Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-06, 10:47   #41086
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Kalops har ju ingen direkt syra i sig. Koka coq au riesling eller en 4h ren tomatsås så kan du nog provocera fram det
Bolognese är ju rätt surt från både tomater och vitt vin dock...

Tror jag har gjort coq au vin nån gång också i den. Men jag är inte helt säker. Jag har även en emaljgryta som jag använder ibland. Den är dock lite större så gjutjärnsgrytan är oftast smidigare. Ifall jag ska laga mycket mat så använder jag oftast en ännu större kastrull (typ pastakstrull eller soppkastrull). Så emaljgrytan står oftast oanvänd eftersom den är i något av en "mellanstorlek".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 10:49   #41087
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Tack! Det får till att bli en oemaljerad gryta då. Kanske börja med att grytfritera lite innan jag ger mig på ragu.
Emaljerad är mer praktisk. Skulle jag bara ha en skulle det vara en emaljerad. Jag gillar att man kan spara maten i den utan problem, ex koka en boef på kvällen innan servering och inte behöva flytta över maten till någon mellanförvaring innan uppvärmning, att man kan diska den lite hur man vill etc.

Nackdelen är att man inte kan steka på lika hög värme, men man har ju en stekpanna hursomhelst.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 11:45   #41088
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Emalj, eller polymisering, kan du ju fixa själv om du köper en utan. Jag kör linfröolja om jag inte brainfartar nu.

Det går även att tvätta med diskmedel även fast det är emalj.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 23:42   #41089
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Emaljerad är mer praktisk. Skulle jag bara ha en skulle det vara en emaljerad. Jag gillar att man kan spara maten i den utan problem, ex koka en boef på kvällen innan servering och inte behöva flytta över maten till någon mellanförvaring innan uppvärmning, att man kan diska den lite hur man vill etc.

Nackdelen är att man inte kan steka på lika hög värme, men man har ju en stekpanna hursomhelst.
Förstår vad du menar med det praktiska men för min del är inte det så viktigt. Jag har för liten/för full kyl för att kunna slänga in en gryta där ändå. Diskandet är annars inte så svårt. Gäller bara att smörja in den om man inte använder den så ofta, så det inte börjar rosta.

Viktigast är smaken. Där ser jag det som ett plus med lite smak från grytan men för mycket så blir det äckligt. Jag tenderar att behöva lite extra järn också varför det skulle vara en bonus - om det är lite alltså.

Så, det är därför jag är inne på rent gjutjärn. Men det är också för att göra en del långkok där det kan bli en del syra i maten.

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Emalj, eller polymisering, kan du ju fixa själv om du köper en utan. Jag kör linfröolja om jag inte brainfartar nu.

Det går även att tvätta med diskmedel även fast det är emalj.
Du rör ihop saker nu. Emalj är en hård yta du får av att bränna in glasfluss under väldigt hög temperatur. Inget du gör själv om du inte har ett jäkla drag i ugnen där hemma. Polymeriseringen (i detta fall) är fett som under hög temperatur bundit sig till järnet och bildat en hård och glatt yta.
Linfröolja är förvisso bra för inbränning. Jag vet inte om det är den bästa men det kan ge en hård och glatt yta som i varje fall tål diskmedel utan problem. En nackdel med linfröolja är att ytan blir lite spröd så det är lätt att riva loss flagor om man är oförsiktig.
För egen del brukar jag köra med kanske 3 lager linfröolja och sen använda pannan lite till fritering, steka bacon och rent allmänt mycket fett några gånger. Viktigt att låta svalna ordentligt mellan gånger sen diska rent (utan dismedel i början). Det ger en patina som i varje fall jag tycker är bra och tål lite stryk.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 00:19   #41090
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag upplever inte att rätter med mycket tomat eller vin lagade i gjutjärnsgryta smakar järn så att det stör. Det skulle vara om man förvarar maten i grytan i dagar då, men det har jag aldrig prövat eftersom grytan är helt ohanterlig att ha i kylen,
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 01:26   #41091
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag upplever inte att rätter med mycket tomat eller vin lagade i gjutjärnsgryta smakar järn så att det stör. Det skulle vara om man förvarar maten i grytan i dagar då, men det har jag aldrig prövat eftersom grytan är helt ohanterlig att ha i kylen,
Tack! Det verkar som konsensus är att det inte är något direkt problem, och jag kan ju som sagt tycka lite järn funkar som krydda.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 13:45   #41092
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg


Du rör ihop saker nu. Emalj är en hård yta du får av att bränna in glasfluss under väldigt hög temperatur. Inget du gör själv om du inte har ett jäkla drag i ugnen där hemma. Polymeriseringen (i detta fall) är fett som under hög temperatur bundit sig till järnet och bildat en hård och glatt yta.
Linfröolja är förvisso bra för inbränning. Jag vet inte om det är den bästa men det kan ge en hård och glatt yta som i varje fall tål diskmedel utan problem. En nackdel med linfröolja är att ytan blir lite spröd så det är lätt att riva loss flagor om man är oförsiktig.
Ah. Blev lite konfunderad.

