sådan billig skitklocka på köpet med en tidningsprennumeration ganska ofta. Jag hade två stycken sådana liggande i nån låda så sent som för nåt år sedan. De hade legat där och samlat damm bra länge, och nu har jag tyvärr slängt bort dem. Jag borde ha lyssnat på min inre hoarder och sparat dem, då hade du kunnat få dem.

Det där med att exportera data är ju till stor del för att det är bra mycket lättare att titta på gps-kartor och pulsdiagram på datorn eller mobilen, än att behöva scrolla fram och tillbaka på femton frimärkesstora sidor på klockan. På min Polar m400 så synkas träningsdata från klockan mot en webtjänst varje gång jag laddar klockan (vilket jag gör efter varje träningspass). Den webtjänsten är alltså en websida som är min träningsdagbok (ser ut som Strava ungefär). Det finns också klockor som sköter detta ännu smidigare med blutooth kopplat till mobilen, som för över datat till nån webtjänst så fort klockan har kontakt med mobilen.
Hmm ja det är möjligt, när jag väl tittat på pulsen vid de scenarion jag är nyfiken på har den nog uppfyllt sin funktion :p
Känner att jag nog avvaktar istället, tack för all input

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Hur mycket är du beredd att lägga?

Det är ett kul och bra träningsredskap så jag hade rekommenderat att köpa en ok klocka nu. Då kan du ha den i säg fem år. Det betalar av sig.

Jag har en garmin 235 med en polar oh1 som pulsmätare. Det går på typ 3k för dom. Fick köpa till polar oh1 eftersom handledspulsmätaren inte funkade på den klockan.

Innan det så hade jag polar M200. Den funkade handledspulsmätaren på. Den finns för 1k. Kanonklocka enligt mig. Nu har tjejen den istället för mig.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Haha typ max 500 kr, helst närmare 300
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 06:51   #24017
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Kolla bland såna där fitnesstidningar. Jag ger mig fan på att de fortfarande har liknande erbjudanden. Dvs teckna dig för 3 nummer för 50kr och få en pulsklocka på köpet. Sen får du komma ihåg att säga upp prenumerationen så du inte får fler nummer och måste betala för dessa.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 11:41   #24018
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Årets mål för mig innan covid-19 vände upp och ner på tillvaron var att kvala till Boston marathon 2021, vilket hade krävts en maratid under 3:25 för min del. Nu blev det ju inga asfaltsmaror i år och dessutom ställer jag mig tveksam till om Boston marathon ens kommer kunna köras 2021. Så istället för att springa Jönköping marathon nästa helg (de kör en väldigt nedbantad variant på plats) valde jag att springa en något sånär maxad halvmara i min ensamhet idag. Det gick över förväntan måste jag säga, nytt PB på 1:29:02 och jag var inte ens döende sista kilometrarna. Nummerlapp och någon som flåsar en i nacken så hade någon minut till inte varit omöjlig att kapa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 15:30   #24019
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Årets mål för mig innan covid-19 vände upp och ner på tillvaron var att kvala till Boston marathon 2021, vilket hade krävts en maratid under 3:25 för min del. Nu blev det ju inga asfaltsmaror i år och dessutom ställer jag mig tveksam till om Boston marathon ens kommer kunna köras 2021. Så istället för att springa Jönköping marathon nästa helg (de kör en väldigt nedbantad variant på plats) valde jag att springa en något sånär maxad halvmara i min ensamhet idag. Det gick över förväntan måste jag säga, nytt PB på 1:29:02 och jag var inte ens döende sista kilometrarna. Nummerlapp och någon som flåsar en i nacken så hade någon minut till inte varit omöjlig att kapa.
Kanontid
Grattis!

Jag hade dock för mig att du skrev nåt för några veckor sedan om att du skulle sikta på att förbättra dig på milen. Eller blandar jag ihop dig med Macke kanske?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 18:27   #24020
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kanontid
Grattis!

Jag hade dock för mig att du skrev nåt för några veckor sedan om att du skulle sikta på att förbättra dig på milen. Eller blandar jag ihop dig med Macke kanske?
Jag skulle gärna springa ett millopp men det mesta är ju som bekant inställt. Jag sprang ett virtuellt millopp i våras på 40:40, men jag skulle vilja se vilken tid jag kan göra om jag inte behöver nöta på mol allena.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 19:00   #24021
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag skulle gärna springa ett millopp men det mesta är ju som bekant inställt. Jag sprang ett virtuellt millopp i våras på 40:40, men jag skulle vilja se vilken tid jag kan göra om jag inte behöver nöta på mol allena.
Du får se det som mental träning. Det är ju rätt nyttigt att kunna hålla uppe tempot helt på egen hand, och även att klara av att hitta motivationen till att pressa livet ur sig helt på egen hand. Det är ju bra mycket enklare att bara ta rygg på någon som är lite bättre än en själv och så bara vägra släppa även om man vill kräkas.

