Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-18, 13:05   #23971
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Kan reka att springa på känsla, man lär sig mycket om ens kropp och hur det ska kännas. Nyttigt att vägga nån gång också. Underlättar om man springer udda sträckor såsom 5,2 och kanske lätt terräng så att man ändå inte har nåt att relatera till.

Hur som helst jävligt bra sprunget! Och efter att ha läst på Strava så tror jag 39 är närmare än vad du tror om du får bra, jämn och hård draghjälp.
Säkerligen. Jag är dock tillräckligt bekväm av mig för att inte eftersträva att vägga

Tack! Jag vill egentligen inte spekulera kring exakt vad som var min kapacitet. Det är så jävla lätt att underskatta vad minsta justering av tempot gör med känslan. Jag tycker också att det är lätt att helt nedvärdera sin insats bara för att det kändes lätt, när man väl är där i stunden så väljer man ju uppenbarligen att inte springa snabbare Jag är sub 40 och gott jävla så!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 00:41   #23972
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Lyckades snubbla in på en tråd på jogg.se som hette "nyttan av lågpuls" från 2012. Det var ett kaninhål... Tog ju en stund att läsa igenom men himla intressant. Speciellt för mig som tränar minimalt

Fattar att det är smart att bygga en bra aerob grund. Men man ska ju gärna ha tiden till det också. Så jag fortsätter nog med mina 20-30 km i veckan ett tag till. Med mycket tröskeltempo.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 07:20   #23973
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Lyckades snubbla in på en tråd på jogg.se som hette "nyttan av lågpuls" från 2012. Det var ett kaninhål... Tog ju en stund att läsa igenom men himla intressant. Speciellt för mig som tränar minimalt

Fattar att det är smart att bygga en bra aerob grund. Men man ska ju gärna ha tiden till det också. Så jag fortsätter nog med mina 20-30 km i veckan ett tag till. Med mycket tröskeltempo.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Jag tror förvisso väldigt mycket på långsam träning under lång tid, men det finns såklart individuella variationer på hur man svarar på träning, som med allt annat. Funkar det så funkar det.

Har lyssnat på en podd med en författare till en bok om Gunder Hägg och han sprang då bara 20 min stenhårt varje dag. Och det gick ju helt okej för honom. Det var länge sedan jag läste en bok, men "Frontlöparen: Gunder Hägg..." är jag väldigt sugen på.

För övrigt finns det en klubb för dom svenskar som matchat hans tider på både 1500, 3000 och 5000 m och på senaste året är det bara två personer.
https://www.friidrott.se/nyheter/sta...erklubb19.aspx

Skickat från min Nokia3310 via Cyberdyne Systems Model 101
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 08:10   #23974
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Jag tror förvisso väldigt mycket på långsam träning under lång tid, men det finns såklart individuella variationer på hur man svarar på träning, som med allt annat. Funkar det så funkar det.

Har lyssnat på en podd med en författare till en bok om Gunder Hägg och han sprang då bara 20 min stenhårt varje dag. Och det gick ju helt okej för honom. Det var länge sedan jag läste en bok, men "Frontlöparen: Gunder Hägg..." är jag väldigt sugen på.

För övrigt finns det en klubb för dom svenskar som matchat hans tider på både 1500, 3000 och 5000 m och på senaste året är det bara två personer.
https://www.friidrott.se/nyheter/sta...erklubb19.aspx

Skickat från min Nokia3310 via Cyberdyne Systems Model 101
Sen är väl frågan hur mycket fysiskt han gjorde på 'jobbet'. Skogsarbetare/dräng/brandman är ju inget yrke man sitter och vilar på..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 08:26   #23975
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Sen är väl frågan hur mycket fysiskt han gjorde på 'jobbet'. Skogsarbetare/dräng/brandman är ju inget yrke man sitter och vilar på..
Sant förvisso. Kan säkert ha hjält lite, men tror inte att det ger samma stimuli som löpningen, då kondition är mer "grenspecifikt". Som brandman kan han väl ha sprungit men det bör ju bara vara kortare sträckor. Annars är det väl inte lika intensivt som löpningen för då hade man helt enkelt inte orkat jobba så länge.

...men det är bara mina spekulationer
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 09:10   #23976
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Sant förvisso. Kan säkert ha hjält lite, men tror inte att det ger samma stimuli som löpningen, då kondition är mer "grenspecifikt". Som brandman kan han väl ha sprungit men det bör ju bara vara kortare sträckor. Annars är det väl inte lika intensivt som löpningen för då hade man helt enkelt inte orkat jobba så länge.

...men det är bara mina spekulationer
Kanske. Ska erkänna att jag kan för lite om Gunder. Men var det inte han som ngnstans hade uppgett att om han skulle ändrat något i sin träning så var det den där träningen som bedrevs gående?
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 09:57   #23977
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Kanske. Ska erkänna att jag kan för lite om Gunder. Men var det inte han som ngnstans hade uppgett att om han skulle ändrat något i sin träning så var det den där träningen som bedrevs gående?
Jag vet också för lite
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 10:13   #23978
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack snälla! Jag ska avslöja en sak: jag visste vem han var. Sett han via din Strava. Från kanske fem till sju km låg jag klistrad i hans rygg. Sista två eller så kände jag att de sprang lite väl mycket på marginalen och passerade honom. Så han var ganska nyttig för mig under en del av loppet.