Jag har dock inte haft problem med att få en spröd yta från linfrö. Du kanske har för mycket? Det skall vara väldigt lite olja i pannan. Jag smörjer med hushållspapper.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 16:27   #41093
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Var köper ni linfröolja? Finns det på mataffärerna ibland olivoljor och rapsoljor?

Kan man använda kallpressad linolja som är till för att typ impregnera trä med eller blir det garanterad cancer av detta om han har detta i stekpannan? Jag har en brun glasflaska med linolja i garaget som kommer från farsan. Jag har för mig att prislappen sitter kvar på den, och att den typ kostade 10 spänn. Så den är väl från sjuttiotalet eller åttiotalet kanske... Jag har inte riktigt vågat testa denna i stekpannan. Men med tanke på att det typ inte blir nån polymeryta som håller mer än ett par dagar då jag bränner in olivolja eller solrosolja så kanske det är dags...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 16:28   #41094
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Tack! Det verkar som konsensus är att det inte är något direkt problem, och jag kan ju som sagt tycka lite järn funkar som krydda.
Vad jag har läst så är en del personer väldigt känsliga för järnsmak, och det är främst dessa det är ett problem för. Jag har aldrig märkt någon skillnad på tomatbaserade långkok i gjutjärnsgryta som är emaljerad eller ej.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 17:05   #41095
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Var köper ni linfröolja? Finns det på mataffärerna ibland olivoljor och rapsoljor?

Kan man använda kallpressad linolja som är till för att typ impregnera trä med eller blir det garanterad cancer av detta om han har detta i stekpannan? Jag har en brun glasflaska med linolja i garaget som kommer från farsan. Jag har för mig att prislappen sitter kvar på den, och att den typ kostade 10 spänn. Så den är väl från sjuttiotalet eller åttiotalet kanske... Jag har inte riktigt vågat testa denna i stekpannan. Men med tanke på att det typ inte blir nån polymeryta som håller mer än ett par dagar då jag bränner in olivolja eller solrosolja så kanske det är dags...
Jag skulle inte sätta en 40 år gammal olja i min stekpanna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 17:32   #41096
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag skulle inte sätta en 40 år gammal olja i min stekpanna.
Vällagrad, som en dyr whisky...

Var hittar ni linfröolja?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 17:57   #41097
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Emalj, eller polymisering, kan du ju fixa själv om du köper en utan. Jag kör linfröolja om jag inte brainfartar nu.

Det går även att tvätta med diskmedel även fast det är emalj.

En Gud bland människorna!!!!!
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 18:40   #41098
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Ah. Blev lite konfunderad.

Jag har dock inte haft problem med att få en spröd yta från linfrö. Du kanske har för mycket? Det skall vara väldigt lite olja i pannan. Jag smörjer med hushållspapper.
Nä, själva grejen med linfröolja är att det polymeriserar till en hård yta men den krackelerar också lätt. Det är därför man exempelvis brukar blanda standolja (polymeriserad linolja) och kokt linolja i utomhusfärger.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Var köper ni linfröolja? Finns det på mataffärerna ibland olivoljor och rapsoljor?

Kan man använda kallpressad linolja som är till för att typ impregnera trä med eller blir det garanterad cancer av detta om han har detta i stekpannan? Jag har en brun glasflaska med linolja i garaget som kommer från farsan. Jag har för mig att prislappen sitter kvar på den, och att den typ kostade 10 spänn. Så den är väl från sjuttiotalet eller åttiotalet kanske... Jag har inte riktigt vågat testa denna i stekpannan. Men med tanke på att det typ inte blir nån polymeryta som håller mer än ett par dagar då jag bränner in olivolja eller solrosolja så kanske det är dags...
Brukar finnas i hälsokostdelen i vanliga matbutiker, annars bör du hitta det i närmaste hälsokostbutik.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-07, 20:07   #41099
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Brukar finnas i hälsokostdelen i vanliga matbutiker, annars bör du hitta det i närmaste hälsokostbutik.
Ah, hälsokosthyllan. Det förklarar varför jag aldrig sett den. Jag är mest i godishyllan och köttdisken.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 09:25   #41100
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Företaget jag jobbar åt vill förlänga mitt vikariat till 31/7.
I januari 2021 så har jag jobbat på vikariatet 24 månader i rad och ~36 månader under senaste 48 månaderna.

Har jag rätt att kräva en tillsvidareanställning?

Så här står det i LAS:

Citat:
5 § Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas
1. för allmän visstidsanställning,
2. för vikariat, och
3. för säsongsarbete. Lag (2019:528).

5 a § Har upphävts genom lag (2006:440).

5 a § En allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år
1. under en femårsperiod, eller
2. under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra.

En anställning har följt på en annan om den tillträtts inom sex månader från den föregående anställningens slutdag.

Ett vikariat övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i vikariat i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod.
Lag (2016:248).
Eller är det något som gör att dom inte behöver skriva fast mig? Det är som sagt bara ett vikariat som skjuts fram hela tiden pga ett projekt på ett annat plan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)