Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-10, 11:18   #31
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Fosterdiagnostiska test där DNA tas?
Är det NIPT du tänker på? Vilka av dem har koppling till Kina?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-10, 11:59   #32
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
BGI genomics handlar det om med coronatestest-kiten i Sverige. De håller på med Nifty( typ Nipt) och länder som Tyskland har uttryckt oro om det.

https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKCN2EF1O8
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-10, 15:48   #33
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Jag tror tyvärr att det är alldeles för svårt att kontrollera andra länders krigsförmåga. Det är nog även för lätt att hålla kärnvapen hemliga.
Man får helt enkelt hålla oansvariga och problematiska civilisationer/folk/regioner på mattan med hjälp av bombmattor och kärnvapen. Jag tänker Kina, hela Afrika, Indonesien, Mexiko, Mellanöstern osv. resetas någon gång per generation.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-10, 15:52   #34
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Ja slänger man logik ur diskussionen så kan man komma med alla sorters lösningar
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-10, 17:17   #35
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Man får helt enkelt hålla oansvariga och problematiska civilisationer/folk/regioner på mattan med hjälp av bombmattor och kärnvapen. Jag tänker Kina, hela Afrika, Indonesien, Mexiko, Mellanöstern osv. resetas någon gång per generation.
På inlägg #33 kommer alltså folkmordsförslagen fram.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-10, 17:27   #36
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Vore det fel att mörda Kim Jong Un?
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Ska hemskolning av barn vara tillåtet?
I dagens Sverige, ett självklart ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Bör skola, vård och omsorg privatiseras helt?
Nej, det bör finnas båda delar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Ska staten kontrollera landets valuta?
Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Bör vi legalisera psykedeliska svampar och LSD?
För privat bruk, ja, men då ska även riskerna stå fetstilt på förpackningarna, som att exempelvis ca 6% som brukar det drabbas av HPPD. Jag tror att få hade tagit det om de visste att det kunde resultera i långvariga, i värsta fall permanenta synstörningar och hallucinationer.

Senast redigerad av Kev88 den 2021-07-10 klockan 17:30.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-10, 18:33   #37
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Fyller på med kontroversiella frågor.

Skall vi verka för en kärnvapenfri värld? Försöka påverka säg Israel och Kina att avveckla sina kärnvapen.
Ja naturligtvis bör vi jobba mot en kärnvapenfri värld, men jag tror det är en utopi då det räcker med att en har så är maktbalansen kaputt.
Kanske försöka utveckla något som gör att de blir oanvändbara. Ingen aning hur det skulle gå till dock.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ett par till:

Borde vi införa assisterat självmord/dödshjälp för de som så önskar?

Ja det låter rimligt.

Borde vi förbjuda Twitter och Facebook?

nä, finns en del kul där.

Borde vi förbjuda import/export till/från Kina?

Nej men beskatta och försvåra så de bara kan konkurrera med kvalitet och innovation isf slavlöner.

Borde vi förbjuda outsourcing utomlands av företag?

Är mot att förbjuda saker rakt av. Men är enda anledningen skattesmitning så bör det begränsas.

Borde vi förbjuda extrema yttringar av feminism?

Nä.

Borde vi förbjuda islam?

Absolut ja! - vill jag svara men nej, det anser jag inte.

Borde vi straffa personer i Sverige som brutit mot sexköpslagen utomlands?

Njae, inte om det är lagligt där. Men däremot om det rör sig om minderåriga.

Borde tandvård behandlas och bekostas (som patient) som annan vård eller bör det behandlas som separat?

Ja det bör ingå om det inte rör sig om kosmetiska ingrepp på vuxna.

Borde vi bygga om alla jäkla fotbollsplaner som finns strödda över landet till gratis utegym?

Nä, utegym är ett jäkla trams. Elekiostänger görs inte i rostfritt.

Borde vi förbjuda bollsporter i skolgymnastiken och ersätta med renodlad styrke- eller konditionsträning?

