Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-04-19, 19:55   #121
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham Visa inlägg
Tror det bästa "i verkligheten" är direkt innan, direkt efter och sen äta riktig mat så fort som möjligt.
Jag med.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 21:00   #122
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham Visa inlägg
Tror det bästa "i verkligheten" är direkt innan, direkt efter och sen äta riktig mat så fort som möjligt.
Vilket är det som står i stickyn också.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-20, 11:12   #123
_slipknot1_
Registered User
 
_slipknot1_s avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 81
Binder EAA vätska i musklerna likt kreatin? För håller på och deffar och idag trots kcal beräknad kost skenade vågen upp +1,5kg...Körde förvisso även rage innan träningen som kanske är boven? Blandade allt med totalt 9dl vatten..25g rage + 20g EAA totalt. Mäter alltid vikten på morgonen när jag vaknat.

Senast redigerad av _slipknot1_ den 2009-04-20 klockan 11:15.
_slipknot1_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-20, 11:30   #124
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_ Visa inlägg
Binder EAA vätska i musklerna likt kreatin?
Nope.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-20, 11:58   #125
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_ Visa inlägg
Binder EAA vätska i musklerna likt kreatin? För håller på och deffar och idag trots kcal beräknad kost skenade vågen upp +1,5kg...Körde förvisso även rage innan träningen som kanske är boven? Blandade allt med totalt 9dl vatten..25g rage + 20g EAA totalt. Mäter alltid vikten på morgonen när jag vaknat.
Den diffen är hyfsat normal. Det beror ju på när du åt kvällen innan, om tarmarna håller någonting, samt om du har kissat eller inte.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-20, 12:12   #126
maaherra
Registered User
 
maaherras avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Feldkirch
Inlägg: 330
Läkemedelsklassat i Norge? Fan vad ballt
__________________
Kolozzeums bästa journal
maaherra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-20, 22:24   #127
Phillelicious
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 164
Jag har hört att det absolut optimalaste är att ta 10g EAA innan träning och vassle efter? Varför ska man ta EAA efter träning om det visat sig inte ge så stor effekt?
Phillelicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-20, 22:30   #128
Rackham
Registered User
 
Rackhams avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Phillelicious Visa inlägg
Jag har hört att det absolut optimalaste är att ta 10g EAA innan träning och vassle efter? Varför ska man ta EAA efter träning om det visat sig inte ge så stor effekt?
Var har du "hört" det? EAA är alltid effektivare i samband med träning än vassle.

EAA är effektivt efter träning också, men dosen direkt före ger mer effekt.
Rackham är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 07:45   #129
hillbilly90210
Registered User
 
hillbilly90210s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 250
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?
- Effekten blir troligen sämre om man blandar det det med långsamma livsmedel; i princip all fast föda, och en del juicer. För bäst effekt ska det intas för sig självt, eller tillsammans med maltodextrin, druvsocker eller strösocker, i vatten.

Betyder det här att magen måste vara tom för att man ska få effekt av EAA?
- EAA ska helst intas på fastande mage, men nyare studier har visat att effekten på proteinsyntesen fortfarande finns kvar när man har mat i magen. För prestationen kan det dock vara en fördel att träna med en tom magsäck. EAA direkt innan och direkt efter är alltid bättre än att skippa det, ur ett muskelbyggarperspektiv.
Jag behöver lite tolkningshjälp här. Har tagit EAA på fastande mage vid de senaste träningstillfällena, men jag känner att just den fastande magen är något som försämrar prestationen, framför allt mentalt.

Hur bör man resonera gällande mat innan intag? Är några smörgåsar och ett glas mjölk 45 min innan intag något som förstör de positiva effekterna av EAA? Är det, för att utgå från ovanstående punkter, att jämföra med att blanda med långsammare livsmedel eller som i att effekten finns kvar när man har mat i magen?
hillbilly90210 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 07:48   #130
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av hillbilly90210 Visa inlägg
Jag behöver lite tolkningshjälp här. Har tagit EAA på fastande mage vid de senaste träningstillfällena, men jag känner att just den fastande magen är något som försämrar prestationen, framför allt mentalt.

Hur bör man resonera gällande mat innan intag? Är några smörgåsar och ett glas mjölk 45 min innan intag något som förstör de positiva effekterna av EAA? Är det, för att utgå från ovanstående punkter, att jämföra med att blanda med långsammare livsmedel eller som i att effekten finns kvar när man har mat i magen?
Det är väl dosrelaterat, som det mesta. "En kopp och en bulle knäcker du på en halvtimma" som vår föreläsare brukar säga, men flera mackor och ett glas mjölk blir ju ändå en hel del mat. Blir du verkligen så hungrig på två-tre timmar?

Men om jag skulle vara du skulle jag äta mackorna, och sen ta EAA ändå, oavsett om det ger lite sämre effekt. I förlängningen så är det bättre att träna när du har som bäst prestationsförmåga, och inte bara träna när du har EAA-optimalitet.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 07:59   #131
hillbilly90210
Registered User
 
hillbilly90210s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 250
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det är väl dosrelaterat, som det mesta. "En kopp och en bulle knäcker du på en halvtimma" som vår föreläsare brukar säga, men flera mackor och ett glas mjölk blir ju ändå en hel del mat. Blir du verkligen så hungrig på två-tre timmar?

Men om jag skulle vara du skulle jag äta mackorna, och sen ta EAA ändå, oavsett om det ger lite sämre effekt. I förlängningen så är det bättre att träna när du har som bäst prestationsförmåga, och inte bara träna när du har EAA-optimalitet.
Nja, tre timmar är från det senaste mellanmålet, i stil med en frukt och en näve nötter, det är närmare 6 timmar från en större måltid. Får som vanligt hitta en kompromiss då, käkar lite lagom innan helt enkelt. Tackar!
hillbilly90210 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 18:56   #132
Phillelicious
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham Visa inlägg
Var har du "hört" det? EAA är alltid effektivare i samband med träning än vassle.

EAA är effektivt efter träning också, men dosen direkt före ger mer effekt.
Ifrån butiksägaren på Hälsokraft. Han sa att EAA innan träning och sedan vassle efter är det mest effektivaste.
Phillelicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 19:05   #133
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Inkorrekt.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/co...ull/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/co...full/292/1/E71

http://ajpendo.physiology.org/cgi/co...ull/276/4/E628

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/2/386
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 20:29   #134
Rackham
Registered User
 
Rackhams avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Phillelicious Visa inlägg
Ifrån butiksägaren på Hälsokraft. Han sa att EAA innan träning och sedan vassle efter är det mest effektivaste.
På Norra Hamngatan i GBG? Köper där ibland, han är trevlig och så, men jag skulle se upp med att lyssna för mycket på honom då han har fel om både det ena och det andra.
Rackham är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 20:36   #135
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av hillbilly90210 Visa inlägg
Har tagit EAA på fastande mage vid de senaste men jag känner att just den fastande magen är något som försämrar prestationen, framför allt mentalt.
Försämras prestationen är det negativt. Det går för långt om man t.o.m. prioriterar EAA-optimeringen före prestationsförmågan.

Oavsett hur "optimalt" du lägger upp det så är det NEGATIVT om passet de facto går sämre. Behöver du äta för att genomföra ett bra pass skall du äta. Den bästa effekten av EAA kanske uteblir men det är fortfarande bättre att den uteblir och träningen går bra än det motsatta.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)