Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-18, 13:42   #16
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Räknar kalorier. Easy peasy
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 17:59   #17
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Citat:
Ursprungligen postat av Lyftarjohhny Visa inlägg
Kanske ska förtydliga lite: det är (iallafall inte för mig) så att jag skulle kunna trycka i mig 4000kcal vitkål på en dag. Det är inte så att jag äter ett kilo vitkål och sen vill ha ett till, utan snarare att jag äter ett kilo vitkål men sen är ”hungrig” i det att jag tänker på mat och vill käka mer - men då inte mer vitkål utan typ ”vanlig” mat. Har även en mage för olika grejer haha, så går jag t.ex till en frukostbuffe och äter mackor tills jag är ”proppmätt på mackor” kan jag äta lika mycket till av något annat, t.ex pannkakor eller sådär.
Postat via en mobil enhet
Exakt så var jag också men allt det försvann när jag slutade med kolhydrater.

Min vän äger en kinesisk restaurang (Kinabuffé) så åt gratis där hela tiden(betalade såklart ofta men inte fullpris hehe), kunde äta hur mycket som helst och ändå bli hungrig direkt efter och äta igen även efter typ 3-4 tallrikar. Finns alltid plats med massa mjukglass med friterade bananer och 🍍.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 18:18   #18
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Man äter ju så man klarar sig, inte fan äter man sig mätt hela dagarna haha.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 07:02   #19
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Man äter ju så man klarar sig, inte fan äter man sig mätt hela dagarna haha.
Problemet att för många av oss med totalt förstörda mättnads/hungers- signaler går det inte att äta "så att man klarar sig" eller äta sig "nöjd". Det finns ingen botten och tar aldrig slut när man väl börjar äta. Jag har inga problem att äta 10.000-15.000 Kcal och ändå inte känna mig nöjd. Det bottnar sig troligen i att jag som liten var EXTREMT fet á handikappande tjock och i hela tonåren var dödssjuk i riktigt långt gående anorexi. Med andra ord är mina signaler vad gäller energiintag helt förstörda, helt ur spel.

Enda sättet för mig att komma runt detta är att ät en, max två gånger per dag och det överlägset bästa att kombinera med det för att underlätta livet verkar vara en kost bestående av uteslutande av animalier och grönsaker och vatten.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 08:29   #20
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Om jag skär ner på kolhydrater i kosten och framförallt vid en ketogen kost så svälter jag mig nästan oavsiktligt eftersom jag aldrig blir hungrig.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 08:55   #21
Lyftarjohhny
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Problemet att för många av oss med totalt förstörda mättnads/hungers- signaler går det inte att äta "så att man klarar sig" eller äta sig "nöjd". Det finns ingen botten och tar aldrig slut när man väl börjar äta. Jag har inga problem att äta 10.000-15.000 Kcal och ändå inte känna mig nöjd. Det bottnar sig troligen i att jag som liten var EXTREMT fet á handikappande tjock och i hela tonåren var dödssjuk i riktigt långt gående anorexi. Med andra ord är mina signaler vad gäller energiintag helt förstörda, helt ur spel.

Enda sättet för mig att komma runt detta är att ät en, max två gånger per dag och det överlägset bästa att kombinera med det för att underlätta livet verkar vara en kost bestående av uteslutande av animalier och grönsaker och vatten.
Tror tidigare ätstörning är den gemensamma nämnaren - jag själv har alltid varit ”naturligt smal” men även jag drogs ner i anorexiaträsket och därefter framkom det här problemet. Hetsåt också som ett djur (och gör det fortfarande ibland) under återhämtningen, så osäker på om det var anorexian i sig eller efterföljande bingeande som är boven i dramat dock.

Låter ju lite på folk här i tråden som att lågkolhydrat/keto är något av det lovade landet - om någon pallar är jag dock intresserad av att höra mer personlig erfarenhet kring hur det påverkar träning etc - har ni energi nog till att träna hårt/mycket? Påverkar det styrkan/muskelmassan negativt, framförallt vid ett energiunderskott? Ska nämnas att jag läst mig till det jag kunnat på nätet men känns som att en hel del information som ligger ute är biased eller kommer från tidigare stillasittande människor med 25% BF som börjar käka keto och träna och ”bygger muskler och bränner fett samtidigt”..
Postat via en mobil enhet
Lyftarjohhny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 10:53   #22
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Har alltid tyckt att det är värre att vara hungrig sent på kvällen än t ex lunchtid. Så jag försöker äta lite mindre frukost + lunch för att äta desto mer på kvällen.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 12:12   #23
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Mitt bästa tips är att behålla volymen på maten men sänka energin. Så för min del innebär det kring 300-400 gram grönsaker/bär vid varje måltid. Ös på med livsmedel som har låg energitäthet. Grekisk yoghurt utan fett, grönsaker, potatis osv. Undvik såser, ost osv.

För min del fungerar det bättre med lägre fetthalt i maten och att behålla kolhydraterna än tvärtom. Jag tränar varje dag och tycker att prestationen blir lidande om man tar bort kolhydrater.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 12:57   #24
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Problemet att för många av oss med totalt förstörda mättnads/hungers- signaler går det inte att äta "så att man klarar sig" eller äta sig "nöjd". Det finns ingen botten och tar aldrig slut när man väl börjar äta. Jag har inga problem att äta 10.000-15.000 Kcal och ändå inte känna mig nöjd. Det bottnar sig troligen i att jag som liten var EXTREMT fet á handikappande tjock och i hela tonåren var dödssjuk i riktigt långt gående anorexi. Med andra ord är mina signaler vad gäller energiintag helt förstörda, helt ur spel.

Enda sättet för mig att komma runt detta är att ät en, max två gånger per dag och det överlägset bästa att kombinera med det för att underlätta livet verkar vara en kost bestående av uteslutande av animalier och grönsaker och vatten.
Okej då förstår jag! Låter väldigt jobbigt och var inte riktigt min mening att låta så plump. Men skönt att du har hittat en bra lösning då som funkar för dig. Men är det samma om man inte tränar?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 15:01   #25
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Mitt bästa tips är att behålla volymen på maten men sänka energin. Så för min del innebär det kring 300-400 gram grönsaker/bär vid varje måltid. Ös på med livsmedel som har låg energitäthet. Grekisk yoghurt utan fett, grönsaker, potatis osv. Undvik såser, ost osv.

För min del fungerar det bättre med lägre fetthalt i maten och att behålla kolhydraterna än tvärtom. Jag tränar varje dag och tycker att prestationen blir lidande om man tar bort kolhydrater.
Ja, kolhydrater är extremt viktig för mig också. Så jag brukar äta mer av kolhydrater och mindre fett under träningsdagarna och tvärtom under vilodagarna. winwin
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)