Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-27, 08:47   #1
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 617
Vad offrar ni?

Evidensen är god för att 3g protein/kg kroppsvikt är bra att hålla sig vid för att öka chansen att behålla maximalt med muskler under deff. Det innebär att mycket protein är givet under deffen.

Som jag har förstått det så omvandlas protein till kolhydrater för att täcka hela eller en del av behovet av glukos om man äter för lite. Jag har hört att under 100 g dagligen är ett riktmärke. Således bör man inte heller understiga 100 g kolhydrater vid deff.

Och fett, som jag förstår det ska man aldrig understiga 0,5 g per kilo kroppsvikt. Riktmärket verkar vara 0,75 g-1 1 fett per kilo kroppsvikt.

Även om man går på det lägre fettintaget så kan ovanstående för en person med stillasittande jobb innebär att man nästan är i kaloribalans.

Så frågan är, vad hade ni offrat för att skapa ett större underskott? Sänker ni kolhydraterna trots risken för ombildning av protein? Sänker ni fettet trots att man riskerar att börja fungera sämre? Eller ökar ni helt enkelt mängden cardio eller den dagliga fysiska aktiviteten?
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 09:03   #2
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
ökar fysisk aktivitet.

Räcker med många bäckar små. Kallvatten, lek mer med barnen, stå upp på jobbet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 10:09   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
90kg

270g protein =1080kcal
100g kolh = 400kcal
45g fett = 405kcal

=1885kcal in

Dvs nästan exakt som mitt BMR
Blir svårt att inte gå ner i vikt av det

Så behöver inte offra något
Skulle lagt fettet på 1g dvs det dubbla och ändå ge ner i vikt av min vanliga aktivitetsnivå
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 10:16   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Kolhydrater.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 11:46   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Sänker både fett och kolhydrater men nollar ingenting och försöker öka den vardagliga aktiviteten.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 15:26   #6
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Kolhydrater.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 11:05   #7
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Ökar fysiskt aktivitet under dagen, samt begränsar intaget innan kvällen till endast protein-shakes. Det sparar tid då man slipper greja med frukost / lunch / mellanmål, och den tiden som vinns kan användas för t.ex promenader och längre gympass.
Om möjligt ha höjbart skrivbord vid kontorsjobb, jag står upp hela dagen.

Igår utöver mina ca 200g protein (utspritt över hela dagen), åt jag på kvällen ca 2000kcal främst kolhydrater, och en del fett. Hamna ändå på drygt 1000 kcal underskott då jag igår hade en balans på närmare 4000kcal.

Jag äter även en del godsaker under kvällen, men främst rena stärkelse-källor. Så inte känns det som om jag behöver offra en del kalorier avsatta för helt tomma kcal i form av valfritt socker/fett-påhitt.
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 11:52   #8
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Som jag har förstått det så omvandlas protein till kolhydrater för att täcka hela eller en del av behovet av glukos om man äter för lite. Jag har hört att under 100 g dagligen är ett riktmärke. Således bör man inte heller understiga 100 g kolhydrater vid deff.

Så frågan är, vad hade ni offrat för att skapa ett större underskott? Sänker ni kolhydraterna trots risken för ombildning av protein? Eller ökar ni helt enkelt mängden cardio eller den dagliga fysiska aktiviteten?
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
ökar fysisk aktivitet.
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Sänker både fett och kolhydrater men nollar ingenting och försöker öka den vardagliga aktiviteten.
Vet att det finns nån studie på att det är bättre på många sätt att ha hög ämnesomsättning (flux) istället för att "gå på sparlåga".

Men om man ökar den vardagligen aktiviteten, ökar man inte då även behovet av glukos? Isåfall jagar man ju sin egen svans bara.

Eller är kroppens behov av glukos konstant oberoende hur mycket energi man gör av med under dagen?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 11:56   #9
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Jag räknar inte så noga, men när jag deffar så kör jag bara en proteinshake till frukost, äter "lagom mycket" till lunch och kan då äta mig riktigt mätt till middag (fyller upp med en proteinshake om något av målen inte var ordentligt proteinrika).

Hamnar då oftast på ett underskott som ger 0.5kg ner per vecka.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 17:49   #10
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Vet att det finns nån studie på att det är bättre på många sätt att ha hög ämnesomsättning (flux) istället för att "gå på sparlåga".

Men om man ökar den vardagligen aktiviteten, ökar man inte då även behovet av glukos? Isåfall jagar man ju sin egen svans bara.

Eller är kroppens behov av glukos konstant oberoende hur mycket energi man gör av med under dagen?
Kroppen är smart och kan göra glukos av annat än kolhydrater, t ex aminosyror, laktat eller glycerol från fett.

Vissa organ t ex hjärnan brukar man säga har ungefär lika stort behov av glukos hela tiden, annars beror det mycket på vad man gör under dagen. Energibalansen är det som är viktigt i sammanhanget.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 21:37   #11
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Det som krävs
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 19:09   #12
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Minskar främst på fettet. Träna mer är svårt när man redan kör 6 pass i veckan. Kortare perioder ligger jag så lågt som på 20g/fett/dag.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)