Nej, med dess betydelse bör lyftas fram.
Borde fetat frågorna isf svaren, ser fel ut.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ

Senast redigerad av Ett Orm den 2021-07-10 klockan 18:34. Anledning: fet
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-10, 21:30   #38
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Skall vi tillåta kinesiska företag med kopplingar till kinesiska militären att göra affärer här?
Nej, och det kommer de inte göra heller inom en snar framtid. Det är något fel på väst i det att man alltid lyckas bygga upp sina egna fiender. Imperialistiska Japan är ett utmärkt exempel. Varför i hela världen skulle en massa västerlänningar snabb-industrialisera och sälja vapen till ett fascistiskt land. Nu har man till slut fattat att Kina är ett problem.

Men är det någonting som är ännu mer passé och instabilt än västs förmåga till sansat tänkande så är det gamla kommunistdiktaturer. Kina är som en tunna glycerin ovanpå en kruthög spetsad med tändvätska. Det finns hundra saker som när som helst smäller i det landet.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-11, 07:41   #39
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Nej, och det kommer de inte göra heller inom en snar framtid. Det är något fel på väst i det att man alltid lyckas bygga upp sina egna fiender. Imperialistiska Japan är ett utmärkt exempel. Varför i hela världen skulle en massa västerlänningar snabb-industrialisera och sälja vapen till ett fascistiskt land. Nu har man till slut fattat att Kina är ett problem.

Men är det någonting som är ännu mer passé och instabilt än västs förmåga till sansat tänkande så är det gamla kommunistdiktaturer. Kina är som en tunna glycerin ovanpå en kruthög spetsad med tändvätska. Det finns hundra saker som när som helst smäller i det landet.
Är Kina verkligen instabilt?
Tycker det verkar mer och mer som att möjligheten till demokratisering försvinner till följd av drakonisk övervakning och bestraffning + stark lojalitet mot staten.
De har ju visat att de kan "försvinna" högt uppsatta personer och bedriva folkmordskampanjer utan inre eller yttre kritik.

Länge sedan vi hörde så om Hongkong
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-11, 08:41   #40
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Ja naturligtvis bör vi jobba mot en kärnvapenfri värld, men jag tror det är en utopi då det räcker med att en har så är maktbalansen kaputt.
Kanske försöka utveckla något som gör att de blir oanvändbara. Ingen aning hur det skulle gå till dock.
Kanske skall omformulera frågan så det kontroversiella framträder tydligare: hur mycket skit är du beredd att ta från länder som Israel och Kina för att du framhärdar och propsar på dessa hippie-utopier?

__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-11, 08:56   #41
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Kanske skall omformulera frågan så det kontroversiella framträder tydligare: hur mycket skit är du beredd att ta från länder som Israel och Kina för att du framhärdar och propsar på dessa hippie-utopier?

Men han skriver just att det är en utopi?

Men vad tycker du man ska göra i frågan? Vad menar du med att vi tar "skit" ifrån Israel/Kina just nu?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-11, 08:58   #42
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ska det vara olagligt för människor att ha sex med djur?

Jag tycker det här är en väldigt intressant sakfråga, för nästan alla människor svarar med ett rungande ”ja” — de blir ofta rentav lite förnärmade av att jag ens frågar, ungefär som om jag skulle ha frågat ”borde våldtäkt vara lagligt” — men när de ska börja förklara varför så finns det aldrig någon som kommer med ett logiskt argument.

Mitt första argument till att det inte ska vara olagligt: det sker redan i massiv skala — industriell skala — med allmänhetens och lagens godkännande. Jag syftar på artificiell inseminering.