Ett tips skulle kunna vara att testa ifall du kan klara ett tempolintervallpass på 3x3km i tex 3:55-tempo med 5min joggvila mellan. Ifall du grejar det passet så grejar du 10k i 3:55-tempo också (enligt Greg McMillan) dvs under 39:30. Så det kan ju ge en boost för självförtroende och att man kan våga pusha tempot i 10k trots att det kanske känns för snabbt.

Jag tänker mig alltså att det är lättare att orka med att plåga sig i 3x3k (även om det passet i sig är vidrigt) och att då man väl genomfört detta så kan det kanske vara lättare att orka med att plåga sig i 10k.

Det finns även ett helt träningsprogram som är baserat på just det där 3x3k passet, och hur man kan bygga upp sig till att öht klara att genomföra det. Men din halvmaratid tyder ju på att du redan är på den nivån att du har kapaciteten att klara det passet. Om jag var i dina skor skulle jag kört ett pass med intervaller i 5k-fart (typ en massa fyrhundringar eller tvåhundringar, totalt 3-4k) med typ 200m joggvila mellan, för att få igång lite snabbhet. Sen veckan efter köra det där 3x3k-passet, och veckan efter testa 10k.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-09-27 klockan 19:05.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 09:19   #24022
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag skulle gärna springa ett millopp men det mesta är ju som bekant inställt. Jag sprang ett virtuellt millopp i våras på 40:40, men jag skulle vilja se vilken tid jag kan göra om jag inte behöver nöta på mol allena.
Grattis till halvmara-perset! Den tiden är ju väldigt mycket bättre än din måltid på maran och även bättre än ditt milpers. Känns som du skulle fixa, eller komma väldigt nära, 40 min på milen även om du maxade den på träning.

Jag hade tur att mitt 10 000 m-lopp gick i grannstaden men det flytet kompenserar jag med vad som väntar mig i helgen. Lyssna på detta schemat och våga kalla mig bekväm

Tors efter jobbet: bila 5,5 h till Sundsvall, övernatta.
Fre: bila fyra h till Lycksele.
Lör: 04:00 gå upp, 06:00 springa 85 km, kort efter målgång bila fyra h till Sundsvall för övernattning.
Sön: Bila 5,5 h hem.

Allt ensam Jag är betydligt mer orolig för alla timmarna i bil jämfört med loppet. Framförallt känns det tungt att ha så mycket som återstår efter loppet innan man är hemma och kan slappna av. Men det är värt det för ett bättre substitut till Ultravasan finns inte.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2020-09-28 klockan 09:21.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 09:48   #24023
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vad är det för lopp Macke?

Blir 85km ditt distansrekord eller har du redan hunnit springa en sådan lång ultra?
Låter hur som helst mäktigt. Lycka till.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 09:54   #24024
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad är det för lopp Macke?

Blir 85km ditt distansrekord eller har du redan hunnit springa en sådan lång ultra?
Låter hur som helst mäktigt. Lycka till.
Tvälvsloppet heter det, anmälde mig i vetskapen om att det var 90 km men har senare sett att det är uppmätt till 85 km så gissar att det är närmare sanningen.

Det blir rekord. Sprang 70 km som längst ifjol. Jag är på en helt annan nivå i år så har rätt stora förhoppningar på helgen Anmälde mig bara p.g.a. distansen och datumet men har förstått det som att det ska vara ett ganska vackert lopp så det blir förhoppningsvis en fin bonus!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 14:36   #24025
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu har jag inte varit exakt där, vid Åmsele. Men har haft sommarstuga bara några mil därifrån. Och det är en jävla massa fin granskog och långa fina grusvägar. Dessutom är det typiskt uppodlat i dalgångarna vid älvarna. Helt underbar natur skulle jag säga.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 14:52   #24026
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu har jag inte varit exakt där, vid Åmsele. Men har haft sommarstuga bara några mil därifrån. Och det är en jävla massa fin granskog och långa fina grusvägar. Dessutom är det typiskt uppodlat i dalgångarna vid älvarna. Helt underbar natur skulle jag säga.
Kul att höra. Det blir en ren och skär bonus för har bara valt loppet p.g.a. distansen Kan ju underlätta processen om det är fint runt omkring en.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 16:00   #24027
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kul att höra. Det blir en ren och skär bonus för har bara valt loppet p.g.a. distansen Kan ju underlätta processen om det är fint runt omkring en.
Västerbotten är jävligt mysigt!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 17:22   #24028
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Västerbotten är jävligt mysigt!
Lugn nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 18:24   #24029
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Lugn nu.
Han skrev fel. Han menade nog:
"Västerbottenost är jävligt mysigt"
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-28, 18:55   #24030
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Har ni nåt emot västerbotten? Jag trodde Stuffe bodde där nånstans, eller är det kanske ännu längre upp i lapphelvetet?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)