Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-01-22, 21:22   #31
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inaktivitet och stillasittande dödar också effektivt anabolism. Jag rekommenderar inte det extrema åt det hållet heller om man väljer en deff utan cardio, utan ett aktivt, normalt rörligt liv, men utan intensivare former av konditionsträning.
Inaktivitetens bidrag till minskad muskelmassa beror väl på förtvining av långsamma muskelfibrer - de som används vid vardagsaktiviteter? Eller "sänder inaktivitet signaler" som motverkar anabolism på en mer generell nivå?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Att ligga jävligt lågt i fettprocent har inte många fördelar... Man får inte ens ligga mer. Och skulle man få det så är det inte ens säkert att man orkar det...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 01:45   #32
Christyle
Registered User
 
Christyles avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 458
Citat:
Ursprungligen postat av Zippo Visa inlägg
Vad menar du? Att det är enklare att hålla koll på kalori intag?
Precis
__________________
MUAY THAI/MMA FIGHTER
GLADIUS MMA/FMT/GÖTEBORG FIGHTER CENTRE

What doesn,t kills you only makes you stronger
Christyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 21:29   #33
Kiefz
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 42
Finns det några ungefärliga siffror på hur länge man bör vänta mellan styrkepass och konditionspass? Handlar det om timmar eller dagar?
Kiefz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 21:33   #34
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Kiefz Visa inlägg
Finns det några ungefärliga siffror på hur länge man bör vänta mellan styrkepass och konditionspass? Handlar det om timmar eller dagar?
Signalmekanismerna är de samma oavsett. Men ju längre från varandra desto bättre hinner ju musklrena återhämtas i alla fall.

http://traningslara.se/blogg/muskelb...ng-funkar-det/
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 00:39   #35
Kiefz
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Signalmekanismerna är de samma oavsett. Men ju längre från varandra desto bättre hinner ju musklrena återhämtas i alla fall.

http://traningslara.se/blogg/muskelb...ng-funkar-det/
Intressant läsning, jag hittade inte riktigt de siffrorna jag söker men tack i alla fall!
Kiefz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 00:56   #36
goggen
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 168
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sak samma som en likadan kaloribalans skapat utan konditionsträning. Ingen "cardio" = äta mindre, men lika stor fettförbränning och viktnedgång.
har hørt at en med god kondisjon brenner mer fett enn en med dårlig kondis. sånn som jeg tolker det, er det vel en fordel å passe på å holde flåset ved like under en langvarig deff
goggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 06:53   #37
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Under aktiviteten, inte i vila.

Citat:
The lack of a relationship between VO2max and 24-h EE under the sedentary conditions of this study suggests that the major effects of physical activity on total daily EE and fat oxidation may occur during and relatively quickly after an exercise bout. Further, these data also suggest that cessation of regular exercise will likely be associated with a high risk of positive fat balance and weight gain.
Med Sci Sports Exerc. 2000 Apr;32(4):805-11. Effects of aerobic fitness on fat oxidation and body fatness.

Citat:
In addition, the relationship between resting metabolic rate and both FFM and VO2max was evaluated using data from 214 weight-stable subjects analyzed retrospectively. The results were identical with the results obtained from the 78 subjects in that VO2max did not have effects independent of FFM on energy expenditure. We conclude that aerobic fitness does not have a direct effect on energy expenditure.
Am J Physiol. 1992 Jul;263(1 Pt 1):E121-8.

Fettförbränningen sett över dygnet som helhet blir kanske t o m lägre med konditionsträning än utan, vid en viss kaloribalans, och det gäller både tränade och otränade:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137870
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 07:26   #38
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Något som kan vara bra att ha i åtanke är att man gör en ganska rejäl hälsoförlust om man utesluter alla former av pulshöjande aktiviteter.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 07:35   #39
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Något som kan vara bra att ha i åtanke är att man gör en ganska rejäl hälsoförlust om man utesluter alla former av pulshöjande aktiviteter.
Tur då att styrketräning höjer pulsen!

De mesta positiva metabola anpassningar sker på muskelcellnivå till följd av träningen...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 08:09   #40
Medusa
DC disciple
 
Medusas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Ironheaven
Inlägg: 4 093
med cardio under dieten så kan du äta mer, och det är väldigt bra om du nu vill bibehålla din muskelmassa, man får dessutom högre förbränning vilket kan vara önskvärt om det är en längre diet där du kanske kommer behöva minska kalorierna flera ggr.. ex 2500 kcal vecka 1 1400 kcal vecka 12 jämfört med 2300 kcal vecka 1 och 1200 kcal vecka 12, blir en hel del extra kalorier över tiden..

hellre lite extra cardio, och möjligheten att ladda upp med mer kolhydrater och protein än tvärtom, att behöva minska på kolhydraterna innan och efter passen och minska proteinet.. men det är min personliga åsikt..

för övrigt så syftar jag på lågintensiv cardio, 50-60% av vo2max..
__________________
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 08:12   #41
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Kiefz Visa inlägg
Intressant läsning, jag hittade inte riktigt de siffrorna jag söker men tack i alla fall!
Och varför tror du inte du hittade det?

Jo därför att ett konkret sånt svar inte finns. Men låt säga att 24 timmar exempelvis skulle kunna vara önskvärt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 08:35   #42
Denniss
Workoholic
 
Dennisss avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 962
Jag kör med cardio för att jag tycker att det hjälper min deff att komma igång lite. Har så lätt för att äta för mycket. Vet inte om jag kommer att fortsätta med cardio hela deffen men just nu kör jag några pass i veckan med crosstrainern och det har hjälpt min deff.
Denniss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 09:52   #43
Yeahvlen
Registered User
 
Yeahvlens avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 664
Ett av alla tusen plus till konditionsträning, främst löpning, är att det stimulerar en mättnadskänsla bättre än något annat.

Det gäller nog inte alla, men jag är nog långt ifrån ensam om att uppleva detta.
Yeahvlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 10:35   #44
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa Visa inlägg
med cardio under dieten så kan du äta mer, och det är väldigt bra om du nu vill bibehålla din muskelmassa
Är det så? Det större energiintaget går ju åt till själva "cardion", och denna sänder sedan signaler som mer eller mindre motverkar och stänger av styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Och den påverkan är inte kaloriberoende.

Med den intensitet du nämner bli säkert inte påverkan så påtaglig, men jag syftar på själva konceptet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 10:50   #45
Joe Hardgainer
Registered User
 
Joe Hardgainers avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Skelleftå
Inlägg: 690
Citat:
Ursprungligen postat av Hulabalula Visa inlägg
Vilket tillfälle är då bäst för cardio under deff om man nu absolut vill hinna med det under samma dag som man styrketränat?

Läst att cykling ska vara ett bättre alternativ också.
Om du nu bestämt skall köra cardio under diet bör du sträva efter att håla de två träningstillfällena så lång ifrån varandra som möjligt. Ska du köra de två samma dag är väl det mest optimala morgon/kväll, om man nu cardio under diet kan kallas för optimalt för optimalt. Annars kan du ju köra de på vilodagarna från gymmet.

Personligen tycker jag att extra cardio under diet är onödigt. Känns inte värt att slänga bort ett par timmar i veckan för att möjligen kunna lite extra ris om dagen t.ex. Inte heller värt de styrkeförluster som kommer med posten.
Visst jag ska ut nu i 2 timmar med hunden, men det är ju bara för att det är skandalöst vackert väder
__________________
"Du börjar bli oaptitligt fet"- Martin Berkhan

Journal
Joe Hardgainer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)