Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-09, 09:33   #41101
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Det låter ju som att det är så. Ligg lågt tills det har gått 2 år. :P
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 09:34   #41102
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Företaget jag jobbar åt vill förlänga mitt vikariat till 31/7.
I januari 2021 så har jag jobbat på vikariatet 24 månader i rad och ~36 månader under senaste 48 månaderna.

Har jag rätt att kräva en tillsvidareanställning?

Så här står det i LAS:



Eller är det något som gör att dom inte behöver skriva fast mig? Det är som sagt bara ett vikariat som skjuts fram hela tiden pga ett projekt på ett annat plan.
De har inte dribblat med att byta mellan AVA och Vikariat?

Om nej, då ska du ha fast anställning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:25   #41103
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Företaget jag jobbar åt vill förlänga mitt vikariat till 31/7.
I januari 2021 så har jag jobbat på vikariatet 24 månader i rad och ~36 månader under senaste 48 månaderna.

Har jag rätt att kräva en tillsvidareanställning?

Så här står det i LAS:



Eller är det något som gör att dom inte behöver skriva fast mig? Det är som sagt bara ett vikariat som skjuts fram hela tiden pga ett projekt på ett annat plan.
Är det på samma person du fått vikariatet? Det kan fulas på vissa ställen att flytta ex. 2 st vikariat mellan 2 olika vikarier. Ring facket och fråga samt spara alla papper.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:33   #41104
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Är det på samma person du fått vikariatet? Det kan fulas på vissa ställen att flytta ex. 2 st vikariat mellan 2 olika vikarier. Ring facket och fråga samt spara alla papper.
Spelar ingen roll om det är för två olika personer så länge det är vikariat som är anställningsformen och på samma arbetsplats.-
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:47   #41105
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Tack för svaren alla! Ska kolla när jag kommer hem på anställningsavtalen - det bör vara vikariat, men ja man vet ju aldrig.

Avvaktar iallafall med påskrift tills jag kollat upp allt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:48   #41106
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Bara för kuriosa vet jag att man medvetet har "fulat" (dvs "missat" att personen vikarierat under förutsättningarna i två år) för att FÅ anställa någon på tillsvidare. Pga att det funnits någon bestämmelse eller policy eller liknande, men man gillade vikarien och ville ha denne i fråga på företaget.

Typ "åh nej vilken miss nu måste vi erbjuda en anställning" :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 12:32   #41107
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Det skulle ärligt talat bli cirkus om jag inte fortsätter, speciellt med tanke på att våra två chefer går i pension i sommar

Hon jag vikarierar för gick i väggen när det var betydligt lugnare här. Lär gå fort för henne att gå in i det igen när hon kommer tillbaka. Hon jobbar fortfarande bara 75% där hon är nu och var sjukskriven igen för bara några veckor sen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 12:33   #41108
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Bara för kuriosa vet jag att man medvetet har "fulat" (dvs "missat" att personen vikarierat under förutsättningarna i två år) för att FÅ anställa någon på tillsvidare. Pga att det funnits någon bestämmelse eller policy eller liknande, men man gillade vikarien och ville ha denne i fråga på företaget.

Typ "åh nej vilken miss nu måste vi erbjuda en anställning" :P
På min nuvarande arbetsplats sa chefen rakt ut till mig att jag kan få vik tills jag blir inlasad om jag vill, så det händer. I det här fallet en kommun som annars bara fastanställer uskor inom vård och omsorg (jag är vårdbiträde).
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 16:37   #41109
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Okej, det jag har är "Överenskommen visstidsanställning" - Är det dåligt, G.W?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 17:00   #41110
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Okej, det jag har är "Överenskommen visstidsanställning" - Är det dåligt, G.W?
Finns det fortfarande? Jag tror det numera heter allmän visstidsanställning, dvs. en ALVA.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2020-11-09 klockan 17:01.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 17:11   #41111
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Finns det fortfarande? Jag tror det numera heter allmän visstidsanställning, dvs. en ALVA.
Googlar och det verkar vara Allmän visstidsanställning. Måste kolla om det är den anställningsformen även på första kontrakten, i såna fall bör det ju kvala in och det bör övergå till tillsvidare i januari? Då har jag ju varit 24 månader i rad (plus ytterligare 12 månader inom två år innan det)


Edit: Bla - hittade du en del av dessa 24 månader (som är 6 månader) - Det är "Vikariat", alltså ej Allmän visstidsanställning.
Då räknas väl inte det in i dom 24 månaderna?

Då lär ju även dom första 9 månaderna vara det (första delen av dessa 24 månaderna)...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2020-11-09 klockan 17:17.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 17:43   #41112
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Hittade nu att man inte kan lägga ihop dom.. Så då hamnar jag väl på ~15 månader vikariat plus ~10 månader visstidsanställning.

Dom visste nog vad dom gjorde när dom ändrade anställningsformen på tredje+fjärde kontraktet.... Men jaja, dumt att man inte hade koll på det innan så att man hade kunnat påpeka det åt dom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2020-11-09 klockan 17:45.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 17:52   #41113
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Okej, det jag har är "Överenskommen visstidsanställning" - Är det dåligt, G.W?
Dåligt för dig, men bra för dem

Man brukar göra så för att dra ut på tiden man kan använda "vikarier" utan att behöva tillsvidareanställa. Har jobbat som EC inom vården i flera kommuner.

Vissa kommuner har dock slutat med det då det anses vara oetiskt mot arbetaren.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 18:41   #41114
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Dåligt för dig, men bra för dem

Man brukar göra så för att dra ut på tiden man kan använda "vikarier" utan att behöva tillsvidareanställa. Har jobbat som EC inom vården i flera kommuner.

Vissa kommuner har dock slutat med det då det anses vara oetiskt mot arbetaren.
Haha ja, märkte det....

Men jaja. Får sätta hårt mot hårt nu då. Får ställa mina krav om dom vill förlänga. Tycker otroligt synd om hon jag vikarierar för plus hon jag jobbar med annars, dom kommer ha en tråkig tid framöver i såna fall. Lär förmodligen sluta med att hon går in i väggen igen. (Båda två har gått in i väggen tidigare)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 20:07   #41115
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Hir fungerar det med vikarier och "anställningsskydd"? Är man i position att förhandla som i Starkaulfs fall? Kan inte arbetsgivaren bara säga "Ok. Packa ihop, det finns andra som vill arbeta istället för dig."
Vilka rättigheter har vikarien? Samma som en anställd kan det väl inte vara?
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)