Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-14, 15:48   #1
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Semlor

Ja vad säger ni. Hur många per vecka kan anses vara hälsosamt/hållbart?
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 15:49   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det beror på hur resten av kosten ser ut och på ditt energibehov.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 15:54   #3
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Beror på vem du frågar, vissa hävdar väl att källan och kvaliten på macros spelar nästan ingen roll om du äter på ca kcal-balans förutsatt att du täcker vitamin, mineral, proteinbehovet.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 15:58   #4
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det beror på hur resten av kosten ser ut och på ditt energibehov.
Det känns som en relativ fråga. Jag menar kanske i spannet mer *generellt.

Äter för närvarande i regel faktiskt lite åt low-carb keto-hållet med ett generellt ätfönster på ca 6-timmar från ca 16 till 21.20 (vilket jag nu försöker justera lite pga viktnedgång)..

*så därför tänkte att någon enstaka semla under veckan kunde kanske ingå i någon form av hälsosam och "hållbar" bulk typ.
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 16:03   #5
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Annars så tycker ju semlorna ser mycket lockade och "fina ut" men jag tänkte lite då också om Semlor kunde vara ett bakverk som "fitness minded pepole skulle kunna tänka att konsumera någon gång ibland såhär nu under 2022.

*Har aldrig direkt heller varit den typen heller som uppskattar eller kört på den här kyckling med ris modellen btw utan försöker hålla mig till mer traditionella svenska livsmedel just *nu..

*med tillägg av lite nötter och grönsaker typ.
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 16:08   #6
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Därv uppkommer kanske också lockelsen/frestelsen till semlan jag känkt i några veckor nu som jag liksom undrar lite om den kan vara del i fitness-minded *diet.

*och isåfall i vilken uträckning. Åh det "bästa" eller kanske mest idealaiska hade varit om det funnit fler mini semlor till salu (vilket jag har sett ibland tidigare).. Alternativet nu är antar jag att är att dela någon semla med en vän eller ha disciplinen att ta en halv åt gången (vilket känns lite tråkigt och restriktivt)..
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 16:15   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Din träning kommer att gå bättre, inte sämre, om du lägger till några semlor i veckan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 16:51   #8
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av heavensmile Visa inlägg
Det känns som en relativ fråga. Jag menar kanske i spannet mer *generellt.



Äter för närvarande i regel faktiskt lite åt low-carb keto-hållet med ett generellt ätfönster på ca 6-timmar från ca 16 till 21.20 (vilket jag nu försöker justera lite pga viktnedgång)..



*så därför tänkte att någon enstaka semla under veckan kunde kanske ingå i någon form av hälsosam och "hållbar" bulk typ.
Äter du keto så är det såklart 0 semlor.
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 16:56   #9
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av intepurewhey Visa inlägg
Äter du keto så är det såklart 0 semlor.
Jo det förstår jag *väl. Men har väl gått av lite keto på senaste utan att ta till några andra märkliga beteenden (som att äta för mycket snabbmat etc)..

Senast redigerad av heavensmile den 2022-01-14 klockan 16:57.
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-15, 06:46   #10
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Den enda som vet vad som är "hållbart/hälsosamt" är du själv personligen. Min erfarenhet vad gäller olik typer av kostupplägg vad gäller råvaror, makronutrienter etc är att vad olika individer mår bra av (allt från maghälsa till fysisk prestation) är oerhört individuellt. Det kan du fastslå rätt enkelt genom att bara kika igenom detta forum. Det finns allt från personer som bara äter kött till frukterianer och allt däremellan. Så det mest tråkiga och generella svaret är nog tyvärr det som gör mest sense: avgör själv vad du tycker är lämpligt och vad du mår bra av för du kommer garanterat att få lika många svar som personer som svarar.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-15, 12:12   #11
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Lagom som med allt annat. Semla är en personlig favorit. Originalet är hur gott som helst men min favorit är wienersemla. Där har man delat ett wienerbröd och lagt i mandelmassa och grädde mellan halvorna. Sött och dekadent
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-15, 12:27   #12
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Man ska inte underskatta sånt som gör att du mår bra, även om det kan vara lite onyttigt. Om en semla om dagen får dig att vara gladare och må bättre så kommer du troligtvis prestera bättre och få bättre resultat.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-15, 12:36   #13
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Lagom som med allt annat. Semla är en personlig favorit. Originalet är hur gott som helst men min favorit är wienersemla. Där har man delat ett wienerbröd och lagt i mandelmassa och grädde mellan halvorna. Sött och dekadent
Gud, den lät smarrig. Hade ingen aning dess existens. Dags att bli dekadent. Mer.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-28, 05:00   #14
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det var nog 40 år sedan, skall nog baka ihop ett gäng. Hur är det med semlor är det en helt svensk tradition eller är de vanligare i någon viss del i landet?

Skall det vara med varm mjölk? Jag minns att konditorier hade bra semlor medan konsums semlor var riktigt dassiga, dasslock med socker som hade smält redan i butiken och rann på utsidan.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-28, 08:39   #15
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av heavensmile Visa inlägg
Därv uppkommer kanske också lockelsen/frestelsen till semlan jag känkt i några veckor nu som jag liksom undrar lite om den kan vara del i fitness-minded *diet.

*och isåfall i vilken uträckning. Åh det "bästa" eller kanske mest idealaiska hade varit om det funnit fler mini semlor till salu (vilket jag har sett ibland tidigare).. Alternativet nu är antar jag att är att dela någon semla med en vän eller ha disciplinen att ta en halv åt gången (vilket känns lite tråkigt och restriktivt)..
Sluta oroa dig. Det händer inget om du äter en semla.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)