Tänk på alla grisar, kor och andra djur som föds i djurindustrin. Hur tror ni deras mammor blir gravida? Tror ni att hanarna och honorna går runt tillsammans tills det klickar och de involverade bedriver ljuv älskog när båda parter känner sig hundra procent redo? Nej, ett sådant förfarande vore naturligtvis alltför ineffektivt. Det man gör är att man r*nkar av hanarna (våldtäkt nummer ett), samlar upp sperman, och för in den i f*ttan på honorna (våldtäkt nummer två). De flesta av oss har nog sett en bild på när en lantbrukare står med armen införd ända in till armbågen i en ko.

Det här görs inte bara i industrin. Jag såg ett program som handlade om en veterinärklinik, där man i ett avsnitt försökte para två renrasiga hundar. Men, som den käcka speakerrösten sa: ”[Hanen] förstod inte riktigt hur de skulle gå till, så han fick lite hjälp på traven!” I nästa scen stod hanen i ett rum på kliniken medan en veterinär hade en hand framför hans bakben och rörde armen upp och ner i en välkänd rytmisk rörelse (jag överdrev inte när jag använde termen ”r*nka av”).

I don’t know about you guys, men jag kan inte tänka mig att djuren skulle märka någon skillnad om de blev utsatta för de här grejerna av insemineringsskäl, eller om de blev utsatta för det för människans höga nöjes skull. Jag tror inte kossan tänker ”inga problem” sålänge mannen som har halva armen i hennes f*tta gör det av pliktkänsla, men ”hjälp, jag blir våldtagen!” om han gör det för han tycker det är gött. Och djuretik måste i min mening baseras på djurens subjektiva upplevelser av saker.

Där kommer vi in på mitt andra argument: lider djur ens av att bli utsatta för sexuella övergrepp? Djur är inte människor, har sannolikt en helt annan syn på sex än människor, och sannolikt helt andra känslor omgärdande sex än människor.

Som så ofta annars på forumet vill jag använda mina höns för att illustrera en poäng. Tuppen våldtar ofta hönorna. De ser ut att göra motstånd när han parar sig med dem — det faller helt klart under definitionen av våldtäkt. Men de verkar inte lida av det efteråt. En sekund efter våldtäkten fortsätter de picka, krafsa och leva sina liv som vanligt, synbarligen obrydda. De håller sig inte ens undan från tuppen. Min gissning är att de inte upplever mer lidande av våldtäkten än själva det fysiska obehaget av att ha en tung fågel sittande uppepå sig ett tag.

Argument nummer tre: tänk om djuret är den aktiva parten? Nu hör väl inte det här till vanligheterna (om vi inte räknar hundar som juckar på en, vilket sker i parti och minut), men om det är djuret som parar sig med människan så kan det väl knappast räknas som ett brott mot djuret?

Jag läste en historia om en man som vaknat upp en morgon av att han blev betäckt av sin flickväns schäfer. Om vi ser förbi hur dråplig, vidrig och tragisk denna historia är så upptäcker vi en intressant djuretisk fråga: hade mannen i fråga gjort fel om han hade låtit schäfern hålla på? Som sagt, jag kan inte tänka mig att hunden led av det, och jag ser därför inte logiken i att förbjuda det. Men en lag mot djursex skulle fördöma den här mannen i högre grad än bonden som tvingar in armen i tusentals kor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2021-07-11 klockan 09:00.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-11, 09:16   #43
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Är det, och ska det vara, lagligt att på ett kön stryka på något som för exempelvis en hund smakar eller luktar gott, för att låta denna hund slicka av det som är påstruket på könet?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-11, 09:19   #44
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Är det, och ska det vara, lagligt att på ett kön stryka på något som för exempelvis en hund smakar eller luktar gott, för att låta denna hund slicka av det som är påstruket på könet?
Ett annat bra exempel!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-11, 09:21   #45
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Men han skriver just att det är en utopi?

Men vad tycker du man ska göra i frågan? Vad menar du med att vi tar "skit" ifrån Israel/Kina just nu?
Därför görs inte mycket heller mig veterligen... Men alla skall dryfta det som en fin tanke, men ingen vill ta diplomatiska konsekvenser för något ouppnåeligt.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)