Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-03-06, 16:41   #61
Kiefz
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Och varför tror du inte du hittade det?

Jo därför att ett konkret sånt svar inte finns. Men låt säga att 24 timmar exempelvis skulle kunna vara önskvärt.
Ok, synd, hade hoppats det fanns. Det borde ju finnas ganska många som tränar både styrketräning och kondition som skulle ha användning av den typen information för att kunna lägga upp en bra träningsrutin. Så jag tänkte att någon sådan studie kanske hade gjorts.
Kiefz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 20:33   #62
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Kiefz Visa inlägg
Så jag tänkte att någon sådan studie kanske hade gjorts.
Angående tiden är det ju som sagt bättre ju längre tid i princip. Inte konstigare än så.

Dår är olika träningsformers påverkan mer intressant tycker jag. Och såna studier finns ju många.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 20:59   #63
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tur då att styrketräning höjer pulsen!

De mesta positiva metabola anpassningar sker på muskelcellnivå till följd av träningen...
Javisst, fast det går att träna ganska mkt styrketräning och ändå ha kass kondition. En del, pga muskler till synes vältränade, flåsar ju för sjutton som blåsbälgar bara de går uppför en trappa. Det kan omöjligt vara hälsosamt.

Hur mkt hjärtat tränas av styrketräning beror givetvis på hur man tränar. Cirkelträning/Crossfit/Superset i oändlighet är ju i princip rena konditionspassen, men att pumpa 10 set biceps med 2 min vila mellan varje är ju inte direkt pulsträning.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 21:01   #64
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Hur mkt hjärtat tränas av styrketräning beror givetvis på hur man tränar. Cirkelträning/Crossfit/Superset i oändlighet är ju i princip rena konditionspassen, men att pumpa 10 set biceps med 2 min vila mellan varje är ju inte direkt pulsträning.
Definitivt inte. Vad jag ville ha sagt är att det går att få upp rätt god kondition om du har kort vila ooh satsar på basövningar, utan att nödvändigtvis löpträna.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 21:02   #65
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns ett par studier som visar på förbättrad VO2Max av styrketräning hos otränade - http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=21286610 t ex, men majoriteten av studierna har inte sett någon speciell effekt och det är vad som gäller i läroböckerna.
För att förtydliga gällande Slartis frågeställning, så lär inte löppass med 165 i snittpuls heller förbättra VO2max förutsatt att man inte är helt otränad.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 21:05   #66
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Definitivt inte. Vad jag ville ha sagt är att det går att få upp rätt god kondition om du har kort vila ooh satsar på basövningar, utan att nödvändigtvis löpträna.
Absolut. Jag påstår inte att löpträning är det enda sättet att höja konditionen. Att köra högintensiva styrkepass är givetvis bra för att höja allmänkonditionen eller vad man ska kalla det.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 21:55   #67
Zippo
Registered User
 
Zippos avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Javisst, fast det går att träna ganska mkt styrketräning och ändå ha kass kondition. En del, pga muskler till synes vältränade, flåsar ju för sjutton som blåsbälgar bara de går uppför en trappa. Det kan omöjligt vara hälsosamt.

Håller med, det finns otroligt många BB i olika vikt klasser där väldigt många flåser för minsta ansträngningen, det är bara att kolla runt på youtube, ett exempel (ett så överdrivet iof) Ronnie Coleman som flåser så fort han lyfter sin röv från soffan, och andra. Musklerna behöver väl mer syre är det inte därför BB oftast undviker löpning? Eller är det bara skit jag hört?
__________________
Bara att brassa på
Zippo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 22:15   #68
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Zippo Visa inlägg
Håller med, det finns otroligt många BB i olika vikt klasser där väldigt många flåser för minsta ansträngningen, det är bara att kolla runt på youtube, ett exempel (ett så överdrivet iof) Ronnie Coleman som flåser så fort han lyfter sin röv från soffan, och andra. Musklerna behöver väl mer syre är det inte därför BB oftast undviker löpning? Eller är det bara skit jag hört?
Jag skulle bli extremt förvånad om jagfrågade t.ex. Ruhl varför han inte löptränar regelbundet och fick svaret "därför att mina muskler behöver för mycket syre då"
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 11:58   #69
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Javisst, fast det går att träna ganska mkt styrketräning och ändå ha kass kondition. En del, pga muskler till synes vältränade, flåsar ju för sjutton som blåsbälgar bara de går uppför en trappa. Det kan omöjligt vara hälsosamt.

Hur mkt hjärtat tränas av styrketräning beror givetvis på hur man tränar. Cirkelträning/Crossfit/Superset i oändlighet är ju i princip rena konditionspassen, men att pumpa 10 set biceps med 2 min vila mellan varje är ju inte direkt pulsträning.
Den beskrivningen passar nästan in på mig år 2006. Det är rätt lätt åtgärdat dock och man kan märka förändringar redan på 2 veckor om man börjar träna kondition.
Tycker att alla som satsar på att bygga sig större borde överväga att även träna konditionen. Kanske räcker med ett pass i veckan, eller att man rör på sig mer i vardagen. Använder cykel när man tar sig fram överallt, gärna då med lite tempo. Regelbunden vardagsmotion helt enkelt.

Att stora bodybuilders flåsar som de gör beror nog också delvis på att de är så stora som de är, lägg på en hög ämnesomsättning på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 19:26   #70
Zippo
Registered User
 
Zippos avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag skulle bli extremt förvånad om jagfrågade t.ex. Ruhl varför han inte löptränar regelbundet och fick svaret "därför att mina muskler behöver för mycket syre då"
Ha ha ha, bra exempel! Tack för det svaret. Är det någon som har svar på Slartis fråga, citerar:

"Så mitt benpass på 45 minuter med 165 i medelpuls förbättrar inte min kondition alls? Men ett löppass på 45 min med 165 i medelpuls gör det?"
__________________
Bara att brassa på
Zippo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 20:24   #71
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag har redan svarat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 04:15   #72
Zippo
Registered User
 
Zippos avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har redan svarat.
Såg fan inte, tack!
__________________
Bara att brassa på
Zippo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 05:08   #73
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Något som jag upplever värt att betona är de hälsomässiga fördelarna med konditionsträning. Det finns ju faktiskt ett mellanting mellan att köra enbart styrka 4 ggr/vecka och köra crosstrainer varje morgon.

30-60 min lågintensiv motion om dagen, eller något intensivare pass i veckan, for the sake of your health
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 08:21   #74
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
...cykla till & från jobbet?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 08:47   #75
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
För att förtydliga gällande Slartis frågeställning, så lär inte löppass med 165 i snittpuls heller förbättra VO2max förutsatt att man inte är helt otränad.
wtf?

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...46&postcount=3

165 är ca 82% av maxpuls för mig. Borde ju höja kondisen.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)