Vid målgång väntade jag in min kompis och var rätt osugen på att prata med en främmande människa så jag sket i "det är du som är Landström-brorsan, va?"
Ja haha förstår det. Hade inte heller orkat börja prata med en främling i det läget. Hans rygg brukar vara populär att lägga sig bakom, men marginalen var en smula snäv ja.

Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Det är sjukt. Nästan så man tänker att det är en välvillig tidtagare som sett att den här snubben riskerar att gå just över och knäppt av lite före
Helt sjukt. Hans tid på strava visade 40.00, så jag gick och svor hela kvällen innan den officiella tiden kom ut. Han hade fått muntligt besked om att tiden var 39.59 men ändå nervöst att invänta officiella resultatlistan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 10:14   #23979
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Jag vet också för lite
Perfekt!
Då kan vi sitta och gissa vilt utan att någon korrigerar oss

Googlade lite:
" Om jag skulle leva om MITT LÖPARLIV och då redan från starten veta allt jag under årens lopp fick reda på, skulle jag inte ändra på så mycket i mitt program. Det enda jag med säkerhet skulle stryka är gåendet, jag hade för mig under vintrar och vårar uppe hos Fridolf Westman. Jag skulle aldrig gå ett enda steg under träningen, ty gång och löpning är icke detsamma och eftersom man tränar för att bli löpare, finns ingen anledning att öva en annan rörelse än den man har direkt användning för"

Ska tydligen vara skrivet av Gunder. Sen är ju fråga om det var slöpromenad eller faktiskt ngn form av lågintensiv träning som trots allt gav en del.. muskulöst ger det inte särskilt mycket men kanske var kapilärrbyggande..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 15:17   #23980
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Någon som kört kortare ”hill sprints” på löpband?
Tänker korta sprintar på 8-12 SEK
Vad skulle man kunnas tänka ha för lutning och fart på detta?
Snabbare än 1k fart?
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 15:24   #23981
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Tänkte springa 3x2 km tröskelintervaller idag. Ca 5:00 tempo. Vad kan vara lämplig tid för gångvila? 75,90 eller 120 sekunder?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 16:39   #23982
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Tänkte springa 3x2 km tröskelintervaller idag. Ca 5:00 tempo. Vad kan vara lämplig tid för gångvila? 75,90 eller 120 sekunder?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Om du kan hålla 5:00/km i ungefär 60min (dvs om det faktiskt är ditt tröskeltempo) så är lämplig vila typ 1/4 - 1/5 av arbetsintervallen. Så c:a 2min är nog lagom.

Dessutom är ju en lämplig progression på tröskelträning att minska vilan. Så det kan ju då också tänkas vara en smart idé att börja med lite längre vila så det finns utrymme att minska till nästa vecka (eller om två veckor). Så du kanske tom kan köra lite längre vila (särskilt om 5:00/km är nära ditt miltempo, och alltså är i den snabbare delen av tröskel-spektrat för dig).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 16:48   #23983
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407


2 min vila får det bli och kanske 5:15 tempo vilket nog är ett ärligare tröskeltempo.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 16:57   #23984
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Någon som kört kortare ”hill sprints” på löpband?
Tänker korta sprintar på 8-12 SEK
Vad skulle man kunnas tänka ha för lutning och fart på detta?
Snabbare än 1k fart?
Jag har aldrig kört på löpband, men ute i det fria så har jag alltid kört i princip det snabbaste jag kan (och lite kortare än de intervallerna du beskriver, kanske 4-5s). Sedan lugn jogg/gång i c:a 5min innan nästa sprint. Jag har kört sådana i perioder med mycket lugn mängdträning, med syfte att tvinga de snabbare muskelfibrerna att också arbeta, samt att främja bra teknik och skaka liv i lite löpekonomi. Dvs i princip samma sak som "surges" eller "koordinationsintervaller" på plattmark. Dessa är typ 80-150m med stegrande tempo upp till "nästan sprintfart" och sedan hålla den farten sista halvan av sträckan. Dessa är typ 10-15s arbetsintervaller och så full vila på c:a 5min (för att hinna nybilda ATP i musklerna).

Men överlag ska farten alltså vara så hög att man drar på sig en massa mjölksyra om man håller den längre än 30-60s (men man kör alltså mycket kortare eftersom man inte är ute efter metabola förändringar). Så snabbare än det tempo du har då du kör VO2max-intervaller (vilket väl är ungefär 10-15min-tempo). Så det tempo du kan hålla i 3-4min (1k-tempo) är säkert lämpligt.

Jag tror dock det är svårt att köra dessa på löpband, eftersom de flesta löpband inte går att få upp i tillräckligt hög hastighet. Angående lutning så bör du säkert köra på max (för att slippa maxa ut bandets hastighet). Men jag har alltså ingen direkt koll på löpband.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 16:59   #23985
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg


2 min vila får det bli och kanske 5:15 tempo vilket nog är ett ärligare tröskeltempo.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Man kan kalla det tempo man kan hålla i 45min för tröskeltempo också. Det är inte hugget i sten att det ska vara just 60min-tempo.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)